Rare opmerkingen van klanten deel II

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:36

Vjestagirl schreef:
Kayleigh__ schreef:
Ik ben heel slecht in bijverkopen. Duurde even voordat ik ook echt vroeg of iemand een tas van 15cent erbij wilde.
Soms is het ook wel heel fijn, want veel mensen willen dan na het afrekenen toch nog een tas oid. En bij speelgoed en kerstkaarten vergeten mensen ook vaak de batterijen of decemberzegels. Sommigen vinden het dan weer fijn dat het gevraagd word.
Stond pasgeleden in de v&d met een boek aan de kassa. Werd eerst gewezen op de wijnglazen in de actie en toen op de borden en bestek van de actie. Vervolgens werd er ook nog gevraagd of ik wel zeker wist dat ik alleen het boek wilde...
Dat vind ik echt een vreselijke manier van bijverkopen.

Terwijl als dat meisje een gesprek met je begonnen was over "Goh, wat een leuk boek koop je, ik heb het ook gelezen, het is erg goed. Is het een cadeautje voor de feestdagen? Nee? Oh, heb je verder nog wel plannen? Diner met de familie? Gezellig! We hebben nog mooie wijnglazen in de aanbieding, misschien iets om over na te denken?" dat je dan later die week nog wel een keer was teruggekomen voor die wijnglazen.

Ja, inderdaad! Het is dat het boek daar goedkoper was, had enorm de neiging het boek bij de kassa achter te laten :=

Vjestagirl

Re: Rare opmerkingen van klanten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:39

Ik ken het helemaal.

Heel veel bedrijven trainen hun personeel niet meer echt goed. Niet meer om zich in te leven in klanten. Denken alleen maar aan snelle verkoop. Zo jammer is dat.

Daar krijg je trouwens ook chaggerijnige klanten van.

www.notalwaysright.com staat vol met verhalen van medewerkers over hun rare klanten. Heel leuk om te lezen.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:42

Oh zo.
Wij hebben wel bij de mac dat we fritesaus bij moeten vekopen idd :j

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:47

Vjestagirl schreef:
Heel veel bedrijven trainen hun personeel niet meer echt goed. Niet meer om zich in te leven in klanten. Denken alleen maar aan snelle verkoop. Zo jammer is dat.

Mee eens... Ik verwacht sowieso niet dat de gemiddelde persoon die in een winkel werkt sales-training krijgt, dat lijkt me te duur (iig nemen ze qua kosten het liefst jonge mensen aan, dus ga ik er vanuit dat ze ook geen budget hebben voor verkoop trainingen...). Waar je dus de onenthousiaste "wilt u er ook nog een hamburger voor 1 euro bij?"'s van krijgt waar je je als klant alleen maar opgelaten van gaat voelen en bijna je order zou cancellen als ze na één nee nog door blijven gaan. Ze leven zich niet in in de klant omdat ze niet echt willen bijverkopen en eigenlijk het gevoel hebben dat ze de klant lastig vallen... Dat idee krijg ik er iig vaak bij.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:51

1 ding bijvragen vind ik niet erg als ik klant ben, maar niet wat jij zegt bij v&d, dat ze maar door blijven zeuren...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:10

Het is nog niet zo makkelijk.
Inderdaad je moet weten hoe de kassa werkt maar ze leggrn niet uit hoe je je moet gedragen.
En sommige hebben zelfs van de logische dingen geen benil.

Ik had een antiliaanse collega kon het goed met haar vinden maar einde van de dag kwam er een vriendin van haar langs, ging uitgebreid mee praten, maar er was niemand. Maar ze ging gewoon uitgerbreid doorpraten in het papyamente terwijl er een klant kwam en ging afrekenen :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:10

Wij hebben wel verkooptraining gehad, en dat pas ik vaak genoeg toe ook.

Kopen ze vogelvoeding vraag ik meteen, oh wat leuk! Is het een cadeautje? Vind u het ook zo leuk om vogels te voeden...

Meestal gaan ze er op door: Jaa al die vogels zijn gezellig.

Dan begin ik alweer met de pindakaaspotten: Ze zijn ook erg gek op pindakaas met stukjes er in, zoals deze. Hiermee komen ze gegarandeerd naar uw achtertuin. En met deze houder, kan de pot er ook niet uitvallen want deze word dan vastgezet.

Zijn ze vaak al om en 20 euro extra in het laatje.
Meestal zien ze de vogelpizza ook liggen.

Jaa die is ook erg leuk, en daar komen de grotere vogels ook op af, zoals de merel en de ekster. Ook zeker gegarandeerd vogeltrek. Daar past deze bijpassende schaal ook erg goed bij. Zodat deze er niet uit kan vallen.

Hoppa weet 15 euro erbij.

Maar zo gaat het wel. En al helemaal met klanten die iets nieuws moet hebben voor de hond, kat, paard of vogel. En zelfs met kleding. Ja dan hebben wij het ook zo verkocht.

We hebben nu standaard met dit weer winterboots dichtbij de kassa staan. Gaan als warme broodjes over de toonbank. En wat vervelend nou dat de handschoenen ook dichtbij staan.
Met de herfst hadden wij ook paraplus. En ja dan zijn regenlaarzen voor in de tuin ook erg handig. En met bloementjes zijn ze uniek.

Ga zo maar door ga zo maar door.
Maar het werkt mega goed

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:30

Vjestagirl schreef:
Terwijl als dat meisje een gesprek met je begonnen was over "Goh, wat een leuk boek koop je, ik heb het ook gelezen, het is erg goed. Is het een cadeautje voor de feestdagen? Nee? Oh, heb je verder nog wel plannen? Diner met de familie? Gezellig! We hebben nog mooie wijnglazen in de aanbieding, misschien iets om over na te denken?" dat je dan later die week nog wel een keer was teruggekomen voor die wijnglazen.

For real? Zeker in een slechte bui had ik dan gezegd "Wat gaat het jou aan wat ik ga doen met de feestdagen? Ik wil alleen dit boek aanschaffen, dus doe alsjeblieft gewoon je werk".

Terwijl ik zelf ook kassakoopjes en combinatie-aanbiedingen kan aanbieden, alleen dan telefonisch en belt de klant uit zichzelf naar mij op, dus hoef ik niets op te dringen. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:31

Saskiaatje schreef:
Vjestagirl schreef:

For real? Zeker in een slechte bui had ik dan gezegd "Wat gaat het jou aan wat ik ga doen met de feestdagen? Ik wil alleen dit boek aanschaffen, dus doe alsjeblieft gewoon je werk".

Terwijl ik zelf ook kassakoopjes en combinatie-aanbiedingen kan aanbieden, alleen dan telefonisch en belt de klant uit zichzelf naar mij op, dus hoef ik niets op te dringen. :')

Een goede verkoopster had dat ook opgemerkt ;). Ik kan het niet, maar een collega van me was er een ster in.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:32

Uiteraard. :D De meesten alleen niet en dan blijven ze doorgaan. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:33

Saskiaatje schreef:
Uiteraard. :D De meesten alleen niet en dan blijven ze doorgaan. :')

Oh ja, die krijgen van mij ook de wind van voren. Misschien niet zo hard als van jou, maar toch echt wel duidelijk.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:35

Wij moeten ook bijverkopen op het werk. Als ze bv alleen 2 hamburgers bestellen maar geen drinken, ''lust u er iets te drinken bij? :)
Sommige zeggen Nee, maar andere zeggen bv: ja cola graag..

Ik hou er niet van, bij de Shell kan ik me echt eraan ergeren. Als ik iets lekkers wil dan pak ik het wel. :+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:37

Ik vind het ook irritant maar zeg wel aardig nee dankjewel, aangezien zij dat ook maar 'moeten' :P
Alles voor meer omzet..

Wat te drinken erbij vragen vind ik wel weer fijn als ze dat doen :))

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:41

Bij de mac of een restaurant waar het er niet standaard bijzit vind ik 't niet erg als ze vragen of ik saus of frietjes of drinken ofzo wil, dan zie ik het ook meer als een service om de klant erop te wijzen dat ze geen saus of drinken hebben besteld, of een menu aanbieden als dat goedkoper is oid. Eén keer vragen vind ik sowieso niet zo erg, maar na een duidelijke 'nee' hoeven ze niet door te blijven vragen of ik dan niet iets anders wel wil kopen ofzo... Sowieso vind ik het bij eten dan weer anders, in de winkel heb ik geen zin om bij de kassa pas te beslissen of ik dit-en-dat extra's er nog bij wil, ik wil gewoon rustig zelf kunnen kijken wat ik wil :)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:44

Meestal laat ik de klanten een paar minuten even rondkijken, dan vraag ik vriendelijk of ik ze kan helpen. Ik vroeg een keer of ik ze kan helpen, ze kijkt me aan en loopt gewoon naar buiten zonder iets te zeggen. Opzich had ik er niet echt een probleem mee, maar vond het wel erg raar.

Wat ik wel heb geleerd op school is dat de verkoper zich moet aanpassen aan de klant. Dus als de klant een of ander dialect praat moet de verkoper ook dialect praten. Vind dit opzich wel raar aangezien ik nooit met dialect ben opgevoed en vaak al heel erg veel moeite moet doen om een klant te kunnen verstaan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:48

Wat is dat voor een belachelijk iets :+

Ik zie al voor me hoe iemand opeens heel boers gaat praten als een klant zo praat.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:51

Ja idd, ik praat gewoon altijd AN. Stel je bent zelf van Antwerpen, en je hebt een klant uit West-Vlaanderen, dat zijn 2 hele andere dialecten, hoe moet je dat dan oplossen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:54

Dit is ook niet iets wat ze bij de meeste sales/verkoop lessen cursussen je leren denk ik hoor :+

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:55

Everytime schreef:

Willen ze nooit iets anders? :D

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:56

NeverGiveUp schreef:
Dit is ook niet iets wat ze bij de meeste sales/verkoop lessen cursussen je leren denk ik hoor :+

Dat is dus de reden waarom ik meer uitleg vroeg aan mijn leerkracht over dit omdat ik het hier niet mee eens was. Blijkbaar geeft de klant dan aan dat je losser mag zijn ofzoiets.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:02

Grappig, ga het morgen aan mijn leraar vragen bij marketing :P

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:09

Moosje schreef:
Everytime schreef:

Willen ze nooit iets anders? :D

Nee. :') :')

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:10

Dialect praten klinkt gewoon bekender, voor de klanten die dialect praten. Nederlands klinkt dan wat arroganter. Ik kan heel gemakkelijk switchen tussen dialect en Nederlands. Lastiger wordt het als je 2 mensen voor je hebt, waarvan 1 dialect spreekt en de ander Nederlands.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 02:56

Vjestagirl schreef:
De shell doet dat ook, hun kassa aanbieding, of je 2 repen chocolade voor 1 euro bij je benzine wil. Heb weleens gevraagd of dat echt werkt, en ja het werkt echt...

Dat zijn gewoon ''intinkers'' Bij de mac ook,( waar ik nu niet meer werk vandaag voor t laatst) Een grote friet bij het menu? 9 van de 10 zeggen: JA!.. Maar vergeten dat het hele menu dan groter word... Stel er is keuze uit 20 drankjes.. Als ik zeg met een cola? 9 van de 10 zeggen wederom JA.. @ frietsaus? 9 van de 10 zeggen wééér JA! Zo zijn er zoveel truckjes..

Supermarkten inrichten word ook altijd overna gedacht.. Je hebt bijv nooit brood en beleg bij elkaar liggen want het liefst moet je de héle winkel rond zodat je langs zoveel mogelijk dingen komt waar je honger van krijgt :j

Had er op mn laatste dag in de drive nog één.. Zit alles er in? Waarop ik heel vreemd keek en zei, nee de andere helft krijgt u bij het 2e rondje.. Vent helemaal gepikeerd... Als ik zeg alstublieft eetsmakelijk dan kan je er van uit gaan dat ik JA ga zeggen... Sommige mensen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:25

zit alles erin vraag ik ook altijd bij de maccie, hier kunnen ze het nl nooit in een keer goed doen, zijn altijd dingen verkeerd of tekort ...