Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:35

wau, super! hartstikke bedankt!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:09

Veriye schreef:
wau, super! hartstikke bedankt!

Anytime *\o/* hopelijk smaakt het :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:33

Ik ga het ook proberen!

Hier mocht ik achter 9 gratis dendermondse eenden van een jaar oud. Toen ik wou vertrekken kreeg ik ook nog 6 eendenkuikens mee en een schitterende mechelse koekoekhaan <3 Super blij met de haan want zocht nog onverwant bloed.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:04

Wat leuk DMH. Ik wil ook zo graag mijn eigen boerderijtje.

Kan niet wachten tot wij op zoek kunnen naar een eigen plek

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:05

DeMolenhoek schreef:
Ik ga het ook proberen!

Hier mocht ik achter 9 gratis dendermondse eenden van een jaar oud. Toen ik wou vertrekken kreeg ik ook nog 6 eendenkuikens mee en een schitterende mechelse koekoekhaan <3 Super blij met de haan want zocht nog onverwant bloed.

Wat gaaf zeg! Dat is nog eens een mooie meevaller :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:17

Ja inderdaad! Had de dag ervoor nog bij een bevriende kweker gevraagd of hij nog een haan had maar helaas. Kan niet wachten tot hij is verruifd (klopt dat?) Hij moest weg omdat hij vocht met de andere hanen en dat is wel aan de staart te zien :)

Voor wie wil: Ik heb binnen enkele weken waarschijnlijk een overschot aan bevruchte kwarteleitjes. Niet de grote getallen (15-20 per keer) maar wie wil, stuur ik ze tegen verzendprijs op :) Misschien leuk voor wie eens wil proberen kwartels te houden of ander bloed zoekt :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:25

Djoena, als je die ingemaakte eieren afspoelt, smaken ze dan naar gewoon gekookte eieren?
Ik ga het denk ik ook wel proberen, klinkt interessant!
Hoe groot zijn de potten die je gebruikt?

De Molenhoek, gaaf dat je er een haan bij kreeg! Die hanen van de Mechelse zijn echt zo gaaf. Enorm imposant.
Hier loopt de handel met broedeieren en kuikens erg goed, scheelt dat ik in het noorden van het land eigenlijk de enige ben met dit ras.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:00

JudithO schreef:
Djoena, als je die ingemaakte eieren afspoelt, smaken ze dan naar gewoon gekookte eieren?
Ik ga het denk ik ook wel proberen, klinkt interessant!
Hoe groot zijn de potten die je gebruikt?

De Molenhoek, gaaf dat je er een haan bij kreeg! Die hanen van de Mechelse zijn echt zo gaaf. Enorm imposant.
Hier loopt de handel met broedeieren en kuikens erg goed, scheelt dat ik in het noorden van het land eigenlijk de enige ben met dit ras.

Nee het eigeel is dan wel echt zuurder dan normale gekookte eieren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:03

Gelukkig bestaat er mayonaise dan :D

Doe je ze in weckpotten of in potten met een schroefdeksel? Of maakt dat niet uit? En eenmaal open, is het dan eventjes te bewaren?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:12

Schroefdeksel :j Ik gebruik gewone glazen groentepotjes die ik van familie en vrienden krijg

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:38

Dat moet geprobeerd worden :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 09:47

Dat recept ga ik binnenkort ook proberen! Ik ben benieuwd!

Dat is een mooie deal Molenhoek! :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:21

Scheren sommigen van jullie ook zelf jullie schapen? Hier blijven wij maar wachten op meerdere scheerders, maar blijkbaar zijn 3 schapen niet interessant genoeg om te doen... Vanavond ga ik dus mijn eigen machine gaan aankopen en het zelf proberen na het zien van meerdere youtubefilmpjes

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:59

Wat vervelend dat ze steeds niet komen opdagen zeg. Onze schapen zijn gelukkig al geschoren voordat we ze kochten. Ik zag dat ze een tijdje geleden hier (redelijk) in de buurt een scheerworkshop hadden, hopelijk komt dat volgend jaar terug. Ik heb in elk geval wel gelezen dat een echte schapenscheerschaar :+ en niet een scheermachine het fijnst en veiligst is om mee te beginnen. Hoe dan ook lijkt het me een pittig klusje, zeker met die temperaturen van gister.

Wij hebben vorige maand dus twee ooien gehaald. De lammeren wilden die mensen in eerste instantie graag zelf houden, maar nadat we vorige week een berichtje kregen dat ze zich bedacht hadden hebben we die maandag ook maar meegenomen. Nu binnenkort nog eens langs een fokker die ons hopelijk kan helpen aan een dekram en misschien nog een paar ooitjes erbij.

De lammeren:

Afbeelding

En de hele (kleine) kudde:

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:59

DeMolenhoek schreef:
Scheren sommigen van jullie ook zelf jullie schapen? Hier blijven wij maar wachten op meerdere scheerders, maar blijkbaar zijn 3 schapen niet interessant genoeg om te doen... Vanavond ga ik dus mijn eigen machine gaan aankopen en het zelf proberen na het zien van meerdere youtubefilmpjes

De mijne horen geplukt te kunnen worden, maar dat gaat niet bij allemaal even goed. Volgende ram die er op gaat wordt Soay, dan maar kruising, maar die raseigenschap is voor mij te belangrijk om 100% shetland te fokken als dat kennelijk geen goed selectiekriterium meer is ivm standaard scheren (begrijpelijk met wat meer dieren, maar voor mij niet leuk).

Let op bij scheren/knippen dat je de huid strak trekt en van de wol afblijft. Je gaat net zo makkelijk door wol als vel heen met een scherp apparaat/schaar en scherp is noodzakelijk.

En zeker met dit weer, of paar dagen ophokken of heel goed opletten (dikste opzetstuk als je die hebt) dat je een laagje wol laat staan als bescherming tegen de zon. Anders verbrand de huid er onder alsnog.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 20:21

Ik zoek altijd via marktplaatst een scheerder en heb daar nooit problemen mee gehad. En wij hebben er ook maar een paar. Geen tips voor zelf scheren van mijn kant helaas.

Gister helaas wel een ooi met maden en een volwassen hen doodgegaan door de warmte. Het was hier in het oosten gister echt zo warm... Schapen stonden in de schaduw zelfs met de bekken open te hijgen. Nu gaat het vanavond eindelijk wat afkoelen gelukkig!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:36

Schapen scheren is smerig zwaar werk. Althans zolang je niet de perfecte techniek te pakken hebt en het dus echt moet hebben van kracht. Dit jaar weer een paar ‘nieuwe’ scheerders zien langskomen en het viel ze zwaar. Terwijl je bij de meer ervaren scheerders goed kan zien dat ze met hele kleine manipulaties het schaap in de juiste positie kunnen brengen.
Wij laten het dus lekker doen zolang het kan.

Schapen inderdaad wel even een dag of 3 binnen of in ieder geval onder een overkapping houden zodat ze weer wat bescherming op kunnen opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:01

Ondertussen zijn 2 van de 3 gedaan. Elke dag 1. Inderdaad loeizwaar. Over de afwerking ga ik het maar niet hebben, maar ze zijn allersinds geschoren :')

Hier net bonen gedopt. Gaan vanavond al in de wok.

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 17:06

Die bonen zien er goed uit!

Hier vandaag even geschaapworsteld voor het bloedonderzoek op zwoegerziekte. Dat vond ik intensief genoeg, dus respect voor je scheerwerkzaamheden!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 09:34

Hebben ze gesmaakt? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:52

Jazeker! Zaten in wok en was gewoon overheerlijk.

Afbeelding

Vandaag wat kippen gevangen. Ondertussen zijn ze al op wintersport :D

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 01:07

lizy29 schreef:
Schapen scheren is smerig zwaar werk. Althans zolang je niet de perfecte techniek te pakken hebt en het dus echt moet hebben van kracht. Dit jaar weer een paar ‘nieuwe’ scheerders zien langskomen en het viel ze zwaar. Terwijl je bij de meer ervaren scheerders goed kan zien dat ze met hele kleine manipulaties het schaap in de juiste positie kunnen brengen.
Wij laten het dus lekker doen zolang het kan.

Schapen inderdaad wel even een dag of 3 binnen of in ieder geval onder een overkapping houden zodat ze weer wat bescherming op kunnen opbouwen.

Oh maar er zijn, als je maar enkele schapen hebt simpeler manieren die niet veel kracht kosten. Je kunt het schaap gewoon laten staan ( aan halster) ipv op de kont zetten. Wol openen op de rug en strooksgewijs daarvan scheren. Het kost meer tijd en je wol is naderhand niet zo mooi als de professionele methode, maar als je niet aan een scheerder kan komen is het voor een paar schaapjes prima zelf te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:22

Ze zijn geschoren. Een kwartier per schaap :) Over de afwerking ga ik het maar niet hebben :')

Voor wie interesse heeft in de gewichten. Ze zijn van midden februari.

Ross (dubbele borst) Enkel hennen, hanen waren al eerder geslacht:

1805
1450
2070

Sasso, hennen en hanen door elkar. Biovleeskip die op 9 weken zouden moeten geslacht worden, maar dat haalden we niet qua gewicht. Gewicht is nog altijd niet je van het en twijfel of wij hier mee verder gaan. Heb wel een foktoom gehouden om verder te expirimenteren, want moet zeggen dat de 3 mooiste en zwaarste hennen nog rondlopen :D:

1250
1246
1467
770
1250
1108
1512
1170

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 22:45

Oh die Sasso is niet al te best nee. Die Ross zijn wel mooi! De Orpingtons zijn hier met 6 maanden tussen de 1.7 en 2 kilo (schoongemaakt).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:53

Ik moet nog gaan verzinnen hoe ik straks mijn tarwe moet gaan oogsten en wanneer. :=