Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 08:56

Ik vraag me ook af wat er gebeurd is met cellen op politiebureaus.

Ik heb er nul moeite mee als dat soort jongelui opgepakt worden en per direct (dus zonder ellenlange rechtszaak) een dag of 3 achter tralies gaan.
Alleen echte heterdaadjes dan.

Maar je bent ze die dagen in ieder geval kwijt op straat, en er zijn (directe) consequenties aan het gedrag.

Dat politie zelf die keus mag maken zeg maar, ietwat ingekaderd om misbruik the voorkomen, maar geef ze die optie wat mij betreft maar.

Het risico dat er een zeer enkele keer een onschuldig iemand tussen zit is het wat mij betreft waard (voor dus bijvoorbeeld een max van 3 dagen)
Het is immers geen doodstraf of onoverkomelijk zware maatregel.

Maar ga maar terug naar iets ruimerw bevoegdheden voor politie.
Dat de echte raddraaiers gewoon serieus zeer snel lik op stuk krijgen
(Letter dat stuk vreten de lik in)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 08:58

Amerika is niet vergelijkbaar met NL op het gebied van wapens en gebruik, die hebben er een heel andere training, verleden en emotie bij. Daar is het een recht, hier is het een nood.

En ik denk dat de gemiddelde Nederlandse agent wel een verschil kan maken tussen een vluchtende tiener of iemand die op dat moment jou aan het bekogelen is met zwaar vuurwerk. Juist omdat wij er van nature zo terughoudend in zijn en het niet past binnen onze cultuur.
Maar ik vind dat iemand die dat werk doet zich ten alle tijden mag beschermen wanneer je met een mogelijk dodelijk wapen bedreigd wordt.
Zei ook niet voor niks dat het een OU is :P op dit gebied gewoon mijn mening, wellicht wat heftig, maar blijft wel mijn mening voor dergelijke plegers van dat type geweld richting hulpdiensten.

paars

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:09

Ik vermoed (lees hoop) dat er hier in NL toch ook rap het eea gaat veranderen en de politie meer mogelijkheden gaat krijgen. Als dit zo doorgaat wil toch niemand meer bij de politie werken om ingezet worden als sitting duck bij oud/nieuw, voetbalrellen of noem de ‘feestjes’ maar op! Ik zie het gedrag van de kleine (en grotere) ettertjes alleen maar erger worden en het geweld toenemen. Haal je met je wapenstok en schildje niks tegen uit.

Vind de smurfenspray om te beginnen een superleuk idee. Kan je mee schieten of met een drone op ze laten vallen.
Met een drone kan je ze mss ook beter op de foto krijgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:24

Een drone in combinatie met vuurwerk gaat niet werken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:25

Als men kleurstoffen zou gaan gebruiken dan vind ik het ook wel een idee om de opgepakte idioten in te zetten om de stad daarna schoon te boenen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:45

Telpeva schreef:
Als men kleurstoffen zou gaan gebruiken dan vind ik het ook wel een idee om de opgepakte idioten in te zetten om de stad daarna schoon te boenen.

Eens, maar gaat een hoop geld kosten: komen niet, mag je ze gaan halen, staat de hele familie te wachten om Dylan/Dylano/Joey/Dymytry/Hassan te beschermen want het is zo’n goede jongen, weer ME, arrestaties, rechtszaken, etc., etc.. En iets doen dat op werken lijkt ga je niet meemaken.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:12

F_T schreef:
(...)

Ik heb er nul moeite mee als dat soort jongelui opgepakt worden en per direct (dus zonder ellenlange rechtszaak) een dag of 3 achter tralies gaan.
Alleen echte heterdaadjes dan.

(...)

Ik snap waarom je dit zegt... echter, als we de 'trias politica' (dat is de scheiding in wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende macht) door elkaar gaan laten lopen. Bijvoorbeeld als de politie ook een deel in de rechtsprekende macht uitvoert... Tsja, dan zijn we als land diep gezonken. Gelukkig kennen wij in Nederland wel het (super)snelrecht.

Maar zie de jongens, als ze je met zwaar vuurwerk bekogelen, maar eens op te pakken. Dus zo lopen nog op straat, totdat ze later (bijvoorbeeld door herkenning op videobeelden) toch van de straat worden geplukt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:33

Daarom niet onbeperkt en binnen goed omschreven richtlijnen en kaders, desnoods met verplicht snel schakelen met oficier van justitie ofzo.

Maar politie heeft mijns inziens op dit moment te weinig middelen waar de raddraaiers zich uberhaupt wat van aantrekken,

En ik vind oprecht dat dat wat beter in evenwicht getrokken mag worden.

De raddraaiers worden steeds heftiger door de jaren, de dingen die de politie kan en mag om dat in acute! situaties aan te pakken lopen niet evenredig mee.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:12

Lalidan schreef:
Elektrische dekens. Vraag me niet waarom
Sinds ik elektrische dekens op de bank heb, heb ik er vrijwel geen last meer van. En beiden zijn van fleece, dus dat is het niet.

Dat heeft te maken met de aarding in het stopcontact. Door wrijving worden we statisch geladen maar door contact met het deken wordt die lading geneutraliseerd, het vloeit weg via de aarding. Als je de deken uit het stopcontact haalt en er flink over wrijft zal hij wel statisch geladen worden want de aarding is weg.
Je kan hiervoor bijvoorbeeld ook aarding/grounding matjes gebruiken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:22

Hoe komt men aan de uitdrukking "als een blij ei"?

Ik heb geen blije eieren in de koelkast? Ik heb enkel nietszeggende, stilzittende eieren -O-

Wat moet ik doen om ook blije eieren te hebben en hoe tonen ze dit?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:27

Ja dat vraag ik me dus ook zo vaak af, hoe spreekwoorden en gezegdes 'ontstaan'. Was er dan ooit een persoon die het had over een blij ei en dat iedereen dat zo treffend vond voor het 'blije ei' dat we het nu nog gebruiken? Was er ooit een persoon die zei 'je moet een gegeven paard niet in de bek kijken'? Ik denk dat snap hoe die is ontstaan maar hoe is dat een spreekwoord geworden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:29

Ik kan hier echt heel veel over schrijven. Maar er is een site die dat voor mij doet.

Maar veel Nederlandse spreekwoorden en gezegden komen uit de “boerensector”, het Christendom en de zeevaart.

Zal de website eens zoeken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:31

_Karlijn schreef:
Ja dat vraag ik me dus ook zo vaak af, hoe spreekwoorden en gezegdes 'ontstaan'. Was er dan ooit een persoon die het had over een blij ei en dat iedereen dat zo treffend vond voor het 'blije ei' dat we het nu nog gebruiken? Was er ooit een persoon die zei 'je moet een gegeven paard niet in de bek kijken'? Ik denk dat snap hoe die is ontstaan maar hoe is dat een spreekwoord geworden?

Ik zie dan telkens een rijtje eitjes voor me die een vrolijk dansje doen of weg en weer stuiteren van enthousiasme... _O- en dan wil ik ook zo'n eitjes als ik de koelkastdeur open trek _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:38

Het komt sowieso van de uitdrukking dat iemand een “ei” is. Dat is iemand die een beetje zachtaardig en sullig is. Dus een blij ei is iemand die een beetje naïef blij is. :)

Hier kan je op trefwoorden zoeken, dan heb je veel informatie.
https://etymologiebank.nl/

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:39

Little_Gift schreef:

Ik heb geen blije eieren in de koelkast? Ik heb enkel nietszeggende, stilzittende eieren -O-

Wat kun jij heerlijk schrijven _O-

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:50

Kookaburra schreef:
Little_Gift schreef:

Wat kun jij heerlijk schrijven _O-

*\%/* Thanx _O-

Ik heb mijn meest creatieve momenten tijdens het dagelijkse stofzuigen en vanmorgen was dit dus hetgeen mijn hoofd bedacht tijdens het stofzuigen _O-

Het is dus eigenlijk gewoon letterlijk opgeschreven van hoe ik het vanmorgen aan het denken was tijdens het stofzuigen _O-

En heb vanmiddag dus speciaal nieuwe eitjes gekocht maar neen, nog steeds geen dansende eitjes -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:53

Die van het gegeven paard in de bek kijken heeft een verhaal. Dat betekent kritisch zijn op een cadeau, iets wat je krijgt.
Vroeger keken mensen in de mond van het paard om te zien hoe oud hij was. Dus als je een paard krijgt en je kijkt meteen in de mond of je een goede (jonge) of een oude (aftandse) gekregen hebt dan is dat niet zo netjes.

Over de blije eieren weet ik niks. Misschien klinkt het gewoon leuk omdat het rijmt.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:07

Ja die 'oorsprong' van het spreekwoord dacht ik idd al, Suzanne.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:11

Die van het paard snap ik ook... Maar ik zie nog steeds geen blije eitjes, ook niet als ik de geschiedenis uitspit -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:22

Het rijmt en het klinkt leuk, soms is dat gewoon alles wat het is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:27

_San87_ schreef:
Het rijmt en het klinkt leuk, soms is dat gewoon alles wat het is.

You just killed the fun... Of moet ik zeggen... Het ei? -O-

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:22

Blij ei…mss begonnen dat een kale persoon met een ei-vorimig hoofd blij keek? En dus op een blij ei leek?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:40

paars schreef:
Blij ei…mss begonnen dat een kale persoon met een ei-vorimig hoofd blij keek? En dus op een blij ei leek?

*\o/* _/-\o_ _O- _O- _O- thank you!!!!!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:49

Dan weet ik het! Dat is Bill, uit de originele Wie Is Het?

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:00

Bill is duidelijk een blij ei, inderdaad!