Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:26

Ik val zelf in de risicogroep vanwege mijn astma. Ieder jaar zeg ik als ik hem gehaald heb dat ik hem het jaar daarop niet meer neem omdat ik altijd een schijf op mijn arm heb die ook gevoelig is.
En ieder jaar als de brief in de bus ligt ga ik hem toch maar halen...

Maar het vrijwillige vaccin zou ik niet nemen... durf het nog niet aan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:30

Of ik hem neem hangt voor mij af van de daadwerkelijke studie data.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:54

Er is nog zoveel onduidelijk. Misschien zijn er wel meerdere vaccinaties nodig voor immuniteit. Misschien krijgen verschillende doelgroepen verschillende vaccins. Wie weet komt het alleen beschikbaar voor bepaalde doelgroepen. Misschien duurt het allemaal nog heel lang om iets te ontwikkelen dat veilig op grote schaal gebruikt kan worden. Wie weet het uiteindelijke vaccin toegediend in de vorm van van een pleister. Het kan echt alle kanten op.

Ik denk dat ik eerst maar eens afwacht of er wat komt en wat dat dan precies is. En dan kijken we wel wat we doen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:33

In mijn ziekenhuis werd ieder jaar gepromoot om de griepprik te nemen.
Twee dames gingen dan alle afdelingen langs met een karretje om ze ter plekke te zetten.
Op mijn afdeling was de motivatie laag, omdat een aantal mensen juist griep hadden gekregen na het zetten van zo’n prik.
Leidinggevende en wannabee-leidinggevende vonden dat ze het goede voorbeeld moesten geven, allebei lagen ze een paar uur later op de SEH.
Sindsdien konden de dames met het karretje onze afdeling overslaan.

Ik moet zeggen als er een vaccin komt tegen Covid dat ik de eerste ronde voorbij laat gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:01

Kanzi schreef:
Twee dames gingen dan alle afdelingen langs met een karretje om ze ter plekke te zetten.
Op mijn afdeling was de motivatie laag, omdat een aantal mensen juist griep hadden gekregen na het zetten van zo’n prik.
Leidinggevende en wannabee-leidinggevende vonden dat ze het goede voorbeeld moesten geven, allebei lagen ze een paar uur later op de SEH.

Ik moet zeggen als er een vaccin komt tegen Covid dat ik de eerste ronde voorbij laat gaan.

Gek toch. In mijn organisatie worden honderden mensen gevaccineerd voor influenza, al jaren, geen mens ooit op de SEH beland. 8)7

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:13

SinneJ schreef:
Popstra schreef:
Ik zat terug te rekenen. Krijg het jaarlijkse griep vaccin Vanaf dat ik 29 was. Al 20 jaar nu.
Ben er nooit raar van geweest.

Zo slik ik ook al 2 jaar onafgebroken dagelijks AB daar merk ik ook geen bijwerking van. Mensen reageren altijd met dat dit erg slecht voor je is.

Te veel AB slikken is vooral slecht voor de gehele wereldbevolking omdat AB resistentie van bacteriën in de top staat van grootste dreigingen voor de mensheid.

Maar als je het nodig hebt, heb je het nodig he. Het gaat bij die tegencampagnes vooral over het onnodig slikken ervan.

heb het helaas nodig. Maar mensen zeggen altijd dat het slecht voor je darmen zou zijn e.d
Maar ik poep nog steeds o.k :=

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:25

safina schreef:
Kanzi schreef:

Gek toch. In mijn organisatie worden honderden mensen gevaccineerd voor influenza, al jaren, geen mens ooit op de SEH beland. 8)7

In mijn instelling zijn er ook nooit problemen. Om aan te geven dat de ronde weer begonnen is laten bijv de bestuurders zich op de foto zetten terwijl ze gevaccineerd worden, waar een intern nieuwsbericht van wordt opgesteld. Toch zijn we nog nooit (be)stuurloos geraakt.
Maar goed, hier hebben we dan ook geen wannabe-leidinggevenden. :P

Vraag me af hoe de collega's van Kanzi die wel gevaccineerd willen worden dat nu aan moeten pakken. Is die mogelijkheid er nog wel of wordt de kans ze ontzegt? Dat zou ik echt erg vinden.

Ik zie hier veel reacties van mensen die de eerste COVID-vaccinatieronde liever overslaan om het effect af te wachten. Wat als iedereen dat doet? Dan zijn er straks vaccins maar niemand wil. Kunnen we nog langer doormodderen met semi-lockdowns.

Op NOS.nl een aantal interviews met jongeren die er verschillend instaan qua zich houden aan de maatregelen. De laatste geeft aan alleen afstand te houden van ouderen en kwetsbaren, uit respect. Vind het knap dat hij bij iedereen aan de buitenkant kan zien wie er kwetsbaar is.
https://nos.nl/artikel/2345845-waarom-j ... ouden.html

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:00

Hij doet in elk geval nog iets, sommigen doen helemaal niets, ook ouderen niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:24

Ik laat 'm rustig zetten als ie hier wordt goedgekeurd en m'n moeder ook.
Mijn moeder heeft vanaf dat ie werd aangeboden (65?) elk jaar de griepprik gehaald, ook die van Mexicaanse griep, en nooit last er van gehad.
Ook hebben we een heel scala aan reisvaccinaties gehaald gedurende ons leven. Dus ben er niet zo bang voor. Enige wat eventueel een probleem kan zijn is dat ie niet effectief genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:28

Ik hoop dat ik niet op de afdeling van Kanzi terecht kom ooit. Ik respecteer ieders individuele recht om zelf te beslissen over je eigen vaccinaties en ik vind dat ze nooit zoiets mogen verplichten. Maar een influenza eroverheen als je daar toch al ligt met je kwetsbare gezondheid...nee, dat toch ook liever niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:06

Popstra schreef:
SinneJ schreef:

Te veel AB slikken is vooral slecht voor de gehele wereldbevolking omdat AB resistentie van bacteriën in de top staat van grootste dreigingen voor de mensheid.

Maar als je het nodig hebt, heb je het nodig he. Het gaat bij die tegencampagnes vooral over het onnodig slikken ervan.

heb het helaas nodig. Maar mensen zeggen altijd dat het slecht voor je darmen zou zijn e.d
Maar ik poep nog steeds o.k :=

Meestal gaat het poepen ook juist erg (heel erg :+) makkelijk tgv AB, geen verstopping iig :P

Ik heb echt nog nooit gehoord dat er mensen op de SEH komen vanwege de griepprik. Het kan natuurlijk altijd maar de kans is zeer klein. De kans dat die twee dan ook nog bij elkaar werken zou statistisch nihil zijn, maar goed het kan natuurlijk gebeuren.
Des te veiliger zijn de anderen, want nog meer op de SEH is statistisch onmogelijk :D

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:16

Vaccinatie’s zijn vrijwillig, als iemand op de afdeling die wil krijgen via het ziekenhuis dan kan dat gewoon natuurlijk. Maar tegelijk kunnen ze ook niet verplicht worden.
Was overigens geen verpleegafdeling maar een polikliniek.
Hoe de animo in de rest van het ziekenhuis was weet ik niet, op die afdeling niet veel draagvlak voor griepprikken in ieder geval. Ik werk er inmiddels al een paar jaar niet meer, geen idee of dat inmiddels is veranderd.

Statistisch nihil of niet, ik stond er bij en keek er naar.
Wie weet heeft er iets gemankeerd aan het ene flesje entstof.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:23

Ik ga er maar altijd van uit dat wanneer ik ab slik en ik ga goed af dat ik de bacteriën uit scheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:26

Het zou natuurlijk theoretisch kunnen dat diegene net die foute van novartis gekregen hebben destijds die terugeroepen (2014 of zo?). In alle andere gevallen klinkt het vooral als een sterk verhaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:53

Ik vroeg mij wat af. Stel in een team of familie is iemand waar corona is vastgesteld. Iedereen laat zich naar aanleiding hiervan testen. Jeej negatief, dus dat is top en zijn ze veilig.

Maar in hoeverre kan hier een incubate tijd meespelen? Stel dat je elkaar 7 dagen terug hebt gezien, in de tijd erna positief getest en jij 7 dan na elkaar te hebben gezien test negatief. Dan is er toch nog gewoon een kans dat je het aan het ontwikkelen bent en pas later in de test naar boven zou komen of niet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:57

Tancreda4 schreef:
Ik vroeg mij wat af. Stel in een team of familie is iemand waar corona is vastgesteld. Iedereen laat zich naar aanleiding hiervan testen. Jeej negatief, dus dat is top en zijn ze veilig.

Maar in hoeverre kan hier een incubate tijd meespelen? Stel dat je elkaar 7 dagen terug hebt gezien, in de tijd erna positief getest en jij 7 dan na elkaar te hebben gezien test negatief. Dan is er toch nog gewoon een kans dat je het aan het ontwikkelen bent en pas later in de test naar boven zou komen of niet?

Volgens mij is die kans er zeker wel ja, anders zou testen in de plaats van quarantaine kunnen komen...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:35

Tancreda4 schreef:

Dat kan zeker. Stel dat ik positief ben en wij elkaar vandaag van dichtbij ontmoeten, dan kun jij je best morgen laten testen, maar de kans dat die test negatief is is groot, terwijl dat dan echt nog niets zegt.
Is het beleid nu ondertussen dan sowieso testen als je met een positieve persoon in contact bent geweest en niet rustig in quarantaine afwachten of je klachten krijgt voor je je laat testen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:39

Astorga schreef:
Tancreda4 schreef:

Dat kan zeker. Stel dat ik positief ben en wij elkaar vandaag van dichtbij ontmoeten, dan kun jij je best morgen laten testen, maar de kans dat die test negatief is is groot, terwijl dat dan echt nog niets zegt.
Is het beleid nu ondertussen dan sowieso testen als je met een positieve persoon in contact bent geweest en niet rustig in quarantaine afwachten of je klachten krijgt voor je je laat testen?

Volgens mij nog steeds dat tweede. Dus in quarantaine afwachten. Al vraag ik mij af of ze dat bij ons op het werk gaan volhouden. Ggd stelt namelijk wel dat daar uitzonderingen gemaakt kunnen worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:41

Tancreda4 schreef:

Is net als met zwangerschap; het heeft geen zin om je gelijk na gemeenschap te gaan testen :+
Eerst moet het virus je lichaam nog infecteren en dan pas test je positief.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:45

lenaa_tje schreef:
Astorga schreef:

Volgens mij nog steeds dat tweede. Dus in quarantaine afwachten. Al vraag ik mij af of ze dat bij ons op het werk gaan volhouden. Ggd stelt namelijk wel dat daar uitzonderingen gemaakt kunnen worden.

Het idd nog steeds 10dgn quarantaine voor mensen die contact hebben gehad met iemand die COVID-positief is getest en pas testen bij klachten: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tonderzoek

Op wat voor plek werk jij Lenaa_tje?
Bij mij worden ook uitzonderingen gemaakt vanwege zorgcontinuïteit: https://lci.rivm.nl/lci.rivm.nl/covid-1 ... testbeleid

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:54

Onderwijs. In het laatste bericht van rivm stond dat wanneer er niet opvangbare situaties ontstaan (in ons kan je dat uitkomen op de noodopvang zeg maar) dat er dan wel gewerkt moet worden. Voor nu valt het hier met besmettingen best mee dus ik ga er vanuit dat het niet nodig hoeft te zijn.

Al vind ik het wel pittig om naast m’n eigen klassen de klassen van collega’s op te vangen omdat ze verkouden zijn .... die wachttijden op het testen zijn zo eigenlijk geen doen. Je kan met een snotneus beter wachten tot je 24 uur klachtenvrij bent... dat was nu juist niet de bedoeling.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:16

Kanzi schreef:
Vaccinatie’s zijn vrijwillig, als iemand op de afdeling die wil krijgen via het ziekenhuis dan kan dat gewoon natuurlijk. Maar tegelijk kunnen ze ook niet verplicht worden.
Hoe de animo in de rest van het ziekenhuis was weet ik niet, op die afdeling niet veel draagvlak voor griepprikken in ieder geval. Ik werk er inmiddels al een paar jaar niet meer, geen idee of dat inmiddels is veranderd.

Is het niet verplicht voor verzorgenden om de griepprik te halen? Daar vallen tenslotte ook veel oudjes/kwetsbaren van om. Dacht dat de zorgmedewerkers dus moeten zorgen om zelf niks binnen te kunnen dragen wat voorkomen kan worden met 'n vaccinatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:17

Het is niet verplicht elnienjo, dat kan niet.
Ik doe het altijd wel, nooit last van gehad en ook nooit griep :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:26

Niet ziek kunnen worden of niet kunnen overbrengen staan ook bijna altijd los van elkaar. Je kunt prima zelf beschermt zijn na een griepprik en toch een influenza infectie aan een ander doorgeven. De kans is alleen wat lager doordat je minder virus load hebt.
Ook kun je mazelen doorgeven aks je zelf ingeent bent, echter is de tijd dat je het kunt doorgeven veel korter.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:40

elnienjo schreef:
Kanzi schreef:

Is het niet verplicht voor verzorgenden om de griepprik te halen? Daar vallen tenslotte ook veel oudjes/kwetsbaren van om. Dacht dat de zorgmedewerkers dus moeten zorgen om zelf niks binnen te kunnen dragen wat voorkomen kan worden met 'n vaccinatie.

Zou wat zijn als ze je kunnen dwingen..