Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 00:52

Dat was inderdaad altijd al. Alleen 99% van de treinreizigers denkt heel anders over het fluitsignaal waardoor er regelmatig iemand tussen de sluitende deuren terecht komt. En dan heeft de NS het natuurlijk gedaan..... :roll:

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 01:18

Ach de NS krijgt toch altijd overal de schuld van.
Treinen rijden vertraging: mensen zijn ontevreden.
Treinen rijden op tijd, wat dus oa inhoud niet meer in te stappen na het fluitsignaal (gold altijd al, maar wordt nu dus strenger naar gekeken) : mensen zijn ontevreden.

magda_90

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 07:41

Qua tassen: die smerige blikken die je krijgt als je vraagt of je er mag zitten en dan vooral met een diepe zucht en in slowmotion de tas weghalen. Laatst floepte per ongeluk de opmerking eruit dat als ze een grotere string zou kopen, het leven een stuk fijner zou zijn. :o
Ik ben maar gaan staan omdat zij het gewoon vertikte haar tas weg te halen na mijn eerste beleefde vraag. :roll: eigenlijk had ik er vol bovenop moeten zitten. :=

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 07:48

Zou er dan ook gewoon desnoods op gaan zitten als ze dan gaat zeuren over 'ja je zit op mijn tas', ja muts.. Dan had je hem weg moeten halen. :+
Wie niet luisteren wil.. ~~}>

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:00

Dat vind ik pas asociaal. Als diegene haar tas niet weg wil halen geeft je nog niet het recht om er op te gaan zitten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:03

Als je niemand naast je wilt hebben, reis je maar buiten de spits of per eigen vervoer. >;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:27

magda_90 schreef:
Qua tassen: die smerige blikken die je krijgt als je vraagt of je er mag zitten en dan vooral met een diepe zucht en in slowmotion de tas weghalen. Laatst floepte per ongeluk de opmerking eruit dat als ze een grotere string zou kopen, het leven een stuk fijner zou zijn. :o
Ik ben maar gaan staan omdat zij het gewoon vertikte haar tas weg te halen na mijn eerste beleefde vraag. :roll: eigenlijk had ik er vol bovenop moeten zitten. :=

Ben je daar echt om blijven staan?? Ik had zelf die tas gepakt en hem op de grond of op de schoot van die trut geflikkerd. Is ze nou helemaal raar >;)

Mja van die deuren. In de metro gaat het toch ook goed. Waarom is er in de trein dan zo'n gedoe over. En we wonen in Nederland, er rijden zát treinen. Als je nou in Finland woont kan ik me er nog wat bij voorstellen :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:43

magda_90 schreef:
Als je niemand naast je wilt hebben, reis je maar buiten de spits of per eigen vervoer. >;)

Of eerste klas. Daar zijn loner stoelen :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:44

Niet bij Arriva. :+

Koper, ik was al beu van een pittige cursus dag en geen energie meer over. :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:45

purny schreef:
Dat vind ik pas asociaal. Als diegene haar tas niet weg wil halen geeft je nog niet het recht om er op te gaan zitten

Als diegene geen kaartje heeft gekocht voor haar tas wel :j waarom heeft een tas recht op een gratis zitplek en een betalende passagier niet :?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:46

Bij metro en tram gaat het wel anders. Die piepen de hele tijd als de deur dicht gaat en daar zit geen menselijke controle op. Bij de trein duurt het vaak ff voordat de deuren na het fluitsignaal daadwerkelijk dicht zijn zodat je als je hard rent er nog net in kan springen. Bij tram en metro is dat gewoon niet mogelijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:46

magda_90 schreef:
Niet bij Arriva. :+

Koper, ik was al beu van een pittige cursus dag en geen energie meer over. :=

Dan had ik d'r toch die tas gegeven. Of in t bagagerek gelegd (als arriva dat wel heeft)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:52

Marjoow schreef:
Bij metro en tram gaat het wel anders. Die piepen de hele tijd als de deur dicht gaat en daar zit geen menselijke controle op. Bij de trein duurt het vaak ff voordat de deuren na het fluitsignaal daadwerkelijk dicht zijn zodat je als je hard rent er nog net in kan springen. Bij tram en metro is dat gewoon niet mogelijk.

Mja dat is waar. Er zijn wel treinen waar die deuren ook piepen, sommige sprinters hebben dat. En daar merk je toch dat de mensen serieuzer met de deuren omgaan. Als alle treinen dat nou hadden was het gezeur misschien ook over?

Magda júíst als ik moe ben heeft zo'n trut een probléém als ze moeilijk doet over een tas. Maar bij jou kennelijk niet :(:)
Ik heb wel eens gehad dat 't redelijk druk was in de trein. Zeg maar net-drie-of-vier-mensen-meer-dan-zitplaatsen-druk. Zit er een meisje met een gigántische koffer naast haar, die koffer nam de plek in van een passagier. Je kon er wel zitten maar je kon je benen dan niet kwijt snap je. Toen ik haar vroeg of ze die koffer weg wilde halen zei ze dat ik maar moest blijven staan. Ik heb haar toch even uitgelegd dat als er iemand zou kunnen gaan staan vanwege háár koffer zij dat maar lekker zelf moest gaan doen. Zeker geen opvoeding gehad ofzo >;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:59

verootjoo schreef:
purny schreef:

Als diegene geen kaartje heeft gekocht voor haar tas wel :j waarom heeft een tas recht op een gratis zitplek en een betalende passagier niet :?

Niemand heeft recht op een zitplek, ook een betalende passagier niet. Je hebt recht om vervoerd te worden.
Een extra kaartje kopen voor die tas geeft dus ook niet ineens die tas wel het recht op een stoel.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:02

Tassen horen gewoonweg niet op de stoelen. Zet hem aan je voeten, op je schoot of ergens in het rek waarvoor de plaats dient. Of het nu wel of niet druk is. Vaak is de onderkant van een rugzak ook vuil omdat hij wel ergens op de grond heeft gestaan. Als je inderdaad niemand naast je wil hebben moet je inderdaad maar een ander vervoermiddel kiezen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:11

Zolang je niemand hindert mag van mij de tas waar je wilt. Doe ik zelf ook maar....houdt dan wel als een havik in de gaten of iemand er wilt gaan zitten en haal dan ook bij voorkeur voordat het gevraagd wordt je tas weg. Als je inderdaad niemand naast je wilt hebben of iets dan moet je niet op drukke tijden reizen of zelf maar gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:00

Marjoow schreef:

Bij de metro en de tram zit er minder of geen klembeveiliging op. Dus dan zit je vast. Bij de trein heb je sowieso een conducteur die kijkt en er zit klembeveiliging op de deuren waardoor reizigers rustig hun arm tussen een dichtgaande deur steken zodat die weer open gaat en ze alsnog kunnen instappen. Dus ja bij treinen loont het om nog even te sprinten en bij de metro niet.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat de fluit ook op die manier wordt gebruikt. Van kom we gaan zo dus schiet nog even op. Het personeel moet ook een mentaliteitsverandering krijgen van fluiten is gewoon de deuren dicht en niet meer even op die te late reiziger wachten.

Het beste zou zijn als we even die klembeveiliging eraf konden halen. Paar keer mensen die goed vast zitten en dan is het zo over. Bij die oude ic rijtuigen met draai/klapdeuren haalde niemand het in zn hoofd om er nog in te springen want dan was je van top tot teen blauw.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:07

Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat iemand hun tas niet weghaalde als ik dat vroeg hoor?
Ik vind het ook een kleine moeite om te vragen. Zelf heb ik ook mijn tas meestal naast me. Ik haal het wel weg als het druk wordt of ik zie dat iemand er wil gaan zitten. Soms ben ik een gedachte weggezakt of kijk ik op mijn telefoon en heb ik niet altijd door dat we gestopt zijn en er mensen instappen. Als ze dan gewoon vragen of ik mijn tas wel wil doen, is dat zo gebeurd. Zou het dan ook niet waarderen als iemand dan zomaar op mijn tas (dus ook mijn laptop) gaat zitten...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:11

Gloa schreef:
Het beste zou zijn als we even die klembeveiliging eraf konden halen. Paar keer mensen die goed vast zitten en dan is het zo over.

En dan het bijbehorende, informatieve filmpje op repeat op een groot scherm op alle stations :))

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:13

Gloa schreef:
Bij die oude ic rijtuigen met draai/klapdeuren haalde niemand het in zn hoofd om er nog in te springen want dan was je van top tot teen blauw.

Zijn dat die coupérijtuigen die nog lang op het traject Den Haag-Venlo hebben gereden? Daar liet je dat wel bij uit je hoofd ja. Wat een misselijkmakende klap maakten die deuren. Ben benieuwd hoe vaak de schoonmakers daar aan het einde van de rit kindervingertjes konden verzamelen.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:25

xRaisin schreef:
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat iemand hun tas niet weghaalde als ik dat vroeg hoor?
Ik vind het ook een kleine moeite om te vragen. Zelf heb ik ook mijn tas meestal naast me. Ik haal het wel weg als het druk wordt of ik zie dat iemand er wil gaan zitten. Soms ben ik een gedachte weggezakt of kijk ik op mijn telefoon en heb ik niet altijd door dat we gestopt zijn en er mensen instappen. Als ze dan gewoon vragen of ik mijn tas wel wil doen, is dat zo gebeurd. Zou het dan ook niet waarderen als iemand dan zomaar op mijn tas (dus ook mijn laptop) gaat zitten...

Dit dus :j Ik vind het gewoon makkelijker om hem naast me te hebben maar als iemand het vraagt of ik zie dat er weinig plekken over zijn haal ik m wel weg hoor.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:53

Gloa schreef:
Maar ik moet eerlijk zeggen dat de fluit ook op die manier wordt gebruikt. Van kom we gaan zo dus schiet nog even op. Het personeel moet ook een mentaliteitsverandering krijgen van fluiten is gewoon de deuren dicht en niet meer even op die te late reiziger wachten.

Dit klopt niet helemaal. Als het kan gooi ik ook altijd meteen de deuren dicht en zijn de laatkomers gewoon op tijd voor de volgende. Maar vooral als het wat drukker is en de mensen op het dooie gemakkie bij 1 deur instappen kan het vertrekproces aanzienlijk worden versneld door een keer te waarschuwen met de fluit. Als de mensen gaan snappen dat verspreid over de trein instappen sneller gaat dan allemaal vooraan of achteraan omdat ze dan beter uitkomen bij de trap, (en ze daar vaak nog in de trein aan het wachten zijn voor ze er uit kunnen terwijl mensen die 5 bakken terug zijn uitgestapt de trap al op of af zijn :+ ), maken ze het voor ons ook een heel stuk makkelijker.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:08

Weet je wat ik nog 10.000 keer hinderlijker vind dan een tas naast je op de stoel? Van die mensen die dan op de stoel aan het gangpad gaan zitten met een lege stoel naast ze. Een tas is zo weg, maar het duurt altijd vrij lang voor deze mensen een plek opschuiven/opstaan zodat jij bij het raam kan zitten. Vaak trekt de bus dan al op voor je goed en wel zit.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:10

Als je je tas niet weghaalt terwijl het gevraagd word zodat je daar kan zitten.. Dan moet je het zelf weten. Het is een stoel.. Geen 'zet hier je tas neer' plek? Tjah. Dat diegene liever heeft dat ik op de tas zit dan dat ze hem bij zich houdt, moet ze zelf weten. :+

Kijk, heeft diegene 3 dikke koffers mee en kan het echt nergens meer kwijt snap ik het nog een beetje.. Maar een handtas/rugzak in een 4 zit en de andere 2 hebben niks.. Dan is er genoeg ruimte op de grond, tafeltje..?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:36

friendly schreef:
Zolang je niemand hindert mag van mij de tas waar je wilt. Doe ik zelf ook maar....houdt dan wel als een havik in de gaten of iemand er wilt gaan zitten en haal dan ook bij voorkeur voordat het gevraagd wordt je tas weg. Als je inderdaad niemand naast je wilt hebben of iets dan moet je niet op drukke tijden reizen of zelf maar gaan staan.

Ik reis tegenwoordig nog zelden met ov en als het al zo is, dan is het een klein stukje.
Ik blijf inderdaad wel eens bewust staan omdat ik geen zin heb in mensen die naast mij gaan zitten.
Dat bevalt prima en niemand heeft er last van.