Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:17

Mijn hond is uiteindelijk voor een pet gegaan... zonnebrillen waren zijn ding niet.

pony85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:44

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:49

Oh waarom zouden dieren dat niet kunnen hebben? Het paard van mijn lieve vriendin herkent ons ook niet in de verte, maar kan ons wel horen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:44

Hoe spreek je centrifugeren uit... Zeg je echt centrifuGeren, of zeg je het zoals je ook centrifuge uit spreekt (centrifusje)?

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:45

CentrifuGeren!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:45

Ik zou zeggen, typ het in op google vertalen en laat hem/haar het uitspreken :D
Ik zeg het echt nederlands met een G

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:07

Ik ken het alleen als centrifuzjeren :))

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:58

Ik zeg altijd centifuzjeren iid :)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:00

Ik zeg ook centrifuGeren

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:05

centrifugeren werkw.
Uitspraak: [sɛntrify'xerə(n)]

Duidelijk toch? :D

Gelukkig geeft de site infoballetjes bij de fonetische uitspraak, daar staat "x als in chaos, lachen, kuch"

http://www.woorden.org/woord/centrifugeren

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:08

Janneke2 schreef:
pony85 schreef:
Oke next:
Waarom noemen ze groene stroom tegenwoordig zo. Je weet nooit zeker of jij nou echt groene stroom krijgt ik denk persoonlijk dat t allemaal geen verschil maakt.
=

Ik denk dat het een GROOT verschil maakt!
Dwz: het gaat niet over flauwe verhaaltjes van 'zo noemen ze het' - maar over het binnen de perken houden van een ramp die zich nu al aan het voltrekken is.
(Darfur was tot 30 jaar terug groen en vruchtbaar, maar de woestijnen rukken op. Toen het voedsel schasrs werd, kwam er oorlog. )

Ik weet zeker dat de formule van groene stroom ingewikkeld is.

Ik koop per jaar voor zo' honderd euro groene stroom bij de nuon. (Omrede van dat mijn dak net te klein is om genoeg zonnepanelen neer te leggen. )

Wat ik zeker weet, is dat een deel van die stroom uit atoomenergie komt. :(
En wat ik ook weet: het equivalent van die honderd euro die ik betaal a a n de nuon, daarvan kopen zij renewable energie in.

Groene stroom is in principe niet zo ingewikkeld: het is stroom opgewerkt uit bijvoorbeeld zon, water, wind of biogas.

Als je groene stroom afneemt, krijg je inderdaad geen pure groene stroom uit je stopcontact. Het is altijd een mix met grijze stroom. Stroom is stroom, het is niet anders als product als het groen of grijs is. De opwekking ervan is wel verschillend en daar kan je als consument in mee bepalen. Als er maar genoeg klanten groene stroom willen afnemen (en dan ook echt groene stroom hier in NL opgewekt) dan moeten de energiebedrijven dit steeds meer aanbieden en zal de productie van grijze stroom afnemen. Kwestie van vraag en aanbod.

Wel moet je, als je écht groene stroom wil afnemen, je energieleverancier goed uitzoeken. Veel grote energiebedrijven als Nuon en Essent hebben wel een beetje groene stroom, bijvoorbeeld een windmolenpark, of ze 'kopen' groene energie op in andere landen. Ondertussen investeren ze erg weinig in de ontwikkeling van groene stroom en steken ze wel geld in de uitbreiden van grijze stroom, denk aan kolencentrales of kerncentrales. Als bewuste consument wil ik geen groene stroom van een bedrijf dat verder geen geld investeert in uitbreiding van groene stroom, maar juist de grijze stroom ontwikkeld.

Als je echt groene stroom wilt van een leverancier die enkel groene stroom levert, dan moet je bijvoorbeeld naar een Greenchoice of vandebron.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:52

Nicolien schreef:
Ik heb zelf een sterkte van bijna -5, kunnen dieren dit ook hebben?
En dan bedoel ik niet staar of dat ze van ouderdom blind aan het worden zijn, maar echt vanaf jongs af aan een oogafwijking. Merken wij mensen dit ook? En wordt er dan ook wat aan gedaan?

Ja ik denk zeker wel dat dieren dit kunnen hebben.
Mijn hond ziet al niet goed vanaf de geboorte. Ik heb zijn ogen laten testen, geen ziektes gevonden. De dierenarts zei letterlijk 'hij heeft een brilletje nodig', maar ik sluit zelf niet uit dat het ook kan zijn dat de beelden niet goed verwerkt worden in zijn hersenen.
Maar het oog van de mens en hond is in grote lijnen (al dan niet helenaal) hetzelfde dus het lijkt me dat honden ook een lens afwijking kunnen hebben.
http://www.bernhoven.nl/Import/Folders/ ... king1.jpeg

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:34

pony85 schreef:
Waarom kan je in je dromen niet om hulp roepen?

....eens per jaar oid heb ik een nachtmerrie - en dan schrikt mijn lief zich lam omdat ik 'help' loei..... _/-\o_

Maar tijdens het dromen zijn in principe je spieren uitgeschakeld, dus je moet echt tijdens de droom duidelijk beslissen dat je 'dit niet pikt' oid en er iets van gaat zeggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:18

Yucca schreef:
Janneke2 schreef:
pony85 Oke next:
Waarom noemen ze groene stroom tegenwoordig zo. Je weet nooit zeker of jij nou echt groene stroom krijgt ik denk persoonlijk dat t allemaal geen verschil maakt.

Ik denk dat het een GROOT verschil maakt!
Dwz: het gaat niet over flauwe verhaaltjes van 'zo noemen ze het' - maar over het binnen de perken houden van een ramp die zich nu al aan het voltrekken is.
(Darfur was tot 30 jaar terug groen en vruchtbaar, maar de woestijnen rukken op. Toen het voedsel schasrs werd, kwam er oorlog. )

Ik weet zeker dat de formule van groene stroom ingewikkeld is.

Ik koop per jaar voor zo' honderd euro groene stroom bij de nuon. (Omrede van dat mijn dak net te klein is om genoeg zonnepanelen neer te leggen. )

Wat ik zeker weet, is dat een deel van die stroom uit atoomenergie komt. :(
En wat ik ook weet: het equivalent van die honderd euro die ik betaal a a n de nuon, daarvan kopen zij renewable energie in.

Groene stroom is in principe niet zo ingewikkeld: het is stroom opgewerkt uit bijvoorbeeld zon, water, wind of biogas.

Als je groene stroom afneemt, krijg je inderdaad geen pure groene stroom uit je stopcontact. Het is altijd een mix met grijze stroom. Stroom is stroom, het is niet anders als product als het groen of grijs is. De opwekking ervan is wel verschillend en daar kan je als consument in mee bepalen. Als er maar genoeg klanten groene stroom willen afnemen (en dan ook echt groene stroom hier in NL opgewekt) dan moeten de energiebedrijven dit steeds meer aanbieden en zal de productie van grijze stroom afnemen. Kwestie van vraag en aanbod.

Wel moet je, als je écht groene stroom wil afnemen, je energieleverancier goed uitzoeken. Veel grote energiebedrijven als Nuon en Essent hebben wel een beetje groene stroom, bijvoorbeeld een windmolenpark, of ze 'kopen' groene energie op in andere landen. Ondertussen investeren ze erg weinig in de ontwikkeling van groene stroom en steken ze wel geld in de uitbreiden van grijze stroom, denk aan kolencentrales of kerncentrales. Als bewuste consument wil ik geen groene stroom van een bedrijf dat verder geen geld investeert in uitbreiding van groene stroom, maar juist de grijze stroom ontwikkeld.

Als je echt groene stroom wilt van een leverancier die enkel groene stroom levert, dan moet je bijvoorbeeld naar een Greenchoice of vandebron.

als het goed is gaat het er niet om of je echte groene stroom krijgt.. want dat krijg je nooit.. ook niet bij groenleveranciers.. maar dat dat geen wat jij verbruikt groen ingekocht wordt.. dus jouw portie verbruik is groen..

Greenchoise koopt 100% groen in en zet 100% groen op het netwerk.. ECHTER, er zit geen pakketjes verdeelstation op het netwerk, die zegt Pietje koopt groen, dus krijgt groen en Jantje koopt grijs dus krijgt grijs.. Je krijgt gewoon een mix van electriciteit die op allerlei manieren is opgewekt.

Hoe werkt het dan?

Greenchoise bijvoorbeeld, verkoopt alleen het product groene energie.. Iedere klant heeft een bepaald verwacht verbruik (daarop is ook je termijnbedrag gebasseerd).. Dit verwachte verbruik wordt op het net geplaatst als ze opwekken, of wordt ingekocht op de energieveiling..

Bij Nuon bijvoorbeeld.. heb je bijvoorbeeld (ik noem maar een percentage) 40 procent klanten die voor groene energie kiezen en 60 procent die voor grijze (nog steeds wat goedkoper) energie kiest.. Dit betekent dat Nuon zich verplicht om genoeg groene energie op te wekken of in te kopen zodat tenminste 40% van de energie die zij naar hun klanten laten leveren van een groene bron is..

Als 30 procent van het totale verbruik in Nederland wordt opgewekt/ingekocht op basis van groene contracten, en 70 op grijs.. dan krijgt ieder huishouden in Nederland 30% groene energie en 70% grijze energie uit hun stopcontact..

Het is het principe 'een beter millieu begint bij jezelf'.. omdat je groene energie afneemt hoeft er minder grijze geleverd te worden en daalt dus bij iedere gebruiker van groene energie de opwekking van grijze energie (of de noodzaak om het op te wekken)

om nog even in te haken op 'Het zal wel gewoon een naam zijn'..

Dan moet je gewoon even de jaarverslagen inkijken van de energieleveranciers (openbaar via de websites in te zien).. Hierin staat exact hoeveel procent groene energie door hen geleverd is en waarvan dit afkomstig was.

voor diegene die iets meer willen weten over alle partijen op de energiemarkt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... teitsmarkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:39

elenaMM77 schreef:
om nog even in te haken op 'Het zal wel gewoon een naam zijn'..

Dan moet je gewoon even de jaarverslagen inkijken van de energieleveranciers (openbaar via de websites in te zien).. Hierin staat exact hoeveel procent groene energie door hen geleverd is en waarvan dit afkomstig was.

voor diegene die iets meer willen weten over alle partijen op de energiemarkt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... teitsmarkt

Van harte mee eens!

En verder kun je zelf groene energie maken.
Hetzij met zonnepanelen (bijvoorbeeld op je eigen dak, staldak, etc. maar ook via clubs als solar green )
hetzij met windmolens (bij 'de windfabriek', een onderdeel van greenchoice, als ik me goed herinner, kun je een aandeel in een windmolen kopen. Idem 'de windvogel'. Of kijk eens op de website van bijv. de triodosbank.)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:30

Kunnen mensen als ze in coma liggen snurken?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:40

Nu jullie het over coma hebben kwam er een vraag in me op!
Als men zegt dat ze 'de stekker eruit gaan trekken' doen ze dit dan letterlijk? Of drukken ze gewoon op een uit-knop? Kan me niet voorstellen hoe dat gaat :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:41

Nee is niet altijd letterlijk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:42

Brittneyx schreef:
Als men zegt dat ze 'de stekker eruit gaan trekken' doen ze dit dan letterlijk? Of drukken ze gewoon op een uit-knop? Kan me niet voorstellen hoe dat gaat :o

Volgens mij zetten ze de apparaten uit, zoals het beademingsapparaat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:53

Finliox schreef:

Snurken (definitie)
ademen met een niet goed geopende luchtpijp, waardoor een rochelend geluid ontstaat.

Het zou dus mogelijk kunnen zijn, maar meestal liggen mensen in een coma gewoon zo dat de luchtpijp niet wordt afgesloten en volgens mij ook met een slangetje in de neus, dus het zal niet snel gebeuren. Coma is natuurlijk niet hetzelfde als slapen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:31

Brittneyx schreef:

Er is een knop wat alles automatisch 1 voor 1 uitzet waardoor de organen niets meer doen. :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 01:17

EskeGirl schreef:
Finliox schreef:

Snurken (definitie)
ademen met een niet goed geopende luchtpijp, waardoor een rochelend geluid ontstaat.

Het zou dus mogelijk kunnen zijn, maar meestal liggen mensen in een coma gewoon zo dat de luchtpijp niet wordt afgesloten en volgens mij ook met een slangetje in de neus, dus het zal niet snel gebeuren. Coma is natuurlijk niet hetzelfde als slapen.

mensen in een coma liggen niet met een slangetje in Hun neus, maar een beademingspijp in Hun keel. Snurken zal daardoor erg lastig zijn, omdat de luchtpijp open staat door voorgenoemde pijp :j er zullen vast uitzonderingen zijn, maar in Principe snurken mensen in coma dus niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:50

Niet iedere comapatiënten wordt beademd, maar ik denk zelf ook dat zij niet snurken, omdat dat vaak wordt veroorzaakt door verkeerd liggen (en enkele andere oorzaken). Een comapatiënt ligt er anders bij zeg maar.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:12

Maak je in een coma alles mee wat de mensen aan je bed zeggen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:13

Er zijn inderdaad mensen die zeggen hele gesprekken gehoord te hebben, maar dat geldt zeker niet voor iedereen!