Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Omdat ik God in mijn hart heb, en er daardoor geen plaats is voor de duivel.
De duivel zorgt voor het kwaad, en probeert je te verleiden om Jezus te verlaten.
verootjoo schreef:Ah... nu snap ik het. Het gaat weer over het oude testament
Ik geloof dat dat al een paar keer uitgelegd was toch?
Met de komst van Jezus en zijn kruisiging is de wet vervuld. Wij leven nu dus onder de nieuwe wet, de wet van Jezus. De wet waarvan de belangrijkste regel is: "heb God lief boven alles, en uw naaste als uzelf". Gods liefde staat daarin centraal, en onze zonden worden vergeven.
Wij hebben dus eigenlijk weinig meer te maken met de wet uit het oude testament
christel1857 schreef:verootjoo schreef:Ah... nu snap ik het. Het gaat weer over het oude testament
Ik geloof dat dat al een paar keer uitgelegd was toch?
Met de komst van Jezus en zijn kruisiging is de wet vervuld. Wij leven nu dus onder de nieuwe wet, de wet van Jezus. De wet waarvan de belangrijkste regel is: "heb God lief boven alles, en uw naaste als uzelf". Gods liefde staat daarin centraal, en onze zonden worden vergeven.
Wij hebben dus eigenlijk weinig meer te maken met de wet uit het oude testament
Maar wat is het nut dan van het oude testament?
Heino schreef:"Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe." (1 Samuël 15;3)
Daphna schreef:Wow, ik geloof bijna niet wat ik lees. Het oude testament is zeer waardevol, en echt niet alleen een geschiedenis boek. Of bestuderen joden alleen maar hun voorvadergeschiedenis wat wel handig is??????
Daphna schreef:Heino schreef:"Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe." (1 Samuël 15;3)
1. And Samuel said to Saul, "The Lord sent me to anoint you to be king over His people, over Israel; and now hearken to the voice of the words of the Lord. א.
2. So said the Lord of Hosts, 'I remember that which Amalek did to Israel, how he laid (wait) for him on the way, when he came up out of Egypt. ב.
3. Now, go, and you shall smite Amalek, and you shall utterly destroy all that is his, and you shall not have pity on him: and you shall slay both man and woman, infant and suckling, ox and sheep, camel and ass.' " ג.
4. And Saul called the people together, and he counted them in Telaim, two hundred thousand footmen, and ten thousand, the men of Judah. ד.
5. And Saul came as far as the city of Amalek, and he fought in the valley. ה.
6. And Saul said to the Kenite, "Turn away and go down from among the Amalekites, lest I destroy you with them, and you did kindness with all the children of Israel, when they went up out of Egypt." And the Kenites turned away from amidst Amalek. ו.
7. And Saul smote Amalek, from Havilah until you come to Shur, which is in front of Egypt. ז.
8. And he seized Agag, the king of Amalek, alive; and he completely destroyed all the people with the edge of the sword. ח.
9. And Saul and the people had pity on Agag, and on the best of the sheep and the cattle, and the fatlings, and on the fattened sheep, and on all that was good; and they did not want to destroy them; but everything which was vile and feeble, that they utterly destroyed. ט.
10. And the word of the Lord came to Samuel, saying, י.
11. "I regret that I have made Saul king, for he has turned back from following Me, and he has not fulfilled My words." And it distressed Samuel, and he cried out to the Lord all night.
verootjoo schreef:Daphna schreef:Wow, ik geloof bijna niet wat ik lees. Het oude testament is zeer waardevol, en echt niet alleen een geschiedenis boek. Of bestuderen joden alleen maar hun voorvadergeschiedenis wat wel handig is??????
Zo bedoel ik het niet, en tuurlijk is het OT heel waardevol, maar wij leven niet meer naar de wet die die daarin beschreven staat, want die heeft Jezus al vervuld voor onsDaarom eten wij (ik althans) ook weer varkensvlees en de rest van de spijswet, en de andere wetten. Wat niet wil zeggen dat het goed voor je is. God heeft die regels niet ooit voor niks gegeven. Dus er staan wel veel waardevolle en leerzame dingen in, maar met de komst van Jezus is er een hoop verandert, en dat staat beschreven in het OT
En joden en christenen is wel een heel verschil.
christel1857 schreef:verootjoo schreef:Zo bedoel ik het niet, en tuurlijk is het OT heel waardevol, maar wij leven niet meer naar de wet die die daarin beschreven staat, want die heeft Jezus al vervuld voor onsDaarom eten wij (ik althans) ook weer varkensvlees en de rest van de spijswet, en de andere wetten. Wat niet wil zeggen dat het goed voor je is. God heeft die regels niet ooit voor niks gegeven. Dus er staan wel veel waardevolle en leerzame dingen in, maar met de komst van Jezus is er een hoop verandert, en dat staat beschreven in het OT
En joden en christenen is wel een heel verschil.
Als het oude testament niet letterlijk gelezen moet worden. Waarom ben je dan wel een creationist?
Daphna schreef:Wow, ik geloof bijna niet wat ik lees. Het oude testament is zeer waardevol, en echt niet alleen een geschiedenis boek. Of bestuderen joden alleen maar hun voorvadergeschiedenis wat wel handig is??????
Ik ben dan wel moslim, bekeerd vanuit het jodendom, maar toch..![]()
![]()
![]()
![]()
De geweldadige teksten van Heino, zijn overigens volledig uit het verband gerukt. Net zoals Wilders zijn Koran quotes in zijn film Fitna.
christel1857 schreef:Ik heb niks tegen het hele plaatje willen zien. Maar het is ontzettend verwerpelijk in mijn ogen om tegenover ieder negatief stuk een positief stuk te zetten. Dat maakt het negatieve stuk tekst niet minder negatief.
Blue_Eyes schreef:Verootjoo, dat is niet helemaal waar - Jezus zegt zelf dat er geen jota van de wet afgedaan heeft. Maar wat wij vaak niet kunnen en wat de Joden in die tijd wel konden, is de symboliek zien in al die voorschriften en daarmee lezen tussen de regels door: wat ermee bedoeld wordt.
christel1857 schreef:Ik vind het jammer dat wanneer er iemand kritisch is ten opzichte van religieuze teksten dat er dan meteen wordt gesmeten met jullie lezen het niet goed, jullie trekken het uit zijn verband etc. Hoezo oogkleppen op en alleen het positieve uit de bijbel willen zien? Ik heb pas écht respect voor iemand die durft toe te geven dat er dingen in de bijbel staan die veel te makkelijk als geweldadig kunnen worden gezien door een hele hoop mensen die niet zo intelligent zijn als jullie. En daarmee is de bijbel een boek die in sommige gevallen ernstig kan worden misbruikt om geweld en onderdrukking te rechtvaardigen.
Werkelijk alles wat er door kritische mensen wordt gezegd wordt door jullie van tafel geveegd onder het mom van: "jullie snappen niet wat er staat"
Een beetje meer inlevingsvermogen is wel gewenst aub