Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:28

NL gaat het ook nog wel geel of groen maken tzt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:36

https://www.doorlopendereisverzekering. ... ering.html
Hier lees ik dat je wel verzekerd bent tenzij het schade is als gevolg van het issue waarom het reisadvies negatief is.
ANWB site is bekend maar geldt voor nu. Ben juist nieuwsgierig vanwege een geboekte accommodatie in Zuid Duitsland die zelf geboekt is (geen reisorganisatie dus) vanaf 16 juni, waarbij hun zeggen dat het geen probleem is, maar Duitsland gaat dus eventueel vanaf 15 juni veranderen. Erg krap van te voren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:39

Neonlight schreef:
Hier lees ik dat je wel verzekerd bent tenzij het schade is als gevolg van het issue waarom het reisadvies negatief is.
ANWB site is bekend maar geldt voor nu. Ben juist nieuwsgierig vanwege een geboekte accommodatie in Zuid Duitsland die zelf geboekt is (geen reisorganisatie dus) vanaf 16 juni, waarbij hun zeggen dat het geen probleem is, maar Duitsland gaat dus eventueel vanaf 15 juni veranderen. Erg krap van te voren.

Betekent dit bijvoorbeeld dat je ziektekosten niet worden vergoed als je in het ziekenhuis opgenomen moet worden als je tijdens de vakantie besmet bent geraakt met het coronavirus?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:43

Bij Allianz ben je verzekerd als het negatief reisadvies door corona is.

https://www.allianz-assistance.nl/over- ... irus.html#

- Voor mijn bestemming geldt een negatief reisadvies. Biedt de reisverzekering of Globetrotter Verzekering dan dekking?
- Als je op reis gaat naar een gebied waarvoor, vanwege een uitbraak van het coronavirus, een negatief reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering (dus niet je annuleringsverzekering) dekking als je daar naar toe reist. Wees echter voorzichtig met je gezondheid.

- Wat als ik besmet raak met het coronavirus op mijn bestemming?
- Word je tijdens je reis in één van de gebieden waar het coronavirus heerst ziek? Dan adviseren we om zo snel mogelijk contact op te nemen met onze alarmcentrale. De kosten worden volledig vergoed als je de dekking Medische kosten hebt afgesloten. Ook worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van meereizende gezinsleden en één reisgenoot vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:52

_Lorette_ schreef:
Neonlight schreef:

Betekent dit bijvoorbeeld dat je ziektekosten niet worden vergoed als je in het ziekenhuis opgenomen moet worden als je tijdens de vakantie besmet bent geraakt met het coronavirus?

Nee ziekenhuis kosten zijn niet voor je reisverzekering. Mits het geen onnodig hoge kosten zijn (zoals bijv. In een privé kliniek)

Mijn reisverzekering heb ik voor diefstal of als ik tijdens een wandeling van een berg val. In mijn verzekering is opgenomen dat ze je dan repatriëren. Vooral dat vind ik belangrijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:01

Repatrieren zit ook in mijn ziektekosten verzekering, misschien iets om na te kijken.
Dan blijft alleen schade en diefstal nog een dingetje maar dat risico neem ik meestal maar gewoon.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:04

Bij repatrieren is het ook wel handig om even te kijken wat er allemaal gedekt is. Het fijn dat als je ziek bent dat ze je dan naar huis brengen, maar als je camper/auto/caravan/aanhanger of weet ik wat dan achterblijven dan is dat wel heel onhandig. Soms heb je meerdere verzekeringen nodig om dat af te dekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:05

Dat zit in mijn autoverzekering pech-service :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:06

Oscar schreef:
Bij repatrieren is het ook wel handig om even te kijken wat er allemaal gedekt is. Het fijn dat als je ziek bent dat ze je dan naar huis brengen, maar als je camper/auto/caravan/aanhanger of weet ik wat dan achterblijven dan is dat wel heel onhandig. Soms heb je meerdere verzekeringen nodig om dat af te dekken.

Zeker waar! Hier dus een verzekering die dit ook doet als je een risico sport doet zoals bergsport
Auto zit inderdaad bij mij bij de anwb in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:11

Risico sporten moet je ook goed nakijken bij je ongevallenverzekering als je die hebt. Ik heb lang geleden bij een reisverzekering gewerkt als bijbaan. Risicosport werd vaak als selling point gebruikt terwijl dat niet altijd relevant is. Bij skieen kun je vaak ook lokaal tegen klein bedrag de helicopter patriering bijverzekeren. Dat kan goedkoper zijn dan je reisverzekering. Echter zit het bij ons al in de ongevallenverzekering dus dat is dubbel betalen voor niets.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:19

Sizzle schreef:
Risico sporten moet je ook goed nakijken bij je ongevallenverzekering als je die hebt. Ik heb lang geleden bij een reisverzekering gewerkt als bijbaan. Risicosport werd vaak als selling point gebruikt terwijl dat niet altijd relevant is. Bij skieen kun je vaak ook lokaal tegen klein bedrag de helicopter patriering bijverzekeren. Dat kan goedkoper zijn dan je reisverzekering. Echter zit het bij ons al in de ongevallenverzekering dus dat is dubbel betalen voor niets.

Dat zei een collega uit Zwitserland ook! Dat hij vanuit daar via zijn vrouw veel goedkoper verzekerd kon zijn. Handig haha
Klopt hoor. Het is ook een afweging geweest voor een aantal berg reizen is deze verzekering een verplichting. Ik bedoel trouwens de vereniging de verzekering die daarbij hoort is dan helemaal niet duur.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:47

elnienjo schreef:
Bij oranje dekt je reisverzekering NIET.
Sommige wel en anderen niet dus het is zaak om dat vooraf uit te zoeken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:53

Ik zit midden in mijn eerste week vakantie van de drie. Normaal hadden we vandaag eenrichtingsverkeer richting een gletsjer gemaakt in Noorwegen. Nu hebben we een rondje gefietst op een half kapotte fiets en ben ik in afwachting van onze nieuwe e bike’s welke waarschijnlijk as geleverd worden na onze vakantie in Drenthe maar dan daar maar huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:15

Bellatrix schreef:
Ik val even binnen. :o

Moeten wij als Nederlanders ook 2 weken in quarantaine als we naar het buitenland zijn geweest?

Als je uit een hoog risicogebied komt is het advies twee weken quarantaine. Maar zolang een land een hoog risico is wil je er sowieso niet op vakantie lijkt me.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:47

Marie_Anne schreef:
Bellatrix schreef:
Ik val even binnen. :o

Moeten wij als Nederlanders ook 2 weken in quarantaine als we naar het buitenland zijn geweest?

Als je uit een hoog risicogebied komt is het advies twee weken quarantaine. Maar zolang een land een hoog risico is wil je er sowieso niet op vakantie lijkt me.

Welke landen worden dan nu gezien als hoog risico? Niet omdat ik er op vakantie wilde trouwens :')

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:52

lenaa_tje schreef:
Marie_Anne schreef:

Welke landen worden dan nu gezien als hoog risico? Niet omdat ik er op vakantie wilde trouwens :')

Op dit moment nog heel veel :') . Wijzelf ook :+
Ik vind het maar een raar lijstje.
Rijksoverheid schreef:
Hoe weet ik dat ik vanuit een hoog-risicogebied terugreis?
De Europese luchtvaartorganisatie EASA houdt een lijst bij van vliegvelden in gebieden met een hoog risico op besmetting. De verplichte gezondheidsverklaring en 2 weken quarantaine geldt voor passagiers die vertrekken vanaf de vliegvelden in genoemde landen of regio’s.

https://www.easa.europa.eu/SD-2020-01/Airports

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:47

Marie_Anne schreef:
lenaa_tje schreef:

Op dit moment nog heel veel :') . Wijzelf ook :+
Ik vind het maar een raar lijstje.
Rijksoverheid schreef:
Hoe weet ik dat ik vanuit een hoog-risicogebied terugreis?
De Europese luchtvaartorganisatie EASA houdt een lijst bij van vliegvelden in gebieden met een hoog risico op besmetting. De verplichte gezondheidsverklaring en 2 weken quarantaine geldt voor passagiers die vertrekken vanaf de vliegvelden in genoemde landen of regio’s.

https://www.easa.europa.eu/SD-2020-01/Airports

hmm... Kan dus vanaf Airport Groningen nog ergens heen.... :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:06

Vanaf Schiphol of Eindhoven kun je ook nog steeds ergens heen. Houd er alleen rekening mee dat er bepaalde regels gelden op de bestemming. ;-)

Overigens gaan er momenteel naar en van Groningen ook bijzonder weinig vluchten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:08

Karin schreef:
Vanaf Schiphol of Eindhoven kun je ook nog steeds ergens heen. Houd er alleen rekening mee dat er bepaalde regels gelden op de bestemming. ;-)

Overigens gaan er momenteel naar en van Groningen ook bijzonder weinig vluchten.

Daar gaan sowieso voornamelijk vakantie vluchten. Een enkele reguliere lijn. Is een heel klein vliegveld.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:10

Klopt, weet ik. Ik ben er weleens geweest. :)

En ik weet ook dat er normaal gesproken iets meer vluchten aankomen en vertrekken dan die ene vlucht die voor vandaag gepland staat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:13

Karin schreef:
Klopt, weet ik. Ik ben er weleens geweest. :)

En ik weet ook dat er normaal gesproken iets meer vluchten aankomen en vertrekken dan die ene vlucht die voor vandaag gepland staat.

Klopt. 3 meer ofzo :')

(als noorderling mag ik er wel over grappen toch? :+)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:17

Dat is het punt toch ook helemaal niet?

Er kan nog steeds gevlogen worden vanaf diverse luchthavens. Het aanbod is alleen kleiner dan onder normale omstandigheden. Dat is voor Groningen niet anders dan voor Schiphol, en alles in verhouding.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:26

Mijn vakantiewerk vroeg of de data waarop ik kwam door corona nog veranderd waren. (Eind juli, Spanje). Ik ben om eerlijk te zijn het overzicht wat kwijt, wat zijn nou de regels, wat kan ik zeggen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:48

Op dit moment kun je nog niet zomaar naar Spanje reizen en ik weet ook niet of je zou gaan vliegen maar dan ben je ook afhankelijk van de vluchten die wel of niet gaan. Eind juli is in deze nog een eind weg dus ik zou gewoon even overleggen met ze. Je kunt op dit moment niet echt iets zinnigs zeggen.

Kroatië gooit de grenzen voor een aantal landen uit de EU op. Nederland zit daar helaas nog niet bij. https://www.istra.hr/en/business-inform ... dUv5CztIzQ