Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:18

Kijk naar de mensen voor wie het boek in eerste instantie bedoeld was en het had niet duidelijker kunnen zijn. De Joden en de eerste christenen waren zo thuis in de symboliek die in de bijbel gebruikt wordt, dat er toen maar weinig misverstanden over bestonden.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:24

Blue_Eyes schreef:
Kijk naar de mensen voor wie het boek in eerste instantie bedoeld was en het had niet duidelijker kunnen zijn. De Joden en de eerste christenen waren zo thuis in de symboliek die in de bijbel gebruikt wordt, dat er toen maar weinig misverstanden over bestonden.

Hoe weet je dat dat zo was? wat zijn je bronnen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:25

Lange gesprekken met verschillende Joden en theologen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:32

oke fair enough.

Maar dan begrijp ik niet waarom je religieus moet zijn om gelovig te zijn. Laat dat religieuze dan achterwege, en vertrouw op je eigen geloof.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:33

Heb je mij horen zeggen dat dat moet, dan?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:37

christel1857 schreef:
"De toveres zult gij niet laten leven." (Exodus 22:18)

Deze staat tussen andere wetten. Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut geen geleerde!!!

Tovenarij is iets heel slechts, je moet niet denken aan Hans Klok, kruiden vrouwtjes die onterecht in de middeleeuwen zijn verbrand. Het gaat ook niet over mensen met een gave, deze hadden profeten, zoals bijvoorbeeld Salomon, die met dieren en bomen kon praten ook.

Het gaat hier over slechte tovenaars. Tovenaars hebben veel aanzien en zijn erg gevaarlijk. Kijk maar wat er in vandaag de dag in Afrika gebeurd. Mensen betalen veel geld, om een of andere wens in vervulling te laten gaan, ze verkopen hun kinderen er zelfs voor, en albino mensen worden geslacht omdat hun botten, ingewanden en bloed essentieel zijn voor bepaalde magie. Het gaat dus om zwarte magie.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... parts.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8421913.stm
http://www.huffingtonpost.com/2010/01/1 ... 18688.html

Hebben deze mensen dan wel recht op leven?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:42

Daphna schreef:
christel1857 schreef:
"De toveres zult gij niet laten leven." (Exodus 22:18)

Deze staat tussen andere wetten. Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut geen geleerde!!!

Tovenarij is iets heel slechts, je moet niet denken aan Hans Klok, kruiden vrouwtjes die onterecht in de middeleeuwen zijn verbrand. Het gaat ook niet over mensen met een gave, deze hadden profeten, zoals bijvoorbeeld Salomon, die met dieren en bomen kon praten ook.

Het gaat hier over slechte tovenaars. Tovenaars hebben veel aanzien en zijn erg gevaarlijk. Kijk maar wat er in vandaag de dag in Afrika gebeurd. Mensen betalen veel geld, om een of andere wens in vervulling te laten gaan, ze verkopen hun kinderen er zelfs voor, en albino mensen worden geslacht omdat hun botten, ingewanden en bloed essentieel zijn voor bepaalde magie. Het gaat dus om zwarte magie.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... parts.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8421913.stm
http://www.huffingtonpost.com/2010/01/1 ... 18688.html

Hebben deze mensen dan wel recht op leven?

Ja deze mensen hebben recht op leven ja. Iedereen heeft recht op leven.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:43

Blue_Eyes schreef:
Heb je mij horen zeggen dat dat moet, dan?

Wat is dan de essentie van het hebben van een heel systeem van religie, das een open vraag.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:48

Er zijn nou eenmaal veel mensen die dat nodig hebben of fijn vinden, die het groepsgevoel nodig hebben om zich op te bouwen, die het fijn vinden om bij elkaar te komen om dingen te bespreken of te horen, die het op prijs stellen om deel uit te maken van een groep mensen met hetzelfde geloof. In een groep ontstaan als vanzelf ook regels die helemaal niet bij het originele geloof horen, dat is inherent aan het bij elkaar zetten van een club mensen. Er ontstaat een systeem dat in principe niet nodig is, maar dat nou eenmaal ontstaat als gevolg van die groep. En (lid zijn van) die groep... tja, heeft toch ook wel weer heel veel grote voordelen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:59

christel1857 schreef:

wel levenslang dan? :o

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:02

Daphna schreef:
christel1857 schreef:

Ja vanuit de wet gezien wel ja. Maar vanuit hun geloof doen ze niets verkeerd. Dat is nou juist het hele punt. En dus zijn ze zich niet bewust van het feit dat ze het fout doen, en dus zijn ook deze mensen in essentie goede mensen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:04

christel1857 schreef:
Daphna schreef:

Ja vanuit de wet gezien wel ja. Maar vanuit hun geloof doen ze niets verkeerd. Dat is nou juist het hele punt. En dus zijn ze zich niet bewust van het feit dat ze het fout doen, en dus zijn ook deze mensen in essentie goede mensen.

Ze vermoorden en martelen kinderen... om andere mensen 'rijk' te maken. Kun je me deze essentie uitleggen?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:09

Daphna schreef:
Ze vermoorden en martelen kinderen... om andere mensen 'rijk' te maken. Kun je me deze essentie uitleggen?

Ja, dat doen ze vanuit hun geloof. Ze denken zelf dat ze goed bezig zijn. Wie ben jij om daar over te oordelen als westerse? Jij bent daar niet geboren, jij gelooft niet dat ze goed doen vanuit jouw geloof. Maar dat zijn slechts jouw normen en waarden. Wat goed is en wat slecht is, dat is zo relatief. Net als terroristen die denken dat ze in de hemel komen wanneer ze een infidel vermoorden. Zijn dat dan slechte mensen? Misschien vanuit jouw perspectief, maar zelf vinden ze dat ze een groot offer maken voor hun god, en daarmee handelen ze met een reden die in hun ogen is gerechtvaardigd.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:14

Je hebt gelijk, wat betreft het mijn oordeel als westerse is. Hoe weet je eigenlijk dat ze dit offer doen voor hun god? Hebben ze wel een god?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:17

Daphna schreef:
Je hebt gelijk, wat betreft het mijn oordeel als westerse is. Hoe weet je eigenlijk dat ze dit offer doen voor hun god? Hebben ze wel een god?

Maakt niet zoveel uit. al doen mensen het uit bijgeloof. En het is jouw voorbeeld, ik weet er echt helemaal niks specifieks vanaf. Ik probeer me alleen in te leven, niet uit barmhartigheid, maar uit rationaliteit.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:25

Muti is zwarte magie. Waarbij men gelooft in magische krachten van medicijnen. Het is geen religie, er is geen god.
De definitie van een medicijn is een middel ter genezing. Geloof in magische medicijnen betekent dus dat mensen dergelijke medicijnen maken, kopen en gebruiken omdat ze verwachten/geloven dat het effect heeft, en dat ze genezen. Wanneer iemand een albino doodmaakt, zijn hart er uit snijdt en zijn botten kookt om een medicijn te maken die volgens hun overtuiging zijn zieke opa zal genezen. Dan is dat imo niet vanuit kwaadwil, maar vanuit onwetendheid. Uiteraard ben ik sterk tegen dergelijke praktijken en hun waarden en normen zijn verre van vergelijkbaar met die van mijzelf. Maar ik probeer me wel in te leven in hun manier van denken als ik een oordeel moet velen over wie er wel een goed mens is en wie niet.
Overigens zijn de artikelen die jij hebt geplaatst over de afrikaanse mafia die albino's vermoorden om door te verkopen aan medicijnmannen. Wie is er dan slecht, de medicijnman? Of de mafia?
Snap je een beetje mijn punt?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:52

Ik ga eventjes iets neerzetten wat je makkelijk kunt interpreteren als gay-love in de bijbel. Ik weet dat het misinterpreteren is, en dat er iets anders mee bedoeld wordt maar ik vind het wel komisch :P

And it came to pass when he had made an end upon speaking unto saul, that the soul of jonathan was knit with the soul of david. And jonathan loved him as his own soul. And saul took him that day, and would let him go no more home to his fathers house. Then jonathan and david made a covenant (verbinding) because he loved him as his own soul. And jonathan stripped himself of the robe that was upon him and gave it to david and his garments. Even to his sword, his bow and to his girdle.

Hij was misschien niet naakt, maar wel bijna naakt :P SEXY eh

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:16

christel1857 schreef:
Ik ben benieuwd hoe er gedacht wordt over scientology, mormonen, jehova's etc. etc.

Ik denk niet dat je deze veel op bokt zal vinden :n

Heino schreef:
Zooist schreef:
De persoon in kwestie die de daad verricht, verricht die daad uit zichzelf.
Die doet dat uit eigen keus.

Maar doet het uit naam van God. Waar gaat die interpretatie dan mis?

Deze persoon kiest er uiteindelijk zelf voor. Hij hóeft niet dat mes te pakken.

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat de meeste mensen die mij kennen mij toch ook niet echt als 'zweverig' zouden typeren, eerder als 'down to earth' en 'denker, maar geen dromer'. ;) Dus dat hoeft op zich elkaar niet te bijten. Ik zou het al heel sterk vinden dat die 'hallucinaties' zo op elkaar lijken, bij mensen die elkaar niet kennen of spreken. Maar goed - wat jij wil, van mij hoef je het niet te geloven.
Jammer trouwens dat je jezelf zo weg zet met 'wie ben ik nou met mijn mening' - jij mag die mening net zo goed hebben als ik de mijne. Ook al zijn we het niet eens en gaan we dat ook niet worden, je hebt er duidelijk wel over nagedacht. Je zult er wel kromme tenen van krijgen, maar om even in mijn referentiekader te blijven: jij bent voor God net zo waardevol als ik. Dus wie ben jij? Nou, volgens mij heet je Christel en wie je bent kan ik teruglezen in je posts. En daar is niks mis mee.

Dit vind ik ook heel mooi gezegd! :) Ik kan ook niet zeggen dat ik het snel met jou eens ben gezien voorgaande topics [tot nu toe één keer denk ik? :+ ], maar dit vind ik leuk om te lezen!

Omdat het volk Israël de wetten en regels uit het OT/Thora naleefden was dit volk één van de schoonste en meest hygiënische volken uit dat hele gebied. Het was een puur volk, geen mengelingen met andere volken. Dit is volgens mij één van de grootste redenen van alle regels die in het OT staan.

Zo..even bijgelezen :))

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:48

Haha, en ik zat net gisteravond te denken Ingmar - eigenlijk val je best mee :D ;)

Wat dat laatste betreft heb je gelijk. God wil zijn volk zuiver houden, vandaar dat het slechte met wortel en tak moet worden uitgeroeid zodat het zich niet kan infiltreren in zijn volk. Ik heb het nu natuurlijk over het OT, hoewel zuiver zijn nog steeds belangrijk is.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 01:14

Haha fun! :))

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:20

Tja ben hier al eerder om de hoek geweest, maar ik zag net dat christel1857 gequote werd met iets over mormonen, nou ben ik er geen, maar ik weet er ontzettend veel over. Dus als je vragen ehbt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:10

Ik ben niet echt gelovig. Mijn familie gelooft niet, mijn ouders helemaal niet. Wel geloof ik in God, ik heb er wel veel over geleerd. Het enigste wat ik doe is elke dag bidden en bedanken voor weer een mooie dag. Ik vloek wel eens, maar ik probeer het zo vaak mogelijk te voorkomen. Ik zie vloeken ook als een schande. Ik ben denk ik een van de weinigen die wel gelooft, maar er niet mee is opgevoed.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:14

Persoonlijk vind ik vloeken (en schelden) gewoon enorm dom overkomen. Mensen die met kanker schelden of met gvd vloeken, ik vind het gewoon enorm asociaal.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:12

Gucci_ schreef:
Ik ben denk ik een van de weinigen die wel gelooft, maar er niet mee is opgevoed.

Ik denk dat dat meevalt. Join the club ;) De kerk waar ik lid van ben bestaat uit 600 mensen waarvan zeker de helft niet christelijk opgevoed is. In mijn vorige kerk was dat ook zo. Dat is gewoon wat je ziet gebeuren in 'jonge' kerken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:13

Blue_Eyes schreef:
Gucci_ schreef:
Ik ben denk ik een van de weinigen die wel gelooft, maar er niet mee is opgevoed.

Ik denk dat dat meevalt. Join the club ;) De kerk waar ik lid van ben bestaat uit 600 mensen waarvan zeker de helft niet christelijk opgevoed is. In mijn vorige kerk was dat ook zo. Dat is gewoon wat je ziet gebeuren in 'jonge' kerken.

Hier nog één en Zooist is ook nog niet zo lang 'in de leer' :j