wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:40

chitra schreef:
Wat dacht je ervan om gezellig allemaal in zweet en bierlucht uit te gaan? Ik denk dat ik een beetje rook dat toch echt prefereer!

'Een beetje rook'? Was het maar 'een beetje'.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:41

Karin schreef:
Mystica schreef:
maar ik heb er wel een probleem mee om maar egoistisch, dom, asociaal etc genoemd te worden omdat ik toevallig rook.

Niet omdat je rookt, wel wanneer je geen rekening houdt met een ander die niet van asociaal of op een andere manier hinderlijk gedrag gediend is.

Inderdaad, en dat is een moeilijk punt in een kroeg. Je weet dat er niet rokers komen en je forceert andere in uitgaan en meeroken Lachen

Lyonesse

Karin schreef:
Mystica schreef:
maar ik heb er wel een probleem mee om maar egoistisch, dom, asociaal etc genoemd te worden omdat ik toevallig rook.

Niet omdat je rookt, wel wanneer je geen rekening houdt met een ander die niet van asociaal of op een andere manier hinderlijk gedrag gediend is.

En dat zegt?

Anoniem

Mystica schreef:
Wat is dan het probeleem mbt die kroegeigenaar? Je hoeft er toch niet naar binnen te stappen? Daarnaast leven we hier samen. je kunt zelf ook aan de kant gaan ipv alles bij iemand die een sigaret rookt neer te leggen, terwijl het probleem is opgelost als je een meter naar voren loopt.

Een metertje verderop rook je nog steeds mee hoor, en loop je dus nog steeds een verhoogd risico op kanker... Ik vind het ongelooflijk egoïstisch als rokers hun nare gewoonte aan anderen willen opdringen. Wil je roken? Prima, maar doe dat dan ergens waar een ander er geen last van heeft. Paf je hele huis blauw en geel, en je longen zwart voor mijn part...

Maar ik houd de boel graag schoon. Als ik TBC heb ga ik toch ook niet in jouw gezicht staan hoesten?

Valentijn

Mystica schreef:
We snappen het prima, hebben er ook geen problemen mee, maar ik heb er wel een probleem mee om maar egoistisch, dom, asociaal etc genoemd te worden omdat ik toevallig rook. Het probleem is makkelijk genoeg op te lossen als iemand buiten last heeft van rook, doe een stap naar voren of wat dan ook. Wij doen niks wat niet mag, en ik laat me ook niet in een schuldhoekje drukken omdat iemand te beroerd is om een stap ze verzetten.

Dat is weer een ander voorbeeld.
In sommige kroegen kun je er gewoon niet omheen en is heel de kroeg vergeven van de rook.
Wat jij noemt, oké. Daar kan ik me iets bij voorstellen.
Maar dan ligt het nog aan de situatie, gaat de niet-roker bij jou staan of jij bij hem?
In het eerste geval heb je helemaal gelijk, maar in het tweede geval geef ik je ongelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:42

MISTRAL94 schreef:
*zucht* begint het gezanik weer over die zweetlucht lees eerst even het topic door voor je reageert. Overigens hebben ze daar deodorant voor uit gevonden.

Vraag me af hoeveel mensen die dit roepen al in rookvrije kroegen zijn geweest.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:43

Als ik mij agressief ga lopen gedragen in een kroeg, dan word ik aangesproken door het personeel, of ik mij alsjeblieft zo wil gedragen dat anderen geen last van mij hebben. Ga ik door, dan word ik zonder pardon buitengezet. IMO terecht, een ander hoeft geen last van mij te hebben als hij/zij voor zijn plezier naar de kroeg gaat.

Is het nou echt zo moeilijk om de overeenkomsten tussen roken en ander asociaal/hinderlijk gedrag te zien? Verward

Echwel

Toch raar dat dat van die zweetlucht steeds komt bovendrijven.
Dan kun je je bedenken dat niet rokers niet stinken en rokers wel.
Want ik maak toch vaak niet roken feestjes mee en niemand die daar stinkt.
(wel degene die net gerookt hebben )

Lyonesse

Rock schreef:
Mystica schreef:
Wat is dan het probeleem mbt die kroegeigenaar? Je hoeft er toch niet naar binnen te stappen? Daarnaast leven we hier samen. je kunt zelf ook aan de kant gaan ipv alles bij iemand die een sigaret rookt neer te leggen, terwijl het probleem is opgelost als je een meter naar voren loopt.

Een metertje verderop rook je nog steeds mee hoor, en loop je dus nog steeds een verhoogd risico op kanker... Ik vind het ongelooflijk egoïstisch als rokers hun nare gewoonte aan anderen willen opdringen. Wil je roken? Prima, maar doe dat dan ergens waar een ander er geen last van heeft. Paf je hele huis blauw en geel, en je longen zwart voor mijn part...

Maar ik houd de boel graag schoon. Als ik TBC heb ga ik toch ook niet in jouw gezicht staan hoesten?

Niet in de buitenlucht, waar ik het dus over heb.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:44

Zweet kan je oplossen door deo te gebruiken.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit last gehad van zweetlucht, heb het ook nog nooit sterk geroken.
Dranklucht?
Minder erg dan rook, dranklucht hangt niet in heel de lucht.

Bovendien zijn bovenstaande ook niet slecht voor je gezondheid als je het ruikt/inademt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:45

Valentijn schreef:
Mystica schreef:
We snappen het prima, hebben er ook geen problemen mee, maar ik heb er wel een probleem mee om maar egoistisch, dom, asociaal etc genoemd te worden omdat ik toevallig rook. Het probleem is makkelijk genoeg op te lossen als iemand buiten last heeft van rook, doe een stap naar voren of wat dan ook. Wij doen niks wat niet mag, en ik laat me ook niet in een schuldhoekje drukken omdat iemand te beroerd is om een stap ze verzetten.

Dat is weer een ander voorbeeld.
In sommige kroegen kun je er gewoon niet omheen en is heel de kroeg vergeven van de rook.
Wat jij noemt, oké. Daar kan ik me iets bij voorstellen.
Maar dan ligt het nog aan de situatie, gaat de niet-roker bij jou staan of jij bij hem?
In het eerste geval heb je helemaal gelijk, maar in het tweede geval geef ik je ongelijk.

Tuurlijk ga ik niet naast iemand staan om een sigaret op te steken. Ik ga altijd in de wind staan, aan de kant dat de rook bij de ander vandaan waait ipv in zijn gezicht. Zit ik op een bankje, hoe ik altijd de sigaret aan de andere kant, of hou hem onder het bankje, tussen mijn benen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:46

Ik hoop ook idd dat er volgend jaar of zo, ook een rookverbod komt voor op terrassen Ja

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:46

Valentijn schreef:
Zweet kan je oplossen door deo te gebruiken.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit last gehad van zweetlucht, heb het ook nog nooit sterk geroken.
Dranklucht?
Minder erg dan rook, dranklucht hangt niet in heel de lucht.

Bovendien zijn bovenstaande ook niet slecht voor je gezondheid als je het ruikt/inademt.

Maar dit kun je niemand aan hun verstand brengen, dit is al tig keer genoemd maar ze blijven door zaniken over die zweetlucht ROFL

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:47

slimmerik schreef:
Ik hoop ook idd dat er volgend jaar of zo, ook een rookverbod komt voor op terrassen Ja

Dat hoop ik ook Lachen

Het is heel hinderlijk voor de niet roker, en daarvoor heb ik vorige week mijn eten moeten laten staan

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:47

Mystica schreef:
Tuurlijk ga ik niet naast iemand staan om een sigaret op te steken. Ik ga altijd in de wind staan, aan de kant dat de rook bij de ander vandaan waait ipv in zijn gezicht. Zit ik op een bankje, hoe ik altijd de sigaret aan de andere kant, of hou hem onder het bankje, tussen mijn benen.

Sorry hoor dit is niet om jou aan te vallen, maar ze roepen allemaal rekening met een ander te houden maar toch sta je in de kroeg altijd midden in de rook van een ander te inhaleren rara hoe kan dat?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:48

katiavl schreef:
slimmerik schreef:

Dat hoop ik ook Lachen

Het is heel hinderlijk voor de niet roker, en daarvoor heb ik vorige week mijn eten moeten laten staan

Het gaat wel heel ver, maar ik zou er geen protest tegen aantekenen als ze het in willen voeren Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:48

Mystica schreef:

Gewèldig van je Ja, jammer zulke rokers heb ik nog nooit getroffen in openbare gelegenheden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:49

MISTRAL94 schreef:
Mystica schreef:

Sorry hoor dit is niet om jou aan te vallen, maar ze roepen allemaal rekening met een ander te houden maar toch sta je in de kroeg altijd midden in de rook van een ander te inhaleren rara hoe kan dat?

Ook meteen even @ Slimmerik
Dat komt omdat dat een gesloten ruimte is he? Daar ontkom je er niet aan als er gerookt mag worden. Ik heb het ook niet over ergens in een ruimte, ik heb het over buitenlucht.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:50

Maar vind jij het terecht dan Mystica dat een ander mee mag genieten van jou verslaving? Iets wat jou keus is om te doen? Een ander heeft die keus niet als je in een openbare ruimte rookt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:51

Ik heb geen probleem met het rookverbod, kan het me heel goed voorstellen Ja

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:55

Ik ben al heeeeeerlijk uit eten geweest in een rookvrij restaurant. Geweldig. Nu hoef je niet meer eerst te kijken of je wel naar binnen kan/wil vanwege de damp die er hangt en als je al naar binnen gaat, waar je gaat zitten zodat je de minste kans heb om "uitgerookt" te worden. Ik ben er blij mee. Maar ik begrijp ook de rokers, want ik heb zelf bijna 25 jaar stevig gerookt en kon me toen niet voorstellen dat ik er ooit vanaf zou kunnen blijven en ging ook vast nergens naar toe waar niet gerookt mocht worden. Al dat gezanik van die niet-rokers begreep ik niet. Tot ik zelf stopte en ontdekte hoe smerig de rook is. In het tijdperk dat zowel mijn man als ikzelf nog rookte, lapte ik iedere 2 weken de ramen en waste 1x per 4 weken de vitrage. Nu lap ik de ramen 1x per jaar en vitrage wassen? ja, ook 1x per jaar vanwege het stof, maar verder niet meer, terwijl eerder het echt nodig was om het zo vaak te doen. En als je je dan realiseert dat dat vuil wat je dan van je ramen sopt en zeemt en uit je gordijnen spoelt ook op al het andere in de kamer zit en in je longen, dan krab je je nog eens achter je oren, en toen kwam stoppen met roken al dichterbij. En ik denk dat stoppen met roken een van de beste beslissingen in mijn leven geweest is.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:22

Wat ik nu toch wel het mooiste vind, nu het rookverbod in is gegaan. Dat die kleinere cafés nu een kort geding hebben aangespannen, omdat het oneerlijke concurrentie voor hen zou zijn. Omdat iedereen nu naar de grotere kroegen gaat. Zij willen dus uitstel van het rookverbod krijgen. Nou dat schiet lekker op, als dat erdoor zou komen, komt er daarna weer een kort geding door de grotere cafés omdat het dan wéér oneerlijk concurrentie is, pfffft.
Ik ben in ieder geval enorm blij dat het eindelijk rookvrij is

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:23

Ik denk dat het rookverbod gewoon blijft voor iedereen. Anders krijg je inderdaad dat iedereen dan vind dat er wel gerookt mag worden in zijn/haar kroeg.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:49

Haha! Haha! Haha!

Lijst met muzieknummers over roken:

Boudewijn de Groot - Als de rook om je hoofd is verdwenen
Acda & de Munnik - Als het vuur gedoofd is
Nick Drake - Been smoking too long
Smithereens - Cigarette
Arctic Monkeys - Cigarette Smoker Fiona
Ben Lee & Ben Kweller - Cigarettes Will Kill You
Thomas Dolby - Close but no cigar
Otis Redding - Coffee and Cigarettes
Gorki - Door het rookgordijn
The Prodigy - Firestarter
Reynard Mey - Gute nacht Freunde
K's Choice - I smoke a lot
k.d. Lang - I'm down to my last Cigarette
Bon Jovi - Last Cigarette
Benny Neyman - Liefde is als een sigaret
The Doors - Light my fire
G.W. McLennan - Lighting Fires
Joe Cocker - Long drag off a cigarette
WC Experience - Mag ik hier rooke
Henk Wijngaard - Met de vlam in de pijp
Lennard Landman - Overal Lagen Peuken
Koot en Bie - Papa is gestopt met roken
De Nieuwe Snaar - Peukje
Dan Hartman - Relight my fire
Kinderen voor kinderen - Roken
Mary J Blige - Smoke -
Fun Lovin' Criminals - Smoke 'Em
Tracey Chapman - Smoke and Ashes
The Platters - Smoke gets in your eyes
Dandy Warhols - Smoke it
Deep Purple - Smoke on the water
Golden Earring - Smoking cigarettes
Robert Cray - Smoking gun
Peter Frampton - Smoky
Osdorp Posse - Steek 'Em Op!
Herman's Hermits - The man with the cigar
U2 - The unforgettable Fire
Billy Joel - We didn't start the fire
Scorpions - When the smoke is going down
David Bowie - Ashes to ashes
Guido Belcanto - Mijn aansteker geeft geen vuur meer
Ry Cooder - Fool for a cigarette
Serge Gainsbourg en Catherine Deneuve - Dieu Fumeur de Havanas
Annie Cordy - Cigarettes Whiskey et P'tites Pepees
Jenny Rock - Fume ta cigarette
Excentriques - Fume Fume Fume
Rufus Wainwright - Cigarettes and Chocolate Milk
André Hazes - Ik meen het
Pink Floyd - Have a cigar
Bo Carter - Cigarette Blues
Rupert Holmes - Him
Peter Schreiber - Iets waar ik elke morgen naar verlang
Bert de Coninck - Evelyne
Spinvis - Smalfilm
Ray Stevens - Old hippie class reunion
Ronnie McDowell - Smokey places

Voorlopig maar niet meer draaien in de kroeg.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:57

Ik ben vannacht uitgeweest en heb het serieus nog nooit zo lang aan één stuk uitgehouden binnen. Geen seconde last van prikkende ogen gehad en ook geen één keer een benauwd gevoel gehad. Heeeeeerlijk! Haha!
Ik heb binnen ook niemand een sigaret op zien steken. Op het terras zat wel een groepje rokers en het leek er niet op dat zij leden onder het rookverbod. Knipoog
Enne, ik heb geen vieze zweet- of bierlucht geroken hoor *LOL*

Ben wel benieuwd hoe het vrijdag/zaterdag gaat, als het wat drukker is.