Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:51

Fijn zeg, Tienus. Lijkt me allemaal nog zo onwerkelijk. Zo’n verlies heeft echt tijd nodig, maar fijn dat je er nu zo op terugkijkt. Dat is heel erg waardevol voor nu en de toekomst.
:(:)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:52

Hoi, ik vroeg mij iets af.

Hier in de stad (Groningen) lijken mensen zich steeds minder aan te trekken van de maatregelen. In de supermarkt/op straat komen mensen gewoon dichtbij, gaan totaal niet meer uit de weg voor elkaar.

En vanmiddag hier in het park zat het bomvol met mensen! Overal groepjes van 3 mensen, ook dichtbij elkaar (zeker geen 1,5 meter afstand)... En politie rijdt wel rond, maar handhaaft niet..

Enkele weken geleden was dit een omgekeerde wereld, toen was het doodstil op straat en liep men echt met bogen om elkaar heen. En toen waren het precies dezelfde maatregelen.

Is dit in de rest van NL ook zo? Wat is jullie ervaring?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:54

Toen ze bij ons gezegd hadden dat de scholen weer open mochten zat diezelfde middag de speeltuin weer vol met kinderen die 4 weken niet uit hun tuin geweest waren.
Blijkbaar geeft het een bepaald signaal af dat het gevaar vinder is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:56

IsaCalixa schreef:

Hier in de stad (Groningen) lijken mensen zich steeds minder aan te trekken van de maatregelen. In de supermarkt/op straat komen mensen gewoon dichtbij, gaan totaal niet meer uit de weg voor elkaar.

En vanmiddag hier in het park zat het bomvol met mensen! Overal groepjes van 3 mensen, ook dichtbij elkaar (zeker geen 1,5 meter afstand)... En politie rijdt wel rond, maar handhaaft niet..

Enkele weken geleden was dit een omgekeerde wereld, toen was het doodstil op straat en liep men echt met bogen om elkaar heen. En toen waren het precies dezelfde maatregelen.

Ik vond het gisteren ook druk en rommelig in de supermarkt. En in het Kruitvat werd ik een paar x bijna omver omver gelopen door mensen met mondkapjes.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:58

Sizzle schreef:
Toen ze bij ons gezegd hadden dat de scholen weer open mochten zat diezelfde middag de speeltuin weer vol met kinderen die 4 weken niet uit hun tuin geweest waren.
Blijkbaar geeft het een bepaald signaal af dat het gevaar vinder is.

Ja, alhoewel ik (kleine) kinderen al wel langer in groepjes zag spelen.

Maar dat volwassenen met z'n allen in het park gaan hangen, vind ik echt echt belachelijk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:07

elnienjo schreef:
Wat ik mij afvraag:
Waarom zouden sterren-restaurants (en wellicht andere faciliteiten in het hogere segment) eigenlijk nog niet open kunnen?
Daar zijn ze sowieso ingesteld op ruimere zitplekken en niet boven op elkaar. Ook werken ze daar veelal op reservering. (En ik neem aan uiterst zorgvuldig en hygienisch)
Dat lijkt me minder bezwaarlijk dan openbare terrassen waar de massa op af komt.
(En nee, ikzelf heb geen budget over voor een sterrenhap, maar gun het de chefs en degenen die het wel breed genoeg hebben)

wat dacht je van personeel, dat verplicht je dan in contact te komen met klanten, of lekker boven de borden ...... eet smakelijk....[/quote]
Ze staan nu toch ook in de Mac en de Domino's en alle restaurants die zijn omgeschakeld naar afhaal/bezorg?
Je kunt als corona-aanpassing de borden onder 'n cloche op 'n trolley tot aan de tafels rijden.[/quote]

blijkbaar werkt dat toch niet zo en afhalen is een paar minuten in elkaar nabijheid zijn en dan nog beperkt of een uurtje, hygiene is dan ook wat lastiger elke x alles schoonpoetsen met detol voordat het bezorgd wordt aan je tafel gaat je dure smaak ook de mist in smaakt alles naar schoonmaakmiddel

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:08

IsaCalixa schreef:

Ik woon 5 km buiten de stad maar ik ervaar dat ook maar wel in mindere mate. Nu doe ik wel bewust maar 1x in de week boodschappen. Liefst op een rustig moment. Is het niet rustig draai ik, als het kan om.
Net was ik in de stad om op een vrienden/familie avond (op afspraak trouwens) schoenen te kopen en toen vond ik het wel onrustig. Loop de grote markt op en het eerste wat ik zie is een opstootje. Dat vond ik wel bijzonder.

Nu heb ik het wel ervaren als druk maar dat komt volgens mij eerder omdat ik dus al 5 weken in rust verkeer. :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:08

Ik zou bediend worden van dichtbij echt niet erg vinden. Iemand anders maakt toch ook je eten? Das misschien nog erger. Zolang de bediening telkens handen wast etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:10

Mooi tienus63, fijn dat het goed met jullie gaat naar omstandigheden.

Ik krijg nu een banner voor mondkapjes onder dit topic...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:11

Hier in 't durp hoorde ik ook al verhalen over de markt van vorige week, is maar een kleine markt en het was druk geweest. Ik had al zo'n vermoeden dat dit zou gebeuren en hoewel ik heel graag naar de markt mag gaan ben ik al weken niet geweest, en blij toe :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:11

speurneusc schreef:
wat dacht je van personeel, dat verplicht je dan in contact te komen met klanten, of lekker boven de borden ...... eet smakelijk....

Maar waarom is dat nu ineens allemaal vies en eng, terwijl dat voor Corona nooit een probleem was schijnbaar?!
Mensen met klachten horen sowieso thuis te zitten dus hangen niet boven een bord of zijn in contact met anderen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:20

Kinke schreef:
Hier in 't durp hoorde ik ook al verhalen over de markt van vorige week, is maar een kleine markt en het was druk geweest. Ik had al zo'n vermoeden dat dit zou gebeuren en hoewel ik heel graag naar de markt mag gaan ben ik al weken niet geweest, en blij toe :)

Hier ook niet maar ik mis de lekkere haring ;(

Verder mis ik terrasjes en uit eten gaan niet. Dat deden we hiervoor ook misschien 5x per jaar.
Om onze favoriete restaurant te steunen hebben we daar al wel 2x afgehaald. Dus dat is al vaker dan normaal.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:26

Needje schreef:
speurneusc schreef:
wat dacht je van personeel, dat verplicht je dan in contact te komen met klanten, of lekker boven de borden ...... eet smakelijk....

Maar waarom is dat nu ineens allemaal vies en eng, terwijl dat voor Corona nooit een probleem was schijnbaar?!
Mensen met klachten horen sowieso thuis te zitten dus hangen niet boven een bord of zijn in contact met anderen.

anders hadden ze allang toestemming om open te gaan, er zijn nog TE veel mensen ziek/besmettelijk om dit veilig te kunnen uitvoeren stellen ze.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:29

Sizzle schreef:
Sinds de aankondiging bij ons dat in mei de scholen weer open gaan spelen ineens weer een hoop kinderen buiten.

Nou hier stikt het al weken van de kinderen die lekker buiten spelen bij ons op het plein. Die zijn nooit binnen gebleven. Ik heb er geen oordeel over verder zit zelf binnen op afstand

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:29

die horeca heeft ook gedeeltelijk te maken met het verkeer op straat wat dan weer meer wordt.. Rutte noemde bijv de Hoogstraat in Den Haag, dat is een steegje, wat nu rustig is. Als de horeca opengaat met 1,5 meter, hoeveel mensen gaan zich dan door smalle steegjes proppen, in trams zitten etc. Gezien sommige mensen nu ook al een beetje vergeten zijn waar die 1,5 meter nu precies voor is.

Gelukkig kan ik nog steeds rustige momenten zoeken om boodschappen te doen, doordat ik thuis kan werken. Het blijft nog goed te doen in de Super, op een paar mensen na, maar daar doe je niks aan denk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:37

Cer schreef:
die horeca heeft ook gedeeltelijk te maken met het verkeer op straat wat dan weer meer wordt.. Rutte noemde bijv de Hoogstraat in Den Haag, dat is een steegje, wat nu rustig is. Als de horeca opengaat met 1,5 meter, hoeveel mensen gaan zich dan door smalle steegjes proppen, in trams zitten etc. Gezien sommige mensen nu ook al een beetje vergeten zijn waar die 1,5 meter nu precies voor is.

Daarom dacht ik juist aan de exclusieve restaurants die met reservering werken en terrassen op eigen terrein hebben. En die ook een ander soort publiek trekken dan de grote massa. Juist die marktpleinen en straatjes daar komt veel volk op af en dan zit het allemaal boven op elkaar. Exclusieve restaurants hebben de tafels sowieso veel verder uit elkaar staan omdat ze maar één ronde per lunch/diner draaien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:45

Lees net dat in de VS, al veel eerder dan gedacht, mensen zijn overleden. Een autopsie toonde aan dat er op zes februari al iemand aan Covid is overleden. Ik dacht zelf al vaker dat ook in China en Europa, het virus al veel eerder dan bekend rondging.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:48

mysa schreef:
Lees net dat in de VS, al veel eerder dan gedacht, mensen zijn overleden. Een autopsie toonde aan dat er op zes februari al iemand aan Covid is overleden. Ik dacht zelf al vaker dat ook in China en Europa, het virus al veel eerder dan bekend rondging.

Dat is niet zo vreemd natuurlijk, want Chinezen zijn ook een reislustig volk en pré corona gingen er duizenden vliegtuigen de wereld over om mensen van hot naar her te vervoeren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:50

Er wordt momenteel gewerkt aan een corona protocol voor nagelstylistes! *\o/*

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:51

Zelf denk ik dat de scholen die open gaan (en ook genoemd door rivm) en de besmettingen die daarop gaan volgen met ic capaciteit gaan zorgen voor of minder of meer beperkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:52

LadyMadonna schreef:
Er wordt momenteel gewerkt aan een corona protocol voor nagelstylistes! *\o/*

Fijn! Door wie? Een overkoepelende organisatie ofzo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:56

Die hebben we helaas niet, dat is een beetje het probleem. We hebben geen branche vereniging.
Magnetic Nail Design (Een héle grote speler op de Nederlandse en Europese markt) heeft samen met de NCV (Nederlandse Cosmetica Vereniging) een protocol opgesteld wat eerdaags aan het RIVM aangeboden wordt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:56

https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/patiënten-dreigen-2-keer-eigen-risico-te-moeten-betalen-door-de-coronacrisis-zorgverzekeraars-zoeken-naar-een-oplossing/ar-BB132ji7?ocid=spartandhp

Ook iets om rekening mee te houden.

Sorry moet even plakken en knippen krijg het gewoon niet werkend de link.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 22-04-20 22:36, in het totaal 6 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:57

Je link werkt niet Marcella, maar kan me niet voorstellen dat dat mag...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:13

Ik ga juist wel naar de markt nu, minder druk als de groente afdeling in de supermarkt. Hoop morgen iets eerder te kunnen stoppen met werken zodat ik naar de markt kan. Is normaal een hele drukke markt, vooral veel Belgen, maar die komen nu natuurlijk niet met de gesloten grens. Al het non-food staat er niet, en is gigantisch ruim opgezet, zelfs een drukke doorgaande weg wordt afgesloten zodat daar ook kramen kunnen staan.