Hij wil er een eind aan maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:11

T gaat er meer om dat mocht Lasorda haar man zichzelf wat aan doen, wat we niet hopen, hij niet als kasplantje door hoeft te leven als 't niet lukt'.

Sterkte ts!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:14

Als mensen echt niet willen, willen ze ook niet dat het mislukt, daardoor bereiden ze het vast wel goed voor. Althans zo werkt/zegt die vriendin van me het.

Edit: wat een akelig onderwerp en om die dingen te zeggen maar het is wel de keiharde waarheid.

pmarena

Re: Hij wil er een eind aan maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:19

Nee dat is wel een goede inderdaad , om vast te leggen dat iemand dan niet met hangen en wurgen in leven gehouden wordt / weer bij gebracht wordt :(:)

Ik vind het alleen zo sneu dat als hij het echt niet meer wil en een moment vindt om er uit te stappen , Lasorda wellicht zichzelf schuldig gaat voelen want ZIJ was er net even niet op dat moment , als ze er wel was geweest dan was het niet gebeurd en kun je het gevoel krijgen dat het jouw schuld is geweest omdat je er niet de hele tijd bij bent gebleven :=

Zo kun je toch ook niet al te lang leven , met het gevoel dat alleen jouw aanwezigheid voorkomt dat je man er uit stapt , dat is toch een veels te grote verantwoordelijkheid :(:)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:22

Ik denk dat nabestaanden heeeeeeel goed moeten onthouden dat zij NOOOOOOIT SCHULD hebben of het hadden kunnen voorkomen.........................

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:29

Natuurlijk , maar ik denk ook dat het heel moeilijk is om dat voor jezelf ook ècht te geloven , als je weet dat ze expres een moment uitkiezen dat je net even weg bent....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:30

Je kan zo iemand niet aanlijnen... ze kunnen ook iets innemen als ze naar de wc gaan of gaan slapen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:34

'Tuurlijk , er zijn onnoemelijk veel mogelijkheden :j

Maar niet iedereen kan even goed "relativeren" , en dat is ook niet zo gek in een dergelijke situatie :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:36

Nee klopt, daarom herhalen we het maar even :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:39

+:)+

Maar laten we maar hopen dat het niet zover komt en er nu eindelijk eens wat effectieve verbeteringen in het hele verhaal komen , die voet beter , huis verkocht , dat zou al een goed begin zijn...ik duim ervoor !! :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:32

Ik vraag me trouwens af wat de orthopeed of de revalidatie arts actief word betrokken in het psychologisch proces.
Want zijn depressie zal zijn genezingsproces ook een stuk belemeren. En dan kom je in een nog diepere viscieuze cirkel

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:26

Dat laatste vind ik wel een hele goede opmerking. Daar had ik nog niet aan gedacht. Zijn alle artsen met elkaar in gesprek en op de hoogte van zijn psychische gezondheid? Dan zouden ze hem toch voorrang moeten geven op welke behandeling dan ook en er samen zo hard als kan aan moeten werken dat hij het gevoel heeft dat zijn revalidatie vooruitgang geeft.
Hè wat een nare situatie. Ik weet zo goed wat je doormaakt, omdat ik als kind in een huis heb gewoont met een moeder die een aantal keren heeft geprobeerd om er uit te stappen. Dat is zwaar voor het hele gezin. Maar maak je niet te veel zorgen over je zoon. Ik weet (als ervaringsdeskundige ;) ) dat je als kind enorm veerkrachtig bent en dat het heel belangrijk is dat je geborgenheid voelt van wie dan ook, een oma, een buurvrouw, een vriendin, noem maar op. Dat compenseert echt heel veel. Ik kijk zelf echt wel positief terug naar mijn jeugd ondanks dat dit heel erg ons gezinsleven bepaalde. Ik kijk negatief terug op een heel aantal dingen, maar als je nu aan mij vraagt of ik een fijne goede jeugd heb gehad, kan ik zeker JA zeggen.
Ik vind het echt heel dapper hoe jij TS hier mee om gaat. Ik wens je echt alle kracht, liefde, geluk, gezondheid en wat dan nog meer toe en ik wou dat ik maar iets meer voor je kon doen dan alleen maar hier posten....

Lasorda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 14:58

Even ter verduidelijking; het is niet dat ik bang ben dat hij er tussenuit stapt als ik te lang weg blijf.
Het is vooral dat ik zie dat het extra zwaar voor hem is en dat hij makkelijker dieper wegzakt
als er helemaal niemand bij hem is, ik wil het niet moeilijker voor hem maken dan het al is.
Ik zal me niet schuldig voelen als het op zo'n moment dan toch gebeurt.
Eerder dankbaar dat hij een jaar langer is gebleven.

Opname is niet aan de orde, dat hebben we vorig jaar uitvoerig besproken
en is iets wat hij niet wil, zeker geen gedwongen opname. Is hier ook geen discussiepunt meer.
Ik ben er van overtuigd dat het in het geval van mijn man niet veel nut heeft om hem gedwongen op te laten nemen.

In het ziekenhuis zijn ze op de hoogte van de psychische kant maar dat is niet echt een reden om voorrang te krijgen.
Vanochtend zijn we gestart met fysiotherapie in het ziekenhuis, dat was een goede keuze.
De fysiotherapeute heeft inzage in alle dossiers en koppelt haar bevindingen ook weer terug naar de orthopeed en revalidatie-arts.
Ze heeft mijn man meteen goed aan het werk gezet, hij wordt nu voor 2 keer per week ingepland.
De nieuwe medicijnen heb ik vandaag opgehaald, vanavond even de bijsluiters doorworstelen.

Euthanasieverklaring is inderdaad voor als het niet goed lukt, of als er iets anders gebeurt.
Begin dit jaar heeft hij een TIA gehad, stel je voor dat er nu een grotere volgt die hem in een situatie brengt
dat hij die laatste stap niet zelf kan nemen, dan kan ik het voor hem regelen met zo'n verklaring.
Zonder wordt het al een stuk moeilijker.
Bij de wet in Nederland is euthanasie (dus onder begeleiding van een arts) op basis van psychisch lijden niet mogelijk, alleen bij ondraaglijk lichamelijk lijden.

Citaat:
Als mensen echt niet willen, willen ze ook niet dat het mislukt, daardoor bereiden ze het vast wel goed voor.

Ik las op internet bijvoorbeeld dat een poging met medicijnen vaak mislukt, niet zozeer omdat er te weinig wordt ingenomen
maar omdat het vaak voorkomt dat de persoon in kwestie versuft/bewusteloos raakt en daarna alles weer uitbraakt.
Dan is het misschien net niet meer genoeg om van dood te gaan.
Toch willen we als het zover komt wel alles sluitend geregeld hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:11

Ontzettend knap hoe je ondanks het moeilijke en emotionele onderwerp alles wel bespreekbaar maakt, er mee dealt en alles goed weet te regelen. 't Zijn allemaal dingen waar je eigenlijk niet mee wílt dealen of aan wílt denken, maar door het wel te doen maak je het voor jezelf en je kind wel makkelijker als het toch gebeurt. Dan wil en kun je waarschijnlijk niet meer aan allerlei regelingen denken.
Daarnaast denk ik dat het voor je man een geruststelling en steun is, te weten dat hij begrepen wordt en het bespreekbaar is, maar ook dat jij daardoor niet met het enorme schuldgevoel achter blijft wat vaak bij nabestaanden aanwezig is als het onverwacht gebeurt.
Ik hoop dat je, in het geval dat het echt gebeurt, ondanks je verdriet ook dan vast weet te houden aan die gedachte en jezelf ook achteraf geen verwijten gaat maken. Meer dan jij voor je man doet kán een mens gewoon niet doen...

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:28

Jeetje Lasorda, ik heb al een hele tijd niet meer gereageerd maar wel bijgelezen, en vind het echt bijzonder vervelend voor jullie dat het op het moment weer zo slecht met je man gaat. Hopelijk gaat het binnekort steeds beter met zijn revalidatie en hij zichzelf weer wat beter gaat voelen...
Hoe gaat het met je zoontje? Lukt het hem nog op zijn papa (en mama natuurlijk) nog wat op te beuren?

Heel veel sterkte!

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:58

Ik heb hier al een tijd niet meer gereageerd, maar wil je nu toch weer even heel veel sterkte wensen. :(:)

En man, wat heb ik een respect voor jou, wat ben jij sterk! _/-\o_

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:59

Veel sterkte.. Ik hoop dat de behandelingen toch binnenkort een lichtpuntje gaan geven en dat de voet van je man toch snel een beetje verbeterd.. :(:)

Lasorda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 22:47

Donderdag zijn we bij de revalidatie-arts geweest.
Komende week wordt er een aangepaste schoen aangemeten bij de orthopedische schoenmaker.
Die is met een week al klaar, zowel de rev.arts als de fysiotherapeut verwachten dat daarmee
de revalidatie goed op gang zal komen. Zwelling in de voet is nu aan het verminderen.
Nu de score weer omhoog zien te halen. Weg uit dit dal!!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:55

Lasorda schreef:
Euthanasieverklaring is inderdaad voor als het niet goed lukt, of als er iets anders gebeurt.
Begin dit jaar heeft hij een TIA gehad, stel je voor dat er nu een grotere volgt die hem in een situatie brengt
dat hij die laatste stap niet zelf kan nemen, dan kan ik het voor hem regelen met zo'n verklaring.
Zonder wordt het al een stuk moeilijker.
Bij de wet in Nederland is euthanasie (dus onder begeleiding van een arts) op basis van psychisch lijden niet mogelijk, alleen bij ondraaglijk lichamelijk lijden.

Helaas werkt dat niet zo. Betrokkene zal voor een euthanasie altijd voldoende bij kennis/bij de tijd moeten zijn en om aan te kunnen geven dat hij/zij dat daadwerkelijk wil.

Ik hoop voor jullie dat binnenkort er toch weer wat stappen in de goede richting gezet kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 30-09-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:03

Ook ik duim dat het beter zal gaan !
Wat een zware strijd voor jullie allemaal !!
Zwaar voor jullie, zwaar voor je man

Lasorda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 23:09

Nikka schreef:
Helaas werkt dat niet zo. Betrokkene zal voor een euthanasie altijd voldoende bij kennis/bij de tijd moeten zijn en om aan te kunnen geven dat hij/zij dat daadwerkelijk wil.

Ik hoop voor jullie dat binnenkort er toch weer wat stappen in de goede richtig gezet kunnen worden.

Maar als hij eindigt aan bijvoorbeeld de beademing kan je met behulp van de wilsbeschikkingen
de behandeling stopzetten. Toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:16

Beademing volgens mij wel. Maar als hij bijvoorbeeld een zuurstof tekort heeft gehad, wel aanspreekbaar is, maar niet meer in staat is beslissingen te nemen niet. Dat is namelijk ook zo moeilijk bij demente mensen, die geven aan euthanasie te geven als het te erg wordt. Dat kan niet omdat ze het dan niet meer adequaat kunnen aangeven, dan moeten ze eigenlijk de beslissing al nemen als ze nog te goed zijn en dan wordt het vaak nog niet gehonoreerd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:11

Klopt wat Nikka schrijft.
Mijn schoonvader had ook een euthanasieverklaring.
Op het moment dat hij het nodig had was hij geestelijk zo verward dat euthanasie niet toegepast kon worden.

Lieve Lasorda ik denk aan jou en je stoere mannen.
Je bent een topper.

Lasorda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 07:09

We gaan binnenkort praten met onze huisarts, polsen hoe hij er tegenover staat.
Bij de wilsbeschikkingen zit sowieso een behandelverbod, waarmee ik al kan zorgen
dat hij in zo'n geval er niet weer bovenop geholpen wordt, medicijnen krijgt, aan de beademing komt.
Het 'voordeel' voor mijn man is dat een niet-wilsbekwame toestand bij hem niet
onverwacht of geleidelijk zal ontstaan.
Hij kan alle formulieren de dag zelf nog een keer bekrachtigen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 08:54

Pff, 't klinkt toch of je nu nog serieuzer rekening houdt met 't feit dat hij er binnenkort uit kan(gaat) stappen. Kan me niet voorstellen hoe moeilijk het voor jou moet zijn hier mee bezig te moeten zijn.
Ik wilde dat ik je even i.r.l. een heel dikke knuffel kon geven. In plaats daar van toch maar weer een virtuele...
Big Squeezing Bearhug
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:58

+1....

Jeetje Lasorda wat loodzwaar moet dit voor jullie zijn...
Ik wens jullie allebei heel veel sterkte en wijsheid...