Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:23

Anoniem schreef:
A3a1: die hond vind ik een ander verhaal, je geeft immers zelf al aan dat je voor de hond ook een kaartje betaalt. Ik moet de eerste reiziger nog tegen komen die een kaartje betaalt voor z'n boodschappentas :+

Mensen die met de trein/bus/tram gaan betalen toch ook? Waarom zou die hond dan voor gaan als het om een plek gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:29

Koper schreef:
Anoniem schreef:
A3a1: die hond vind ik een ander verhaal, je geeft immers zelf al aan dat je voor de hond ook een kaartje betaalt. Ik moet de eerste reiziger nog tegen komen die een kaartje betaalt voor z'n boodschappentas :+

Mensen die met de trein/bus/tram gaan betalen toch ook? Waarom zou die hond dan voor gaan als het om een plek gaat?

Nu moet je me geen woorden in de mond leggen. Het ging in eerste instantie om tassen op stoelen. Ik heb overigens nog nooit een grote hond op een stoel gezien in het OV maar dat terzijde. Maar ik doelde er meer op dat ik de eerste persoon nog moet zien die een ticket koopt voor z'n tas om die op een stoel te deponeren. Als iemand een kaartje koopt voor z'n hond.. Tja.. Dat een ander dan wellicht later het OV in komt waardoor de bus wellicht vol is; dan kan je altijd nog overleggen wie er staat en wie er zit. Maar me graag geen woorden in de mond leggen. Ik zeg nergens dat een hond voorrang heeft. Echter vind ik wel dat je als fatsoenlijk persoon bést je tas even op schoot kan houden als er mensen instappen. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:35

Oh zo :)

Voor een hond of een fiets moet je nou eenmaal een kaartje kopen. Voor een tas niet. Voor een jack russel moet je wel een kaartje kopen, voor een halve boekenkast (als je in met de trein mee wil nemen) niet en voor een cavia ook niet. Het is niet anders.

Overigens zet ik wel mijn tas en vaak ook eventuele overige zooi op een zitplaats. Tenzij het heel druk is natuurlijk. Maar inderdaad, zoals al gezegd werd: de vloer is nou niet bepaald schoon te noemen.

MarlindeRooz

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:42

"Een kleine hond mag gratis mee in de trein als het dier in een tas, mand of op schoot gehouden wordt. (de hond mag dan geen zit- of staanplaats in beslag nemen en valt onder de 'handbagage')"

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:47

En gewoon los aan de lijn, dus niet op schoot, moet je er dus voor betalen ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:56

Anoniem schreef:

Tja het fatsoen.. Fatsoen komt van 2 kanten. Kijken waar je je kont neerplant: prima. Maar óók even je tas van de stoel afhalen als er mensen binnenkomen. :)

Die ov chip werkt idd 9 van de 10 keer niet. Of de poortjes werken niet. Ook waanzinnig. Of er rent er eentje snel achter je aan waardoor het poortje dichtslaat. Prachtig :')

Ik wacht gewoon tot het gevraag wordt, meestal zit ik te lezen of spelletje op de telefoon te doen, of ik klets. Ga ervanuit dat iemand het vraagt, behalve als het heel druk is maar dan zit mijn tas al op mijn schoot.
Mijn schilderijen, passen alleen niet op schoot of ergens anders.
Boodschappentassen of rugzakken, passen helaas nergens anders dan op de stoel naast je.
In het gangpad breekt iedereen zijn nek erover.

Dus daarvoor moet je bij de NS zijn.

Ik begrijp dat je niet goed ter been bent en dat wij dat niet kunnen zien.
Tja dat is niemand zijn fout maar je zult dus moeten vragen en dan gaat er vast wel iemand voor je staan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:57

Anoniem schreef:
Zat plekken of niet.. Je tas hoeft niet op de stoel..

Hier ook geen ergernissen. Ja hooguit dat de OV dingen in de tram 9 van de 10 keer buiten gebruik zijn en dat mensen dan toch 10x proberen in te checken :') zelfs al doen ze er een zakje overheen doet men 't nog.. En dat ding maar piepen :')

Nou ja je kan ook even kijken of de stoel leeg is ipv je derrière er te parkeren. En trouwens als de bus bijna leeg is leg ik m'n tas gewoon op de stoel
En die man was al in de bus maar was doorgelopen

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:03

Er kwam net in de trein een ontzettend vieze man naast me zitten! Hij rook alsof hij net 10 sigaretten gerookt had in 1x en zich 3 weken niet gewassen had. Hij had ook zo'n enorm pak met shag ofzo vast (iig een grote witte doos waar in koeienletters "roken is dodelijk" op stond := ) hij rochelde ook heel slijmerig bij elke ademhaling.
Ik word altijd ontzettend benauwd van zo'n rooklucht dus ik wilde opstaan, schoof hij alleen een heel klein stukje naar achteren maar bleef gewoon zitten. Moest ik me er langs wringen met m'n krukken := Was niet heel handig zeg maar.
Maargoed, daarna had ik iig weer "frisse" lucht. :):)
De rooklucht hangt alleen nog steeds aan m'n jas :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:03

A3a1 schreef:
Reis plm 1x per week met de trein.
Geen ergernissen, ze rijden meestal op tijd, soms is de communicatie knullig.
Het fatsoen om ff te kijken of je je derriere niet op een tas parkeert, is er meestal wel. Anders vraag ik of ze een momentje kunnen wachten. Irritatie daarover= jouw probleem, er is te weinig ruimte om je spullen goed te vervoeren, grote dingen als schilderijen die ik op zo een dag mee moet nemen, ontbreekt volkomen.
Soms gaat de hond mee, is groot, tja ik betaal voor hem dus hij heeft ook gewoon recht op een plekje.
Dus irritatie= jouw probleem.
Kortom, life is simple, als je even kijkt naar wat realistisch is in de situatie zoals die is.
Ik ben zelf vriendelijk en voorkomend, altijd een glimlach voor de gestresste reiziger.

Wacht, 1 mega irritatie, die stomme OV chipkaart.
Die mogen ze schrappen, het ding werkt de helft van de tijd niet, de hele tijd dat stomme in en uitchecken.
Geef mij maar weer gewoon een kaartje ( die ik zelfs datumloos kan kopen, of op datum in het vooruit ) of als ik eens vaak op en neer ga dat ik een weekkaart of maandkaart kan kopen.

Je betaald niet voor een plekje. Je betaald voor het gebruik van het ov.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:05

Schilderijen zijn prima te vervoeren zonder je medereizigers te hinderen hoor, in de dubbeldekkers passen die tussen de stoelen die rug aan rug staan zeg maar. Daar is ook bagageruimte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:09

Veel intercity's zijn omgebouwd zodat er bijna geen plekken meer zijn die rug aan rug staan. Daardoor kun je namelijk iets meer stoelen kwijt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:15

Foaly schreef:
Appels gaan nog wel, sinaasappels daarentegen :r

banaan, smorgens, vlak naast je, gaat ook niet

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:46

A3a1 schreef:
Ik wacht gewoon tot het gevraag wordt, meestal zit ik te lezen of spelletje op de telefoon te doen, of ik klets. Ga ervanuit dat iemand het vraagt, behalve als het heel druk is maar dan zit mijn tas al op mijn schoot.

Tja, jouw probleem als er dan toch iemand op je tas gaat zitten. Hoe kom je er bij dat iemand anders moet vragen of jij jouw spullen weg wil halen? Beetje rare aanname.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:04

Mijn tas staat standaard al op men schoot, zit veel te veel spullen in die teveel waarde hebben, en ze zijn zo met je tas weg als ze naast je staat. en het is inderdaad ook veel te associaal

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:08

Koper schreef:
A3a1 schreef:

Tja, jouw probleem als er dan toch iemand op je tas gaat zitten. Hoe kom je er bij dat iemand anders moet vragen of jij jouw spullen weg wil halen? Beetje rare aanname.

Omdat je het niet altijd door hebt dat er iemand naast je wilt gaan zitten ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:15

Koper schreef:

Het lijkt me eigenlijk juist normaal dat je het even vraagt. Laten we geen ruzie maken waar de dingen ook op een vriendelijke manier opgelost kunnen worden. Het is in dit topic volgens mij wel meer dan duidelijk geworden dat er heel veel redenen zijn waarom je een tas op de stoel zou zetten en misschien niet op tijd bent... ik hoop dat iedereen rekening met elkaar wil houden en als het druk is ook zelf de tas even van de stoel haalt, maar als dat niet gebeurt om welke reden dan ook: vraag het even.

De wereld wordt echt leuker van wat vriendelijkheid :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:25

De beleefdheid is toch dat je vraagt of je naast iemand mag zitten of of er daar plaats is naast die persoon als er een tas staat op de plek waar jij wil gaan zitten?

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:27

Shadow0 schreef:
Koper schreef:

Het lijkt me eigenlijk juist normaal dat je het even vraagt. Laten we geen ruzie maken waar de dingen ook op een vriendelijke manier opgelost kunnen worden. Het is in dit topic volgens mij wel meer dan duidelijk geworden dat er heel veel redenen zijn waarom je een tas op de stoel zou zetten en misschien niet op tijd bent... ik hoop dat iedereen rekening met elkaar wil houden en als het druk is ook zelf de tas even van de stoel haalt, maar als dat niet gebeurt om welke reden dan ook: vraag het even.

De wereld wordt echt leuker van wat vriendelijkheid :j

Ja dat fatsoen hebben mensen soms dus niet en dan niet alleen in het openbaar vervoer. Laatst een stel kakelende brouw met kortpittig kapsel, wezen heel druk naar de plaatsen om mij heen en eentje daarvan ging, zonder te kijken of te vragen, gewoon op de stoel naast mij zitten. Meestal reis ik met veel spullen, dus houd ik de tas met waardevolle dingen naast mij op de stoel, heb die dus maar snel weggetrokken.

Maar zoiets als vragen of je in de rij staat ergens voor, is ook al een opgave. Afgelopen zaterdag, mijn moeder en ik, in de rij bij een tweedehands winkel. Ik had mij omgedraaid naar de tafel achter ons, mijn moeder naar een kast naast haar en een man schuift gewoon voor ons. "Ja jullie zijn aan het kijken naar spullen en staan dus niet in de rij" en terwijl ik aangeef dat wij dat wel staan "Ja, nee, achterlijk, jullie staan er niet in". Ben ook maar boos de winkel uitgelopen voordat ik uit mijn slof zou schieten, debiel zonder fatsoen :')

Dus nee fatsoen is bij sommige duidelijk te missen, maar in plaats van mij daarover druk te maken, haal ik diep adem, tel tot tien en ga gewoon verder met mijn eigen ding. Kans ik toch erg klein dat ik die persoon nog eens tegenkom ;)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:40

Ik vind het ook fatsoenlijk om even te vragen of je naast iemand mag zitten. Dat vind ik veel beter dan je reet op iemand tas te planten of zelfs de tas zelf weg te gaan halen. Dat laatste is hier namelijk een keer het geval geweest!

Het was toen best druk in de trein, geen zitplaatsen meer. Voor mij geen probleem, ik ga wel op het trapje zitten. Tot mijn verbazing kwam er na een tijdje een meneer (ik gok hem rond de 70/80 jaar) ook op het trapje zitten. Blijkbaar had niemand het fatsoen gehad deze meneer een zitplek aan te bieden. Ik kwam wat aan de klets met deze meneer en had hem aangeboden bij de eerstvolgende stop (waar mensen bij uitstapte) een zitplek voor deze meneer te zoeken.
Aangezien deze meneer niet zo heel vlot was, heb ik toen mijn tas op een stoel gezet om deze bezet te houden en meneer op te halen. Kom ik terug bij de stoel, heeft iemand mijn tas op de grond gekwakt en is zelf op de stoel gaan zitten. En echt niet dat deze jongeman op wilde gaan staan! Na hem een aantal keer duidelijk uitgelegd te hebben waarom mijn tas daar stond is hij zuchtend en kreunend opgestaan en kon meneer eindelijk zitten. Maar man wat stond ik te koken zeg -:(-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:46

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:54

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:36

Warboel schreef:
Schilderijen zijn prima te vervoeren zonder je medereizigers te hinderen hoor, in de dubbeldekkers passen die tussen de stoelen die rug aan rug staan zeg maar. Daar is ook bagageruimte.

Aangezien we het nu over drukke momenten hebben, moet je maar net geluk hebben dat het daarbij past. Of dat je daarbij kunt komen.
Maar ik wacht ook regelmatig een half uur om ev. drukte te vermijden alleen lukt dat niet altijd.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:09

ik vraag zelfs of ik naast iemand mag zitten als er geen tas staat..
mijn tas heb ik ook naast mij staan, zodra het druk word zet ik hem op schoot. ik val niemand lastig met mijn spullen, dus ik zie het probleem van je tas naast je zetten niet zo in? zolang je er niemand mee hinderd is er toch niks aan de hand.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:13

its_daantjee schreef:
ik vraag zelfs of ik naast iemand mag zitten als er geen tas staat..
mijn tas heb ik ook naast mij staan, zodra het druk word zet ik hem op schoot. ik val niemand lastig met mijn spullen, dus ik zie het probleem van je tas naast je zetten niet zo in? zolang je er niemand mee hinderd is er toch niks aan de hand.

Ik ook

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 00:02

Knudd schreef:
een stel kakelende brouw met kortpittig kapsel

_O- _O-

Mensen, wat is dat fluiten = niet meer instappen opeens? Was dat niet altijd al? :+