Budget challenge!! Wie doet er mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:25

Ik heb al een tijdje niet gereageerd, maar ik ga iedere keer aardig over mijn weekbudget heen.
Kan er niks aan doen, eet superveel en erg gezond. Dat kost ook een hoop.

Bizar eigenlijk dat gezond eten zo duur is. Het is wel een bewuste keuze, ben fanatiek aan het fitnessen en heb het ook echt nodig allemaal.

Ben wel aan het zoeken naar manieren om m'n uitgaven in boodschappen naar beneden te halen en toch gezond te blijven eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:36

Ik vind het echt meevallen, dat gezonde eten. Groente en fruit is niet enorm duur, al helemaal niet als je veel uit het seizoen koopt. Als je alles zelf maakt dan kun je echt heel goedkoop uit zijn :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:44

Ik maak dus alles zelf. Haal niks meer uit pakjes ivm suikergehalte, maar ben gemiddeld zo'n 60 euro per week kwijt momenteel.

Zal even omschrijven wat ik gemiddeld eet per dag.

Havermout met sojamelk
Rijstwafels
Beleg zoals kipfilet, rosbief, carpaccio enzovoorts
Komkommer
Tomaat
Eieren
IJsbergsla (Krop)
Fruit, minimaal 2 x
Groente, gemiddeld 500 gram
Zoete aardappel
Kipfilet, zalm of kabeljauw

En dan zal ik vast nog wat vergeten. Eet om de 2 uur.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 11:48

Wel goed bezig met het gezond eten Nans!
Rosbief, carpaccio is natuurlijk wel vrij duur. En wellicht kan je ook savonds het vlees of vis schrappen 2 keer per week? En sojamelk is natuurlijk ook vrij duur maar volgens mij zijn er niet echt goedkopere oplossingen. Ja zelf maken van amandelmelk ofzo heb ik wel eens ergens gelezen

Hier gaat t dramatisch met mijn budget :')
Maar probeer het weer beetje terug te pakken.... maar gaat nog niet helemaal super.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:57

Nel, ik eet naar aanleiding van wat ik train. Iets schrappen zou kunnen, maar is niet wenselijk voor mij persoonlijk.

Sojamelk zijn weinig varianten op, al heb ik gister wel bij de Lidl sojamelk gevonden. Aanzienlijk goedkoper dan de Alpro versie. :+

En zelf amandelmelk maken, ik kom nu al tijd te kort om te eten wat ik moet eten. :')

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 11:59

Awh nee dan is het inderdaad niet handig!! Neem aan dat je alles al zo goedkoop mogelijk haalt. (Lidl etc)
Dus Uhm ik zou t niet weten, maar ben ook niet echt zo'n pro bespaarder :')

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:04

Hier een stille meelezer. AH heeft een ongezoete sojamelk (langhoudbaar) voor rond 1,-
Het nadeel van amandelmelk is dat het maar weinig eiwit bevat en niet heel veel meer is dan water met een smaakje. En het nadeel van zelf maken is dat amandelen ook duur zijn dus dat het nog steeds niet echt budget wordt.

Schrappen hoeft niet perse, je kan het ook vervangen door andere volwaardige eiwitten/energiebronnen die goedkoper zijn, dat scheelt natuurlijk ook als je dat twee keer per week doet.

Ik ben ook erg met gezond eten bezig (heb voeding en gezondheid gestudeerd), en merk wel dat je met seizoensgroente en fruit veel goedkoper uit bent. Is die 60,- voor jou alleen of voor meer personen?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:09

Het is voor mij alleen.. :=

De sojamelk van de Lidl, verbazend laag in suikers ook, kost 0.89 cent!

Wat zou jij vervangen dan en waardoor?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 12:10

Zoete aardappel is bij de Lidl ook een stuk goedkoper maar dat wist je vast al wel. En diepvriesgroente eventueel als aanvulling? Want heb het idee dat die ook goedkoper zijn.... Miss iets minder gezond maar volgens mij niet zo heel veel minder gezond.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:18

Diepvriesgroente, zeker als je oplet dat je iets zonder toegevoegd zout koopt doen inderdaad niet veel onder voor verse groente.

Ik weet niet of het te veel off topic is om op de vervangvraag hier in te gaan, of zijn daar juist mensen in geïnteresseerd? Maar ik neem aan dat je een hoge(re) vlees/vis consumptie hebt vanwege het eiwitgehalte? En dit eet vanwege spieropbouw?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:21

Waar haal je je vis? Vaak is de markt goedkoper dan de winkel. Bij ons hebben ze zelf een verse vismarkt op vrijdag. Alles van de kotter gaat rechtstreeks die markt op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:41

Al dat vlees op brood tikt natuurlijk wel aardig aan. Kun je niet een groot deel vervangen door bv hummus wat ook eiwitrijk is, of pindakaas, of bv kiemgroentes (taugé is bv erg makkelijk zelf te maken, kost bijna niks en heel gezond en eiwitrijk) met groene groente/sla..?
Boterham vervangen door havermout zou je ook nog aan kunnen denken, dat is ook goedkoop en eiwitrijk.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-04-17 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:41

Tivara schreef:
Diepvriesgroente, zeker als je oplet dat je iets zonder toegevoegd zout koopt doen inderdaad niet veel onder voor verse groente.

Ik weet niet of het te veel off topic is om op de vervangvraag hier in te gaan, of zijn daar juist mensen in geïnteresseerd? Maar ik neem aan dat je een hoge(re) vlees/vis consumptie hebt vanwege het eiwitgehalte? En dit eet vanwege spieropbouw?

Zoete aardappel idd ook bij de Lidl. Haal m'n meeste boodschappen daar overigens.

Diepvriesgroente heb ik ook in huis, ben meer fan van vers maar voor afentoe is het niet erg.

Tivara, ik heb iig wel interesse en eet het idd ivm eiwit ed.

Vibabu, ligt er aan. Ene keer markt, andere keer diepvries bij de super.

Annemiek, pindakaas eet ik idd ook. Brood eet ik niet.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:25

Bij mij gaat het de afgelopen weken erg goed wat betreft het budget. Vorige week 25 euro aan boodschappen en deze week 30. Volgende week eet ik ook maar één keer thuis, dus dan blijf ik er ook makkelijk onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:12

Ik ben op.mega spaar stand :') , even kijken hoe ik radicaal bezuinigen kan . (Dat ik rond de 20 a 25 per week max kwijt ben aan mijn boodschappen )

Eet op ma en do bij mijn ouders , vlees is gratis . Moet lukken zou je denken , eet geen koek en snoep thuis bij mijn ouders wel . Drink 2 flessen limonade per week , een brood per week (12 plakjes ) met pindakaas . Een pak yoghurt en een doos cornflakes (niet favoriet maar niet duur) . 3 zakjes wortels voor savonds en 2 pakken ijs van de budgetfood , moeilijke is de harde broodjes bij de supermarkt daar haal ik na werk paar van en als ik vrij ben fiets ik er ook wel heen ( 4 euro per week toch nog)

Dan heb je nog fruit en groente , die kan ik delen met de konijnen . (Stok achter de deur om een appel te eten en hun klokhuis te geven bijvoorbeeld)

En moet er ook persoonlijke hygiëne dingen van halen :')

Uitdaging alom :=

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:19

Rebecca hoe zie t een weekmenu bij je thuis er uit dan?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:31

Rebecca, maar 2 pakken ijs is toch totaal niet nodig? 2 flessen limonade (aanmaak?) vind ik vrij veel, hier gaat er met 7 kinderen 1 fles per maand doorheen, verder drinken ze water, thee of melk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:35

Ik vind alleen water met bubbels en smaakje lekker en die flessen tikken aan .. , 2 flessen limo zit ik rond de 1.50 per week . Thee drink ik thuis bijna niet ,bij ouders is de zoethoutthee niet aan te slepen :=

Ijs <3 , mijn vervanger voor de koekjes en snoepjes ik kan het niet laten iets zoetig in huis

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:41

Hier ben ik ongeveer 35 a 40 euro per week voor 2 kwijt. maar dan geen vlees enzo gratis. zou moeten lukken dus.
Succes :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:27

Ik ben gemiddeld €40,- kwijt per week, dat is inclusief huishoudelijke artikelen, persoonlijke hygienestuff, lekkers (max €3,- en evt stokbroodje plus smeersels), houtkorrel en voer voor 1 kat (andere staat op nierdieet).
De slakken en opvangratten eten mee met mijn groenten en fruit, die kosten me vrijwel niets.
Eigenaar vd ratten betaald/koopt voer en bodembedekking, hoef ik enkel sepia en bodembedekking voor de slakken te betalen/kopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:13

Ik heb nog een goede bespaar-tip: ik was zaterdagavond nog even bij de lidl, half uur voor sluitingstijd, en dankzij het lange weekend was er heel veel groente en fruit met 50% korting. Scheelde echt enorm veel! Avocado's, paddestoelmix-bakjes, kruidenplanten in pot, bloemkool, broccoli, portobello's en nog een heleboel, ik had mijn kar goed vol :D
Ik ga voortaan elke week op zaterdagavond denk ik :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:27

Ik raad iedereen met een klein budget echt aan om een 1 m2 moestuintje aan te maken. Je bespaart zo in de kosten als je zelf kweekt. En je kan groente die je niet meer op krijgt (door een goede opkomst) makkelijk ruilen of zelfs verkopen.

Je hebt enkel wat plantenbakken nodig, kan binnen of buiten worden opgekweekt en eventueel kan ik een handje helpen door wat zaden op te sturen per post (brief, kost geen drol) Heb toch zat zaden (lees ongeveer 50 zaden per zakje, meer dan 50 zakjes aanwezig)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:43

Ik was laatst bij de Hoogvliet en dat viel me toch even tegen :\

Daar waar ze eerst producten afprijsde met 50%, is dat nu nog maar 35%, echt jammer.

Mijn boodschappen worden deze week bezorgd, voor 11 dagen €113 euro kwijt, dus €3 over budget heen, maar heel veel voorraad die op is en echt bijgevuld moest worden, onder andere ontbijt spul en wasmiddel. Daarna 5 dagen eropuit dus dat word wel een duurdere week denk ik, maar dat gebeurd zo zelden dat dat niet erg is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:46

Voor zij die graag eens vega eten, alle vivera is weer 1 euro bij de Coop *\o/* (of nou ja ik vermoed vanaf morgen ivm pasen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:54

Volgende week heeft de AH prettige aanbiedingen :j

Uh deze week :') , heb het gevoel dat het zondag is :')