Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:59

joostvangestel schreef:
Dat heb ik ook niet gezegd. We moeten ze natuurlijk wel onder controle houden Knipoog

Dat is juist mijn punt: we hebben ze niet onder controle. Dat DENKEN ze daar bij de inlichtingen dienst...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:03

Kamerleden Hirsi Ali en Wilders zijn donderdag ondergedoken. Zij bevinden zich in zwaar bewaakte 'safe houses'

Zouden ze bij Gretta Duisenberg logeren???

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:04

Lovely schreef:
Je onderschrift is leuk omdat men tegenwoordig alleen nog God aanspreekt met U met een hoofdletter Haha!.

ja zelfs in de geschreven taal vervagen de normen en waarden...

"en God schiep de mens naar zijn eigenbeeld ..."

dus we zijn allemaal een soort Godje en denk dat God dan toch wel last had van een meervoudig persoonlijks heid probleempje ..

jammer alleen dat daar ook hele erge foute persoonlijkheidjes bij zaten

(hoop hiermee niemand tegen een zeer been aangeschopt te hebben ..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:09

Van God heb ik geen verstand.

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:12

Zou God bedacht kunnen zijn doordat de mens de harde werkelijkheid van de wereld om ons heen niet aankon?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:17

Ronnoz schreef:
Zou God bedacht kunnen zijn doordat de mens de harde werkelijkheid van de wereld om ons heen niet aankon?

zou wel eens iets in kunnen zitten , door een hele slimme man Knipoog
(of vrouw) misschien wel omdat er onverklaarbare dingen gebeurden
waar men toch graag een verklaring voor wou hebben ....

toch vind ik de bijbel wel een mooie leidraad voor normen en waarden

daarom lees ik m ook voor aan mijn kleine
maar laat een aantal worden wel weg , mag hij later zelf uitmaken of
en waar in hij dan gelooft ...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:18

Tja, om wat bij te dragen aan jullie gevoel van veiligheid, hier wat data van CBS ( http://www.cbs.nl ). Cijfers van 2003:

Wijze van Moord:
Ophangen 18
Doodslaan/schoppen 20
Vuurwapen 59
Steekwapen 72
Slagwapen 12
Overige 17
Onbekende 4

Motief van Moord:
Overval 23
Huiselijk 8
Ruzie buitenshuis 65
Criminelen onderling 21
Geen motief 3
Overig Motief 21
Onbekend Motief 61

In 1996 was het aantal moorden 1,4 per 100000, nu nog "maar" 1,2. We hebben het nou heel uitgebreid over een van de 200 moorden per jaar. Blijkbaar waren dat er 8 jaar geleden nog zo'n 40 per jaar meer. Iedere moord is er één teveel. Hebben we alles onder controle? Nee.

Gaat het de goede kant uit? statistisch gesproken wel, maar dat is een schrale troost voor de nabestaanden van die pakweg 200 slachtoffers.
Al die moordenaars hebben op de een of de andere manier een schroefje los. Waar was iedereen toen die gestopt moesten worden?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:24

denk dat vooral de achtergrond en rede van deze moord kwaad bloed zet bij meer mensen , natuurlijk is iedere moord er 1 teveel

niet gewoon omdat die man ziek in zijn hoofd is (naar mening van sommige en sommige niet..denk dat bij alle moordenaars een schroefje los zit , maar ja dat is mijn mening ) maar omdat het een denkwijze is een rede is die door meer mensen als goede rede wordt aanvaard

niemand staat achter iemand die moord omdat hij iets wou stelen en die persoon in de weg liep ,
maar er staan wel heel wat mensen achter het feit dat bv theo is vermoord om de dingen die hij zei en dacht.. en uitte en ik denk dat DAT de rede is dat er nu zo word gereageerd
dat iemand word vermoord omdat hij zijn mening kenbaar maakte
en dat er mensen zijn die het daar nog mee eens zijn ook ..

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:27

Ronnoz schreef:
de eerste beschavingen vonden mensen een reden voor hun harde bestaan en hun lijden in religie. dat is trouwens niet alleen iets van die tijd, want dit gedrag zie je in nu nog steeds (denk maar aan new-age en dingen die worden toegewezen aan paranormale verschijnselen) bij gebeurtenissen die wie niet kunnen verklaren, het onverklaarbare wordt dan zelf weer toegewezen aan onverklaarbare dingen.

het is nou eenmaal de aard van de mens alles te verklaren, zelfs de reden van het bestaan. als daarvoor geen bewijzen voor handen zijn, verzinnen we wel iets.

Mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:30

joostvangestel schreef:
In 1996 was het aantal moorden 1,4 per 100000, nu nog "maar" 1,2. We hebben het nou heel uitgebreid over een van de 200 moorden per jaar. Blijkbaar waren dat er 8 jaar geleden nog zo'n 40 per jaar meer. Iedere moord is er één teveel. Hebben we alles onder controle? Nee.

Gaat het de goede kant uit? statistisch gesproken wel, maar dat is een schrale troost voor de nabestaanden van die pakweg 200 slachtoffers.
Al die moordenaars hebben op de een of de andere manier een schroefje los. Waar was iedereen toen die gestopt moesten worden?

Moord kun je niet stoppen... Er lopen genoeg gekken rond, dat is gewoon een feit.

Maar de moord op v. Gogh had naar mijn mening dus voorkomen kunnen worden. Ik zie dit ook niet als zo maar een moord voor de statistieken, dit is gewoon een terreur aanslag op de Nederlandse samenleving! De impact van deze moord, hoe triest al die andere moorden ook zijn, is vele malen groter omdat het motief achter deze moord zo vreselijk en gruwelijk is en er middels die brief nog eens word aangegeven dat dit nog lang niet het einde lijkt te zijn!

De moorden in de statistieken zijn momenten, gebeurtenissen meestal zonder verder vervolg. Dat is in deze situatie niet het geval en daarom zal hier meer ophef over gemaakt worden omdat de gedachte achter deze moord op iedere Nederlander van toepassing wordt! Hoe triest ook voor de mensen die persoonlijk iemand verloren hebben aan moord.

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:31

SuperPepeijn schreef:
het is nou eenmaal de aard van de mens alles te verklaren, zelfs de reden van het bestaan. als daarvoor geen bewijzen voor handen zijn, verzinnen we wel iets.

Leg mij dan eens uit hoe geloof zo sommige mensen kan beïnvloeden dat ze een mensenleven nemen in naam van datzelfde geloof

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:32

geloof beinvloedt niet, er vind geen interactie plaats. alleen mensen beinvloeden mensen.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:33

Van mij mogen ze elke niet NL-er die over de scheef gaat gelijk terugsturen naar eigen land.

Ik vind het laf dat er constant met het woord 'discriminatie' word geschemerd.

Zij komen in ons land leven, en kunnen zich aanpassen aan ons land.

Hun eigen geloof prima, maar dat hoeft ons niet door de strot worden geduwd.

Wij passen ons toch ook aan in een ander land?

En verder heeft niemand, echt niemand ongeacht leeftijd, geslacht, kleur ras, wat dan ook het recht het leven van een ander te nemen.

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:34

SuperPepeijn schreef:
geloof beinvloedt niet, er vind nl. geen interactie plaats. alleen mensen beinvloeden mensen.

Geloof is inderdaad een bedenksel van mensen. Maar toch is het zo dat mensen die eenzelfde geloof aanhangen heel anders redeneren over datzelfde geloof. Zo zijn lang niet alle moslims zo gewelddadig dat ze gaan moorden in naam van hun geloof. Ik vind het echter wel opmerkelijk hoe verschillend mensen kunnen reageren op iets wat eigenlijk voor iedereen (die hetzelfde geloof aanhangt) hetzelfde zou moeten zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:35

Het geloof is voor sommige machtswellustelingen de ultieme kans om die macht te krijgen. Het heeft dan niets meer te maken met het naleven van een religie.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:36

Ronnoz schreef:
Ik vind het echter wel opmerkelijk hoe verschillend mensen kunnen reageren op iets wat eigenlijk voor iedereen (die hetzelfde geloof aanhangt) hetzelfde zou moeten zijn.
interpretatie -> mensen beinvloeden mensen.

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:37

SuperPepeijn schreef:
interpretatie -> mensen beinvloeden mensen.

Dat is dus opmerkelijk, dat het zo mis kan gaan.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:38

mensen met macht willen meer macht en dan is religie een handig middel alle neuzen 1 kant op te krijgen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 13:38

Dit is dus het "schokkende" nieuw van De Telegraaf vandaag:

Doelwitten in brief van Mohammed B.

DODENLIJST
door onze verslaggevers
AMSTERDAM - Prominente Nederlanders staan op de nominatie om te worden vermoord door radicale moslims. Het gaat om de Kamerleden Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders, alsmede de burgemeester van Amsterdam Job Cohen en diens loco-burgemeester Achmed Aboutaleb.

Hirsi Ali en Wilders zijn gisteren in allerijl in veiligheid gebracht en bevinden zich in zwaar bewaakte 'safe houses', die volledig van de buitenwereld zijn afgesloten. Direct daarna deed de Amsterdamse politie opnieuw een aantal invallen in verband met deze zaak. Het bestaan van een mogelijke dodenlijst blijkt uit de vijf pagina's tellende brief die de moordenaar van Theo van Gogh, de Amsterdamse Marokkaan Mohammed B., bij zich had toen hij door de politie werd aangehouden.

De 26-jarige B. maakte deel uit van een Nederlandse brigade islamitische martelaren, zoals De Telegraaf vandaag onthult. Gevreesd wordt dat andere leden van de brigade al voorbereidingen hebben getroffen voor aanslagen op de politici die B. in zijn afscheidsbrief heeft genoemd als vijanden van de islam. In twee nieuwe haatmails die Kamerlid Wilders de afgelopen dagen heeft binnengekregen wordt ook minister Rita Verdonk (Integratiebeleid) bedreigd. In de aan Wilders gerichte mails staat onder andere: "Lelijke vervloekte hond, jouw beurt zal snel komen, net als die van Ayaan Hirsi en Verdonk!! Waan je maar niet veilig, want ik zal je te pakken krijgen en je lelijke kop eraf hakken."

Daarnaast is bij De Telegraaf een telefoontje binnengekomen dat door het onderzoeksteam in de Van Gogh-zaak uiterst serieus wordt genomen. Een zeer gebrekkig Nederlands sprekende man maakte melding...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:39

Percy schreef:
Het geloof is voor sommige machtswellustelingen de ultieme kans om die macht te krijgen. Het heeft dan niets meer te maken met het naleven van een religie.

'Uit naam van God/Allah/Pietje' of wie dan ook.

Ik zie het geloof en de diversiteit daarin niet als probleem. Als het mensen houvast biedt, dan is dat toch prima? Anders wordt het als geloof extreme vormen gaat aannemen. Maar dat is toch met alles wat 'extreem' is? Een extreme vorm van politieke dictatuur (die niets met geloof te maken heeft) is toch ook afschuwelijk?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:42

Miss_Petit schreef:
Wij passen ons toch ook aan in een ander land?

Jij misschien, maar ik wil wedden dat er ook een hoop Nederlanders zijn die dat niet doen. Om bijvoorbeeld de Tokkies maar te noemen. Kan het me van hen iig niet voorstellen. Knipoog

Ik denk dat het praten in termen als 'wij' ('de Nederlanders') en 'zij' vrij zinloos is. En onder Nederlanders heb je ook idioten zitten die er niet voor schuwen om een ander overhoop te knallen. Het grote verschil is alleen dat dat vrijwel nooit in naam van 'het geloof' gebeurt.

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:43

Karin schreef:
Jij misschien, maar ik wil wedden dat er ook een hoop Nederlanders zijn die dat niet doen. Om bijvoorbeeld de Tokkies maar te noemen. Kan het me van hen iig niet voorstellen. Knipoog

Daarom blijven de Tokkies ook hier! *LOL*

Mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:43

Ronnoz schreef:
Daarom blijven de Tokkies ook hier! *LOL*

Die krijgen hier al geen huis, laat staan in een buurland Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:44

Ronnoz, je snapt best wat ik bedoel.

Als er over 'wij' wordt gesproken en daarmee wordt bedoeld 'de Nederlanders', dan geef ik aan dat je niet voor een hele bevolkingsgroep kunt spreken. Net zomin als je voor een hele bevolkingsgroep 'allochtonen' kunt spreken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 13:45

En over zulk nieuws word ik dus boos, hier wordt weer gesuggereerd dat Van Gogh achterlijk was:

Man dient klacht in tegen Ayaan Hirsi Ali
Bron: De Volkskrant

Een Marokkaanse Amsterdammer gaat een klacht indienen tegen VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali wegens medeplichtigheid aan de moord op Theo van Gogh. Volgens de 31-jarige man zou de politica Van Gogh ''hebben meegesleurd in het gevaar om vermoord te worden'' door haar provocerende uitspraken over moslims en haar korte film Submission. De man zegt dat Hirsi Ali dondersgoed wist dat Van Gogh het gevaar liep vermoord te worden, als hij op dergelijke wijze de islam aan de kaak zou stellen.

De aanklager stelt dat Hirsi Ali heeft nagelaten aan Van Gogh duidelijk te maken dat er moslims rondlopen die absoluut niet zouden accepteren dat de islam op een dergelijke manier ''belachelijk'' zou worden gemaakt. ''Ze heeft Van gogh willens en wetens overgeleverd aan de woede van een grote groep Marokkanen die slechts hun geloof hebben om de door Hirsi Ali gecreëerde moslimhaat in Nederland te overleven.''

Volgens de 31-jarige Marokkaan heeft Hirsi Ali maar één doel: de islam uit Nederland uit te bannen. ''Ik maak gebruik van mijn wettelijk recht om Hirsi Ali ter verantwoording te roepen voor haar daden'', aldus de Amsterdammer.

Gisteren riep het Marokkaans/Nederlandse blad Mzine Hirsi Ali al op om af te treden. Uit een enquête zou blijken dat 80% van de lezers vindt dat Hirsi Ali met haar extreme koers vooral slachtoffers maakt. De lezers van het blad zijn vooral tweede generatie Marokkanen.