Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:36

Over die bussen gesproken.. Ik had laatst ook dat er bussen ingezet werden. 1 gaat Heerhugowaard de ander de andere kant op.
Iedere keer voor onze neus een bus die de andere kant op ging. 1 bus die naar hhw gaat. Gelijk vol (duhh :')). Dus wachten op de volgende bus. Weer de andere kant op.

Daarachter stond uiteindelijk een bus die naar hhw ging. Het was maar dat de chauffeur luid vroeg of er meer mensen mee moesten, anders hadden we daar nog langer gestaan.. Mensen die iedereen naar de bussen bracht zeiden niet dat daar dus die bus stond, verstopt achter de andere bus..

Dus als die chauffeur niet had geroepen, had ie maar 2 mensen i.p.v bus vol. :=

Dus vind het soms echt heel chaotisch.. Vond die chauffeur overigens ook. _O-

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:09

Ach, zo heb ik eens midden in de nacht (serieus, volgens mij begon het feest om 11 u 's nachts en heb er zeker 2,5 uur gestaan) in Weert op een bus gewacht, in het gezelschap van nog eens 500 mensen die ook graag naar huis wilden. En Indiase taferelen om die ene bus in te komen die uiteindelijk voor kwam rijden, niet normaal _O-

Tja, dat krijg je als er bij Den Bosch werkzaamheden zijn (waar dus ook al best veel bussen voor moeten worden ingezet) en er vervolgens tussen Weert en Roermond een boom op het spoor dondert -O-

Ik had geluik dat ik alleen reisde, en er uiteindelijk nog één plekje vrij was in de bus, op die klapstoel naast de chauffeur.Die zei ook dat hij nog nooit zoveel mensen in Weert had gezien _O-

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:52

Ik probeer het OV eigenlijk altijd te vermijden als er geplande werkzaamheden zijn waardoor ik met de bus moet :o Als het niet anders kan doe ik het wel, maar ik vind het vaak een slecht geregeld tafereel waarbij veel te veel mensen in veel te weinig bussen moeten. Vooral vanaf Utrecht centraal.. Ze weten hoe druk die trajecten normaal gezien zijn, dus waarom dan twee bussen per kwartier als er normaal elk kwartier een volle intercity gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:40

Emmaa_ schreef:
Ik probeer het OV eigenlijk altijd te vermijden als er geplande werkzaamheden zijn waardoor ik met de bus moet :o Als het niet anders kan doe ik het wel, maar ik vind het vaak een slecht geregeld tafereel waarbij veel te veel mensen in veel te weinig bussen moeten. Vooral vanaf Utrecht centraal.. Ze weten hoe druk die trajecten normaal gezien zijn, dus waarom dan twee bussen per kwartier als er normaal elk kwartier een volle intercity gaat?

De NS doet echt zn best om bij geplande werkzaamheden voldoende bussen in te zetten maar dat is niet altijd makkelijk. Zij moeten die ook inhuren en nu de vakantieperiodes aanbreken is er gewoon krapte op de touringcar markt. Die chauffeurs zijn ook gebonden aan hele strenge rijtijden dus dan kan het zo zijn dat er toevallig ineens 3 bussen aan de kant moeten omdat de chauffeur verplicht moet pauzeren en ja dan valt er een gat.

De drukte in de weekenden is ook heel moeilijk te voorspellen. Niet alle 'evenementen' worden gemeld bij de NS en daarnaast kan het weer ook ineens de aantallen reizigers verdubbelen of halveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:24

Ik begrijp dat het moeilijk is hoor, maar dat maakt het voor mij als reiziger niet vervelender. Ik heb laatst anderhalf uur in de volle zon staan wachten op een bus, we konden geen water of iets in de buurt krijgen en als ik dat was gaan halen had ik weer achterin de rij moeten aansluiten. We hebben het hier over een druk traject waar elk kwartier een volle intercity rijdt. Nou snap ik dat Utrecht Centraal gewoon een rampenzone is, maar ik was er toch wel even flink chagrijnig over, vooral omdat ik wel gewoon betaal voor deze reis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:08

Oei jammer dat dat zo slecht geregeld was. Ik merk dat utrecht inderdaad vaak een ramp is terwijl het op de andere stations zoals geldermalsen dan weer wel heel goed is met tenten, toiletten en drinken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:46

Emmaa_ schreef:
Ik begrijp dat het moeilijk is hoor, maar dat maakt het voor mij als reiziger niet vervelender. Ik heb laatst anderhalf uur in de volle zon staan wachten op een bus, we konden geen water of iets in de buurt krijgen en als ik dat was gaan halen had ik weer achterin de rij moeten aansluiten. We hebben het hier over een druk traject waar elk kwartier een volle intercity rijdt. Nou snap ik dat Utrecht Centraal gewoon een rampenzone is, maar ik was er toch wel even flink chagrijnig over, vooral omdat ik wel gewoon betaal voor deze reis.

Je kunt toch declareren?
Krijg je x aantal procent terug per half uur of uur.
Heb regelmatig reisjes terug gedeclareerd.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:07

A3a1 schreef:
Emmaa_ schreef:

Je kunt toch declareren?
Krijg je x aantal procent terug per half uur of uur.
Heb regelmatig reisjes terug gedeclareerd.

Bij vertraging door geplande werkzaamheden gaat die regel niet op.

http://www.ns.nl/klantenservice/geld-te ... eizen.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:25

Maar, als er echt rare dingen gebeuren, zoals een vertraging van anderhalf uur terwijl de informatie zegt 'houd rekening met een extra reistijd van een half uur', EN de organisatie is zo dat je die tijd dus moet wachten in slechte omstandigheden, zou ik vooral een keurig onderbouwd verzoek tot terugbetaling indienen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:29

Ach, ik ben over het algemeen echt niet van het zeuren over reizen met het OV. Het gaat meestal goed en de keren dat ik vertraging heb reis ik meestal ook nog eens gratis (studentenov). Nu kwam het toevallig zo uit dat het in het weekend was en dat het hartstikke warm was, dat was even balen.. Maar niet het einde van de wereld. Heb een beetje staan vloeken en met mijn ogen staan rollen toen ik anderhalf uur op m'n benen moest staan met spierpijn en mijn flesje water leeg raakte, that's it. Mensen voor me gingen zo ver dat ze personeel dat rondliep begonnen te schofferen, terwijl die het duidelijk ook niet leuk vonden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 10:33

en maar weer een nieuwe nmbs staking van een week! tijdens mijn examens..... schandalig gewoon, dit is gewoon studenten pesten....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:35

Zoe_97 schreef:
en maar weer een nieuwe nmbs staking van een week! tijdens mijn examens..... schandalig gewoon, dit is gewoon studenten pesten....

Nee. Dat is dingen persoonlijk opvatten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:35

@Emmaa_, Ik ben gewoon wat activistischer naar dat soort bedrijven geworden. Daar heeft de NS het zelf naar gemaakt door meerdere keren mij onterecht een boete te laten betalen... inmiddels heb ik gewoon niet meer zoveel geduld met slechte organisatie, en is de teruggave-regeling volgens mij bovendien een noodzakelijk balansmiddel. Als we dat niet doen wordt het te makkelijk voor de rekenaars aan de top om de reizigers te vergeten.

Sindsdien declareer ik dus meestal als ik vind dat dat terecht is, zodat er voor het bedrijf een financiele motivatie blijft om goed te plannen en te organiseren. En dit voelt als een situatie waarin het heel terecht is en volkomen in lijn met de regel dat je bij uitzonderlijke vertraging je reiskosten terug kunt krijgen...
Afreageren op het personeel ter plekke heeft inderdaad niet zoveel zin (al zouden ze natuurlijk ook wel wat kunnen doen aan het wachten in de warmte), maar juist het declareren van de reiskosten maakt dat het wel op de plek terecht komt waar het hoort, namelijk daar waar de financiele beslissingen genomen worden.

Dus: stuur vooral in, niet alleen voor jezelf maar voor alle reizigers die daar stonden te wachten terwijl dat ook anders had gekund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:36

Precies. Dat doen ze omdat ze het niet eens zijn met hun arbeidsvoorwaarden, en omdat staken in België de enige manier is om iets voor elkaar te krijgen. Niet omdat ze jou van je examens af willen houden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:36

Zoe_97 schreef:

Stel je niet zo aan zeg.... Die stakingen zijn er met een reden, die mensen zijn ook al langer 'gepest' door hun werkgever. Hoeveel moeite is het om er rekening mee te houden dat ze staken?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:37

Zoe_97 schreef:

Alsof er niet ook genoeg burgers zijn die met de trein reizen en belangrijke dingen te doen hebben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 10:41

zeer veel moeite aangezien heel veel studenten nu niet op hun examen raken. brussel is niet zomaar even met de auto te doen, zeker niet als de treinen niet rijdne en de vrachtwagen chauffeurs hebben aangekondigd in diezelfde week de snelwegen af te gaan sluiten. de nmbs heeft de voorbije maanden al meerdere keren gestaakt over exact hetzelfe. doordat ze gewoon de regels overtreden (sporen saboteren en werkwillige arbeiders blokkeren) wilde de directie ieteens meer met hen onderhandelen. dus ja naar mijn mening is dit gewoon studenten en werkende mensen pesten. ze hadden prima deze actie 2 weken later kunnen zetten waardoor studenten ten minste hun examens konden maken en dit niet zou samenvallen bij de vrahtwagenacties.
Een vertegenwoordiger van 1 van de vakbonden heeft letterlijk gezegd dat de studenten hem neits kunnen schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:44

Eerlijk gezegd zouden studenten mij ook niet zo veel kunnen schelen als er door het hoge bestuur in mijn verlofdagen gesneden zou worden. Snap dat het voor jou als reiziger vervelend is maar je weet het in ieder geval ruim van tevoren dat betekent dat je genoeg tijd hebt om maatregelen te nemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:45

Waarom staken ze in België zoveel? Ik hoor niks anders dan stakingen daar. Is het daar zo slecht om te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:47

verootjoo schreef:
Waarom staken ze in België zoveel? Ik hoor niks anders dan stakingen daar. Is het daar zo slecht om te werken?

Het ligt ook aan de verhouding denk ik. Wij hebben in Nederland totaal geen stakingscultuur, onze vakbonden springen meestal op tijd tussenbeide en er wordt geluisterd naar ontevreden werknemers. In België (en Frankrijk, en nog een hele hoop andere landen in Europa) heerst wel een echte stakingscultuur, waarin stakingen vaak niet als laatste redmiddel worden ingezet, maar als 'normaal' pressiemiddel. Een aantal arbeidsomstandigheden zijn in België een stuk beter dan in NL (denk bv aan minimumlonen), maar er wordt op dit moment veel gesneden in onder andere verlofdagen, en dat roept woede op.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 10:49

Emmaa_ schreef:
Eerlijk gezegd zouden studenten mij ook niet zo veel kunnen schelen als er door het hoge bestuur in mijn verlofdagen gesneden zou worden. Snap dat het voor jou als reiziger vervelend is maar je weet het in ieder geval ruim van tevoren dat betekent dat je genoeg tijd hebt om maatregelen te nemen.

technisch gezien wordt er nieteens in gesneden. in belgië krijgen alle werknemers verlofdagen naargelang het aantal uren dat ze werken. bij trienbegeleiders was dit niet het geval, die kregen gewoon x aantal dagen. nu willen ze overschakelen naar het systeem dat overal toegepast wordt waardoor SOMMIGEN 1 of 2 dagen zullen verliezen.

de vakbonden staken hier al gewoon om het kleinste wissewasje. vooral de bedrijven die hiermee veel mensne dwars kunnen zitten doen dit, zoals de nmbs dus. en elke maand hebben ze wel weer aan andere reden om te staken.

vertel je mij dan eens alternatieven als er geen openbaar vervoer rijdt en de vrachtwagenchauffeurs sluiten de wegen af met hun vrachtwagens op hetzelfde moment... nog neit de studenten zonder rijbewijs te vergeten.

Niet iedereen heeft het geld een week in centrum brussel op hotel te gaan hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:52

Weet je Zoe_97, je kunt er wel over blijven kankeren maar daarmee verander je niets aan de situatie. Het is alleen maar slecht voor je hart en voor je humeur.

Ga straks gewoon lekker herkansen, en als er meer mensen last van hebben dat ze niet naar Brussel kunnen zit je op een wel erg lompe hogeschool als ze daar geen rekening mee houden. Of studeer je soms ergens waar ze ook de studenten pesten? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:52

Tja zoe... Over het algemeen staak je om gehoord te worden. Dat klinkt heel banketstaaf, maar midden in de zomervakantie heeft je staking niet zoveel nut natuurlijk.

Dat dat met je examens niet uitkomt is prut met peren. Dat snap ik ook wel. Je school zou er echter ook op in kunnen springen door examens te verplaatsen. Staken doe je niet omdat het zo'n leuke bezigheid is :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 10:57

ik zit op de universiteit van brussel. met zoveel studenten die er niet raken is het gewoon niet mogelijk binnen de examenperiode dan zoude studenten meet meerdere examens per dag komen te zitten.
herkansen omdat een stel grote kinderen sporen gaat blokkeren vind ik onzin. (ik heb respect voor staker maar ze gaan gewoon te ver. vlamingen wilde voorbije stakingen voort werken grotendeels, terwijl de walen toen op sporen sabotages zijn gaan uitvoeren zodat er niets meer kon rijden) ik verlies hiermee studiepunten die ik makkelijk had kunnen halen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:00