vuurneon schreef:Nee, van monnaiePorter monnaie, muntstuk dragen.
Komt van het Frans (en ik verwacht dat je dat ook weer terug kan herleiden naar Latijn)
Oooh, dan zat ik in de buurt, bedankt voor de verheldering!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mossel schreef:Ik geloof dat het om de 7 uur wisselt de luchtstroom in de neusgaten, heb het hier ook al ergens in het topic gezegd
shirleyp schreef:Dat merk ik altijd als ik verkouden ben en wil slapen. Dan zakt het snot naar een neuskant en adem je door het andere gat, totdat je ineens wakker schrikt en geen lucht meer krijgt. Dan draai ik om, zakt mijn snot naar de andere kant en adem ik met mijn andere neusgat! Lekker smakelijk verhaal
Rena100 schreef:Paar dagen terug las ik de eerste 3 pagina's, en nu kom ik 'm weer tegen met bijna 80 pagina's! Heb niet alles meer gelezen, maar zijn er dan zoveel dingen die we niet weten/wisten?
Kan zelf even niet iets bedenken, maar ik blijf lezen...leer ik ook nog wat
Mossel schreef:Wij hebben licht op de schakelaar maar toch vertikken ze het om in de winter te leggen, normaal gesproken horen ze Indd wel door te leggen als het langer licht blijft
Fiffill schreef:Ik snapte nooit wat "ftw" (for the win) betekende. Las in mijn hoofd altijd een soort "wtf" (what the f*ck) maar dan anders, namelijk fat the wack (ja uitgesproken op zijn Nederlands)ging gewoon automatisch en ik doe het nog steeds ondanks dat ik nu wel weet wat het betekend.
joyce2 schreef:Oops, ik dacht ook altijd dat het polshoogte nemen was....
x_spekkie_x schreef:joyce2 schreef:Oops, ik dacht ook altijd dat het polshoogte nemen was....
Ik weet al waar dat vandaan komt, nu ik het online hebt opgezocht. Maar erg ongebruikelijk vind ik het niet, het staat zelfs in de Van Dale
Juist is poolshoogte nemen.
Poolshoogte is een samenstelling van pool en hoogte en betekent 'hoogte van de hemelpool boven de horizon'. De hemelpool is een denkbeeldig punt aan de hemel waar alle sterren omheen lijken te draaien. Op het noordelijk halfrond wordt de Poolster, die altijd in het noorden staat, als hemelpool gebruikt. Poolshoogte nemen is van oorsprong een zeevaartterm; het betekent 'met behulp van de Poolster berekenen waar het schip zich op zee bevindt'. De uitdrukking heeft de figuurlijke betekenissen 'inlichtingen inwinnen', 'zich van een zaak op de hoogte stellen', 'zich van de toestand (gaan) overtuigen'. De uitdrukkingen geen hoogte van iets/iemand kunnen krijgen en op de hoogte zijn verwijzen volgens de spreekwoordenboeken ook naar 'de poolshoogte'.
De minder juiste variant polshoogte (Van Dale (2005) neemt deze op met een verwijzing naar poolshoogte) is wellicht ontstaan door de gedachte aan iemand de pols voelen ('zijn hartslag voelen', ook figuurlijk gebruikt in de betekenis 'iemand uithoren omtrent zijn plannen'). Ook kan de associatie met het werkwoord polsen een rol hebben gespeeld: iemand polsen kan immers eveneens zowel 'zijn pols voelen' betekenen als 'zijn mening, gevoelen, plannen te weten trachten te komen door voorzichtige vragen'.
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advie ... ogte-nemen
xSCWx schreef:Over eieren gesproken, wij kopen altijd de goedkoopste, die zijn wit. Nou hadden we laatst een doosje eieren van mijn schoonmoeder van scharrelkippen en die eieren waren bruin. Ik zat echt te kijken van, volgens mij horen eieren inderdaad.bruin! Toch apart dat je daar niet bij stil staat..
CarinaR schreef:Nemurin schreef:Nee, maar anderhalve dag zal het vaak ook niet duren. Dan mag je haast legnood gaan vermoeden.
Kippen hebben een cyclus van 5 dagen. Dan een dag niet en dan weer 5 dagen.
Het is helemaal rasafhankelijk hoeveel een kip ligt. Zijdehoenders bijv. Leggen niet het hele jaar door. Ook licht en voer is meewerkend factor.
Weten jullie ook dag een ei 'groeit' en dan schaal vormt.
En dat een windei (ei zonder schaal) pijnlijker is om te leggen voor een kip dan een met schaal.