Stom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:34

prompter schreef:
Als Rotterdammer zegt ik dat wel, want wij zeggen de T waar die niet hoor :j

En dan ook nog lekker nat.

Wat elk zomerseizoen ontzéttend stom is is Duitse toeristen. Het zullen best aardige mensen zijn (sommige niet) maar het zijn er veel te véél. En ze zijn veel te Duits. Alsof ze niet hebben meegekregen dat ze onderweg hier naartoe een grensovergang over gereden zijn.

Ja ik kan best Duits. ALS IK IN DUITSLAND BEN. Omdat ik me wél aanpas wanneer ik de buitenlander ben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:03

prompter schreef:

Nee geintje, ik spreek geen plat Rotterdams (al kén ik het wel :D )

Een Rotterdamse collega betrap ik daar inderdaad wel eens op. Die gebruikt heel vaak de extra T in de ik-vorm.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:07

Koper schreef:
prompter schreef:

Wat elk zomerseizoen ontzéttend stom is is Duitse toeristen. Het zullen best aardige mensen zijn (sommige niet) maar het zijn er veel te véél. En ze zijn veel te Duits. Alsof ze niet hebben meegekregen dat ze onderweg hier naartoe een grensovergang over gereden zijn.

Ja ik kan best Duits. ALS IK IN DUITSLAND BEN. Omdat ik me wél aanpas wanneer ik de buitenlander ben.

Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders in de zomer in Oostenrijk en vast ook Duitsland rondlopen die geen Duits kunnen en bestellen met "ich möchte gerne patat", of "ik wil graag Pommes".. Dat vind ik ook stom.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:08

Suzanne F. schreef:
Shenavallie schreef:
Zelf erger ik mij aan de uitspraak 'je kan' in plaats van 'je kunt'. Je zegt ook niet 'je loop' of 'je zing'. Het is 'ik kan' en 'jij kunt'.

En toch is het wel correct Nederlands. Iets minder formeel maar wel gewoon goed.
Jij kan en U kan, hij kan.
Kunnen, zullen en willen zijn wat rare uitzonderingen in de taal.

Klopt, zij het dat ik alleen de uitzondering heb geleerd bij hij/zij. De rijtjes die op het bord stonden en erin gestampt werden waren in mijn basisschooltijd in dit geval: ik kan/zal/wil, jij kunt/zult/wilt, u kunt/zult/wilt, hij kan/zal/wil, etc. Dat zit er nog zo sterk in. Laatst nog met mijn (oudere) broer over gehad en die zei exact hetzelfde. Ook hij kreeg nog net niet met de lineaal een pets als hij het anders schreef dan het standaard rijtje. :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:09

Koper schreef:
prompter schreef:

Ik heb een paar keer meegemaakt dat ze niet eens vragen of ik Duits spreek, dat is altijd mijn stap 1 als ik in het buitenland iemand in een andere taal wil aanspreken, checken of ze die überhaupt spreken.

Naast dat ik probeer de basis zelf te leren...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:13

Dat wij in het buitenland over het algemeen ons best doen om de taal te spreken, komt nog door ons handelsverleden.
Sh*t, ik moet opschieten, anders kom ik te laat op het werk. :o :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:15

Nou dat dus. Niet alleen vragen ze niet of je wel Duits kunt. Maar iets van "hallo, mag ik wat vragen" kunnen ze ook al niet. Ze vuren gewoon meteen een vraag op je af. Het is alweer wat jaren geleden, toen de V&D nog bestond. Duikt er ineens een Duitser op, vraagt vanuit het niets "Wo ist vau und tee?", krijgt geen antwoord (want hebbu het tegen mijn? En wát is de vraag eigenlijk precies? :') ) en loopt dan weer verder. Was denk ik iemand met weinig geduld.

Kijk, van Britse toeristen weet je ook dat ze alleen Engels kunnen. Maar die weten dat ook van zichzelf, zeggen een keertje sorry, nadat ze hebben gevraagd of het echt niet erg is als ze je even wat vragen enz. Althans hier wel. In Spanje zal het er vast anders aan toegaan :P

En inderdaad, Nederlandse toeristen die zich slecht op hun vakantie voorbereiden is ook stom. Maar die doen in ieder geval niet alsof je overal in Duitsland maar domweg Nederlands kunt praten en verwachten al helemaal niet dat de Duitsers dat dan ook doen alleen omdat die domme Nederlandse toerist dat wel handig zou vinden.

Mijn methode, en die vinden Duitse toeristen enórm stom, is als volgt:

Duitse toerist: [voeg hier Duitse tekst in]
ik: en français s'il vous plaît
DT: [lichte paniek]
ik: or if you prefer English that is fine too

En dan blijkt vaak dat ze 't gewoon best kunnen. Ik kan overigens totaal geen Frans.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:15

Stom: 's ochtends 2 broeken bestellen bij About You, 's middags ligt er een 20% kortingsvoucher in de brievenbus :+

Maar ook stom: mensen die daarover (voornamelijk op social media) gaan zeuren, "ja, net vorige week een bank bij jullie gekocht en nu is hij 200 euro goedkoper in de aanbieding". Tja, pech gegad.

fjordjes

Re: Stom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:19

Belde net m'n werk om me ziek te melden, gaan ze vragen wat ik heb. Ja het is niet heel ernstig ofzo wat het is maar ze horen het niet te vragen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:28

Nee, dat hoef je ook niet te zeggen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:27

Texas02 schreef:
Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders in de zomer in Oostenrijk en vast ook Duitsland rondlopen die geen Duits kunnen en bestellen met "ich möchte gerne patat", of "ik wil graag Pommes".. Dat vind ik ook stom.

In geval van de eerste poging, ze proberen het tenminste en gaan niet gelijk in het Nederlands bestellen. Ik spreek ook geen Spaans, maar ben het wel aan het leren en ik weet van Spaanse vrienden, dat ze het erg waarderen als toeristen het proberen, ipv gelijk in Nederlands of Engels gaan bestellen. De poging wordt erg gewaardeerd.
En ik heb jaren op Schouwen Duiveland gewoond, het eiland wat vanaf pasen tot aan de herfstvakantie 10 cm lager ligt door alle Duitsers. En ik heb nooit in Duits geantwoord als ze me wat vragen, of ik reageerde niet eens, terwijl ik goed Duits spreek. Maar als Duitsers probeerden het in het Nederlands te doen, dan gaf ik altijd aan dat ik goed Duits kan verstaan en spreken, als ze dat fijner vinden. Veel wilden het dan alsnog graag in het Nederlands proberen, kan ik alleen maar waarderen.
En stom, die kleine dansende mugjes. Dan niet 1, 10 of 100, nee, miljarden, zo erg dat er echt letterlijk hoopjes dode mugjes op mijn bootje liggen en ik bijna met een klamboe over me heen ergens naar toe moet varen. Echt alles ziet er zwart van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:33

Ja die heb je inderdaad ook. Kennelijk zijn ze al vaak genoeg geweest om een mondje Nederlands te kunnen. Vorig jaar stond er zo'n dame voor mij in de rij bij de supermarkt. Ze sprak heel bruikbaar Nederlands maar de caissiere stond haar toch in het Duits te woord, die had heel niet in de gaten dat die vrouw Nederlands probeerde te praten :') Kan ik ook wel begrijpen, als je 300 keer per dag moet switchen tussen Fries, Nederlands, Duits en Engels dan spreek je tegen het eind van de zomer automatisch Duits tegen iedereen die je niet herkent en er Duits uitziet.

En ik vind mijzelf stom. Ik heb zo lang uitgesteld om avondeten te maken dat ik nu veel trek heb.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:00

Koper schreef:
Nou dat dus. Niet alleen vragen ze niet of je wel Duits kunt. Maar iets van "hallo, mag ik wat vragen" kunnen ze ook al niet. Ze vuren gewoon meteen een vraag op je af. Het is alweer wat jaren geleden, toen de V&D nog bestond. Duikt er ineens een Duitser op, vraagt vanuit het niets "Wo ist vau und tee?", krijgt geen antwoord (want hebbu het tegen mijn? En wát is de vraag eigenlijk precies? :') ) en loopt dan weer verder. Was denk ik iemand met weinig geduld.

Kijk, van Britse toeristen weet je ook dat ze alleen Engels kunnen. Maar die weten dat ook van zichzelf, zeggen een keertje sorry, nadat ze hebben gevraagd of het echt niet erg is als ze je even wat vragen enz. Althans hier wel. In Spanje zal het er vast anders aan toegaan :P

En inderdaad, Nederlandse toeristen die zich slecht op hun vakantie voorbereiden is ook stom. Maar die doen in ieder geval niet alsof je overal in Duitsland maar domweg Nederlands kunt praten en verwachten al helemaal niet dat de Duitsers dat dan ook doen alleen omdat die domme Nederlandse toerist dat wel handig zou vinden.

Mijn methode, en die vinden Duitse toeristen enórm stom, is als volgt:

Duitse toerist: [voeg hier Duitse tekst in]
ik: en français s'il vous plaît
DT: [lichte paniek]
ik: or if you prefer English that is fine too

En dan blijkt vaak dat ze 't gewoon best kunnen. Ik kan overigens totaal geen Frans.

Ik heb een keer gehad dat een Italiaan tegen me begon te praten, maar ik spreek geen Italiaans. Ik vroeg hem of hij misschien Engels, Frans of Duits sprak, maar in plaats van te antwoorden of dat wel of niet het geval was, begon hij steeds harder tegen mij te praten. Nog steeds in het Italiaans. Toen ik hem aangaf hem niet te begrijpen, begon hij zelfs te schreeuwen. Alsof ik het dan wel zou verstaan... Gelukkig kwam er een collega aanlopen die een paar woordjes Italiaans sprak en die heeft het toen overgenomen. Hij moest ook wel lachen dat die man in eerste instantie steeds harder ging praten en niet begreep dat ik het dan evengoed niet kon verstaan. :D

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:21

Dat is net zo stom dat als je afstandsbediening het niet doet vrijwel iedereen ook eerst harder op het knopje gaat drukken. Alsof dat gaat helpen hahahaha. Zo stom dat het weer grappig is.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:27

Doet me denken aan de Nederlandse toerist in Pisa die aan de Italiaanse buschauffeur vroeg of ie naar de toren van Pisa ging. Of nou ja, vroeg: “toren van Pizza! PIZZA! TOREN VAN PIZZA!!!” Ben d’r hoofdschuddend langsgelopen en moest de neiging onderdrukken mijn excuses aan die arme man aan te bieden voor het wanstaltige gedrag van m’n landgenoot en dat niet alle Nederlanders zo zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:28

Melzazu schreef:
Dat is net zo stom dat als je afstandsbediening het niet doet vrijwel iedereen ook eerst harder op het knopje gaat drukken. Alsof dat gaat helpen hahahaha. Zo stom dat het weer grappig is.

Of de stekker andersom in het contact doen wanneer een apparaat niet meer werkt :o

Toren van pizza :9 Dat wil ik wel!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:51

Stekker andersom werkt soms echt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:00

rien10 schreef:
Stekker andersom werkt soms echt.

Whaha ja inderdaad dus dat is zo stom nog niet ;)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:11

Koper schreef:
Melzazu schreef:

Of de stekker andersom in het contact doen wanneer een apparaat niet meer werkt :o

Toren van pizza :9 Dat wil ik wel!

Yep dat werkt, ik heb het vaak met mijn telefoon, die wil op de ene kant niet laden en op de andere kant wel. Ligt aan de fase en de 0 draad heb ik me laten vertellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:17

Na deze veelbelovende berichten heb ik de pottenkijker van 3 paginas terug ondersteboven in het contact gedaan. Nog steeds geen licht.

Maar ik ben wel blij dat ik niet meer stom ben :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:30

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:52

Mensen die naar zichzelf verwijzen met hun naam.

In plaats van:
"ik vind het stom dat..." zeggen/schrijven ze:
"Kareltje vindt het stom dat..."
En Karel is dan hun echte naam.

Of:
"Karel hier had bedacht..."
Ipv
"Ik had bedacht..."

Echt, ik krijg daar zoooooo'n freaky vibe bij over die persoon :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 11:02

Dat is net zoiets als: "Ik merk aan mijzelf dat ik daardoor geraakt word" of "Ik ben een persoon die dat niet zo leuk vindt". Zeg dan gewoon "Het raakt me" of "Ik vind dat niet leuk".

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 13:49

Ik vind het stom als mensen zeggen: "en toen had ik zoiets van....."

Dat hoor je helaas best vaak.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:16

Of: "Ik ben iemand die... "

Bijv: "Ik ben iemand die moeite heeft met zulke dingen"

Lekker zelfingenomen :)