Niet... Ik krijg die van mij ook niet aan het verstand dat het niet de bedoeling is om dóór de tralies te schijten. Die krijgt het voor elkaar zo te poepen dat je de staldeur bijna niet meer open krijgt.
De voerbak wordt soms ook gebruikt idd. We proberen al de hopen poep naar de andere kant van de stal te gooien in de hoop dat hij de hint snapt, het ging al een tijdje beter maar blijkbaar moeten we volhouden. Meneer is rete slim, maar wel wanneer het hem uitkomt. En ja die drinkbak hangt voor hem wel echt fantastisch op de juiste hoogte (recht onder het gaatje zeg maar).
Kookaburra
Geplaatst: 03-05-22 03:22
Wellicht wat mest achter in de box laten liggen. Dus niet alles uitmesten (of inderdaad de mest verplaatsen naar de goede plek als het er nog niet ligt). Paarden gebruiken vaak een plek als wc. Uitzonderingen daargelaten
Hier gebeurt het ook af en toe. Gelukkig niet elke nacht, maar toch. Je zou toch zeggen dat ze het zelf ook vervelend vinden dat ze dan niet meer kunnen drinken.
Soms zie je voor hooi een schuine plaat bevestigd worden, idee haybar, als je dat voor de drinkbak bevestigd haal je minimaal ruimte weg, maar beland de poep onder de drinkbak in plaats van erin (uiteraard niet als werkelijke haybar gebruiken)
Suzanne F.
Geplaatst: 03-05-22 07:51
marley93 schreef:
Hier gebeurt het ook af en toe. Gelukkig niet elke nacht, maar toch. Je zou toch zeggen dat ze het zelf ook vervelend vinden dat ze dan niet meer kunnen drinken.
Ja maar dat snappen ze niet. Zo slim zijn ze helaas niet.
marley93
Geplaatst: 03-05-22 10:00
Suzanne F. schreef:
marley93 schreef:
Ja maar dat snappen ze niet. Zo slim zijn ze helaas niet.
als het een ruin is, kan je hem heel makkelijk "zindelijk" maken, leg wat mest van een andere ruin, of liever een hengst, op de plek waar jij de mest wil hebben, dan kakken ze daar overheen om die lucht weg te krijgen.
Of het ook bij merries zo werkt, weet ik niet, ik heb alleen ruinen gehad
de mijne deden het wel en op de stal waar ik gewerkt heb vroeger (waar ik dit truukje geleerd heb, deden ze het ook), het is het proberen waard, denk ik.
Van stal wisselen waar de bak op andere plek hangt helpt soms ook. Tenzij alles op zelfde plek hangt
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 03-05-22 14:31
Toch heb ik op die manier zowel ruinen als merries leren poepen op de juiste plek. Sommige al snel bij andere duurde het bijna een jaar. 2 mestballen van een ander laten liggen waar je wilt dat ze mesten. Maar bij alle gelukt En die tip kreeg ik 20 jaar terug op dezelfde manier. Niet te vroeg opgeven. Maar ook bij die persoon is het altijd gelukt.
Waarom moet er altijd positief gesproken worden over mooi-zonnig weer en warme dagen. Waarom als we zo'n langere droge periode hadden word er niet een keer gezegd, we krijgen een paar dagen regen wat de natuur goed kan gebruiken. Ipv we krijgen een paar slechtere dagen met regen..
Nee uiteraard vind ik regen soms vervelend, maar altijd maar mooi en zonnig weer is niet handig
Stel dat ik morgen -bij doden herdenking- of op enig ander moment een bloem zou willen leggen bij een Joods monument. Welke bloem zou dan passend zijn. Ik zelf heb de voorkeur voor een witte roos. Mooi, puur. Maar wellicht is de witte roos in de joodse traditie helemaal niet passend.
Bij de opening van het namenmonument zag ik ook steentjes gelegd worden. Denk dat het niet alleen bij graven is. Tegelijk: het gaat ook over jouw intentie. Als jij je respect het meest tot uiting brengt met een witte roos, dan is het toch goed?
In Wageningen leggen we bij de stille tocht ook altijd een steentje bij het monument (beeld) waar we langs lopen. Dat is dus niet gekoppeld aan een graf.
Het is mij ooit zo uitgelegd: Het steentje leg je om een graf te markeren, dat was in de woestijn belangrijk om zo'n graf terug te vinden. Maar het is ook onvergaanbaar materiaal wat iedereen de kans geeft om eeuwig de overleden door te herdenken. Bloemen worden van oorsprong niet gebruik, ze vergaan en heeft dus geen eeuwige gedenkwaarde. Er zijn liberale joden die tegenwoordig wel bloemen gebruiken. Maar orthodox joden zeker niet.
Tegelijkertijd weten nederlandse joden dat wij onze doden herdenken met bloemen. Bij monumenten wordt al sinds de tweede wereldoorlog gewoon bloemen gelegd. Ik denk vooral dat je moet doen wat in je hart zit, herdenken doe je op jouw manier.
rien10
Geplaatst: 03-05-22 23:50
Thanks. Morgen naar het herdenkingsmonument in t dorp, met bloemen. Later wil ik naar het Joods monument in Amsterdam.
Stal_Fiore
Geplaatst: 04-05-22 01:02
Als je op een stuk snelweg met trajectcontrole boven de weg snelheidsaanwijzingen krijgt, “ziet” de trajectcontrole die aanwijzingen dan ook of houdt die de normale snelheid aan?