Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:46

Karin schreef:
Ik denk dat het praten in termen als 'wij' ('de Nederlanders') en 'zij' vrij zinloos is. En onder Nederlanders heb je ook idioten zitten die er niet voor schuwen om een ander overhoop te knallen. Het grote verschil is alleen dat dat vrijwel nooit in naam van 'het geloof' gebeurt.

Maar terroriseren die personen in andere landen mensen op een manier zoals die extremisten over de gehele wereld doen? (Niet dat ze hier in Nederland dan wel vrolijk verder moeten gaan natuurlijk, het is net zo kwalijk)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:47

Ik heb het over het verschil tussen 'wij' en 'zij'. En als je het over 'wij passen ons aan' hebt, dan generaliseer je IMO net zo hard als wanneer je zegt 'zij zijn fout'.

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:48

Ik begrijp je wel hoor Karin, een beetje humor tussendoor moet kunnen. Wat vind je trouwens van het feit dat ook niet-moslims zich aan de Ramadan moeten houden in Saudi-Arabië ?

http://frontpage.fok.nl/nieuws/47057

Mike

Karin schreef:
Ik heb het over het verschil tussen 'wij' en 'zij'. En als je het over 'wij passen ons aan' hebt, dan generaliseer je IMO net zo hard als wanneer je zegt 'zij zijn fout'.

In mijn ogen is er geen wij en zij... De goedwillenden zijn net zoveel Nederlander als een ieder is dit land. Die groep van 150+ zie ik echter NIET als Nederlander ook al zullen sommige best een NL-paspoort hebben.

Amy77

Vanmorgen was er bij ontbijtjournaal een man(weet zn naam ff niet zo gauw meer, iemand zogenaamd "belangrijk") en die vertelde dat mensen met twee nationaliteiten de Nederlandse aan laten nemen, zo niet dan eruit. Ook als er iemand een misdaad pleegt, hup terug naar eigen land. Ben benieuwd wie dat was die dat zei, die gaat hier vast en zeker ook een hoop narigheid mee krijgen door die woorden. Iemand toevallig gezien?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:49

Ronnoz schreef:
Wat vind je trouwens van het feit dat ook niet-moslims zich aan de Ramadan moeten houden in Saudi-Arabië ?

Dat vind ik geen goede zaak. Staat en religie horen IMO gescheiden te zijn.

Aan de andere kant is de Nederlandse wet ook -hoe je het ook wendt of keert- doorspekt met regels die zijn gebaseerd op christelijke waarden en normen. Leg de tien geboden er maar eens naast. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-11-04 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:52

Inderdaad, Karin. Daarom begrijp ik niet wat extremistische moslims in Nederland te zoeken hebben. Nederland zal hopelijk NOOIT religieuze verplichtingen instellen, niet van het christendom en ook niet van de islam. Een land als Saudi-Arabië, daar passen die moslim-extremisten toch veel beter tussen? Daar zijn de meeste mensen goede moslims, dus daar zouden die extremisten ook gelukkig moeten zijn.

*edit: en dan bedoel ik nieuwe religieuze verplichtingen naar mensen met een ander geloof toe. Vrije dagen zoals ze nu zijn (kerst enzo) mogen natuurlijk blijven, want Nederland hoeft haar verleden niet om zeep te helpen.
Laatst bijgewerkt door Ronnoz op 05-11-04 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:53

Ik heb nog even wat toegevoegd aan mijn bericht. Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:59

Ronnoz schreef:
Zou God bedacht kunnen zijn doordat de mens de harde werkelijkheid van de wereld om ons heen niet aankon?

De Darwinistische uitleg voor het onstaan van religies is vrij simpel. Nog niet zo heel lang geleden (een paar duizend jaar) had de mensheid het heel wat moeilijker dan nu. De mens was een deel van de natuur en als eenling kon men niet overleven in de wildernis.

Daarvoor moesten mensen dus een gemeenschappelijk doel krijgen. De wereld was vol onverklaarde dingen, dus was het gemakkelijker een (aantal) opperwezen(s) hiervoor aan te wijzen. De gezamenlijke aanpak maakte het mogelijk dat mensen toch machtige dieren als leeuwen en tijgers aankonden en ook in tijd van rampen kon men elkaar helpen. Religie heeft hierbij bijgedragen aan het bieden van een basis voor die saamhorigheid (kuddevorming).

De huidige mens heeft er problemen mee. Nog steeds is de mens een kuddedier, maar tegenwoordig lijkt het gemakkelijk ter zijn om als individu te overleven. Dat is slechts een fantasie.

Probleem is wel dat er een aantal kuddeleiders rond lopen die met liefde en plezier verkeerde ideeën in de leden van hun eigen kudde lopen te pompen. Met name individuen die uitgestoten worden of zich uitgesloten voelen door de grote kudde, worden onzeker en komen in de handen van de foute kuddeleiders, en dan hebben we een probleem.

Overigens: kuddes bewegen zich niet in groepen van miljoenen, kuddes bewegen zich in groepen van honderden, hooguit duizenden. Daarom bestaan er zoveel christelijke en islamitische splintergroeperingen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 14:15

Zojuist op rtl5:

Rtl Nederland heeft besloten Frits Barend en zijn vrouw bewaking te geven omdat hij ook zou voorkomen op de lijst die in de Telegraaf wordt genoemd.
Die nemen het wel serieus dus.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:18

Karin schreef:
Jij misschien, maar ik wil wedden dat er ook een hoop Nederlanders zijn die dat niet doen. Om bijvoorbeeld de Tokkies maar te noemen. Kan het me van hen iig niet voorstellen. Knipoog

Ik denk dat het praten in termen als 'wij' ('de Nederlanders') en 'zij' vrij zinloos is. En onder Nederlanders heb je ook idioten zitten die er niet voor schuwen om een ander overhoop te knallen. Het grote verschil is alleen dat dat vrijwel nooit in naam van 'het geloof' gebeurt.

De tokkies plegen iig geen moorden, ondanks dat ze ook belachelijk worden gemaakt en bespot worden.

Kortom of het wij, zij, ik hun, whatever is...
Geen reden verantwoordt moorden.

En even een vica versa verhaal....

Als wij iets doen in een moslimland waar wij te gast zijn, ik noem iets 'simpels' als drugssmokkel, gelijk kop eraf of je levenlang in de bak...

Welke straf moeten wij hier dan niet zetten op moord?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 14:20

Waren we niet al vele bladzijden terug het er over een dat niemand het over alle Moslims en alle Nederlanders heeft?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:21

Wel typisch: aan de ene kant veroordelen 'wij' de wrede straffen die in streng islamitische landen heel normaal zijn ('middeleeuwse praktijken' heb ik meerdere mensen horen zeggen), maar aan de andere kant zou 'men' dat het liefst hier in NL ook zien, als ik diezelfde mensen mag geloven.

Geweld bestrijd je IMO niet met geweld, dan verlaag je je tot dezelfde praktijken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:22

ThePast03 schreef:
Zojuist op rtl5:

Rtl Nederland heeft besloten Frits Barend en zijn vrouw bewaking te geven omdat hij ook zou voorkomen op de lijst die in de Telegraaf wordt genoemd.
Die nemen het wel serieus dus.

Als ik op die lijst stond zou ik het ook serieus nemen. Mijn grootvader heeft ook ooit eens op een dodenlijst gestaan en die nam dat ook bloedserieus.

Extra gevaar van publiceren van zo'n lijst is trouwens dat nu ook gestoorden van buiten die extremistische kliek het weten en zich geroepen kunnen voelen om het werk voor hun op te knappen. Niet echt handig dus.

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:24

Karin schreef:
Wel typisch: aan de ene kant veroordelen 'wij' de wrede straffen die in streng islamitische landen heel normaal zijn ('middeleeuwse praktijken' heb ik meerdere mensen horen zeggen), maar aan de andere kant zou 'men' dat het liefst hier in NL ook zien, als ik diezelfde mensen mag geloven.

Geweld bestrijd je IMO niet met geweld, dan verlaag je je tot dezelfde praktijken.

De aloude discussie rondom de doodstraf Lachen

Ik ben van mening dat je iemand meer straft met levenslange gevangenisstraf dan met executie.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 14:24

joostvangestel schreef:
Extra gevaar van publiceren van zo'n lijst is trouwens dat nu ook gestoorden van buiten die extremistische kliek het weten en zich geroepen kunnen voelen om het werk voor hun op te knappen. Niet echt handig dus.

Misschien is dat een extra gevaar, maar aan de andere kant wisten jij en ik ook wel welke mensen gevaar lopen dus zo'n verassing zal het voor kwaadwillende extremisten niet zijn.
En ik zou ook extra beveiliging willen ja, alhoewel het me vreselijk lijkt.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:26

Karin schreef:

Net zeg jij, met wij spreek je voor iedereen, je doet nu hetzelfde Knipoog

En tot wat voor praktijken verstaan we deze moord?
En wat zou de straf dan moeten zijn?

En hoe breng je dat aan familie?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:26

Ronnoz schreef:
Ik begrijp je wel hoor Karin, een beetje humor tussendoor moet kunnen. Wat vind je trouwens van het feit dat ook niet-moslims zich aan de Ramadan moeten houden in Saudi-Arabië ?

http://frontpage.fok.nl/nieuws/47057

Alle moslims in NL verplicht een kerstboom? Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:27

Daarom zet ik 'wij' ook tussen aanhalingstekens. Knipoog

Discussieer lekker verder, ik heb weekend en lees vanavond wel weer een keer bij. Lachen

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:28

Karin schreef:
Daarom zet ik 'wij' ook tussen aanhalingstekens. Knipoog

Discussieer lekker verder, ik heb weekend en lees vanavond wel weer een keer bij. Lachen

Snappevouz Knipoog

Maar de rest van mn vragen?

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:42

Ik heb het niet uit gerekend hoor, maar ik hoorde dat het precies 911 dagen na de dood van Pim Fortuin is gebeurd, dat zet je toch wel aan het denken Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:43

je bent bepaald niet de eerste die dat meldt in dit topic Knipoog

Mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:48

Kreeg ik van de week nog een SMS over, erg bizar ook al zou het toeval zijn:

Theo is dood:
911 dagen na Pim,
911 is de Amerikaanse datum voor 11 september,
911 is ook het Amerikaanse alarmnummer,
in Nederland is dat 112,
112 is de Amerikaanse notering voor 2 november...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:49

Lielle schreef:
je bent bepaald niet de eerste die dat meldt in dit topic Knipoog

Lips are sealed en Mike dus ook niet. Er is al een apart topic voor op AM.

Mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:54

Lielle schreef:
:x en Mike dus ook niet. Er is al een apart topic voor op AM.

Had je opmerking al gelezen hoor Knipoog

Maar misschien handiger dan met link te reageren, want ik heb de door jou bedoelde topic nog niet kunnen vinden... Er staat ook zoveel op dit forum Tong uitsteken

[edit]
[AM] Krijgen jullie ook dit soort mail? Daar zoek je het ook als je een SMS krijgt Haha!
[/edit]