Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Kijk naar de mensen voor wie het boek in eerste instantie bedoeld was en het had niet duidelijker kunnen zijn. De Joden en de eerste christenen waren zo thuis in de symboliek die in de bijbel gebruikt wordt, dat er toen maar weinig misverstanden over bestonden.
christel1857 schreef:"De toveres zult gij niet laten leven." (Exodus 22:18)
Daphna schreef:christel1857 schreef:"De toveres zult gij niet laten leven." (Exodus 22:18)
Deze staat tussen andere wetten. Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut geen geleerde!!!
Tovenarij is iets heel slechts, je moet niet denken aan Hans Klok, kruiden vrouwtjes die onterecht in de middeleeuwen zijn verbrand. Het gaat ook niet over mensen met een gave, deze hadden profeten, zoals bijvoorbeeld Salomon, die met dieren en bomen kon praten ook.
Het gaat hier over slechte tovenaars. Tovenaars hebben veel aanzien en zijn erg gevaarlijk. Kijk maar wat er in vandaag de dag in Afrika gebeurd. Mensen betalen veel geld, om een of andere wens in vervulling te laten gaan, ze verkopen hun kinderen er zelfs voor, en albino mensen worden geslacht omdat hun botten, ingewanden en bloed essentieel zijn voor bepaalde magie. Het gaat dus om zwarte magie.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... parts.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8421913.stm
http://www.huffingtonpost.com/2010/01/1 ... 18688.html
Hebben deze mensen dan wel recht op leven?
Daphna schreef:christel1857 schreef:Ja deze mensen hebben recht op leven ja. Iedereen heeft recht op leven.
wel levenslang dan?
christel1857 schreef:Daphna schreef:wel levenslang dan?
Ja vanuit de wet gezien wel ja. Maar vanuit hun geloof doen ze niets verkeerd. Dat is nou juist het hele punt. En dus zijn ze zich niet bewust van het feit dat ze het fout doen, en dus zijn ook deze mensen in essentie goede mensen.
Daphna schreef:Ze vermoorden en martelen kinderen... om andere mensen 'rijk' te maken. Kun je me deze essentie uitleggen?
Daphna schreef:Je hebt gelijk, wat betreft het mijn oordeel als westerse is. Hoe weet je eigenlijk dat ze dit offer doen voor hun god? Hebben ze wel een god?
christel1857 schreef:Ik ben benieuwd hoe er gedacht wordt over scientology, mormonen, jehova's etc. etc.
Heino schreef:Zooist schreef:De persoon in kwestie die de daad verricht, verricht die daad uit zichzelf.
Die doet dat uit eigen keus.
Maar doet het uit naam van God. Waar gaat die interpretatie dan mis?
Blue_Eyes schreef:Ik denk dat de meeste mensen die mij kennen mij toch ook niet echt als 'zweverig' zouden typeren, eerder als 'down to earth' en 'denker, maar geen dromer'.Dus dat hoeft op zich elkaar niet te bijten. Ik zou het al heel sterk vinden dat die 'hallucinaties' zo op elkaar lijken, bij mensen die elkaar niet kennen of spreken. Maar goed - wat jij wil, van mij hoef je het niet te geloven.
Jammer trouwens dat je jezelf zo weg zet met 'wie ben ik nou met mijn mening' - jij mag die mening net zo goed hebben als ik de mijne. Ook al zijn we het niet eens en gaan we dat ook niet worden, je hebt er duidelijk wel over nagedacht. Je zult er wel kromme tenen van krijgen, maar om even in mijn referentiekader te blijven: jij bent voor God net zo waardevol als ik. Dus wie ben jij? Nou, volgens mij heet je Christel en wie je bent kan ik teruglezen in je posts. En daar is niks mis mee.
Gucci_ schreef:Ik ben denk ik een van de weinigen die wel gelooft, maar er niet mee is opgevoed.
Blue_Eyes schreef:Gucci_ schreef:Ik ben denk ik een van de weinigen die wel gelooft, maar er niet mee is opgevoed.
Ik denk dat dat meevalt. Join the clubDe kerk waar ik lid van ben bestaat uit 600 mensen waarvan zeker de helft niet christelijk opgevoed is. In mijn vorige kerk was dat ook zo. Dat is gewoon wat je ziet gebeuren in 'jonge' kerken.