secricible schreef:Geen idee of daar verschil tussen zit voor man en vrouw. Mijn man heeft er 13 jaar mee gedaan, 2 tot 3x per week. En nu zijn ze wel echt overleden hoor, hoewel hij nog geen afstand kan doen. Hij heeft nu ballroom schoenen gekocht, omdat hij met mij weer alles danst en niet meer voornamelijk latin, en wil zijn latinschoenen toch nog wel houden voor het dansen bij de latin, haha.
Die jij hebt zien er idd ook erg comfortabel uit.
Gisteren begreep ik dat ze bij latin adviseren een zachte zool te nemen (splitsole) en bij ballroom een harde zool, dat werd mijn man iig uitgelegd toen hij per se een plitsole wilde, maar dit ineens niet lekker vond zitten onder de ballroom schoenen.
Mijn vriend en partner doet gemiddeld iets langer met zijn schoenen dan ik. Dat zie ik eigenlijk bij alle heren zo hier op de dansschool.
Klopt helemaal wat de verkoper zegt. Omdat je bij Latin je voeten moet doorstrekken en buigen, is het makkelijker als de zool zo soepel mogelijk is. Dat is (vaak) geregeld in latin schoenen door de splitzool: twee aparte stukken zool. Dit, en de hoge hak, maakt ze vaak minder fijn voor ballroom, waar je vaak over de hak naar voren stapt en minder souplesse nodig hebt omdat de extreme buiging in de voet minder voorkomt.
Voor de dames zit er iets minder verschil in de zool voor latin en ballroom. Dat komt onder andere door de hogere hak. Meestal zijn ballroomschoenen wel íétsje steviger, maar het verschil is miniem. Voor vrouwen maakt het dan ook iets minder uit waar je mee begint. Met andere woorden: je kunt gewoon beginnen met wat je mooi vindt en lekker vindt zitten 
Bicci, onder dat soort schoenen van de Bristol kun je heel goed een suede (dans)zool laten plaatsen bij de schoenmaker. Dat maakt het makkelijker om te draaien, rubber is heel stroef.
Is je zool wel enigzins buigbaar?