Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:45

IMJ schreef:
En hoe heet een man dan die zich man voelt?

Dat heet ook cis

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:46

purny schreef:
purny schreef:
Ik ben tegen het basisinkomen

Ik zie het basisinkomen niet meer dan een bijstandsuitkering. Je krijgt gratis geld van de overheid. En aangezien sommige inwoners van NL het wel lekker vind om hun handje op te houden zullen ze hierdoor geen stap harder lopen naar een baan.
En hoe willen ze dit financieren dan? Misschien kom ik later nog op meer punten.

Een bijstandsuitkering is ook geen gratis geld van de overheid hoor. Ja je krijgt het, maar daar zitten enorm veel haken en ogen aan. Maar bij een basisinkomen zou je juist meer mensen hebben die toch aan het werk gaan. Juist omdat ze niet meer afhankelijk zijn van een uitkering en wat ze dus verdienen ook echt krijgen ipv ingehouden of dat het gevolgen heeft voor het aantal uren arbeidsgeschikt bijvoorbeeld. Een bijstandsuitkering is zoveel strenger, geen geld mogen lenen, grote cadeau's moet je zelfs doorgeven, als ZZPer alle inkomsten doorgeven en die worden ingehouden, partneralimentatie wordt ingehouden, noem maar op.

De mensen die hun hand op houden zullen er blijven, maar die zijn er nu ook. Maar het wordt voor juist heel veel mensen makkelijker, minder uren werken, werk dat je echt leuk vindt doen, toch voor jezelf beginnen, een paar uur werken voor mensen die niet zelfstandig aan een inkomen op bijstandsniveau kunnen komen en door basis inkomen toch nog iets meer te besteden hebben dan.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:58

Citaat:
Ik vind het echt zulk overdreven gezeik allemaal... sorry....

Dat mensen transgender of homosexueel zijn? Is dat al gezeik, seriously? Of dat er die termen voor zijn? Dat is namelijk gewoon praktisch, die termen om dingen aan te duiden. Als er een term voor trans is, is het in conversaties erover gewoon handig om een term als cis te hebben. Ik snap best dat transgenders daarvoor liever een dergelijke term horen dan 'ik ben niet trans, ik ben gewoon/normaal'. Dikke prima toch.

Dat je identificaties als non-binary of genderfluid onzin vindt is tot daar aan toe (ook al zou ik zeggen laat mensen zich zo labelen als ze dat willen), maar homo/hetero en trans/cis is ook al onzin?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:00

Ierpier schreef:
Citaat:
Dan is het gros een Cis..
Was hetero of gewoon vrouw te makkelijk?

Hetero is iets anders dan cis. Hetero gaat over sexuale geaardheid en is het tegenovergestelde van homo. Cis gaat over hoe je je voelt/identificeert qua geslacht en staat tegenover trans.

Helemaal mee eens. Je mag dus al niet meer normaal zijn, zelfs daar is een term voor. Net zoals een normale bevalling ineens een vaginale bevalling genoemd wordt (zo van "ben je vaginaal bevallen of via een keizersnede?"). Dan klinkt het ook ineens veel erger.

Voor de duidelijkheid, ik vind de terminologie onzin. Waarom moet alles maar een naam krijgen en in een hokje?

Whale

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:01

Niemand dwingt je toch om het te gebruiken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:03

Whale schreef:

Dat klopt, maar het is not done om iemand of jezelf normaal of gewoon te noemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:03

Ierpier schreef:
Citaat:

Dat mensen transgender of homosexueel zijn? Is dat al gezeik, seriously? Of dat er die termen voor zijn? Dat is namelijk gewoon praktisch, die termen om dingen aan te duiden. Als er een term voor trans is, is het in conversaties erover gewoon handig om een term als cis te hebben. Ik snap best dat transgenders daarvoor liever een dergelijke term horen dan 'ik ben niet trans, ik ben gewoon/normaal'. Dikke prima toch.

Dat je identificaties als non-binary of genderfluid onzin vindt is tot daar aan toe (ook al zou ik zeggen laat mensen zich zo labelen als ze dat willen), maar homo/hetero en trans/cis is ook al onzin?

Cis vind ik idd onzin als dat een verzonnen term is voor normaal. Normaal is tenslotte niets anders dan de norm wat inhoudt de meerderheid. De meerderheid van de bevolking is gewoon vrouw of gewoon man tenslotte.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:04

Alles moet een naam krijgen en in een hokje omdat veel mensen die zich op een manier identificeren die afwijkt van de norm daar behiefte aan kunnen hebben. Het is een manier om mensen te vinden die met dezelfde gevoelens over sexualiteit en genderidentificatie rondlopen. Het geeft een gevoel van ergens 'bij horen' en niet alleen zijn aan een groep die zich op dat vlak anders alleen en onbegrepen voelt in de samenleving.

En alle termen zijn 'verzonnen', dat is hoe taal werkt. Cis werd daarnaast ook al in 1991 gecoind en bestaat dus al langer. Bovendien is het in het Latijn het tegenovergestelde van trans. Helemaal niet vergezocht en gewoon een logische tegenhanger in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 11-09-19 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:04

Whale schreef:

Nee, maar dan mag ik er nog steeds wat van vinden, omdat het ter sprake komt in een discussietopic waar ergenissen gedeeld worden? :-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:05

Ierpier schreef:
Citaat:

Je vult wel erg veel voor me in he? Wellicht had je je bericht beter met een andere toon kunnen beginnen....

Ik wil helemaal niet in een cis hokje. Waarom moet ik iets zijn waarvan ik eerst de betekenis op moet zoeken?
Ik ben gewoon vrouw, niets meer en niets minder...

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:08

Excuus als ik wat fel over kwam LadyMadonna. Gevoelig puntje soms.

Je hoeft niet in een hokje, het is gewoon een term voor niet-trans. Ik snap niet dat je je daardoor in een hokje gestopt voelt.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 11-09-19 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:08

Giolli schreef:
Whale schreef:

Dat klopt, maar het is not done om iemand of jezelf normaal of gewoon te noemen.

Waarom is het not done on mezelf normaal te noemen? Serieus...?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:10

Je zullen je er niet voor aan de schandpaal nagelen, maar het suggereert dat trans personen 'abnormaal' zijn en dat is misschien wel zo in een talige betekenis op dat vlak, maar het heeft gewoon geen fijne bijklank. Ik als niet-hetero persoon ben ook niet zo'n fan van de zin "ik ben gewoon hetero". Dat heeft een bijklank. Ga je er niet om uitkafferen en ben niet beledigd oid, maar het is niet ideaal in mijn ogen. Daarom zijn termen als hetero en cis gewoon prettiger in dergelijke discussies.

Overigens hoef je de termen niet te gebruiken en mag je van mij zeggen wat je wilt. Laat echter de mensen die wel behoefte hebben aan dergelijke termen in hun waarde en zeg niet in hun gezicht dingen als 'ik ben niet trans, ik ben gewoon normaal'
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 11-09-19 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:16

Dit is de definitie van normaal
Citaat:
Normaal is datgene wat door de meeste mensen geaccepteerd wordt of dat wat de meeste mensen doen. Het wijkt niet af van de gangbare praktijk, ofwel iets verloopt volgens de regel. Wat precies als normaal wordt gedefinieerd hangt dus af van de omstandigheden en is vaak cultuurgebonden.15 mei 2010

Het is gewoon wat de meerderheid doet. Het is niet beledigend naar mensen die op wat voor gebied dan ook tot een minderheid behoren.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:19

elnienjo schreef:
Dit is de definitie van normaal
Citaat:
Normaal is datgene wat door de meeste mensen geaccepteerd wordt of dat wat de meeste mensen doen. Het wijkt niet af van de gangbare praktijk, ofwel iets verloopt volgens de regel. Wat precies als normaal wordt gedefinieerd hangt dus af van de omstandigheden en is vaak cultuurgebonden.15 mei 2010

Het is gewoon wat de meerderheid doet. Het is niet beledigend naar mensen die op wat voor gebied dan ook tot een minderheid behoren.

Ik weet wat de definitie van normaal is. Ik weet ook wat de bijklank is van normaal. We weten allemaal dat de definitie van normaal al lang niet meer de puur statische betekenis heeft. Normaal zoals het in onze taal gebruikt wordt komt met een waardeoordeel. "Die eens normaal man!"

Je kunt niet op basis van een definitie uit een woordenboek bepalen wat de bijklank van een woord is, dat wordt bepaald door gebruik en de culturele context. Daarnaast kun je niet op grond van een woordenboekdefinitie bepalen of een woord wel of niet beledigend opgevat wordt. Als mensen aangeven een term niet prettig te vinden, is het dan zoveel moeite om dat gewoon niet te doen? Wie ben jij om te zeggen dat het niet zo is?
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 11-09-19 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:21

Ierpier schreef:
Ik weet wat de definitie van normaal is. Ik weet ook wat de bijklank is van normaal. Je kunt niet op basis van een definitie uit een woordenboek bepalen wat de bijklank van een woord is, dat wordt bepaald door gebruik en de culturele context. Daarnaast kun je niet op grond van een woordenboekdefinitie bepalen of een woord wel of niet beledigend opgevat wordt. Als mensen aangeven dat ze het niet prettig vinden om als abnormaal aangemerkt te worden, is het dan zoveel moeite om dat gewoon niet te doen?

Tja en ik wil niet aangeduid worden met een term die ik eerst moet googlen (cis) daarvoor vraagt ook niemand om toestemming.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:25

Wordt jij er dagelijks mee aangeduid dan? :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:27

Whale schreef:
Wordt jij er dagelijks mee aangeduid dan? :+

Nee, ik had er nog nooit van gehoord tot ik het hier las :D
Maar vind het gewoon raar dat minderheidsgroeperingen een term verzinnen voor de meerderheidsgroepering. Denk dat mijn homovrienden van mijn generatie die nieuwerwetse onzin ook niet kennen.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:27

elnienjo schreef:
Ierpier schreef:
Ik weet wat de definitie van normaal is. Ik weet ook wat de bijklank is van normaal. Je kunt niet op basis van een definitie uit een woordenboek bepalen wat de bijklank van een woord is, dat wordt bepaald door gebruik en de culturele context. Daarnaast kun je niet op grond van een woordenboekdefinitie bepalen of een woord wel of niet beledigend opgevat wordt. Als mensen aangeven dat ze het niet prettig vinden om als abnormaal aangemerkt te worden, is het dan zoveel moeite om dat gewoon niet te doen?

Tja en ik wil niet aangeduid worden met een term die ik eerst moet googlen (cis) daarvoor vraagt ook niemand om toestemming.

Ik probeer hier met de beste bedoelingen een uitleg te geven over waarom de behoefte aan dergelijke termen er is ik vind dit een beetje een flauwe opmerking terug. Als niet-transgender heb je niet de historie van het als abnormaal of mentaal ziek worden gezien, van onderdrukking, ridicule en geweld over wie je bent. Dat is niet te vergelijken.

Geen zorgen, tenzij je je in een extreem 'woke' lbgtq milieu bevind zul je jezelf niet als 'cis' hoeven te introduceren. De term 'vrouw' zal prima volstaan. De term cis wordt vooral gebruikt binnen dat soort gesprekken zodat je niet de hele tijd het hoeft te hebben over 'normale mensen' (met alle bijklanken) of 'niet-transgenders' (onhandig). Bijna alle woorden hebben een tegenhanger, dus logisch dat er ook een voor trans is (en dat is niet normaal, want dat betekent niet wat je aan wil duiden.) je hoeft 't niet te gebruiken, maar laat mensen die dat wel doen in hun waarde.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 11-09-19 19:36, in het totaal 3 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:33

Elnienjo jij hield toch van hokjes? Dit is de keerzijde daarvan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:37

SusanH schreef:

De meerderheid van iets heeft wat mij betreft geen hokje nodig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:37

Normaal is echt super saaaaaai!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:38

elnienjo schreef:
F_Orumster schreef:
Het overkomt mij dus juist wel geregeld dat wanneer ik mijn wang aanbied een kind alsnog onhandig staat te hannesen om me een zoen op mn mond te geven. Inderdaad zoals hierboven gezegd, geen droge :D . Dan is de lading nog groter omdat de ouders zagen dat ik er onderuit probeerde te komen en het kind een beetje heeft moeten zoeken.

Als volwassene hoef je geen kus van een kind te accepteren natuurlijk, je bent groter dus blijf rechtop staan. Vieze onhygienische snottebellen en kwijl. Je zou van minder ziek worden.

Het gaat om wanneer je ergens op visite bent en een kind op bed gaat. Best veel Ouders laten dan het kind rondgaan voor de nachtkus (al bijzonder vind ik). Dus geen ontsnappen aan ;)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:38

elnienjo schreef:
SusanH schreef:

De meerderheid van iets heeft wat mij betreft geen hokje nodig.

Het is niet eens echt een hokje, het is een term. Gewoon een alternatief voor niet-transgender, net zoals dat donker een woord is voor niet-licht. Ik snap niet dat je er zo moeilijk over kunt doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:39

Karma schreef:
Wat is "cis"?

IMJ schreef:
Avalanche81 schreef:

Dat je bijvoorbeeld geboren bent met vrouwelijke geslachtsorganen en je ook vrouw voelt :)

Een cis vrouw is geboren met een vagina, baarmoeder enz. en wil daar ook niets aan veranderen.

Dan is het gros een Cis..
Was hetero of gewoon vrouw te makkelijk?

Nee, niet te makkelijk, maar hetero slaat op je seksualiteit, dus op wie je valt.

"Gewoon vrouw' sluit transvrouwen uit :)