Nou dat dus. Niet alleen vragen ze niet of je wel Duits kunt. Maar iets van "hallo, mag ik wat vragen" kunnen ze ook al niet. Ze vuren gewoon meteen een vraag op je af. Het is alweer wat jaren geleden, toen de V&D nog bestond. Duikt er ineens een Duitser op, vraagt vanuit het niets "Wo ist vau und tee?", krijgt geen antwoord (want hebbu het tegen mijn? En wát is de vraag eigenlijk precies?

) en loopt dan weer verder. Was denk ik iemand met weinig geduld.
Kijk, van Britse toeristen weet je ook dat ze alleen Engels kunnen. Maar die weten dat ook van zichzelf, zeggen een keertje sorry, nadat ze hebben gevraagd of het echt niet erg is als ze je even wat vragen enz. Althans hier wel. In Spanje zal het er vast anders aan toegaan
En inderdaad, Nederlandse toeristen die zich slecht op hun vakantie voorbereiden is ook stom. Maar die doen in ieder geval niet alsof je overal in Duitsland maar domweg Nederlands kunt praten en verwachten al helemaal niet dat de Duitsers dat dan ook doen alleen omdat die domme Nederlandse toerist dat wel handig zou vinden.
Mijn methode, en die vinden Duitse toeristen enórm stom, is als volgt:
Duitse toerist: [voeg hier Duitse tekst in]
ik: en français s'il vous plaît
DT: [lichte paniek]
ik: or if you prefer English that is fine too
En dan blijkt vaak dat ze 't gewoon best kunnen. Ik kan overigens totaal geen Frans.