Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:26

idd huisartsenpost zou ik ook niet doen, maandag de huisarts wel.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:54

Oh echt, hmm ik dacht zal wel niet erg zijn als het een jaar geleden is..

Destijds wat te laat gebeld, ze zeiden toen het is al te laat voor antibiotica. Maar verder ook nergens meer last van gehad dus geen idee.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:07

Inderdaad even mee naar de huisarts, al is het maar voor de zekerheid. Het RIVM raadt het ook aan om bij verkleuring naar de HA te gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:03

Fearn schreef:
Ongeveer een jaar geleden ben ik gebeten door een teek.. nu zag ik opeens dat het op die plek nog steeds wat verkleurd is.. is dat normaal?
[ [url=m/ieHkc9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan me slecht voorstellen dat dit nog van een tekenbeet is. Kan het niet zijn de je je gestoten hebt, of een tas vreemd gedragen of zoiets? Ik persoonlijk zie er geen kring in, dus ik zou me daar niet druk over maken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:30

Jet schreef:
Fearn schreef:
Ongeveer een jaar geleden ben ik gebeten door een teek.. nu zag ik opeens dat het op die plek nog steeds wat verkleurd is.. is dat normaal?
[ [url=m/ieHkc9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan me slecht voorstellen dat dit nog van een tekenbeet is. Kan het niet zijn de je je gestoten hebt, of een tas vreemd gedragen of zoiets? Ik persoonlijk zie er geen kring in, dus ik zou me daar niet druk over maken.

Kan zeker wel. Het is helaas een hardnekkige misvatting dat je altijd een ring krijgt, het kan ook een gewone vlek zijn. Die kreeg ik ook. Ik was er wel op tijd bij voor antibiotica, maar ik heb nog jaren gehad dat die vlek licht terug kan na bijvoorbeeld het douchen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:43

Hier zitten wel wat plantenkenners?
Net paar plantjes gehaald voor moederdag en een paar voor onszelf.

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plan ... heliotroop

heliotropium_arborescens
deze voor onszelf.
Zie ik daar staan zeer giftig voor honden ;(
Maar elders vind ik dat niet terug.

Wie weet daar mee van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:23

Mag een steiger in het weekend naast een balkon blijven staan terwijl die niet gebruikt wordt?
Mensen kunnen nu gewoon mijn balkon op klimmen en dat voelt niet echt veilig :(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 13:27

Ja dat mag, vaak wel in overleg met de bewoners, maar het is voor aannemers/steiger bouwers geen doen om steeds op en af te breken. Daar gaat dan echt te veel tijd in zitten.

Bij het bedrijf van mijn moeder halen ze meestal wel de onderste platen weg, dichten ze het bovennaf of een bepaald net/scherm, zodat het opklimmen e.d. wat moeilijker wordt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:28

Ik ben hard plastic aan het schoonmaken maar het slaat dof uit. Het hoeft ook niet te glimmen natuurlijk maar dit is ook niet mooi. Hoe krijg ik dat doffe er af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:30

c_alsemgeest schreef:
Ja dat mag, vaak wel in overleg met de bewoners, maar het is voor aannemers/steiger bouwers geen doen om steeds op en af te breken. Daar gaat dan echt te veel tijd in zitten.

Bij het bedrijf van mijn moeder halen ze meestal wel de onderste platen weg, dichten ze het bovennaf of een bepaald net/scherm, zodat het opklimmen e.d. wat moeilijker wordt.

Ze hebben hem pas vrijdag eind van de middag opgebouwd en er is niets meer gebeurd ermee. Er is helaas niets overlegd en ik zit er nogal mee dat je nu zo eenvoudig op mijn balkon kunt komen :( ik ben onder andere bedreigd en voel me al niet veilig in mijn eigen huis omdat mijn geheime adres naar de dader is gestuurd.
Maar goed, dan maar weer tot de steiger weg is 6x per nacht mijn bed uit om te controleren of de deuren op slot zitten. Leuk ptss :(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 14:28

Ja klopt, doen ze vaak zodat ze maandag meteen kunnen beginnen.
Daar is vrijdag middag vaak weer meer tijd voor.
Maar voor jou heel logisch dat het onveilig voelt.
Het is alleen iets waar een aannemer geen rekening mee kan houden als hij/zij dat niet weet. En soms kunnen ze zelfs, ook al weten ze het, er heel lastig rekening mee houden ivm planning en bezetting, ook al zouden ze het wellicht wel willen.

Kleine geruststelling:
Bij het bedrijf van mijn moeder/ouders welke al 30 jaar bestaat is er nog nooit een inbraak geweest met behulp van hun steiger. En wij werken echt binnen stad Den Haag/Rotterdam, okl wijken waar veel inbraak is, maar ook in hele dure afgelegen vila wijken zoals Wassenaar.
Dus misschien helpt dat jou iets gerust stellen?
Begrijp dat het extra lastig is met jouw ervaringen en ptss, maar misschien helpt deze wetenschap jou een klein beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:37

c_alsemgeest schreef:
Ja klopt, doen ze vaak zodat ze maandag meteen kunnen beginnen.
Daar is vrijdag middag vaak weer meer tijd voor.
Maar voor jou heel logisch dat het onveilig voelt.
Het is alleen iets waar een aannemer geen rekening mee kan houden als hij/zij dat niet weet. En soms kunnen ze zelfs, ook al weten ze het, er heel lastig rekening mee houden ivm planning en bezetting, ook al zouden ze het wellicht wel willen.

Kleine geruststelling:
Bij het bedrijf van mijn moeder/ouders welke al 30 jaar bestaat is er nog nooit een inbraak geweest met behulp van hun steiger. En wij werken echt binnen stad Den Haag/Rotterdam, okl wijken waar veel inbraak is, maar ook in hele dure afgelegen vila wijken zoals Wassenaar.
Dus misschien helpt dat jou iets gerust stellen?
Begrijp dat het extra lastig is met jouw ervaringen en ptss, maar misschien helpt deze wetenschap jou een klein beetje.

Hier is het helaas vorige week nog fout gegaan toen ze aan de flat hiervoor bezig waren :( er wordt hier in de wijk echt heel erg veel ingebroken.
De woningbouw is op de hoogte maar het zal ze worst wezen. Zelfs iets simpels als aanbellen in plaats van tegen de deur rammen vinden ze nog te moeilijk :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 16:34

Kun je niet tijdelijk bij iemand logeren? Of iemand die bij jou komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:07

Amber_anne schreef:
Kun je niet tijdelijk bij iemand logeren? Of iemand die bij jou komt?

Nee helaas niet. Ik durf ook niet weg eigenlijk :+
Ga gewoon hopen dat ze snel klaar zijn

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 18:50

Bowo schreef:
Jet schreef:

Kan zeker wel. Het is helaas een hardnekkige misvatting dat je altijd een ring krijgt, het kan ook een gewone vlek zijn. Die kreeg ik ook. Ik was er wel op tijd bij voor antibiotica, maar ik heb nog jaren gehad dat die vlek licht terug kan na bijvoorbeeld het douchen

Ik zie het idd ook altijd na het douchen! En het zit er al een tijdje, op precies dezelfde plek als de tekenbeet.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:00

Kleindochter heeft haar 1e Engelse toets na de vakantie. Kind is 9 en zit in groep 5.
Ze logeert hier en heeft het meegenomen. Ik had woordjes verwacht als dog, cat, mouse, house etc. Tot mijn stomme verbazing zijn het echter woorden: disappointed, button it up, agitated, describe, for example.
Dit is toch geen basisschool groep 5 Engels?
Of vergis ik me en word ik nu echt oud?
In mijn herinnering leerde ik dit soort woorden pas op de middelbare school

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:08

truus1957 schreef:
Kleindochter heeft haar 1e Engelse toets na de vakantie. Kind is 9 en zit in groep 5.
Ze logeert hier en heeft het meegenomen. Ik had woordjes verwacht als dog, cat, mouse, house etc. Tot mijn stomme verbazing zijn het echter woorden: disappointed, button it up, agitated, describe, for example.
Dit is toch geen basisschool groep 5 Engels?
Of vergis ik me en word ik nu echt oud?
In mijn herinnering leerde ik dit soort woorden pas op de middelbare school

Ik snap nooit dat basisschoolleerkrachten een toets opgeven na een vakantie. De kinderen zijn net als de leerkrachten toe aan vakantie en even niks.
Ik heb jaren groep 5 les gegegeven, maar dit niveau Engels bood ik niet aan. Is sterk afhankelijk van de methode die gebruikt wordt.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:38

Dat is de afgelopen 5 jaar heel anders geworden dan het was. Waar wij in groep 8 net cat en dog leerde, beginnen ze nu in groep 1 al met kleuren hier.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:46

Jemig, toen ik op de basisschool zat was engels echt sporadisch op een dag als t goed uit kwam.
Net als huiswerk, dat kregen we ook niet.
Ok behalve ik dan, want ik werkte te traag dus had nooit wat af. Ik was altijd vanalles aan het doen, maar geen schoolwerk :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:53

Ik hoor 7 jarigen al half Engels spreken. De kracht van YouTube :D

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:16

Ik zat op een meertalige basisschool, maar ik heb geen idee welke Engelse woorden wij hebben geleerd. Ik heb geen talenknobbel ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:31

Wij hebben Squla want ik wil dat mijn kinderen excelleren op school en mij onderhouden later maar daar zit dus ook Engels tussen en dat pakken mijn 2 kleuters bizar goed op.

Ik vind het trouwens hartstikke prima want ze zijn er nu ontvankelijk voor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 00:15

Ik kreeg überhaupt pas engels in groep 7. En dan alle letters op z'n engels zeggen (w=double u, a=e, d=die, e=i, enz). Tellen en simpele dingen als; my name is en how are you enz....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 00:16

Urbanus schreef:
Wij hebben Squla want ik wil dat mijn kinderen excelleren op school en mij onderhouden later maar daar zit dus ook Engels tussen en dat pakken mijn 2 kleuters bizar goed op.

Jij wil gewoon dat ze "woman" goed schrijven :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 00:24

c_alsemgeest schreef:
Urbanus schreef:

Jij wil gewoon dat ze "woman" goed schrijven :+

Ik gil _O-