Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 11:12

6x10 meter! Oude druivenkas van mijn oma. We zijn er ondertussen al meer dan een half jaar aan bezig. Maar straks hebben we daar voor altijd zoveel plezier van!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:14

Jaloers. :o

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:31

Oh husumers zijn leuk!
Ooit eens voederbiet gehaald bij iemand die die beesten fokte, prachtige dieren, ook als ze uitgegroeid zijn. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:34

Ik moet straks nog uit gaan zoeken hoe ik mijn tarwe gaat oogsten zodat ik er een mini broodje van kan bakken. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:51

Oude manier? Met een zeis, graan uitkloppen, malen, zeven?

Malen eventueel in een kom met een stamper.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:06

julius_juut schreef:
Zo wat lopen jullie groenten voor op die van mij hier in het noorden van het land. Mijn tomaten bloeien nog niet eens. :P Oké, ze staan buiten, maar dan nog....

Heb ik ook inderdaad, ook het noorden. Mijn tomaten gaan goed, snijbonen zijn eindelijk aan het klimmen gegaan en de pepers en paprika gaat nu ook eindelijk wat doen. Het is niet mijn beste jaar tot nu toe in de moestuin :+. Het enige wat echt gelukt is, is de sla dit jaar :')

Hele mooie kas :j

Ik ben nog niet helemaal bijgelezen, ik kom net mijn bedje uitrollen :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:13

Heb al een koffiemolentje en dat schijnt het ook mee te kunnen al zal het bewerkelijk zijn. Maar ik ga denk ik mijn kolenbakken gebruiken voor het uitkloppen. Hoef ik niet extra te bouwen.

Afbeelding
Naast de gaastunnel heb ik bakken met gaas.

Eerst de koppen eruit knippen en dan op bovenstaande bakken uitkloppen. Moet alleen denk ik dan toch even latje schroeven over het gaas aangezien het nu alleen maar vast geniet zit en ik denk niet dat dit bestand is tegen kloppen. :')

De stengels maai ik na afloop wel om met de accu maaier. Word toch volgend jaar stro gebruiken bij de aardbeien denk ik. Aangezien ik het nu zelf heb straks (en mits ik het de winter goed kan houden). :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:04

Ik ben benieuwd naar het resultaat Marcella! Zeker naar de hoeveelheid bloem, want anders durf ik het ook nog te zetten :j

Is er hier iemand die al een dier heeft voor de melk? Wij twijfelen tussen een schaap of een geit. Vriend lust totaal geen geitenmelk, maar ik heb al hier en daar horen vallen dat er rassen zijn waarvan de melk een hele milde smaak heeft. Ik vraag mij ook af of ik bij het spenen van het lam het schaap kan beginnen melken. Ik vrees alleen dat met 2x melken per dag de melkproductie snel gaat stil vallen omdat het geen melkras is.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:41

Ik melk zelf niet, maar de landgeitmelk die ik van de fokster van mijn lammetjes heb gekregen smaakte eigenlijk helemaal niet zo geit-ig. Echt niet wat je hebt met geitenyoghurt of kaas.

Misschien zoeken naar iemand in de buurt die schapen of geiten melkt zodat jullie kunnen proeven hoe het vers smaakt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:43

Ben ook benieuwd is eigenlijk eerste instantie als bodemverbeteraar gedaan en wat ik kan oogsten is gewoon mooi mee genomen (mocht het lukken).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:47

Schapenkaas en yoghurt is nog uitgesprokener van smaak dan geitenmelk. Maar ja kan natuurlijk even wat melk trekken als de lammeren er nog bij lopen. Dan weet je of je smaak wat vind. Mocht het bevallen kun je daarna gewoon na het afspenen van de lammeren 2x daags melken. Doen ze bij kaasboerderijen hier in de buurt. Zelfde geldt trouwens voor geiten.

Edit: een niet melkras zal minder melk per keer geven maar in principe niet minder lang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:15

DeMolenhoek schreef:
Ik ben benieuwd naar het resultaat Marcella! Zeker naar de hoeveelheid bloem, want anders durf ik het ook nog te zetten :j

Is er hier iemand die al een dier heeft voor de melk? Wij twijfelen tussen een schaap of een geit. Vriend lust totaal geen geitenmelk, maar ik heb al hier en daar horen vallen dat er rassen zijn waarvan de melk een hele milde smaak heeft. Ik vraag mij ook af of ik bij het spenen van het lam het schaap kan beginnen melken. Ik vrees alleen dat met 2x melken per dag de melkproductie snel gaat stil vallen omdat het geen melkras is.

Ik kan niet echt melken hier ivm niet aan huis en dus niet kunnen koelen, naast geen melktafel nog. Komt wel ivm handig met bekappen en scheren/knippen/plukken. Op de kont zetten is ook met 35kg shetland zwaar, want die protesteren daar tegen. Liefst zet ik ze klem tegen een hekje nu en til dan voetjes op.

Maar qua melkbestandelen/vet (en dus hoeveel liter er nodig is om kaas te maken) en hoe goed de melk verteerbaar is voor mensen is de volgorde : schaap, geit, koe. Schaap zou het zoetst zijn en door hoogste vet gehalte het romigst, maar echt super veel verschil zit er niet in. Nu heeft zowel het individu als het voer invloed op de smaak, dus koop je een melkdier, proef de melk van dat dier, mama, zus, tante kunnen met hetzelfde voer heel anders smaken. In de winkel wordt alles gemengd en merk je dat niet, van je eigen dieren waarvan de melk vaak apart verwerkt wordt (in elk geval een deel van de tijd), wel.

Shetlands zijn 3 doel schapen en melken kan dus ook. Maar dan zal het eerder richting 1 kop voor mij (filteren en meteen drinken zijn) en 1 mixen met havermout voor de kippen ipv gedroogde meelwormen. Schapen geven niet zoveel melk (en zeker de kleinere rassen niet), al is gewicht bij dekken een factor voor melkproductie (ze mogen stevig de dracht in daarvoor) naast natuurlijk de vraag naar melk door het melken zelf. Ik vraag mij dus ook af of zo snel mogelijk gaan melken niet meer zou opleveren omdat de vraag van af dag 3 (als het echt melk is en geen biest meer) niet meer zou opleveren, omdat je dan de ooi laat denken dat er een extra lam aan de tiet hangt. Daarnaast is het zo snel mogelijk die routine er in hebben voor alle partijen fijner en kan je je ooien ook gelijk individueel bijvoeren.

Afspenen en dan gaan melken heeft voor een nadelen, het is afhankelijk van hoeveel melk je wil natuurlijk, maar langer zogen is wel beter voor de lammeren, dus als je een dier als opvolger wil aanhouden is die niet afspenen zeker te overwegen. Na het melken de uier laten leegdrinken 2x/dag is ook optie, dat scheelt jouw handelingen omdat speeksel lam de speen sluit en er dus geen bacterien de speen in kunnen mocht mama snel gaan liggen herkauwen/rusten na het melken. En moet/wil je een dagje weg, dan blijven de lammeren er gewoon bij en houden de productie op gang. Iemand vinden die kan melken voor je is niet zo makkelijk.

Kleine spenen zijn typisch voor schapen/sommige geiten en lastig te melken, ik heb van iemand gehoord die dat oploste met een handkolf apparaat voor mensenmelk. Zo'n vacuumding is iets van 20 euro kompleet. Eco melkmachine voor kleine bedrijven en hobby iets van 800 euro. Melken is hoe dan ook een aanslag op je handen, een mechanische oplossing maakt het volhouden een stuk makkelijker en het lijkt er op de dieren het ook prettiger vinden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 13:07

Ik heb wel eens overwogen om één van onze schapen te melken. Ze is super mak en gek op aandacht. Maar tot nu toe de stap niet genomen. Ik vind het best wel een ding om daar elke dag aan vast te zitten. Misschien komen er hier ooit nog wel eens dexters voor dat doel <3 Maar voorlopig nog even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:12

Koeien mogen hier pas als er geen paarden meer zijn. Het jongste paard is nu 1 jaar. :+

Merk wel dat de paarden wat een doorn in mijn oog beginnen te worden... Ik heb er niet veel meer mee. Maar elk paard heeft ook zijn redenen om niet weg te gaan. Ik zou liever 2 shetlanders tussen de schapen hebben lopen dan nu 3 paarden. Heel erg gek eigenlijk. Heb er altijd zo naar uitgekeken om ze aan huis te hebben. Nu dat ze hier staan is de feeling er eigenlijk helemaal weg. Zeker met dat de jaarling qua karakter helemaal niet bij mij past is en hij ook duidelijk laat merken dat ik niet zijn persoon ben is de fun er wel van af.

Bedankt voor de heel erg uitgebreide uitleg Tamary!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:21

@Moonfight: Jemig! Wat een droomkas <3
Zal inderdaad een hele klus zijn om op te bouwen! Was ie nog compleet, incl. al het glas?

Betreffende de schapen-/geitenmelk discussie:
Op YouTube is er een kanaal "Way Out West" van een Iers koppel dat zelfvoorzienend leeft. Zij hebben 2 schapen ooitjes die ze een beetje melken. Hier hebben ze ooit eens een filmpje over gemaakt, kan hem nu helaas niet opzoeken.
Hun molken ze terwijl de lammeren erbij stonden. Dan hielden ze de lammeren er de nacht bij vandaan en kon ze 's ochtends wat melken. Als ze geen zin/tijd hadden konden ze de lammeren erbij laten en dronken die het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:25

Living Traditions Homestead doet het ook op die manier met hun geiten :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 13:30

@Molenhoek: Toen wij hier gingen wonen riep ik ook dat ik paarden aan huis wilde! We wonen er al 4 jaar en we hebben nog geen aanstalten gemaakt. Ik rij nu af en toe met een vriendin op haar paarden en het lijkt mij wel leuk om wat klein spul te hebben om mee te mennen maar echt rijpaarden weet ik niet zo.
Zo wil ik eigenlijk liever koeien dan paarden, hahaha

Lieke: Toen wij hem af gingen breken zat al het glas erbij maar er is wel wat gesneuveld. Aan 1 zijde zijn alle glasplaten nu opeens net iets te lang :') Vraag mij niet hoe. Binnenkort weer eens de moed verzamelen om er verder mee te gaan.

Ja je kan inderdaad aan calf sharing doen (of lam in dit geval). Maar als je daarna wilt blijven doormelken dan zit je wel vast aan elke dag. Koe is daarin wel makkelijk, een kalf kan gerust blijven zogen tot de koe bijna klaar is voor het volgende kalf. Lammeren niet, die spenen eerder.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:47

Sowieso is, zeker in het begin, het makkelijker de schapen te melken als de lammeren er bij staan en ook zo staan dat het voor de ooi lijkt alsof het lam drinkt. Als de ooi eenmaal goed gewend is aan handmatig melken gaat het prima zonder maar zolang dat nog niet het geval is staan ze een stuk rustiger met lam er bij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:10

Ik heb het wel eens overwogen, maar met onze (ijslandse) manier van schapen houden wegen de voordelen van afspenen niet op tegen de grote nadelen. Belangrijkste factor hierin is het free range houden van de ooien en hun lammeren over de zomer. Er zijn hier mensen die in de herfst schapen na roundup doormelken, maar die opbrengst is héél karig.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 16:23

Kuggur schreef:
Ik heb het wel eens overwogen, maar met onze (ijslandse) manier van schapen houden wegen de voordelen van afspenen niet op tegen de grote nadelen. Belangrijkste factor hierin is het free range houden van de ooien en hun lammeren over de zomer. Er zijn hier mensen die in de herfst schapen na roundup doormelken, maar die opbrengst is héél karig.

Omdat de melkproductie dan al is afgenomen?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:20

Wij zijn ons thuis aan 't oriënteren op de eventuele aanschaf van een vacuümmachine. Hebben jullie hier toevallig ervaringen mee?

Wij zouden het voornamelijk gebruiken voor ons vlees. Dat betekend dat hij lang niet elke dag gebruikt wordt, maar als ie gebruikt wordt is het ook meteen hartstikke intensief.
Wat zijn nou goede machines, wat zijn redelijke prijzen, etc.?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 10:49

Lieke, ik heb vorig jaar dezelfde zoektocht gedaan! Ook vooral voor het vlees van het pluimvee wat wij zelf slachten.

Wij zijn uiteindelijk voor eentje gegaan van Foodsavers via weckenonline. Welke precies zou ik thuis even moeten checken. Maar tot nu toe erg tevreden over. Ze hebben bij weckenonline ook een eigen merk zakken die best wat schelen in de prijs :) Volgens mij waren wij toen 100/120 euro kwijt en daar zaten dan gelijk heel wat zakken bij.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:27

Die website kende ik nog niet, heel veel leuk spul hebben ze :D
Hebben jullie er eentje die per keer 1 pakketje kan sealen? Gaat dat als je er 100 achter elkaar doet?

Het liefst heb ik zo eentje met een klep waar je gewoon minimaal 4 zakjes tegelijk in kan leggen. Maar dat is niet echt een budgetoptie :Y)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 14:33

Dan kom je denk ik echt op die profi dingen. Ik vind het best gaan per 1. Vaak doe ik er eentje tussen en vul ik ondertussen de volgende. Misschien is dan 2 kleinere nog meer budget dan een grote of niet?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:41

Ziet er naar uit dat de vriend overtuigd is om een Foodsaver te kopen *\o/* Bedankt voor de tips!

Eerst maar is beginnen met één en kijken hoe dat werkt.