Waar je heel laat pas achter kwam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:54

vuurneon schreef:
Nee, van monnaie :) Porter monnaie, muntstuk dragen.
Komt van het Frans (en ik verwacht dat je dat ook weer terug kan herleiden naar Latijn)

Oooh, dan zat ik in de buurt, bedankt voor de verheldering!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:58

Mossel schreef:
Ik geloof dat het om de 7 uur wisselt de luchtstroom in de neusgaten, heb het hier ook al ergens in het topic gezegd

Dat merk ik altijd als ik verkouden ben en wil slapen. Dan zakt het snot naar een neuskant en adem je door het andere gat, totdat je ineens wakker schrikt en geen lucht meer krijgt. Dan draai ik om, zakt mijn snot naar de andere kant en adem ik met mijn andere neusgat! Lekker smakelijk verhaal O:)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:02

shirleyp schreef:
Dat merk ik altijd als ik verkouden ben en wil slapen. Dan zakt het snot naar een neuskant en adem je door het andere gat, totdat je ineens wakker schrikt en geen lucht meer krijgt. Dan draai ik om, zakt mijn snot naar de andere kant en adem ik met mijn andere neusgat! Lekker smakelijk verhaal O:)

Jaaaa dat heb ik ook _O-

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:03

Paar dagen terug las ik de eerste 3 pagina's, en nu kom ik 'm weer tegen met bijna 80 pagina's! Heb niet alles meer gelezen, maar zijn er dan zoveel dingen die we niet weten/wisten?
Kan zelf even niet iets bedenken, maar ik blijf lezen...leer ik ook nog wat :D

vuurneon

Re: Waar je heel laat pas achter kwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:03

O ja, ook een smakelijke; dat het meeste snot gewoon via je slokdarm en maag je lichaam verlaat. Hoef je niet eens voor neus te peuteren!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:05

Ja wat dacht je anders, via je ogen :Y)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:05

vuurneon schreef:
O ja, ook een smakelijke; dat het meeste snot gewoon via je slokdarm en maag je lichaam verlaat. Hoef je niet eens voor neus te peuteren!

Jammer... Ik vind neuspeuteren eigenlijk best een leuke activiteit... :') :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:06

xSCWx schreef:
Ja wat dacht je anders, via je ogen :Y)

Nee, al krijg ik wel via de ogen druppels voor de holtes en neus :')
Maar ik wist niet dat je echt zoveel snot verloor via die weg :=

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:08

Rena100 schreef:
Paar dagen terug las ik de eerste 3 pagina's, en nu kom ik 'm weer tegen met bijna 80 pagina's! Heb niet alles meer gelezen, maar zijn er dan zoveel dingen die we niet weten/wisten?
Kan zelf even niet iets bedenken, maar ik blijf lezen...leer ik ook nog wat :D

haha dat heb ik nu ook..

uhh waar ik heel laat achter kwam?
kennen jullie die bianca boekjes?
daar stond altijd in
ze deden hun laarzen uit bij de laarzenknecht.
ik dacht dat daar dus werkelijk altijd een mannetje stond om de laarzen uit te trekken :o?
toen ik eenmaal zelf ging paardrijden en er laarzen met een laarzenknecht kwamen ging er ineens een lampje branden haha

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:38

Nog even over het leggen van kippen. Het verschilt ook per ras. Oudere kippen gaan ook wat minder leggen. Bij legbatterijen worden de kippen meen ik jaarlijks vervangen.

Maar het allerbelangrijkste is licht! (en goed voer). Maak een lamp met een schakelklokje in het hok en de kippen leggen ook in de winter gewoon door.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:41

Wij hebben licht op de schakelaar maar toch vertikken ze het om in de winter te leggen, normaal gesproken horen ze Indd wel door te leggen als het langer licht blijft

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:46

Mossel schreef:
Wij hebben licht op de schakelaar maar toch vertikken ze het om in de winter te leggen, normaal gesproken horen ze Indd wel door te leggen als het langer licht blijft

Heb veel kippen gehad. Zorgde dat er licht was van 6 uur in de ochtend tot 8 uur 's-avonds, en de meeste kippen bleven leggen. Maar als gezegd, ook de leeftijd gaat op een gegeven moment een grote rol spelen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:49

Over eieren gesproken, wij kopen altijd de goedkoopste, die zijn wit. Nou hadden we laatst een doosje eieren van mijn schoonmoeder van scharrelkippen en die eieren waren bruin. Ik zat echt te kijken van, volgens mij horen eieren inderdaad.bruin! Toch apart dat je daar niet bij stil staat..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:52

Die tijden is we bij ons ook licht ;) ze zijn Indd al op leeftijd in de zomer leggen ze ook niet zoveel meer.

Je hebt zelfs groene eieren, dat ras hebben wij lopen, wist je ook dat je aan het oorlelletjr kan zien of ze witte of bruine eieren leggen?!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:58

Ik weet niet zoveel over kippen, wel ooit een haan gehad :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 02:56

Fiffill schreef:
Ik snapte nooit wat "ftw" (for the win) betekende. Las in mijn hoofd altijd een soort "wtf" (what the f*ck) maar dan anders, namelijk fat the wack (ja uitgesproken op zijn Nederlands) :') ging gewoon automatisch en ik doe het nog steeds ondanks dat ik nu wel weet wat het betekend.

Dit is echt de enige vergissing in dit hele topic die óók op mij slaat *\o/* Ik zei in m'n hoofd ook altijd fat the wack :))

Als kind dacht ik wel dat 'oven' als 'over' werd uitgesproken. Dan vroeg m'n moeder wat ik wilde eten en dan kreeg ze als antwoord: Aardappeltjes uit de oveR! :D
Overigens ligt die spreekfout denk ik toch echt aan m'n ouders, want m'n 5 jaar jongere broertje heeft ook jarenlang 'over' gezegd. Pas op school kreeg ik door dat het oveN was en dat heb ik weer tegen hem gezegd. Ouders hebben ons nooit gecorrigeerd :')

M'n moeder zei heel erg vaak 'Kun je na gaan!', als ze iets hoorde wat nogal bizar was. Ik dacht altijd dat ze zei: "Kajenaga", totdat ik het op m'n 15de eens wilde opschrijven :+ Toen pas kwam ik erachter dat het vast 'kun je na gaan' moest zijn :)*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 03:06

Ik kwam er op de basisschool achter dat je 'bips' aan de achterkant zit en niet aan de voorkant :+
Mijn moeder noemde de voorkant 'bips', dus ik vond het erg verwarrend toen ik voor de eerste keer op de schoolfoto moest en de juffrouw zei: 'ga maar op je bips zitten'.

Overigens vingerde ik :+
Ik duimde niet, maar ik zoog op mijn rechter wijsvinger, dus logischerwijs was het dan voor mij 'vingeren', want duimen was het niet te noemen met een wijsvinger.
Mijn moeder is een gesprek met me aangegaan nadat ik bij de slager stond te verkondigen dat ik vingerde :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 03:07

Eieren kunnen heel veel kleuren hebbrn.
Dat is weer afhankelijk van he ras,voer en gezondheid van het dier.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 04:23

Dat je je heel erg kan vergissen in mensen, kwam ik ook laat achter.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 06:00

Everytime schreef:
Dat je je heel erg kan vergissen in mensen, kwam ik ook laat achter.

Laat? Je gaat daar, vrees ik, nog veel vaker achter komen :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:19

joyce2 schreef:
Oops, ik dacht ook altijd dat het polshoogte nemen was....

:wow: Ik weet al waar dat vandaan komt, nu ik het online hebt opgezocht. Maar erg ongebruikelijk vind ik het niet, het staat zelfs in de Van Dale :D

Juist is poolshoogte nemen.

Poolshoogte is een samenstelling van pool en hoogte en betekent 'hoogte van de hemelpool boven de horizon'. De hemelpool is een denkbeeldig punt aan de hemel waar alle sterren omheen lijken te draaien. Op het noordelijk halfrond wordt de Poolster, die altijd in het noorden staat, als hemelpool gebruikt. Poolshoogte nemen is van oorsprong een zeevaartterm; het betekent 'met behulp van de Poolster berekenen waar het schip zich op zee bevindt'. De uitdrukking heeft de figuurlijke betekenissen 'inlichtingen inwinnen', 'zich van een zaak op de hoogte stellen', 'zich van de toestand (gaan) overtuigen'. De uitdrukkingen geen hoogte van iets/iemand kunnen krijgen en op de hoogte zijn verwijzen volgens de spreekwoordenboeken ook naar 'de poolshoogte'.

De minder juiste variant polshoogte (Van Dale (2005) neemt deze op met een verwijzing naar poolshoogte) is wellicht ontstaan door de gedachte aan iemand de pols voelen ('zijn hartslag voelen', ook figuurlijk gebruikt in de betekenis 'iemand uithoren omtrent zijn plannen'). Ook kan de associatie met het werkwoord polsen een rol hebben gespeeld: iemand polsen kan immers eveneens zowel 'zijn pols voelen' betekenen als 'zijn mening, gevoelen, plannen te weten trachten te komen door voorzichtige vragen'.

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advie ... ogte-nemen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:36

Die stond aleens uitgelegd in de donald duck :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:21

x_spekkie_x schreef:
joyce2 schreef:
Oops, ik dacht ook altijd dat het polshoogte nemen was....

:wow: Ik weet al waar dat vandaan komt, nu ik het online hebt opgezocht. Maar erg ongebruikelijk vind ik het niet, het staat zelfs in de Van Dale :D

Juist is poolshoogte nemen.

Poolshoogte is een samenstelling van pool en hoogte en betekent 'hoogte van de hemelpool boven de horizon'. De hemelpool is een denkbeeldig punt aan de hemel waar alle sterren omheen lijken te draaien. Op het noordelijk halfrond wordt de Poolster, die altijd in het noorden staat, als hemelpool gebruikt. Poolshoogte nemen is van oorsprong een zeevaartterm; het betekent 'met behulp van de Poolster berekenen waar het schip zich op zee bevindt'. De uitdrukking heeft de figuurlijke betekenissen 'inlichtingen inwinnen', 'zich van een zaak op de hoogte stellen', 'zich van de toestand (gaan) overtuigen'. De uitdrukkingen geen hoogte van iets/iemand kunnen krijgen en op de hoogte zijn verwijzen volgens de spreekwoordenboeken ook naar 'de poolshoogte'.

De minder juiste variant polshoogte (Van Dale (2005) neemt deze op met een verwijzing naar poolshoogte) is wellicht ontstaan door de gedachte aan iemand de pols voelen ('zijn hartslag voelen', ook figuurlijk gebruikt in de betekenis 'iemand uithoren omtrent zijn plannen'). Ook kan de associatie met het werkwoord polsen een rol hebben gespeeld: iemand polsen kan immers eveneens zowel 'zijn pols voelen' betekenen als 'zijn mening, gevoelen, plannen te weten trachten te komen door voorzichtige vragen'.

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advie ... ogte-nemen

Kijk, weer wat geleerd :D

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:40

xSCWx schreef:
Over eieren gesproken, wij kopen altijd de goedkoopste, die zijn wit. Nou hadden we laatst een doosje eieren van mijn schoonmoeder van scharrelkippen en die eieren waren bruin. Ik zat echt te kijken van, volgens mij horen eieren inderdaad.bruin! Toch apart dat je daar niet bij stil staat..

Eieren horen niet per se bruin te zijn. Kippen met witte oorlellen leggen witte eieren, kippen met rode oorlellen leggen bruine eieren. :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:58

CarinaR schreef:
Nemurin schreef:
Nee, maar anderhalve dag zal het vaak ook niet duren. Dan mag je haast legnood gaan vermoeden. :)

Kippen hebben een cyclus van 5 dagen. Dan een dag niet en dan weer 5 dagen.
Het is helemaal rasafhankelijk hoeveel een kip ligt. Zijdehoenders bijv. Leggen niet het hele jaar door. Ook licht en voer is meewerkend factor.

Weten jullie ook dag een ei 'groeit' en dan schaal vormt.
En dat een windei (ei zonder schaal) pijnlijker is om te leggen voor een kip dan een met schaal.

Dat van die cyclus van 5 dagen heb ik waarschijnlijk even gemist toen het langskwam.
Verder weet ik dat wel ja, kijk maar in mijn profiel wat ik studeer. ;)

Edit: Maar dat wist je al, want je had me volgens mij eens uitgenodigd bij jou te komen kijken! *weet het ineens weer*