Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:43

lenaa_tje schreef:
Zou wat zijn als ze je kunnen dwingen..

Het zou een werkvoorwaarde kunnen zijn natuurlijk.
Net zoals ze je ook dwingen gele koorts vaccinatie te nemen als je naar bepaalde landen op reis wil: geen vaccinatie, geen toegang tot betreffend land.

Astorga

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:45

We hebben toch al zo'n overschot aan zorgpersoneel dat we alle medewerkers die zich niet willen laten vaccineren wel kunnen missen. ;)

Maar ik word ieder jaar braaf gevaccineerd hoor, geheel vrijwillig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:46

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:
Zou wat zijn als ze je kunnen dwingen..

Het zou een werkvoorwaarde kunnen zijn natuurlijk.
Net zoals ze je ook dwingen gele koorts vaccinatie te nemen als je naar bepaalde landen op reis wil: geen vaccinatie, geen toegang tot betreffend land.

Hier is een paar jaar terug discussie over geweest (oa. In zorg/onderwijs vanwege uitval en besmettelijkheid) maar dat kon toen niet bij werk. En ik vind dat wel terecht. Iemand zou niet over jou lichaam mogen beslissen. Ze kunnen het alleen aanraden.
Zeker niet voor ‘maar’ een baan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:25

Voor uitval schiet het ook niets op.
Er was een jaar of 2 terug een literatuuronderzoek waarin verzuim berekend werd. Als iedereen zou griep enten is het verzuim gemiddeld hoger door dat blijkbaar vaak 1 dag uitval na de prik gemeld wordt en daarnaast alsnog mensen toch nog ziek worden. Als niemand ent dan zijn er enkele langere uitvallen maar minder korte. Gemiddeld is het bedrijf er niets beter van geworden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:33

als je werkzaam bent in de zorg moet je toch ook de hepatitis injectie hebben gehad? Toen ik de verpleegkunde opleiding ging doen moest ik hem halen. Ik weet niet of het verplicht was.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:49

purny schreef:
als je werkzaam bent in de zorg moet je toch ook de hepatitis injectie hebben gehad? Toen ik de verpleegkunde opleiding ging doen moest ik hem halen. Ik weet niet of het verplicht was.

Is niet verplicht ik was hem ook niet perse nodig omdat ik op een plek kom te werken waar niemand ( gelukkig) drager is van hepatitis. Jongen uit mijn klas was zo bang die heeft het vaccin niet gehad. Is later ook gestopt wat wel te verwachten was , motivatie was ver te zoeken.

Ik heb hem wel gehaald meer om ook over mijn prikangst heen te komen.

Nog niet laten testen of die ook werkelijk werkt. Ik zou het toen doen maar elke keer planden ze dat in op een stagedag. Ik vond mijn stage niet zo leuk en had geen zin om nog weer een dag in te moeten halen. Ooit zal ik het nog wel even laten testen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:02

Hepatitis B is ook in de eerste lijn als zeer bewezen beschermer van het personeel.
Dat kun je echt op geen enkele manier met het griepvaccin vergelijken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:35

Astorga schreef:
Dat kan zeker. Stel dat ik positief ben en wij elkaar vandaag van dichtbij ontmoeten, dan kun jij je best morgen laten testen, maar de kans dat die test negatief is is groot, terwijl dat dan echt nog niets zegt.
Is het beleid nu ondertussen dan sowieso testen als je met een positieve persoon in contact bent geweest en niet rustig in quarantaine afwachten of je klachten krijgt voor je je laat testen?

Thanks voor alle antwoorden. Mijn gevoel dus ook. Ik wil dan gelijk weten wat de tijd tussen testen etc is... Maar het is nogal een dingetje.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:10

Ik werK in de zorg (psychiatrie) en ben maandag in contact geweest met een collega die donderdag een positieve uitslag terug kreeg. Ik heb bij haar in de buurt gestaan (binnen 1.5 m), ongeveer 10 min, onbeschermd.

Als ik nu op internet lees (rijksoverheid.nl), zou ik 10 dagen in quarantaine moeten en bij klachten moeten testen. Ik heb geen klachten. Mijn werkgever zegt dat ik moet blijven werken, tenzij ik klachten krijg. Dat komt niet met elkaar overeen. Werkgever heeft overlegd met ZH en GGD. Wie moet ik nu geloven?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:14

Anders bel je zelf even naar de GGD?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:17

Naar ggd bellen of je ook getest kunt worden !

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:20

Wipher schreef:
Ik werK in de zorg (psychiatrie) en ben maandag in contact geweest met een collega die donderdag een positieve uitslag terug kreeg. Ik heb bij haar in de buurt gestaan (binnen 1.5 m), ongeveer 10 min, onbeschermd.

Als ik nu op internet lees (rijksoverheid.nl), zou ik 10 dagen in quarantaine moeten en bij klachten moeten testen. Ik heb geen klachten. Mijn werkgever zegt dat ik moet blijven werken, tenzij ik klachten krijg. Dat komt niet met elkaar overeen. Werkgever heeft overlegd met ZH en GGD. Wie moet ik nu geloven?

Die grens ligt op 15 minuten maar ik geloof ook niet zo dat een virus een horloge draagt.
Ik zou ook de ggd zelf bellen en bij je werkgever ook gewoon aangeven dat je, je zorgen maakt.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:33

Wipher schreef:

Ik werk ook in de zorg en bij ons het de regel inderdaad dat we mogen blijven werken. Echter werk ik in het ziekenhuis en wordt wel van mij verwacht dat ik dan minimaal 10 dagen een mond neus masker draag. Maar dat doen wij al standaard, dus dit is niet anders dan anders.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:38

Wipher schreef:

Laat je werkgever je dan wel werken met een chir mondmasker type IIR? Wanneer is je volgende dienst? Kun je zelf overleggen met infectiepreventie oid van je werk voor je eerstvolgende dienst?
Hier vind je de richtlijn waaraan je werkgever moet voldoen: https://lci.rivm.nl/lci.rivm.nl/covid-1 ... testbeleid

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 00:40

Nee ik heb zonder mondkapje gewerkt. Ik werd do-avond gebeld en heb vrijdag dus gewoon mijn dienst gedraaid. Nu maandag weer.

Goed advies om idd zelf met de ggd te bellen. Dankjullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 06:45

bigone schreef:
Naar ggd bellen of je ook getest kunt worden !

Ze heeft geen klachten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:26

Wipher schreef:
Nee ik heb zonder mondkapje gewerkt. Ik werd do-avond gebeld en heb vrijdag dus gewoon mijn dienst gedraaid. Nu maandag weer.

Waarom dan zonder mondkapje blijven werken? Je kunt a-symptomatisch ook besmetten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:44

Wipher schreef:

Ik had toch echt met een mondkapje op gewerkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:51

Het inenten tegen griep gaat niet om uitval van personeel tegen gaan. Maar beschermen van de patiënten/cliënten die kwetsbaar zijn. Om die reden zou ik me ook tegen Corona in laten enten als die mogelijkheid er is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:07

Wat raar dat dat mondkapjesbeleid in de zorg per locatie zo verschilt.

In ons reva centrum komt niemand binnen zonder mondkapje. Medewerkers niet en bezoekers niet. Alleen de patiënten zelf niet.
Verder draagt iedereen de hele dag overal mondkapjes.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:09

Wat een verhalen over entingen. Ik heb me twee keer niet tegen griep geent in de afgelopen 20 jaar...
Dat zijn de twee keren dat ik griep kreeg.
Helaas dit jaar ook. Begin januari echt heel erg ziek geweest met veel longproblemen en 2 maanden nodig gehad voor herstel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:36

Eleeke schreef:
Wat een verhalen over entingen. Ik heb me twee keer niet tegen griep geent in de afgelopen 20 jaar...
Helaas dit jaar ook. Begin januari echt heel erg ziek geweest met veel longproblemen en 2 maanden nodig gehad voor herstel.

Weet je zeker dat het griep was?? Januari spookte corona ook al rond .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:37

bigone schreef:
Eleeke schreef:

Weet je zeker dat het griep was?? Januari spookte corona ook al rond .

Toch hoeft dat wat Eleeke heeft met griep heb ik standaard met griep.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:18

elnienjo schreef:
Wipher schreef:

Waarom dan zonder mondkapje blijven werken? Je kunt a-symptomatisch ook besmetten.

Bij ons werkt niemand met mondkapje... Grote verschillen idd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:38

Wipher schreef:
Bij ons werkt niemand met mondkapje... Grote verschillen idd.

Maar als je contact hebt gehad met iemand die positief is getest dan kun je het toch gewoon uit voorzorg wél doen?