Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:53

Ik ben erg benieuwd wat mijn Australorp kruisingen gaan doen dit jaar qua gewicht.
Ik heb in ieder geval nog nooit zo veel moeite gehad met het seksen van de kuikens.
Ze zijn nu bijna 8 weken en van 5 ben ik zeker maar nummer 6 is een raadsel. Ik vermoed dat het een hen is en daar heeft ze alles van weg maar ze is met 7.5 week al bijna 2 kg en aanzienlijk groter dan de rest (was ze als 2 dagen oud kuikentje al).
Ik moet wel zeggen dat dat met alle kruisingen ook echt alle kanten op kan gaan.
Over 6 weken is het zover en gaan de haantjes geslacht worden. De hennen blijven als opvolging voor de oude hennen.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:58

Wauw, al bijna 2 kilo op 8 weken. Dat halen de mijne niet :D

Hier een misverstand geweest met de geslachte kippen. Vriend dacht dat ik ze in de diepvriezer had gedaan en ik dacht dat vriend dat had gedaan. Stonden ze nog in de kelder en zijn ze gaan rotten. Wat een hoop werk voor niets :\ 15 kilo voor de vuilbak.

Hier verwacht ik elk moment kwarteleitjes om uit te komen. Dan zit het broeden er helaas op. Heb nu meer dan genoeg lopen, maar wat vind ik het spijtig. Kan wel het jaar rond broeden, zo leuk vind ik het!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:20

Ah wat zonde DeMolenhoek!

Hier staat de broedmachine ook weer aan, met 17 eitjes. Morgen kan ik eindelijk schouwen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:31

Oh bah wat balen zeg!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:39

DeMolenhoek schreef:
Ze zijn geschoren. Een kwartier per schaap :) Over de afwerking ga ik het maar niet hebben :')

Laat eens zien.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:13

Niet lachen :') Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:43

Netjes en functioneel toch. :+

Was vroeger nog wel eens creatief bij paard met scheermodellen. :')

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:45

DeMolenhoek schreef:
Niet lachen :') [ [url=m/ZqTGmR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/C2BL1l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik dacht dat het wel zou meevallen. Tot ik de foto's zag _O- _O-

Thank you for making my day _/-\o_

Spoiler:
sorry :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:07

DeMolenhoek schreef:

Zulk soort foto's kan ik hier ook maken hoor. Schaap geeft er niks om gelukkig.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:08

Ik heb afgelopen week wat eieren ingemaakt met gebluste kalk, volgens de methode in onderstaand filmpje. Zijn er meer mensen die het zo doen? Het schijnt de beste manier te zijn.

Ze heeft het in het filmpje over een ounce per quart (gallon), dus ongeveer 30 gram per liter. Dat is bij mij wat veel gebleken. Heeft er iemand ervaring met andere hoeveelheden?

Ik zit nu trouwens met een enorme zak gebluste kalk die ik in honderdduizend jaar niet op krijg, dus als iemand het een keer wil proberen dan kan ik zo een beetje opsturen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:27

Klinkt wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:54

0091 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik dacht dat het wel zou meevallen. Tot ik de foto's zag _O- _O-

Thank you for making my day _/-\o_

Spoiler:
sorry :=

Och, ze liggen al niet meer plat in de stal achter lucht te happen. Doel is bereikt :D

Maar stiekem ben ik toch blij dat je het vanop straat niet kunt zien :')

Gebluste kalk kun je ook gebruiken in het najaar om de zuurtegraad in jou grond te doen zakken :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:17

LindyH schreef:
Ik heb afgelopen week wat eieren ingemaakt met gebluste kalk, volgens de methode in onderstaand filmpje. Zijn er meer mensen die het zo doen? Het schijnt de beste manier te zijn.

[ Video ]

Ze heeft het in het filmpje over een ounce per quart (gallon), dus ongeveer 30 gram per liter. Dat is bij mij wat veel gebleken. Heeft er iemand ervaring met andere hoeveelheden?

Ik zit nu trouwens met een enorme zak gebluste kalk die ik in honderdduizend jaar niet op krijg, dus als iemand het een keer wil proberen dan kan ik zo een beetje opsturen.

En als je veel brandnetels hebt, kun je die omdoen en dan kalk strooien, volgens mijn buurman de boswachter zou dat moeten helpen (ik heb echt complete bossen van die meuk en de geiten vreten het alleen als ik ze om maai, luie dingen...)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 09:50

Och nee wat super zonde Molenhoek! Daar moeten jullie goed van gebaald hebben!

Volgens mij zou ik die schapen niet netter scheren :+

Gebluste kalk ik misschien ook nog handig om je kippenhok mee te kalken tegen bloedluis?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:20

_O-

Die heeft ook wel een goede wintervoorraad := _O-

De hoefsmid scheerde vroeger ook schapen. Toen hij ze zag staan zei hij: Als je wilt heb ik nog wel een nummer van iemand voor jou. En bedankt _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:23

Toen wel ja rond zijn 18de werd hij ineens broodmager. En nu rent hij op de eeuwige groene weilanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:43

Sorry voor mijn ongepaste opmerking Marcella. Ik wist het niet. Mijn excuses en veel sterkte.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:08

Geef niet kan gebeuren toch en je wist het niet. ;)

Heb er naar mijn idee verrast veel rust van. :o Niet meer in de spanning te hoeven zitten op het belletje wist namelijk dat het er ooit aan zat te komen. Deed ook al ruim een jaar niks meer met hem aangezien hij met rijden niet meer te motiveren was en wandelen niks aan vond (fietsen was ook niet leuk).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:20

Sjemig ik kan geen snippertje kalkoen meer zien. Ruim tien kilo aan vlees gekookt en wel in zakjes in de vriezer, maar ik ben blij dat dat geen standaard werk is. :')

Ik heb nu een kalkoen op een nest waarvan ik hoop dat ze ook werkelijk wat uitbroed, dan ga ik voor het eerst kuikens met mestkorrel grootbrengen. Kijken of ze dan werkelijk sneller groeien. Op legkorrel, graanmengsel en keukenafval/groenvoer waren de dieren van anderhalf echt nog niet uitgezwaard, ook al waren ze vet genoeg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 00:43

DeMolenhoek schreef:

Hey, goed gedaan! Trek je niets aan van je hoefsmid; wie weet hoe zijn eerste scheerbeurt eruit heeft gezien ;)
En zoals iemand hier al opmerkte, functioneel, je schapen maken zich druk om warmte, niet om mode...

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 01:45

Wat een leuk topic! Ik probeer overigens ook zelfvoorzienend te leven op het gebied van andere dingen. Zo besteden wij maar heel weinig uit en doen we bijna alle klussen zelf. In de tuin ben ik een hoop groente en fruit aan het verbouwen. Verder is het afwachten tot ik ooit mijn eigen huisje heb. Maar ik volg jullie graag <3

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 07:29

Welkom Musicislife! IK probeer ook alle klusjes zelf te doen. Groenten lukt dit jaar niet zo behalve de tomaat :+ Alles andere ging naar de kippen, zijn die ook blij }:0

Wij zijn ook huisjes aan het kijken, helaas kunnen wij wat ik graag zou willen niet betalen hier waar wij wonen :+ dus dat duurt nog

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 07:32

Veriye schreef:
Welkom Musicislife! IK probeer ook alle klusjes zelf te doen. Groenten lukt dit jaar niet zo behalve de tomaat :+ Alles andere ging naar de kippen, zijn die ook blij }:0

Wij zijn ook huisjes aan het kijken, helaas kunnen wij wat ik graag zou willen niet betalen hier waar wij wonen :+ dus dat duurt nog

Dankjewel! Nee? Hier doen in ieder geval de paprika, tomaat en aardbeien het heel goed. Hopelijk binnenkort ook kersen en druiven. <3 En we hebben lekker veel munt om zelf thee te maken.

Leuk dat jullie ook proberen zoveel mogelijk klusjes zelf te doen. :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:02

Binnen 2 dagen was al de sla weg vanwege de slakken. De broccoli doet het wel erg goed en de tomaat en de bonen (hebben wij voor het eerst). Wat de slakken hebben laten staan ging naar de kippen.

Thuis bij mijn ouders hebben wij ook hele verbouwingen zelf gedaan. En dat wil ik graag zo verder doen.
het scheelt in geld en ik krijg echte voldoening uit de feit dat ik iets zelf doe.