Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:08

Saskiaatje schreef:
Het is toch idioot dat iemand tegen homoseksualiteit is?
Als iemand op Bokt zou roepen dat "alle zwarten dom zijn" wordt hij/zij ook aangevallen.

Jij víndt dat idioot. ;) Als iemand roept "Ik vind alle zwarten dom" vind ik het al een heel ander idee. ;) Een mening hoef je nooit als feit te brengen.

Krips: maar met die reactie maak jij dus dat de persoon die tegen homoseksualiteit is niet dezelfde rechten heeft als die wat er voor is. Wie ben jij dan om er een opmerking over te maken?
Breek me de bak aub niet open over mensen die anti-racisme zijn :x Echt, begin er niet aan want daar kan ik je een heel HK topic mee vullen...

Krips

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:11

Nee hoor. Diegene die voor is en tegen zijn absoluut gelijk. Maar dat betekend niet dat ik hoef te tolereren dat iemand tegen homo's is.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:12

Ik snap je punt. Maar I think that we have to agree to disagree. :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:23

Krips schreef:
Nee hoor. Diegene die voor is en tegen zijn absoluut gelijk. Maar dat betekend niet dat ik hoef te tolereren dat iemand tegen homo's is.

Als jij die persoon niet kan tollereren, wie ben jij dan om die persoon te verwijten dat ie homo's niet tolereert?
Je hoeft het niet met de persoon eens te zijn, maar als je recht van spreken wil hebben moet je die persoon en diens mening wel accepteren en tolereren als zijnde een deel van de wereld en de maatschappij en als zijnde het recht van die persoon om die mening te hebben. Kan je dat niet ben je even erg als die persoon en heb je absoluut geen recht van spreken. :)

Verbeter de wereld begin bij jezelf... ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:32

Omdat ik vind dat het niet tolereren van iemand die homoseksuelen niet tolereerd iets anders dan het niet tolereren van iemand die niet iedereen als gelijk ziet. Je kunt me altijd blijven vast praten. En je hebt wat dat betreft ook gelijk. Mijn redenatie loopt ook spaak. Maar eigenlijk, ookal ben ik heel erg van redenatie en argumentatie, maakt dat me niet uit. En ik vind dat de wereld zou verbeteren als iedereen homoseksualiteit accepteerd. Ik kan er gewoon niet over uit waarom iemand homoseksualiteit als een zonde ziet. Net zoals iemand die negers ondergeschikt vind. Daar val ik ook over. En dan mag dat hypocriet zijn of wat dan ook. Cultuurrelativisme of niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:39

En daarmee zorg jij dus net zozeer voor ongelijkheid als die persoon die homo's niet tolereert maar je ziet zelf dat je redenering spaak loopt. Dat je denkt dat de wereld er beter uit zou zien is weer een mening en die mag je hebben... Maar die mag die anti ook hebben... Snap je wat ik bedoel? :)

Ik denk persoonlijk dat de wereld beter zou zijn als we niet allemaal zo snel op de teentjes getrapt zijn, onze eigen waarheid niet als dé waarheid zouden zien en gewoon iedereen accepteren met zijn voor's en tegen's en niet omdat een groep (racisten, homohaters, moslims, whatever) een mening heeft die niet in het perfecte maatschappij-beeld past, het recht toe eigenen om die groep af te breken en iedereen die er in zit. :)

Als mensen meer van leven en laten leven zouden zijn en zich minder aangesproken zouden voelen bij elke zin die ergens in de verte iets weg heeft van iets wat niet in het referentiekader past van die persoon, dat de wereld er dán een stuk beter uit zou zien. :)

Als ik voor elke persoon die over iets waar ik voor sta of wat ik heb een oordeel velt uit mijn vel moest springen.. Dan deed ik niets anders. Mensen moeten gaan leren dat een veralgemening niet in houd dat je alle individuen uit sluit. ;) Dit laatste wil ik overigens gerust meer verduidelijken maar om nog meer off topic te gaan te voorkomen wil ik dat eventueel wel via PB doen. Iedereen is vrij om te PB'en overigens. :)

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, als je je eigen gebreken kent ben je een heel end op weg. ;) En jij weet overduidelijk (die indruk krijg ik toch als ik je berichten zo lees )waar je sterktes maar ook je zwaktes zitten, en zolang je dat weet is er niets aan de hand. :)

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:43

Ayasha schreef:
Saskiaatje schreef:
Het is toch idioot dat iemand tegen homoseksualiteit is?
Als iemand op Bokt zou roepen dat "alle zwarten dom zijn" wordt hij/zij ook aangevallen.

Jij víndt dat idioot. ;) Als iemand roept "Ik vind alle zwarten dom" vind ik het al een heel ander idee. ;) Een mening hoef je nooit als feit te brengen

Hier ben ik het dan weer niet mee eens :P

Die mensen worden veroordeelt alletwee veroordeelt als groep, er word niet naar de persoon zelf gekeken.
Dat vind ik toch wel kwalijk

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:46

Maar Ayasha, jij velt nu weer erg snel een mening over mij. Ik prestenteer mijn mening in principe nooit als de waarheid. Ik beargumenteer in principe altijd alles wat ik zeg. Dan moet je even naar al mijn topics kijken. Ik sta altijd overal voor open. Ik heb helemaal geen problemen met meningen die niet in het plaatje passen. Het gene wat ik juist niet accepteer is het veroordelen van personen die anders leven of kiezen dan de gemiddelde mens en daardoor worden gediscrimineerd. Ik vind het niet eerlijk als iemand homoseksuelen geen toekomst en ruimte gunnen. Omdat ik vind dat elk mens gelijk is. Wit, zwart, homo of hetero. Ik denk dat je dat gelijkheidsprincipe niet eens goed kan beargumenteren. Dat vind je een soort van, het is een soort geloof. Ik ben er in ieder geval heilig van overtuigd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:50

craftly; "alle zwarten ZIJN dom" is het brengen van een mening als waarheid terwijl het geen waarheid is. "Ik vind alle zwarten dom" is een mening en men heeft nu eenmaal recht op een eigen mening en op het uiten daar van.

Krips: Nee hoor, ik vel geen oordeel over jou. (als ik al iets zeg over je is het een compliment :=) Door de mening niet te tolereren, discrimineer ook jij een groep. :) Dat is het hem net. :) Als je het er niet mee eens bent en er tegen in gaat, dat is jouw recht. Maar als je de mening, zoals je eerder stelde, niet tolereert, dan ben je zelf aan het discrimineren. Snap je wat ik bedoel?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:55

Ik snap wel wat je bedoelt. Maar het is een beetje flauw ergens :P Want ik denk dat jij ook wel snapt wat ik bedoel. Als je alles zo door redeneert kun je eigenlijk nergens meer wat over zeggen. Want ik kan ook wel beredeneren waarom ik vind dat homoseksuele gelijk zijn aan hetero's. Alleen blijft het ergens een soort principe. Misschien moet ik zeggen dat ik de mening wel tolereer maar dat ik er zeker tegen in zou gaan. Maar ergens heb ik daar moeite mee. Ik kán er gewoon niet bij dat iemand dat zou kunnen vinden. Ik vind het juist bekrompen en oneerlijk. Iedereen mag zijn mening hebben, en iedereen mag zeggen wat diegene wil. Laat dat wel duidelijk zijn! Maar ik zou het nooit kunnen laten om er hard tegen in te gaan :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 01:03

Maar je mág er ook moeite mee hebben. Als je er geen moeite mee had zou je het niet oneens zijn met ze. Maar omdat het hun recht is om die mening te hebben is het jouw "plicht" om dat te accepteren. Iets accepteren en daar volledig achter staan zit een heel groot gebied tussen en dat vergeten mensen wel eens. :) En je bent, net zoals die persoon is vrij is om de mening te zeggen, ook vrij om daar tegen in te gaan. Alleen heb je niet het recht om te zeggen dat die persoon die mening niet mág hebben... :)

De een zijn recht is de ander zijn plicht... :)
Ik denk dat we het stiekem gewoon met elkaar eens zijn maar dat we het allebei anders uit drukken :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 01:08

Hihi, dat gevoel krijg ik ook ineens.

Ik denk dat door mijn felheid en overtuiging ik me onduidelijk heb geformuleerd. Ik vind absoluuuut dat iedereen het recht heeft op zijn mening. En ook mag zeggen wat diegene vind. Absoluut!! Ik ben het er alleen zooooo ontzettend mee oneens. Dat als er iemand in dit topic zou verkondigen dat homoseksualiteit een zonde is dan kan diegene een heftige discussie van mij verwachten. Gewoon omdat ik er zo een grote moeite mee heb. Maaaar dat wil niet zeggen dat diegene die mening niet zou mogen hebben. Hoewel, discriminatie is verboden natuurlijk...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 01:16

Discriminatie wel. Maar discriminatie gaat vaak meer op individuen... :) En wat je algemene overtuiging ook is, elk individu verdient een eerlijke kans. :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 06:52

Goedemorgen, is dit nog hetzelfde topic :=

Welkom aan alle nieuwe mensen!

Fijn dat er iemand is die uit eigen praktijk kan vertellen hoe het is om holebi te zijn en christen.
Ik hoop dat het dan nu helder wordt dat een groot aantal gelovigen hier niks op tegen heeft.

Uiteraard weten we allemaal dat er bepaalde geloven zijn die dit afkeuren maar ook dat is ieder voor zich.

Ik ben het helemaal met BE eens dat liefde boven alles staat. En daarnaast maakt het mij niet uit wat of wie je bent.

Naar wat voor kerk ga je saskiaatje? In Capelle?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 06:54

Ayasha en Krips, sterkte vandaag als jullie gewoon vroeg op moeten en moeten werken of leren! Het was een latertje!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:40

De Hoeksteen in Capelle a/d IJssel. :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:42

Ow, ken ik niet. Kom ook niet van Krimpen dus ben al blij dat ik de winkels kan vinden en mijn paarden, haha!

Ik kar altijd richting Hoogvliet om te kerken. En straks wordt dat Spijkenisse.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:02

Mijn opa en oma zijn "zwaar' christelijk en hebben ook niets tegen homo's, maar wel tegen de uitvoering.
Er woont een homostel bij hun in de buurt waar ze leuk contact mee hebben. Ze hebben absoluut niets tegen hun persoonlijk.

Zo ook toen ik samenwoonde, ze vinden samenwonen niet goed, maar veroordelen mij er niet om, want het was mijn keuze.
Ik was al die tijd gewoon welkom (ook met vriend).
Stel ik zou bij hun zijn gaan logeren met mijn vriend, dan zouden ze het niet leuk gevonden hebben als ik samen met mijn vriend in 1 bed zou slapen.

Je kunt het vergelijken met iemand die blowen "verafschuwd", maar de persoon die blowt zelf niet. Je wilt alleen niet dat er geblowd wordt in je eigen huis.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:46

In welke context lezen jullie rom 1:27?

27 Niet anders doen de mannen: ze houden op met de normale omgang met vrouwen en branden van verlangen naar elkaar. Mannen plegen ontucht met mannen. Zo krijgen ze de straf te dragen die ze voor hun dwaling verdienen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:53

Ow, en ik ben niet tegen holebi's hoor. Maar ben daar altijd wel nieuwsgierig naar....? :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:56

Even het hele stuk:

Citaat:
16 Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken.
17 In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’
18 En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen.
19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt.
20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn,
21 want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd.
22 Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas
23 en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren.
24 Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren.
25 Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. 2
6 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke,
27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
28 Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen overgeleverd aan hun eigen onbetrouwbaarheid en doen ze wat verwerpelijk is.
29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen
30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders,
31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig.
32 En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen.

In deze context lees ik dat God ze straft door onzedenlijk met elkaar om te gaan (hun eigen onbetrouwbaarheid), omdat ze God niet erkennen. Mijn conclusie is dat God dit niet goed keurt!

Maar wie ben ik om te oordelen?

Edit: Misschien een interessante site: http://www.laatdebijbelspreken.nl/produ ... meinen.pdf

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:55

Mootje schreef:
Even het hele stuk:

Citaat:
16 Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken.
17 In het evangelie openbaart zich dat God enkel en alleen wie gelooft als rechtvaardige aanneemt, zoals ook geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’
18 En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen.
19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt.
20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn,
21 want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd.
22 Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas
23 en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren.
24 Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren.
25 Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. 2
6 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke,
27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
28 Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen overgeleverd aan hun eigen onbetrouwbaarheid en doen ze wat verwerpelijk is.
29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen
30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders,
31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig.
32 En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen.

In deze context lees ik dat God ze straft door onzedenlijk met elkaar om te gaan (hun eigen onbetrouwbaarheid), omdat ze God niet erkennen. Mijn conclusie is dat God dit niet goed keurt!

Maar wie ben ik om te oordelen?

Edit: Misschien een interessante site: http://www.laatdebijbelspreken.nl/produ ... meinen.pdf

Ik vind Rom 14 een mooie tekst om hier tegenover te zetten:

Aanvaard elkaar, zoals Christus u heeft aanvaard
14
1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.
13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. 15 Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. 16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. 20 Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. 21 Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. 22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.

Oftewel: Het is niet aan mij om te (ver)oordelen.

Leuke tekst over dit onderwerp: Wat zegt de Bijbel over homoseksualiteit
http://www.eo.nl/thema/homosexualiteit/geloof/page/Wat_zegt_de_Bijbel_over_homoseksualiteit_/articles/article.esp;jsessionid=113AB67279E7325248718A6780C64A50.mmbase02?article=5307765

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:24

Goede tekst Superlotje!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:34

Zo...het topic heeft een andere wending genomen :oo

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:50

Ayasha schreef:
Krips schreef:

Als jij die persoon niet kan tollereren, wie ben jij dan om die persoon te verwijten dat ie homo's niet tolereert?
Je hoeft het niet met de persoon eens te zijn, maar als je recht van spreken wil hebben moet je die persoon en diens mening wel accepteren en tolereren als zijnde een deel van de wereld en de maatschappij en als zijnde het recht van die persoon om die mening te hebben. Kan je dat niet ben je even erg als die persoon en heb je absoluut geen recht van spreken. :)

Verbeter de wereld begin bij jezelf... ;)

Ik begrijp absoluut wat je bedoelt Ayasha. En ik ben het met je eens dat ook mensen die tegen homo's zijn recht hebben van spreken. Zij mogen ook hun punt maken.

Maar ik vind het niet nodig om tolerant te worden tegenover intolerantie.