Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:27

Joltsje schreef:
Als mensen zich aan de maatregelen van nu netjes houden en geen gekke dingen doen lijkt een lock down me niet nodig.

Mensen die moeten werken, moeten dan ook werken. Die blijven op pad.

We moeten geen gezellige dingen meer doen zoals lekker met zijn allen shoppen. Gezellig mag wel, maar dan ff digitaal

Dat is dus niet waar. Bij een lockdown wordt alles stilgelegd. Het gehele land. Alle processen etc.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:27

brokjes schreef:
Janinevv schreef:
Als nu de eerste besmetten na een lockdown in China alweer er zijn is toch ook niks ? Dan moeten ze straks weer opslot? Dat kan toch niet en dat wil toch niemand... ik wil ook liever geen lockdown omdat ik denk dat dit niet gaat werken ..

Lees net via Nos dat er geen nieuwe besmettingen gemeld zijn in wuhan.

Prachtig, maar dat is gewoon wachten op he. Wuhan heeft zijn vuurtje gedoofd, maar er ligt nog een berg kurkdroog haardhout klaar en de wereld om ze heen brandt. Het is wachten tot er een nieuw vuurtje komt en dan opnieuw hopen dat je dat onder controle kan houden en de boel niet affikt. Je kan geen moment onwaakzaam en je deuren open zetten, voor wie weet hoe lang.

In plaats daarvan heeft Nederland (en bijna heel Europa) er voor gekozen te accepteren dat dat vuurtje nou eenmaal brandt, maar alle focus te zetten op het onder controle houden van dat vuur. En zo lang er geen directe dreiging is dat de bende ongecontroleerd gaat affikken, kiezen ze er voor daar mee door te gaan, in plaats van de boel te blussen (lockdown).

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:28

De nieuwe besmettingen in China komen grotendeels door mensen die vanuit het buitenland nu China in komen he... Dus in die zin heeft de “lockdown” er wel voor gezorgd dat de situatie binnen het land onder controle is en ze nu alles op alles kunnen zetten om mensen vanuit het buitenland te testen/op te nemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:29

k_m schreef:
@pandora, goede link! Bedankt. Idd 7500 doden was nog positief.. we zijn er nog lang niet

Ja idd, dat was dan de optimistische benadering :+
En Van Ranst zei in het journaal dat men in China ook wel een 2e golf besmettingen verwacht als deze uitgedoofd is. Ook niet echt opbeurend :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:29

brokjes schreef:
Janinevv schreef:
Als nu de eerste besmetten na een lockdown in China alweer er zijn is toch ook niks ? Dan moeten ze straks weer opslot? Dat kan toch niet en dat wil toch niemand... ik wil ook liever geen lockdown omdat ik denk dat dit niet gaat werken ..

Lees net via Nos dat er geen nieuwe besmettingen gemeld zijn in wuhan.

Vandaag voor het eerst geen gemelde besmettingen staat er. En er staat ook dat er wantrouwen is naar de Chinese overheid mbt deze cijfers, omdat er niet of minder getest wordt.
- https://nos.nl/l/2327584

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:30

Dus dan bedoelen ze dat het in pieken komt.
Dan is het beleid van controleren en vloeiend zoals hier toch beter?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:30

Voor de mensen die voor een lockdown zijn: naast de economische gevolgen, gaat het je ook persoonlijk raken. Geen dierenarts meer die bij je paard mag komen als hij ziek wordt, geen spoedconsulten of medicatie meer mogen ophalen bij je dierenarts voor je huisdieren (in ons geval een senior hondje wat in leven blijft door hartmedicatie...)

Het wordt tijd dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid gaan nemen in deze en hun sociale contacten zoveel mogelijk beperken en zich gaan houden aan de (nu nog) richtlijnen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:32

Ik hoop dat de lock down weg blijft. Ik moet zeggen dat het hier qua drukte allemaal wel mee valt. Er rijden amper auto's, het is stiller in de lucht, het is stil op straat, het is rustig in de winkels welk tijd stip je ook gaat... het drukte is de supermarkt en ook dat val de afgelopen dagen mee op de tijdstippen dat ik ga. Je vist alleen wel achter het net als je toiletpapier, paracemtamol en instandnoodles wilt (de schappen gisteravond). Ja, er zijn kinderen op straat. Maar verder valt het mee que mensen op straat. Ik denk dat het allicht iets helpt allemaal. Maar goed 3 weken is wel lang, of we dat volhouden is een tweede. en ik vraga mij af nu grotere winkels de deuren gaan sluiten, of men nu niet toch wat meer weer gaat 'hamsteren' ook op 'to do dingen' als bv tuinartikelen etc.

Wat ik mij wel afvraag is hoe je een formulier kunt bemachtigen, mocht er een lock down komen. Ik maak mij toch wat zorgen met het niet meer naar stal mogen. En vooral; niet meer met het paard naar de kliniek mogen. Maandag moet ik haar brengen, volgende week vrijdag halen. Er kan enorm veel gebeuren in een week en ik ben eigenlijk als de dood dat ik haar niet meer mag halen... Maar alles uitstellen is ook eigenlijk geen optie, omdat de kans op ontstekingen in de kiezen die eruit moeten nu wel groter is aangezien er wat in is gewroet. Ik hoop van harte dat ik haar nog wel kan blijven ophalen en de nazorg ook zoveel mogelijk zelf kan gaan doen.... fingers crossed....

Lock Down wordt misschien 100x genoemd, maar is geen 100% lockdown, nergens nog. Maar het geeft wel de ernst van de situatie aan en een bepaalde lading. Complete lock down zoals wiki hem aangeeft, zal niet (snel) gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:34

Ann schreef:
Voor de mensen die voor een lockdown zijn: naast de economische gevolgen, gaat het je ook persoonlijk raken. Geen dierenarts meer die bij je paard mag komen als hij ziek wordt, geen spoedconsulten of medicatie meer mogen ophalen bij je dierenarts voor je huisdieren (in ons geval een senior hondje wat in leven blijft door hartmedicatie...)

Het wordt tijd dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid gaan nemen in deze en hun sociale contacten zoveel mogelijk beperken en zich gaan houden aan de (nu nog) richtlijnen!

Dat lijkt me nou ook niet te kloppen, dat is toch een noodzakelijke verplaatsing. We gaan toch niet al onze dieren aan hun lot over laten om onszelf te redden mag ik hopen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:34

Ik ben geen fan van Jansen, kreeg hem onder mijn neus geschoven. Ik was na 2 min al afgehaakt, omdat ie begon over een lockdown terwijl we daar ( nog ) niet inzitten. Overgehaald om hem toch af te kijken.

Benieuwd naar de mening van anderen, stemmingmakerij of haalt ie toch rake punten aan?
Even de dramatische muziekjes etc wegdenken.
Laatst bijgewerkt door Neroo op 19-03-20 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:35

Ik wil ook graag de bron weten dat een spoedconsult niet meer mag bij een lockdown.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:37

Marie_Anne schreef:
Ann schreef:

Dat lijkt me nou ook niet te kloppen, dat is toch een noodzakelijke verplaatsing. We gaan toch niet al onze dieren aan hun lot over laten om onszelf te redden mag ik hopen.

Ik hoop echt dat medische zorg voor dieren nog wordt toegestaan bij een lockdown. Maar een dierenarts valt bij mijn weten niet onder de cruciale beroepen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:38

dat is het hele probleem met de term "lockdown". De definitie van een lockdown werd al eerder geplaatst:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockdown

maar die is voor een gebouw, of misschien hoogstens een wijk. Een "lockdown" van een land is ongekend en onmogelijk, al helemaal voor maanden. Het betekend dat NIEMAND, maar dan ook NIEMAND meer de plek mag verlaten waar hij is. Voor geen enkele reden. Een lockdown wordt gebruikt wanneer er bijvoorbeeld in een gebouw iemand zou zijn met een wapen. Dan houden ze iedereen beschermd in kamers, totdat diegene opgepakt is.
Waar mensen op doelen is op strengere sociale maatregelen. En hoe die ingevuld worden, moet een land zelf bepalen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-03-20 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:38

8nnemiek schreef:
Ik denk inderdaad ook niet dat een lockdown werkt, omdat zodra mensen na een lockdown weer de straat op gaan, het virus weer volop kan worden overgedragen.
Enige manier is een vaccin of immuniteit.

Het virus wordt dan niet volop overgedragen. Met een lockdown zal het virus zonder nieuwe gastheer doodgaan. Mensen blijven niet 4 weken lang bemettelijk. Natuurlijk helpt een lockdown van 3 maanden beter maar al met 3 weken heb je de keten (dat 1 persoon 3 andere personen besmet) al fors onderbroken. Doe je het 6 weken zal er nog meer virus doodgaan. Dan is het virus niet weg maar wel veel minder, waardoor het zich ook veel minder hard verspreid en weer beter te controleren en te volgen is. Mensen die symptomen krijgen moeten dan weer allemaal getest worden en geïsoleerd en de mensen waarmee ze in contact zijn geweest ook. Daarom zei Osterhaus ook dat in die 3 weken tot een maand er alles aan gedaan moet worden om de testcapaciteit te verhogen. Dat kan was zijn mening.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:39

Ik hoop trouwens dat er eerst nog strengere maatregelen zouden kunnen komen voor een complete lockdown, je hoort nu vooral lock down of niet.
Misschien kijken voor mensen welke supermarkt het dichtst bij is, dan een soort dag/tijd uitreiken via bonnetjes zodat er minder mensen tegelijk gaan maar je ook geen gigantische rijen krijgt voor de deur van een supermarkt. En inderdaad hanteren dat je met niet meer dan 2 op straat mag zijn. Waarom twee of drie? Politie werkt ook met twee lijkt me handig als dat zo blijft en dat dat ook eerlijk is, daarbij hebben sommige hulp nodig met boodschappen doen /naar buiten gaan.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 19-03-20 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:40

Ik wil het zo graag. Een lichtpuntje. Al is het maar een kleintje. Ik kreeg even een klein sprankje hoop toen ik nieuwsuur zag. Maar al die middelen die ze uittesten, het is puur experimenteel niemand weet of dat tbc vaccin iets uit gaat halen. Of die andere middelen die getest worden iets gaan doen. En toch en toch...Ik hoop zo op dat wonder. Dat het nieuws komt dat er een medicijn is dat werkt. Of dat het vaccin gevonden is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:40

Babootje schreef:
8nnemiek schreef:
Ik denk inderdaad ook niet dat een lockdown werkt, omdat zodra mensen na een lockdown weer de straat op gaan, het virus weer volop kan worden overgedragen.
Enige manier is een vaccin of immuniteit.

Het virus wordt dan niet volop overgedragen. Met een lockdown zal het virus zonder nieuwe gastheer doodgaan. Mensen blijven niet 4 weken lang bemettelijk. Natuurlijk helpt een lockdown van 3 maanden beter maar al met 3 weken heb je de keten (dat 1 persoon 3 andere personen besmet) al fors onderbroken. Doe je het 6 weken zal er nog meer virus doodgaan. Dan is het virus niet weg maar wel veel minder, waardoor het zich ook veel minder hard verspreid en weer beter te controleren en te volgen is. Mensen die symptomen krijgen moeten dan weer allemaal getest worden en geïsoleerd en de mensen waarmee ze in contact zijn geweest ook. Daarom zei Osterhaus ook dat in die 3 weken tot een maand er alles aan gedaan moet worden om de testcapaciteit te verhogen. Dat kan was zijn mening.

En om je testcapaciteit te verhogen moeten er mensen aan de gang blijven. Dus is een lockdown al per definitie afgeschreven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:41

Absoluut geen lockdown voor mij!! Zoals het voor nu hier in Nederland gaat is het ruim voldoende, het enige wat ik hoop zijn al die herzenlozen die de kinderen met de hele klas in de straat of speelpleintje laten spelen en de vaders en moeders die er gezellig bij gaan zitten. Of met hele gezin boodschappen gaan doen, en dan hoor ik moeders die zich afvragen hoe ze zonder kids boodschappen moeten doen? Even wisselen met een vriendin of collega moeder uit de klas van je kindje een even oppassen en de ander boodschappen halen? Verder uit je gebruikelijke gewoonte nadenken.
Met een echte lockdown zoals het omschreven staat maak je de hele economie kapot en veroorzaakt heel veel leed. - werd hiervoor ook al genoemd bv geen dierenarts voor je paard.
Ik hoop dat ze eens op het nieuws een goed heldere uitleg over de echte lockdown geven wat dat inhoud, wat de andere landen als lockdown hebben is ook geen volledige lockdown NL

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:41

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:43

Ik ben inmiddels een beetje klaar hier met de discussie wel/niet lockdown. Mensen weten helemaal niet waar ze het over hebben...

Laten we het gewoon afwachten wat de berichtgevingen gaan melden de komende dagen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:44

Hilary schreef:
lovee schreef:
En in Italië gaan eigenlijk bijna alle mensen naar de ic... Hier niet.

Bron?

Ik heb hier al eerder over geschreven, maar toen ging daar niemand op in. Kijk anders ff mijn berichten hier terug.

Edit quote ingevoegd:
Astorga schreef:
Ik weet niet hoe de IC-cultuur in China is, maar als je daarin Italië en Nederland vergelijkt is er een levensgroot verschil tussen die twee landen. In Nederland is het normaal om te bespreken wanneer iemand er oud of zwak is of IC-opname wel echt een meerwaarde heeft en uiteindelijk bijdraagt aan kwaliteit van leven. In Italië is dat geen onderwerp van gesprek en wordt er doorbehandeld tot de laatste ademteug. Dat vraagt enorm veel van de IC-capaciteit en maakt dat percentages niet vergelijkbaar zijn.

Mijn bron is de mening van experts, die laag staat als level of evidence. Had er paar dagen geleden heel gesprek over met collega's. O.a. een collega uit Polen, waar de behandelcultuur grote overeenkomsten heeft met die van Italië. Toen ze daar nog werkte was dat voor haar normaal en stond ze niet stil bij zinnige zorg. Ondertussen is haar mening veranderd omdat ze weet dat het nu ook anders en waardiger kan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:47

Echwel schreef:
Lockdown is alles stil, werkelijk alles, geen bevoorading meer geen transport.
En zoals ik begrijp ook geen internet enz
Hoe zien jullie dat voor je?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockdown

Inderdaad, daar moet je toch niet aan denken. Ik zie de supermarkten nog geen Paardenvoeding verkopen om maar eens een voorbeeld te noemen.

Zo blij dat we nu nog alles bij elkaar kunnen sprokkelen en alles nog bevoorraad wordt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:51

Alsjeblieft stop met hamsteren !

Deze oude man gaat al zelf naar de winkel en dan ook dit nog ...

Te triest
Afbeelding

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:52

.
Laatst bijgewerkt door lovee op 19-03-20 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:53

Wat mij gewoon heel erg zorgen baart dat is dat op het moment dat Wuhan op 23 januari op slot ging er daar op dat moment slechts 639 bevestigde gevallen waren. Nederland heeft op dit moment al 2051 bevestigde gevallen. Mensen spreken nog steeds af gaan massaal naar bouwmarkten en tot Zondag was het nog gewoon druk.

daar is het verloop te zien
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6

Ik snap gewoon niet hoe ze dit denken onder controle te houden.