Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:52

Gaat erg goed hier met de groenten heb gisteren een zakje bonen weggegeven aangezien ik nog sucker snaps, spitskool en bieten heb. En zou ook nog sla kunnen eten. Heb zelfs al aardappelen van eigen moestuin.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:38

Veriye schreef:
Binnen 2 dagen was al de sla weg vanwege de slakken. De broccoli doet het wel erg goed en de tomaat en de bonen (hebben wij voor het eerst). Wat de slakken hebben laten staan ging naar de kippen.

Thuis bij mijn ouders hebben wij ook hele verbouwingen zelf gedaan. En dat wil ik graag zo verder doen.
het scheelt in geld en ik krijg echte voldoening uit de feit dat ik iets zelf doe.

Klopt! Je kunt echt op zoveel meer dingen besparen dan mensen soms denken. En je haalt er zeker voldoening uit, mee eens! ;) :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:55

mijn moestuin doet het ook wel aardig. Mais, snijbonen, broccoli, komkommers, pompoenen, tomaten, paprika, rode kool doen het prima. Sla en andijvie wat minder, helaas ook slakken. Aardappels ben ik heel benieuwd naar, die heb ik in een zak gepoot.. planten staan er wel mooi bij op zich.

fruit doet het wat minder, aardbeien en frambozen nog niet. Appels ook niet, en de kersenboomjes doen ook niets. Wel volle druivenstruik.. misschien moet ik die binnenkort maar eens gaan krenten.
pruimen beginnen rijp te worden, maar ik vind ze nog niet heel smakelijk. Heeft denk ik toch te veel vorst gehad tijdens de bloei, en de droogte werkt ook niet mee natuurlijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:03

Hier aanzienlijk minder pruimen dan vorig jaar. Waar vorig jaar de takken enorm zwaar door hingen, zit er nu bijna niks aan fruit in.
Aardbeien hebben hier ook hun jaar niet.
Verder doet alles het wel prima! Afgelopen weekend de vroege aardappels geoogst die ik in een zak had gepoot. Toch voor 4 personen een portie. Ik heb ook nog een flinke lading in de volle grond, maar dat is een later ras en duurt dus nog even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:26

Hier geen klagen over het kleinfruit. Meer dan verwacht voor het eerste jaar. Aardbeien doen het ook goed. Zoveel pruimen dat er zelfs een tak is afgebroken. Enkel de peren doen het minder.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:27

Tegen slakken kan je eventueel koffiedrab rond je planten strooien. Heeft hier wonderen verricht voor onze dahlia's.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:35

Mijn moestuin doet het erg goed (al had ik weinig verwachtingen dit jaar). Vooral de koolrabi, sla en bonen zijn goed bezig.
Volgend jaar heb ik er een extra stuk bij om helemaal te gebruiken (na een goede behandeling met compost, een stuk van 40 m2) en dan heb ik wat meer verwachtingen.
Kleinfruit kan ik ook niet over klagen, veel aardbeien, bramen en appels.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:55

lizy, ja dat heb ik geprobeert, maar heeft niet geholpen. heb ook kalk gestrooid, pot scherven en slakkenkorrels...maar nu vreten ze zelfs de broccoli kaal :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:36

Enige wat bij mij tegen viel waren de sucker snaps. Niet veel van gehad, maar wel erg lekker. Geen pruimen of kersen dit jaar, maar ook erg weinig peren. Van de appels behoorlijk wat dan wel weer. Aardbeien zijn nieuw geplant dus weinig verwacht van. Witte en rode aalbessen, zwarte bessen niet super veel, maar leuk portie. Blauwe en roze bessen zijn nog niet rijp helaas.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:08

Ik had alleen wat fruitbomen en bessenstruiken, ben dit jaar pas begonnen met moestuintje. Kan geen peultjes meer zien, die gingen als een tierelier. Snijbietjes ook en vind die ook zo leuk decoratief. Pruimenboom drama, vorig jaar haast niks, en dit jaar zat ie zo ontzettend vol, ik had echt moeten dunnen. Niet gedaan, en nu in twee dagen tijd 3 enorme takken afgebroken. Meer dan de helft van m'n boom weg. Overgebleven tak gestut... eerder moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:59

Morgen 4 konijnen slachten.
Mag zaterdag 3 nieuwe halen. Heb nu 3 voedsters en een ram. Maar ze willen gewoon niet. Van zodra ik een voedster bij de ram zet is het vechten. Probeer het al 3 maand en ben het zat... Dus nieuwe poging met 2 nieuwe voedsters en een nieuwe ram.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:07

Oh dacht je had de konijnen opgegeven?

Jammer om de boom karina :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:14

Er hebben uiteindelijk 3 voedsters het overleefd dus had er een ram voor bijgezorgd. Maar die willen nu dus niet :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:08

Aaah ok! Daar had ik overheen gelezen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:39

Tomaten gaan hier hard! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Rest van de tuin ligt er ook goed bij:

Afbeelding

En de aardappels:

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:37

Hier gaan mijn tomaten ook best hard niet zoals bij jou! Ziet er goed uit.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:30

Tomaat is hier ook een groot success

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:33

Ik ga geen foto’s van mijn tomaten plaatsen want het is om bij te huilen. Ze doen aan wildgroei dit jaar :')

De pepers gaan hier wel heel hard! Vriend is helemaal gelukkig :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:41

De paprika gaat hier het hardst samen met de knolselderij.

De tomaten komen daar achteraan met op de hielen gevolgd door de meloenen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:33

DMH, ik houd mijn tomaten wel enorm goed bij, eenmaal in de week dieven en de toppen heb ik er na 3 trossen per plant uitgegooid. Elke plant heeft 1 dief gehouden, waar ik nog 2 trossen aan laat komen. Zo loopt het niet teveel uit de hand :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:36

Klopt, zo hoort het ook. Zo doen wij het ook elk jaar. Dit jaar alleen totaal geen tijd voor een eigen moestuin. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en toch tomaten gezet. Die doen nu dus aan wildgroei :') Ach, het is wat het is :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:41

Zo wat lopen jullie groenten voor op die van mij hier in het noorden van het land. Mijn tomaten bloeien nog niet eens. :P Oké, ze staan buiten, maar dan nog....

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 10:56

Gaat lekker met de tuintjes!

Die van ons loopt ook wat achter omdat we bezig zijn met de bouw van onze kas, daarvoor moest de hele moestuin op de schop. Maar ondertussen de eerste groene tomaten gespot en de eerste komkommers op :)

Stuiktomaten is niks mis mee! Vorig jaar niks gedieft en van 8 struikjes genoeg tomaten geoogst voor een heel jaar pizzasaus en pastasaus. Het plukt alleen zo lastig in de jungle, haha! Dit jaar wel netjes mijn tomaten opgebonden en gedieft in de kas.

Ook hebben wij gister een husumur zeugje opgehaald. Leuke aanvulling op onze Bonte Bentheimers :). Wel een flink grote verschil met ons zeugje en borgjes, hopelijk is ze snel geïntegreerd.
Afbeelding
Afbeelding

Half af kas zie je trouwens op de achtergrond van de eerste foto :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:00

Oh ik ben verliefd! Wat een prachtig vosje <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:08

Wow wel een mooie grote kas. :oo <3