Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:20

Willl65 schreef:
Sizzle schreef:
Sinds de aankondiging bij ons dat in mei de scholen weer open gaan spelen ineens weer een hoop kinderen buiten.

Nou hier stikt het al weken van de kinderen die lekker buiten spelen bij ons op het plein. Die zijn nooit binnen gebleven. Ik heb er geen oordeel over verder zit zelf binnen op afstand

Je vergeet het belangrijkste stukje „die al 4 weken de tuin niet uitkwamen“.
Dat meende ik letterlijk.
Onze buurt houdt al de hele tijd de kinderen strikt in de tuin. Sinds de aankomdiging waren ze letterlijk 2 uur later allemaal weer buiten. Vrij bizar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:23

https://nos.nl/artikel/2331378-150-dode ... geten.html

Begreep dat gisteren de mensen uit de horeca en enkele andere beroepsgroepen boos waren omdat ze nauwelijks genoemd waren. Ik wil toch wel even aandacht vragen voor de gehandicaptenzorg. Dat is een groep die vergeten wordt. Net zo tragisch en verdrietig als de ouderenzorg, en ook een risicogroep. Maar nauwelijks in het nieuws. En al helemaal niet genoemd in de persconferentie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:27

SusanH schreef:

Begreep dat gisteren de mensen uit de horeca en enkele andere beroepsgroepen boos waren omdat ze nauwelijks genoemd waren. Ik wil toch wel even aandacht vragen voor de gehandicaptenzorg. Dat is een groep die vergeten wordt. Net zo tragisch en verdrietig als de ouderenzorg, en ook een risicogroep. Maar nauwelijks in het nieuws. En al helemaal niet genoemd in de persconferentie.

Het ging toch over verzorgingstehuizen in het algemeen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:27

Sizzle schreef:
Onze buurt houdt al de hele tijd de kinderen strikt in de tuin. Sinds de aankomdiging waren ze letterlijk 2 uur later allemaal weer buiten. Vrij bizar.
Hozo bizar?

Het RIVM had een vrij goed onderbouwd verhaal waaruit bleek dat kinderen vrijwel geen rol spelen in de verspreiding van het virus, volgens onderzoek bewezen, en het virus zelf vrijwel niet krijgen en als ze het al krijgen dan is het van volwassene op hen overgegaan en zijn ze er bijna niet ziek van.
Dus laat de opgesloten kinderen naar buiten om lekker te spelen, laat ze weer naar school gaan en laat anderen mensen die wel risico lopen zich houden aan de regels en zoveel mogelijk binnen blijven.
Dan kan er gelukkig een groep normaal leven, daar lopen kwetsbare mensen of ouderen die in de risico groep horen geen hoger risico door als zij wel terug getrokken leven.

Gisteren werd inderdaad ook aandacht voor de gehandicapten zorg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:31

Nu heeft Zwitserland natuurlijk niets met onze RIVM te maken. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:33

Tienus, Kinke en Rien, jullie positieve berichten doen een mens goed. Fijn hoe jullie het allemaal oppakken.

Ik ben heel benieuwd naar de uitwerking van de maatregelen door onze school. De oudsten naar school en thuis niet ook schoolwerk moeten doen, gaat al wel lucht geven.

Op onze jongste past mijn moeder normaal gezien op mijn werkdagen. Nu twijfelen we erg of we dat ook weer durven oppakken. Mijn moeder is 64 en gezond, dus zelf vind ze het geen probleem.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:37

Krijg de link niet werkend. :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:38

Pien, dat hebben ze bij ons eigenlijk continue gezegd: kinderen mogen samen blijven spelen. Toch hielden de ouders ze angstvallig binnen.
De woorden van 1 van de moeders was letterlijk: ik weet niet wat ik moet geloven, blijkbaar viel het toch wel mee.
Dat is hoe de versoepelingen blijkbaar voor sommige mensen werken (mentaal), alsof er een knop omgegaan is.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:57

Je vergeet het belangrijkste stukje „die al 4 weken de tuin niet uitkwamen“.
Dat meende ik letterlijk.
Onze buurt houdt al de hele tijd de kinderen strikt in de tuin. Sinds de aankomdiging waren ze letterlijk 2 uur later allemaal weer buiten. Vrij bizar.einde quote
Ik ben dat niet vergeten , ik heb er overheen gelezen? Heb gewoon ook netjes op quote geklikt.
Maar kan mij voorstellen dat het een rare gewaarwording is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:00

Chubby schreef:
Tienus, Kinke en Rien, jullie positieve berichten doen een mens goed. Fijn hoe jullie het allemaal oppakken.

Ik ben heel benieuwd naar de uitwerking van de maatregelen door onze school. De oudsten naar school en thuis niet ook schoolwerk moeten doen, gaat al wel lucht geven.

Op onze jongste past mijn moeder normaal gezien op mijn werkdagen. Nu twijfelen we erg of we dat ook weer durven oppakken. Mijn moeder is 64 en gezond, dus zelf vind ze het geen probleem.

Hoe deed je dat de afgelopen weken? Thuiswerken blijft gewoon de norm zei Rutte en dan voorkom je onnodig bezoek. En bij een vitaal beroep zal het recht op opvang toch nog steeds gelden?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:05

elnienjo schreef:
Chubby schreef:

Hoe deed je dat de afgelopen weken? Thuiswerken blijft gewoon de norm zei Rutte en dan voorkom je onnodig bezoek. En bij een vitaal beroep zal het recht op opvang toch nog steeds gelden?

Dat maakt het toch niet minder zwaar? Ik snap heel goed dat dit ouders lucht geeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 02:40

LadyMadonna schreef:
Je link werkt niet Marcella, maar kan me niet voorstellen dat dat mag...

https://www.telegraaf.nl/financieel/923 ... ronacrisis

Er is wel meer over te vinden ;)
De strekking is dat doordat behandelingen zijn uitgesteld er nieuwe DBcs worden geopend waardoor behandelingen nu ineens onder ER van 2020 allen die anders nog onder DBC (en dus ER) van 2019 stonden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:46

Oh, kleine fout in mijn bericht. Zwager is niet van de IC af maar naar een andere IC kamer verhuisd. Ik vond t ook al zo snel. Gelukkig letten ze goed op hem. Ik meen dat de fysiotherapeut ook al langs geweest is. Het Spierverlies is fors.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:54

Ik hoorde van mijn buurvrouw ook dat het verschrikkelijk is, het spierverlies. Bij hun was nu iemand van de IC af, en die kon alleen het hoofd bewegen, en na een paar dagen zijn vingers wat. Echt heel erg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:22

elnienjo schreef:
SusanH schreef:

Het ging toch over verzorgingstehuizen in het algemeen?

Een verzorgingshuis is geen woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking. Verzorgings en verpleeghuizen zijn volop in het nieuws omdat de situatie daar zo schrijnend is. De situatie in woonvoorzieningen voor mensen met een verstandelijke beperking is niet veel anders, daar gelden dezelfde beperkende maatregelen. Ook daar meer risico op besmetting vanwege de kwetsbare doelgroep. Veel besmettingen, ondanks dat dit nergens in het nieuws is geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:27

Sizzle schreef:
Pien, dat hebben ze bij ons eigenlijk continue gezegd: kinderen mogen samen blijven spelen. Toch hielden de ouders ze angstvallig binnen.
De woorden van 1 van de moeders was letterlijk: ik weet niet wat ik moet geloven, blijkbaar viel het toch wel mee.
Dat is hoe de versoepelingen blijkbaar voor sommige mensen werken (mentaal), alsof er een knop omgegaan is.

Wij wachten lekker een week of 4 af wat het daadwerkelijke effect is van die versoepeling en het weer op een hoop gooien van die kinderen..... ik ben benieuwd. Hoop dat het inderdaad dusdanig meevalt dat combinatie van kinderen weer loslaten en mensen die de maatregelen wel een beetje zat worden, niet gaat zorgen voor een te grote nieuwe piek.... eind mei zullen we het wel weten :)

Rien: ah ik vond het ook al zo bizar snel gaan ineens! Dit klinkt logischer.
Maar ze hebben hem in ieder geval wel "aan de praat" gekregen nu dan? :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:32

Yep. Hij ademt zelfstandig, heeft nu een zuurstofbrilletje of hoe je dat ook noemt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:33

Fijn zeg. Nu zijn ze ook niet meer bang voor een terugval of is het nog onzeker...?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:34

SusanH schreef:
Een verzorgingshuis is geen woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking. Verzorgings en verpleeghuizen zijn volop in het nieuws omdat de situatie daar zo schrijnend is. De situatie in woonvoorzieningen voor mensen met een verstandelijke beperking is niet veel anders, daar gelden dezelfde beperkende maatregelen. Ook daar meer risico op besmetting vanwege de kwetsbare doelgroep. Veel besmettingen, ondanks dat dit nergens in het nieuws is geweest.

Ja, daar waar veel mensen op elkaar wonen en ze afhankelijk zijn van verzorgers die van buiten naar binnen komen, gaat het mis.
Lees de laatste tijd ook verhalen waarbij de demente ouder of gehandicapte zoon voorlopig toch maar even in huis wordt gehaald om dit soort dingen te voorkomen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:35

elnienjo schreef:
Chubby schreef:

Geen officieel vitale beroepen, wel doorwerken: mijn man moet naar het bedrijf, ik werk thuis. Mijn man neemt wekelijks een dag vrij, dat geeft later in het jaar wel problemen maar moeten we dan maar bezien. Ik combineer 1 van mijn werkdagen met zorg en onderwijs. Weinig werk dus op zo'n dag. Thuiswerken met een baby, da's niet echt haalbaar hoor ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:36

pmarena schreef:
Fijn zeg. Nu zijn ze ook niet meer bang voor een terugval of is het nog onzeker...?

Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet het echt niet. Ik hoop van niet uiteraard. Maar ja

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:38

Chubby schreef:
Geen officieel vitale beroepen, wel doorwerken: mijn man moet naar het bedrijf, ik werk thuis. Mijn man neemt wekelijks een dag vrij, dat geeft later in het jaar wel problemen maar moeten we dan maar bezien. Ik combineer 1 van mijn werkdagen met zorg en onderwijs. Weinig werk dus op zo'n dag. Thuiswerken met een baby, da's niet echt haalbaar hoor ;)

Haha, dat snap ik! (blij kindvrij :D )

Maar ik zou toch geen risico nemen met je moeder. Ook al is de kans volgens RIVM klein, ik ken al iemand die door zijn kleinkind besmet is geraakt. En dat ging over een kleinzoon die was gaan wintersporten. Geen baby die wellicht plat geknuffeld wordt door oma en dus toch dingen kan overbrengen die in jullie gezin heersen als de kids weer naar school gaan. 60-Plussers zijn zwaar vertegenwoordigd in de ziekenhuizen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:46

Ik kwam net deze tekst tegen op FB. Normaal ben ik niet zo van de teksten delen, maar ik vond deze wel zo enorm treffend.
Citaat:
Ik heb gehoord dat we allemaal in dezelfde boot zitten, maar zo is het niet. We zitten in dezelfde storm, maar niet in dezelfde boot. Jouw schip kan schipbreuk lijden en het mijne misschien niet. Of vice versa.

Voor sommigen is quarantaine optimaal. Een moment van reflectie, van opnieuw verbinden, lekker op je slippers in de achtertuin in de zon, met een cocktail of koffie, je kasten uitruimen en dat muurtje schilderen. Voor anderen is dit een wanhopige financiële en gezinscrisis.

Voor sommigen die alleen wonen, is het een confrontatie met eindeloze eenzaamheid, het niet kunnen bezoeken van geliefden en vrienden. En voor anderen een tijd is met hun gezin, spelletjes spelen en eindelijk weer eens goede gesprekken.

Sommigen ontvangen steun om te overleven waar andere ondernemers nul op het rekest krijgen.
Sommige bedrijven hebben meer klanten dan ooit waar bij andere bedrijven geen klant meer te vinden is.
Sommigen kunnen door met hun werk omdat er de mogelijkheid tot thuiswerken is. Anderen werken veel meer uren vanwege het feit dat alle tijdelijke medewerkers zijn ontslagen.

Sommigen waren bezorgd over het tekort van toiletpapier of de asperges voor Pasen, anderen waren bezorgd of er nog wel genoeg in de schappen zou liggen na hun lange, emotionele en zware diensten in het ziekenhuis.

Sommigen willen weer aan het werk omdat ze niet in aanmerking komen voor de uitkering en langzaamaan hun spaargeld zien verdampen. Anderen zijn woest op de mensen die zich niet aan de opgelegde regels van de quarantaine houden.

Sommigen besteden 2-3 uur per dag thuis aan het helpen van hun kind met online onderwijs, terwijl anderen 2-3 uur per dag besteden aan het onderwijzen van hun kinderen bovenop een werkdag van 10-12 uur.

Sommigen hebben de dood van het virus bijna meegemaakt, sommigen hebben er al iemand aan verloren en weer anderen weten niet zeker of hun geliefden het zullen redden.
Sommigen hebben op een harde manier afscheid moeten nemen van hun oude ouders. Anderen missen hun ouders al een tijdje en zijn tegelijk blij dat hun ouders deze vreemde en angstige tijd niet mee moeten maken.

Er zijn mensen die niet geloven dat dit een groot probleem is of zelfs dat het een samenzwering is om andere problemen te verdoezelen. En sommigen blijven binnen en dragen gasmaskers als ze naar buiten gaan.
Sommigen mensen hebben vertrouwen in een God en verwachten in 2020 wonderen. Anderen zeggen dat het ergste nog moet komen.

Dus facebookvrienden, we zitten niet in dezelfde boot. We maken een tijd door, waarin onze percepties en behoeften totaal anders zijn. Ieder van ons zal op onze eigen manier uit deze storm komen.

Het is erg belangrijk om verder te kijken dan wat op het eerste gezicht te zien is. Niet oppervlakkig, maar echt zien wat er bij de ander speelt. Zo alleen kunnen we begrip voor elkaar opbrengen en samen deze storm aan.

We zijn allemaal op verschillende schepen tijdens deze storm en beleven een heel andere reis.

Bron :onbekend

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:53

Ik vind de bonus voor de KLM topman verwerpelijk.
Ze schoppen hun personeel massaal de WW in en eisen toch overheidssteun.
Van mij kon KLM verrekken nadat ze hun schulden hebben voldaan. Staat ongetwijfeld wel weer een of andere rijke zakenman op die deze schaamteloze vertoning een herstart kan geven.
De K zou in elk geval van de naam afmoeten, dit is toch niet meer te verantwoorden naar de bevolking?
Laat de Koning het maar financieren als ie nog steeds achter het Koninklijke van KLM staat.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:57

elnienjo schreef:
Ik vind de bonus voor de KLM topman verwerpelijk.
Ze schoppen hun personeel massaal de WW in en eisen toch overheidssteun.
Van mij kon KLM verrekken nadat ze hun schulden hebben voldaan. Staat ongetwijfeld wel weer een of andere rijke zakenman op die deze schaamteloze vertoning een herstart kan geven.
De K zou in elk geval van de naam afmoeten, dit is toch niet meer te verantwoorden naar de bevolking?
Laat de Koning het maar financieren als ie nog steeds achter het Koninklijke van KLM staat.

KLM zal niet zo snel failliet gaan, want de staat heeft aandelen. Als je het artikel op NOS hebt gelezen, heb je ook gelezen dat minister Hoekstra tegen is en dat hij kans maakt, niet dat hij de bonus ook krijgt. Ik vind je bericht dus stemmingmakerij, want er staat nog helemaal niets vast.

Vanochtend bij het boodschappen doen heb ik trouwens een nadeel van de gezichtsmaskers ontdekt. Ik kan mijn telefoon niet meer ontgrendelen met gezichtsherkenning _O-