Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:56

Citaat:
Allemaal extra voorzichtig met als gevolg gelukkig nog geen besmettingen.

Of een stukje mazzel?
Ik ken mensen die niet voorzichtig zijn, en niet besmet zijn. Zelf leef ik ook niet als kluizenaar en heb ik het, voor zover ik weet, nog niet opgelopen... (ik doe niet wat ik in 2019 deed, maar ik leef echt niet in afzondering)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:58

Natuurlijk ook mazzel maar het risico is bij deze manier een stuk kleiner dan dat je het van mazzel af laat hangen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:01

bigone schreef:
Ik denk dat de hoeveelheid mensen die je kent met Corona zeker van invloed kan zijn op je houding ten opzichte van de regels. Ik ken er een paar die 2021 niet meer meemaken en een aantal die totaal niet meer kunnen wat ze voor Corona wel konden. Ook genoeg mensen die er doorheen gefietst zijn alsof het een simpel verkoudheidje was. Maar die eerste groep is voldoende voor mij om me zeker nog een aantal weken aan de regels te houden.
Mensen zeggen dat ondanks regels nog steeds veel besmettingen hebben, dat ligt niet aan de regels maar aan de mensen. De regels werken maar de mensen laten ze los of houden zich er niet aan.

Ik denk dat je hier ook zeker een punt hebt. Al denk ik dat het naast de hoeveelheid ook erg uitmaakt hoe ernstig het bij hen verlopen is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor het eerst ´blij´ ben dat mijn opa´s en oma´s er niet meer zijn zodat ze dit niet meer mee hoeven maken. Mijn ouders zijn 62 en 67 en erg fit en gezond. We zijn voorzichtig, maar niet enorm angstig. Ik heb inderdaad veel besmettingen in mijn directe kring gehad die mild zijn verlopen. Zelfs een echtpaar van eind 70 en begin 80 die geen medische zorg nodig gehad hebben. En iemand van halverwege de 40, maar ernstig onderliggend lijden (o.a. tracheostoma) en tegen onze verwachtingen in zonder al teveel problemen erdoor gekomen. En misschien is dat de valkuil. Dat je het ziet als uitzondering dat een fitte 60 jarige op de IC belandt en het vooral mensen zijn van 80+ die erdoor in de problemen komen en eraan overlijden. Maar ik zie corona zeer zeker niet als een griepje. Ik ben me er echt wel van bewust dat ik in mijn handjes mag klappen dat iedereen in mijn omgeving er zo goed doorheen is gekomen. Ik weet zeer goed dat het ook de andere kant op kan gaan en een fitte gezonde 50er ernstig in de problemen kan raken of erger.

En ik houd me ook echt wel aan heel veel van de regels. Alleen de 1 persoonsregel heb ik overboord gegooid. Al vind ik niet dat ik daar roekeloos mee om ga. Ik ga niet veel op bezoek en ontvang ook niet veel bezoek, maar als ik dat doe ga ik met mijn 2 kinderen en andersom komen die 2 huishoudens hier met kinderen. En ik had pas enorme nood aan een praatje. Ik kon met mijn kinderen naar een vriendin en haar kinderen liepen rond. Dat was gewoon even niet handig. Toen ben ik een keer ´s avonds gegaan. Daardoor was ik er ook nog eens alleen ipv met mijn 2 kinderen.

Wat mij vooral aan het denken heeft gezet is een goede vriend die in het afgelopen half jaar beide ouders verloren is aan kanker. Eén was al ziek. Daar zijn ze voorzichtig mee omgegaan en kwamen ivm corona veel minder op bezoek. Ze wisten dat ze niet beter kon worden, maar hoopten dat ze door de behandelingen nog langer konden rekken. Ze had geen pijn namelijk. Maar uiteindelijk was het zo vergevorderd dat het ineens snel ging. Toen zijn ze er wel veel bij geweest. Bij de andere ouder zat er tussen diagnose en overlijden een week. Dat was onwerkelijk en heftig. Vooral omdat ze er vanwege corona amper kwamen.

Ik vind dat we zeer zeker erg voorzichtig moeten zijn. Het is ook dubbel, want ieder bezoek kan een risico zijn. Maar aan de andere kant is kwaliteit van leven ook zo belangrijk. Het is niet dat dit iets is van een maandje of 2. Ik vind het heftig als ik lees dat mensen zo bang zijn dat ze niet meer buiten durven te fietsen of niemand meer durven te zien, ook directe familie niet. Ik begrijp het, het raakt me juist. Ik heb het hier met mijn ouders over gehad en mijn ouders moeten er niet aan denken mij en de kleinkinderen niet meer te zien. We zijn normaal ook juist erg hecht. Wij hebben ervoor gekozen wel dat risico te nemen en elkaar te blijven zien.

Besmettingen ontstaan inderdaad niet door de regels, maar door de mensen. Ik merk dat het bij mij heel lang frustratie opgewekt heeft dat regels strenger werden, terwijl er een groep mensen was die zich in het beginsel al niet aan de basisregels hielden. Ik hield me toen wel erg strak aan alle regels. Maar deze werden vervolgens nog strenger, terwijl de eerdere regels waar een groep mensen zich niet aan hield gewoon niet goed gehandhaafd werden (deels ook omdat dit niet mocht/kon). Maar dat voelde wel oneerlijk. Ik voel veel meer rust sinds ik dat los heb gelaten en niet meer zo naar andere kijk. Ik heb mijn eigen evenwicht erin gevonden waarbij het voor mij te doen is en het verantwoord voelt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:01

Neonlight schreef:
Wellicht zijn ze zichzelf niet bewust van veel dingen die ze doen die risico geven?
Zo had ik mijn schoonouders afgelopen weekend een aantal dagen op bezoek (hadden een huisje in de buurt gehuurd). Ja, ze hielden zich zo goed aan de coronaregels vertellen ze iedere keer weer. Maar ze denken dat 50 cm 1,5 meter is, komen onbewust constant in je persoonlijke ruimte en hebben het totaal niet door. Bij een wandeling kwam schoonmoeder constant schouder aan schouder lopen, ze plakte steeds weer terug naar mij. Ik iedere keer weer stoppen om ergens anders te lopen maar ze heeft het gewoon totaal niet doorgehad. Ook binnen staan ze constant in je persoonlijke ruimte. Als zij zo altijd en overal doet dan vind ik het niet gek dat ze een keer een besmetting op loopt.
Maar ondertussen vertelt ze nog altijd dat ze zich er erg goed aan houdt.

Maar zeg je daar dan niet wat van? Ik vind het buiten corona al onprettig als iemand structureel te dicht op me loopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:28

Vayo, angst heeft bij mij na een paar weken al plaats gemaakt voor realisme, ik denk dat tijdens de eerste golf heel veel mensen bang waren, en terecht want er gebeurde iets wat nog nooit voorgevallen was in ons kikkerlandje. Maar realistisch zijn en gewoon risico’s vermijden houd in dat je je aan de regels houd. Zo denken we er in de familie allemaal over , gelukkig maar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:28

Neonlight schreef:
Wellicht zijn ze zichzelf niet bewust van veel dingen die ze doen die risico geven?
Zo had ik mijn schoonouders afgelopen weekend een aantal dagen op bezoek (hadden een huisje in de buurt gehuurd). Ja, ze hielden zich zo goed aan de coronaregels vertellen ze iedere keer weer. Maar ze denken dat 50 cm 1,5 meter is, komen onbewust constant in je persoonlijke ruimte en hebben het totaal niet door. Bij een wandeling kwam schoonmoeder constant schouder aan schouder lopen, ze plakte steeds weer terug naar mij. Ik iedere keer weer stoppen om ergens anders te lopen maar ze heeft het gewoon totaal niet doorgehad. Ook binnen staan ze constant in je persoonlijke ruimte. Als zij zo altijd en overal doet dan vind ik het niet gek dat ze een keer een besmetting op loopt.
Maar ondertussen vertelt ze nog altijd dat ze zich er erg goed aan houdt.

Volgens mij ben ik met jou getrouwd neonlight :') klinkt precies als mijn moeder.
Met 4 man buiten op het (weliswaar hele grote) tuinterras zitten bij hun recreatiewoning "want we houden echt afstand". Op 1dag én op bezoek bij persoon A, én persoon B naar haar toe.
En mijn moeder vind dat ze echt heel voorzichtig zijn. Als die besmet raakt zou ze echt niet begrijpen.hoe dat nou kan }:0

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:05

Wat denken jullie? Dat het weer kan op 31 maart of dat de cijfers weer gaan stijgen?
Ik vind dit eigenlijk één van de lastigste momenten altijd, omdat je wilt 'hopen' op verbetering terwijl de kans dat het weer slecht gaat aannemelijk is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:07

Mijn vader dito.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:16

Shaggy09 schreef:
Wat denken jullie? Dat het weer kan op 31 maart of dat de cijfers weer gaan stijgen?
Ik vind dit eigenlijk één van de lastigste momenten altijd, omdat je wilt 'hopen' op verbetering terwijl de kans dat het weer slecht gaat aannemelijk is.

Ik heb gemerkt dat ik een ontiegelijk pessimist ben rondom deze crisis dus ik doe geen voorspellingen meer :D
Maar ik denk wel dat het een belofte is waar de horeca-ondernemers heel erg aan vast klampen dus dat hij niet lichtzinnig gedaan kan worden. Als het nu niet kan denk ik dat er veel frustratie los komt dus de cijfers moeten wel écht slecht zijn om dit nu niet door te laten gaan.

Ik hoop het oprecht, vooral voor de ondernemers. Ik wacht zelf nog eventjes mochten ze open gaan. Even de drukte voor laten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:25

Hooikoorts extra trigger voor meer besmettingen:
Citaat:
Een wereldwijd onderzoek toont aan dat meer pollen in de lucht geassocieerd is met meer coronabesmettingen. Het SARS-CoV-2-virus profiteert mogelijk van een verzwakte afweer door pollenblootstelling. Dit is niet alleen het geval bij hooikoortspatiënten, maar ook bij mensen die niet allergisch zijn. Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), het Elkerliek ziekenhuis en Wageningen University & Research zijn vanuit Nederland bij het onderzoek betrokken. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.

,,Het wordt spannend wat de besmettingscijfers gaan doen als eind maart populier els en berk in bloei komen’’, stelt onderzoeker Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit. Hij zegt dat die cijfers in zuidelijke landen als Italië en Griekenland, waar de hoge pollenconcentraties eerder ontstaan al oplopen. ,,Vorig jaar zag je corona ook vanuit het zuiden opkomen.’’

Toen begon, zo blijkt uit onderzoek door 150 wetenschappers in 31 landen, de versnelling in toename van het aantal besmettingen pas op het moment dat de pollenconcentratie opliep. ,,Daar zit wel een kleine vertraging in’’, zegt Van Vliet. De besmettingscijfers liepen pas vier dagen na een stijging van de pollenconcentratie op. ,,Maar dat komt ook door een vertraging met het testen.’’

AD live blog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:28

Bijzonder, vorig jaar werd juist het tegenovergestelde vermoed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:29

elnienjo schreef:
Hooikoorts extra trigger voor meer besmettingen:
Citaat:
Een wereldwijd onderzoek toont aan dat meer pollen in de lucht geassocieerd is met meer coronabesmettingen. Het SARS-CoV-2-virus profiteert mogelijk van een verzwakte afweer door pollenblootstelling. Dit is niet alleen het geval bij hooikoortspatiënten, maar ook bij mensen die niet allergisch zijn. Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), het Elkerliek ziekenhuis en Wageningen University & Research zijn vanuit Nederland bij het onderzoek betrokken. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.

,,Het wordt spannend wat de besmettingscijfers gaan doen als eind maart populier els en berk in bloei komen’’, stelt onderzoeker Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit. Hij zegt dat die cijfers in zuidelijke landen als Italië en Griekenland, waar de hoge pollenconcentraties eerder ontstaan al oplopen. ,,Vorig jaar zag je corona ook vanuit het zuiden opkomen.’’

Toen begon, zo blijkt uit onderzoek door 150 wetenschappers in 31 landen, de versnelling in toename van het aantal besmettingen pas op het moment dat de pollenconcentratie opliep. ,,Daar zit wel een kleine vertraging in’’, zegt Van Vliet. De besmettingscijfers liepen pas vier dagen na een stijging van de pollenconcentratie op. ,,Maar dat komt ook door een vertraging met het testen.’’

AD live blog

Dat is interessant !
Inderdaad lopen de besmettingen in Griekenland op, terwijl zij het vorig jaar zo goed deden.

Ik ben heel erg allergisch voor pollen, grassen enz., maar ik heb al Corona in januari gehad, dus ik ga ervan uit, dat ik nu nog beschermd ben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:29

secricible schreef:

Ja, dat dacht ik idd ook maar ik kon het niet meer zo snel terugvinden.
Wel balen want ik heb echt stevige berk-hooikoorts en dat begint zo direct weer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:33

Hier een artikel uit 2020 met als conclusie:
Citaat:
De (zeer) significante resultaten laten zien dat er een omgekeerde relatie is tussen het aantal pollen en de levenscyclus van griepachtige epidemieën, en een iets sterkere omgekeerde relatie tussen door pollen veroorzaakte immuunreacties (gemeten aan de hand van inkomsten voor hooikoortsmedicatie) en griepachtige medische consulten. Dit ondersteunt het idee dat een geactiveerd immuunsysteem het voor griepachtige virussen moeilijker maakt om een nieuwe gastheer binnen te dringen. Tegelijkertijd kan er ook een omgevingsfactor spelen: meer stuifmeel in de lucht kan het voor een griepachtig virus moeilijker maken om buiten een gastheer te overleven. Als een pollenfirewall. We kunnen ook vaststellen dat aan het volgtijdelijkheidscriterium voor causaliteit is voldaan.

https://kanker-actueel.nl/hooikoortssei ... us-mc.html

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:34

Oh nou ... ik dacht dat ik het eerder verkeerd begrepen had, want toen heb ik inderdaad gelezen dat een pollenallergie je immuunsysteem juist op scherp zet en je zodoende minder snel ziek zou worden.
Ik merk dat ik dit soort dingen allemaal niet meer zo snel geloof en links laat liggen. Ik heb soms zoveel dingen gelezen waardoor ik echt bang werd en een heel zwart code zwart scenario voor me zag en dan bleek het in verhouding gewoon weer eens mee te vallen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:58

Ik heb ook hooikoorts en had idd vorig jaar het tegenovergestelde gelezen. Dus bijzonder dat ze nu hiermee komen. Gelukkig ben ik goed beschermd nu met anyi stoffen en recente prik.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:34

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:50

Hier al volop pollen, alles staat in bloei of heeft al gebloeid. Coronacijfers zijn erg goed, want mensen hebben zich aan de regels gehouden. Dat is veel belangrijker.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:01

bigone schreef:
Mijn opmerking was niet bedoeld om betweterig over te komen. Veel mensen weten niet hoe ze besmet zijn , dat kan twee redenen hebben, ze zijn onbewust toch regelmatig over de lijn gegaan of het virus is nog veel besmettelijker dan we denken.
Ik hoor best wel veel mensen die zeggen, ja mijn kind ( groot) of mijn zus of ouder of broer, is familie dus ik weet dat ze zich aan de regels houden. Terwijl je ze niet 24 uur ziet, denk dat heel veel mensen toch teveel vertrouwen op het feit dat ze die ander menen te kennen. Zie Kerst en de hausse aan besmettingen begin januari, duidelijker kun je het niet hebben.
Ik vertrouw mijn familie ook maar ze komen er niet in en zo denken mijn kinderen en 16 broers en zussen ook, ook over hun kinderen. Allemaal extra voorzichtig met als gevolg gelukkig nog geen besmettingen. En die wonen door het hele land, sommigen in de grootste besmettingshaarden en lang niet iedereen op een plek waar je gewoon op eigen terrein kunt verblijven.

En ik kan weer niet begrijpen dat je zo wilt leven. :)
Ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:02

Goede moet bak met zaden meenemen naar de moestuin en nog het nodige aan bloemen voor zaaien wat al kan in de kas. <3

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:07

Marcella schreef:
Goede moet bak met zaden meenemen naar de moestuin en nog het nodige aan bloemen voor zaaien wat al kan in de kas. <3

???????

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:09

Extra pollen voor mocht het inderdaad helpen tegen de corona.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:21

Sunnda schreef:
bigone schreef:
Mijn opmerking was niet bedoeld om betweterig over te komen. Veel mensen weten niet hoe ze besmet zijn , dat kan twee redenen hebben, ze zijn onbewust toch regelmatig over de lijn gegaan of het virus is nog veel besmettelijker dan we denken.
Ik hoor best wel veel mensen die zeggen, ja mijn kind ( groot) of mijn zus of ouder of broer, is familie dus ik weet dat ze zich aan de regels houden. Terwijl je ze niet 24 uur ziet, denk dat heel veel mensen toch teveel vertrouwen op het feit dat ze die ander menen te kennen. Zie Kerst en de hausse aan besmettingen begin januari, duidelijker kun je het niet hebben.
Ik vertrouw mijn familie ook maar ze komen er niet in en zo denken mijn kinderen en 16 broers en zussen ook, ook over hun kinderen. Allemaal extra voorzichtig met als gevolg gelukkig nog geen besmettingen. En die wonen door het hele land, sommigen in de grootste besmettingshaarden en lang niet iedereen op een plek waar je gewoon op eigen terrein kunt verblijven.

En ik kan weer niet begrijpen dat je zo wilt leven. :)
Ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Iets met risicogroepen ? Ik ben de jongste met ruim 60 , oudste zwager in de 80 met broze gezondheid. Misschien bij nadenken dat mensen hier voor kiezen, we willen graag elkaar zien in real life maar wachten gewoon tot het veilig kan.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:26

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Ja, dat dacht ik idd ook maar ik kon het niet meer zo snel terugvinden.
Wel balen want ik heb echt stevige berk-hooikoorts en dat begint zo direct weer.

Dat was dit onderzoek: https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20123133v5

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:35

Shaggy09 schreef:

Ik denk dat we in mei een beetje los gelaten worden. Net als vorig jaar maar dan lang niet zo soepel als toen. Kabinet is druk bezig met het laten verplichten tot testen en quarantaine als je uit een risico gebied komt. Ook als je met de Auto, trein, bus en boot de grens over komt.
Alle landen in EU zijn risico gebied :))

Ik denk dat ondanks we gevaccineerd worden nooit helemaal meer terug gaan naar hoe het voor Corona was.