Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:47

Ja maar toch weten sommige mensen het op de een of andere manier toch zo te interpreteren dat het misgaat. En dan vraag ik me ook af, waarom heb bvb jij de juiste (geweldloze) interpretatie en de ander een verkeerde (gewelddadige) interpretatie?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:51

Omdat ik God in mijn hart heb, en er daardoor geen plaats is voor de duivel.

De duivel zorgt voor het kwaad, en probeert je te verleiden om Jezus te verlaten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:56

verootjoo schreef:
Omdat ik God in mijn hart heb, en er daardoor geen plaats is voor de duivel.

De duivel zorgt voor het kwaad, en probeert je te verleiden om Jezus te verlaten.

Maar waarom zie jij het zo, en ziet een ander het anders? Waarom zijn er zoveel mensen die onder de naam geloof geweld plegen? Dat is toch raar, wanneer het geloof daar ontzettend duidelijk in zou zijn? Als het nou om een enkeling ging, oke, maar er zijn best veel mensen die het geloof compleet anders interpreteren dan jij doet :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:00

De duivel is óók een grote macht. In feite heb je te maken met twee grote machten; God (het goede) en de duivel (het kwade). God wil voor iedereen het beste, de duivel wil ons opzetten tegen God. Als je je daarmee inlaat, kunnen er hele heftige dingen gebeuren. Daarom vind ik het belangrijk om bij God te horen, omdat alleen Hij sterk genoeg is om de duivel te verjagen :) De duivel is ook degene die zorgt voor bv. negatieve gedachten over jezelf, depressies, waanideeën e.d.

Daarbij heeft God het allemaal zo voorspelt. We leven nu in de zogenaamde 'eindtijd' en daarbij horen de oorlogen, aardbevingen en natuurrampen. Niet omdat God dat wil, maar omdat dat zo moet gebeuren.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:03

Omdat er wel in de bijbel, thora, koran staat dat je jezelf moet verdedigen als je aangevallen wordt. Wij in Nederland worden niet aangevallen, misschien door Wilders, maar dat zijn maar woorden. Toch als je je buiten de samenleving gedrukt voelt, lees het aivd jaar rapport er maar na, dat voelen steeds meer mensen onder andere maar vooral door Wilders, dan ga je aangevallen voelen. De media aandacht maakt het er ook niet beter op. Aangevallen voelen, doet wat met een mens, en zoeken naar de mogelijkheid je te verdedigen ook. Dan krijg je een Samir A of Mohammed B.

Neem een ander voorbeeld een gelovige Afghaan, groeit op in onderdrukking, familie lede komen om, regelmatig een bombardement, hoort dat een buurman in een hinderlaag gelopen is... Waarom? Omdat er grondstoffen in zijn land liggen, die Amerika wil hebben. In mijn ogen heel erg logisch dat deze persoon zich aangevallen voelt, en een weg zal gaan zoeken om zich te verdedigen. De taliban zal hem uitleggen, precies waar staat dat het een eer is te strijden om jouzelf, je land en je familie te verdedigen, en hoe de gevoelige plek van de vijand geraakt kan worden. Dan heb je dus ook een gewelddadige interpretatie.

In mijn ogen is geweld nooit goed, ik denk dat je jezelf beter kan verdedigen a la Ghandi. Vroeger was het waarschijnlijk anders, maar met de huidige communicatie middelen kan je beter de media gebruiken je te verdedigen. Een voorbeeld van moslims die dit op een vredige manier doen zijn de palestijnen van Bil'in: http://www.bilin-village.org/english/

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:11

Verootjoo, dit bedoel ik nu met er om heen praten. Je gaat niet op in de letterlijke teksten die in de bijbel staan, maar komt met duivelse krachten. Dus de duivel is verantwoordelijk voor de gewelddadige interpretatie en God voor de geweldloze? Even zwart wit gesteld.

Daphna, dankje voor je uitleg, daar kan ik iets mee :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:16

maar wáár zie jij die teksten dan? Ik heb nog nooit gezien dat je mensen moet vermoorden, oorlog moet voeren uit naam van God. Dat staat echt nergens.

Er staat wel: wanneer iemand je ene wang slaat, keer hem je andere wang toe.

Wat imo zoiets betekent als: 'hou de eer aan jezelf' :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:23

"Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij." (1 Timoteüs 2;12)

"Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe." (1 Samuël 15;3)

"De toveres zult gij niet laten leven." (Exodus 22:18)

"Gelukkig is hij die ons wreekt voor wat je ons aangedaan hebt, die jou kinderen grijpt en ze tegen de rotsen kapotslaat" (Psalm 137:9)

""Slaven, onderwerp je aan je meester met alle respect, niet alleen een rechtvaardige maar zelfs een wrede meester" (1 Peter 2:18)

De heer sprak tot Mozes: "Neem je zoon, je enige zoon Isaac, die je liefhebt and ga naar het land van Moriah. Offer hem daar als brandoffer op één van de bergen die ik je zal tonen" (Genesis 22:2)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:34

:)* Ah... nu snap ik het. Het gaat weer over het oude testament :) Ik geloof dat dat al een paar keer uitgelegd was toch?

Met de komst van Jezus en zijn kruisiging is de wet vervuld. Wij leven nu dus onder de nieuwe wet, de wet van Jezus. De wet waarvan de belangrijkste regel is: "heb God lief boven alles, en uw naaste als uzelf". Gods liefde staat daarin centraal, en onze zonden worden vergeven. Dit staat allemaal beschreven in het nieuwe testament. Dat is het deel van de Bijbel dat over de tijd na de komst van Jezus.
Wij hebben dus eigenlijk weinig meer te maken met de wet uit het oude testament :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:35

verootjoo schreef:
:)* Ah... nu snap ik het. Het gaat weer over het oude testament :) Ik geloof dat dat al een paar keer uitgelegd was toch?

Met de komst van Jezus en zijn kruisiging is de wet vervuld. Wij leven nu dus onder de nieuwe wet, de wet van Jezus. De wet waarvan de belangrijkste regel is: "heb God lief boven alles, en uw naaste als uzelf". Gods liefde staat daarin centraal, en onze zonden worden vergeven.
Wij hebben dus eigenlijk weinig meer te maken met de wet uit het oude testament :)

Maar wat is het nut dan van het oude testament?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:36

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:

Met de komst van Jezus en zijn kruisiging is de wet vervuld. Wij leven nu dus onder de nieuwe wet, de wet van Jezus. De wet waarvan de belangrijkste regel is: "heb God lief boven alles, en uw naaste als uzelf". Gods liefde staat daarin centraal, en onze zonden worden vergeven.

Maar wat is het nut dan van het oude testament?

Daarin staat de voorvadergeschiedenis van Jezus beschreven, en het ontstaan en beloop van de wereld tot de komst van Jezus. Het is wel handig om wat voorkennis te hebben.
Net als een geschiedenis boek over de nederlandse geschiedenis.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:42

Wow, ik geloof bijna niet wat ik lees. Het oude testament is zeer waardevol, en echt niet alleen een geschiedenis boek. Of bestuderen joden alleen maar hun voorvadergeschiedenis wat wel handig is??????

Ik ben dan wel moslim, bekeerd vanuit het jodendom, maar toch.. :? :? :n :n

De geweldadige teksten van Heino, zijn overigens volledig uit het verband gerukt. Net zoals Wilders zijn Koran quotes in zijn film Fitna.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:47

Ik vind het nogal simpel om te zeggen "ja maar dat is oude testament" dus daar mogen zulke uitspraken best in staan. Jullie halen toch ook de goede dingen uit het oude testament?

Daphna: klopt, maar wat ik zo jammer vind is dat dat bij de Koran wel lijkt te mogen kunnen, maar bij de Bijbel niet :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:47

Ik vind het jammer dat wanneer er iemand kritisch is ten opzichte van religieuze teksten dat er dan meteen wordt gesmeten met jullie lezen het niet goed, jullie trekken het uit zijn verband etc. Hoezo oogkleppen op en alleen het positieve uit de bijbel willen zien? Ik heb pas écht respect voor iemand die durft toe te geven dat er dingen in de bijbel staan die veel te makkelijk als geweldadig kunnen worden gezien door een hele hoop mensen die niet zo intelligent zijn als jullie. En daarmee is de bijbel een boek die in sommige gevallen ernstig kan worden misbruikt om geweld en onderdrukking te rechtvaardigen.
Werkelijk alles wat er door kritische mensen wordt gezegd wordt door jullie van tafel geveegd onder het mom van: "jullie snappen niet wat er staat"
Een beetje meer inlevingsvermogen is wel gewenst aub

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:53

Heino schreef:
"Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe." (1 Samuël 15;3)

1. And Samuel said to Saul, "The Lord sent me to anoint you to be king over His people, over Israel; and now hearken to the voice of the words of the Lord. א.
2. So said the Lord of Hosts, 'I remember that which Amalek did to Israel, how he laid (wait) for him on the way, when he came up out of Egypt. ב.
3. Now, go, and you shall smite Amalek, and you shall utterly destroy all that is his, and you shall not have pity on him: and you shall slay both man and woman, infant and suckling, ox and sheep, camel and ass.' " ג.
4. And Saul called the people together, and he counted them in Telaim, two hundred thousand footmen, and ten thousand, the men of Judah. ד.
5. And Saul came as far as the city of Amalek, and he fought in the valley. ה.
6. And Saul said to the Kenite, "Turn away and go down from among the Amalekites, lest I destroy you with them, and you did kindness with all the children of Israel, when they went up out of Egypt." And the Kenites turned away from amidst Amalek. ו.
7. And Saul smote Amalek, from Havilah until you come to Shur, which is in front of Egypt. ז.
8. And he seized Agag, the king of Amalek, alive; and he completely destroyed all the people with the edge of the sword. ח.
9. And Saul and the people had pity on Agag, and on the best of the sheep and the cattle, and the fatlings, and on the fattened sheep, and on all that was good; and they did not want to destroy them; but everything which was vile and feeble, that they utterly destroyed. ט.
10. And the word of the Lord came to Samuel, saying, י.
11. "I regret that I have made Saul king, for he has turned back from following Me, and he has not fulfilled My words." And it distressed Samuel, and he cried out to the Lord all night.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:31

Daphna schreef:
Wow, ik geloof bijna niet wat ik lees. Het oude testament is zeer waardevol, en echt niet alleen een geschiedenis boek. Of bestuderen joden alleen maar hun voorvadergeschiedenis wat wel handig is??????

Zo bedoel ik het niet, en tuurlijk is het OT heel waardevol, maar wij leven niet meer naar de wet die die daarin beschreven staat, want die heeft Jezus al vervuld voor ons :) Daarom eten wij (ik althans) ook weer varkensvlees en de rest van de spijswet, en de andere wetten. Wat niet wil zeggen dat het goed voor je is. God heeft die regels niet ooit voor niks gegeven. Dus er staan wel veel waardevolle en leerzame dingen in, maar met de komst van Jezus is er een hoop verandert, en dat staat beschreven in het OT ;)

En joden en christenen is wel een heel verschil.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:22

Daphna schreef:
Heino schreef:

1. And Samuel said to Saul, "The Lord sent me to anoint you to be king over His people, over Israel; and now hearken to the voice of the words of the Lord. א.
2. So said the Lord of Hosts, 'I remember that which Amalek did to Israel, how he laid (wait) for him on the way, when he came up out of Egypt. ב.
3. Now, go, and you shall smite Amalek, and you shall utterly destroy all that is his, and you shall not have pity on him: and you shall slay both man and woman, infant and suckling, ox and sheep, camel and ass.' " ג.
4. And Saul called the people together, and he counted them in Telaim, two hundred thousand footmen, and ten thousand, the men of Judah. ד.
5. And Saul came as far as the city of Amalek, and he fought in the valley. ה.
6. And Saul said to the Kenite, "Turn away and go down from among the Amalekites, lest I destroy you with them, and you did kindness with all the children of Israel, when they went up out of Egypt." And the Kenites turned away from amidst Amalek. ו.
7. And Saul smote Amalek, from Havilah until you come to Shur, which is in front of Egypt. ז.
8. And he seized Agag, the king of Amalek, alive; and he completely destroyed all the people with the edge of the sword. ח.
9. And Saul and the people had pity on Agag, and on the best of the sheep and the cattle, and the fatlings, and on the fattened sheep, and on all that was good; and they did not want to destroy them; but everything which was vile and feeble, that they utterly destroyed. ט.
10. And the word of the Lord came to Samuel, saying, י.
11. "I regret that I have made Saul king, for he has turned back from following Me, and he has not fulfilled My words." And it distressed Samuel, and he cried out to the Lord all night.

en deze:

"De toveres zult gij niet laten leven." (Exodus 22:18)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:23

verootjoo schreef:
Daphna schreef:

Zo bedoel ik het niet, en tuurlijk is het OT heel waardevol, maar wij leven niet meer naar de wet die die daarin beschreven staat, want die heeft Jezus al vervuld voor ons :) Daarom eten wij (ik althans) ook weer varkensvlees en de rest van de spijswet, en de andere wetten. Wat niet wil zeggen dat het goed voor je is. God heeft die regels niet ooit voor niks gegeven. Dus er staan wel veel waardevolle en leerzame dingen in, maar met de komst van Jezus is er een hoop verandert, en dat staat beschreven in het OT ;)

Als het oude testament niet letterlijk gelezen moet worden. Waarom ben je dan wel een creationist?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:51

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:

Als het oude testament niet letterlijk gelezen moet worden. Waarom ben je dan wel een creationist?

Ik zeg niet dat het niet letterlijk gelezen moet worden. Het wás zo, de wet wás zo, voordat Jezus kwam om deze wet te vervullen. Omdat wij na Jezus leven, is deze wet al vervuld en hoeven wij niet meer te leven naar die wet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:53

Daphna schreef:

Ik ben dan wel moslim, bekeerd vanuit het jodendom, maar toch.. :? :? :n :n

De geweldadige teksten van Heino, zijn overigens volledig uit het verband gerukt. Net zoals Wilders zijn Koran quotes in zijn film Fitna.

Ik sluit me hier bij jou aan. OT is niet alleen een geschiedenisboek, het is een boek dat bol staat van de symboliek en waar we ontzettend veel van kunnen leren. Wel zijn dit weer van die volledig uit hun verband gerukte teksten. Daar kun je toch serieus niets mee? Je leest niets van de context, van wat er nog meer gezegd wordt waaruit je kunt opmaken hoe je dit moet opvatten, maar rukt slechts willekeurig een paar teksten uit de bijbel. Dat lijkt me niet de bedoeling.

En nee Christel, dat heeft niets te maken met oogkleppen op doen, maar juist met het hele plaatje willen zien. Dat stukje van Amalek bijvoorbeeld.
Dan moet je je even verdiepen in Amalek en alles wat dat volk Israel aangedaan heeft. Amalek (de Amalekieten) staan symbool voor alles wat slecht is, het woord 'Amal' is Hebreeuws voor slecht. In dit verhaal wordt dus opgeroepen tot het uitroeien van het slechte, met wortel en tak. Daarom mag Saul ook geen medelijden hebben en er een paar laten leven voor eigen gewin - hij werd er natuurlijk wel rijker van om die paar te laten leven.

Verootjoo, dat is niet helemaal waar - Jezus zegt zelf dat er geen jota van de wet afgedaan heeft. Maar wat wij vaak niet kunnen en wat de Joden in die tijd wel konden, is de symboliek zien in al die voorschriften en daarmee lezen tussen de regels door: wat ermee bedoeld wordt.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:01

Ik heb niks tegen het hele plaatje willen zien. Maar het is ontzettend verwerpelijk in mijn ogen om tegenover ieder negatief stuk een positief stuk te zetten. Dat maakt het negatieve stuk tekst niet minder negatief.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:03

christel1857 schreef:
Ik heb niks tegen het hele plaatje willen zien. Maar het is ontzettend verwerpelijk in mijn ogen om tegenover ieder negatief stuk een positief stuk te zetten. Dat maakt het negatieve stuk tekst niet minder negatief.

Dat is dezelfde redenatie als het belachelijk vinden dat je kind strafwerk van de schooljuf meekrijgt, zonder dat je weet wat je kind heeft uitgevroten :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:06

Blue_Eyes schreef:
Verootjoo, dat is niet helemaal waar - Jezus zegt zelf dat er geen jota van de wet afgedaan heeft. Maar wat wij vaak niet kunnen en wat de Joden in die tijd wel konden, is de symboliek zien in al die voorschriften en daarmee lezen tussen de regels door: wat ermee bedoeld wordt.

Zo wordt het iig bij onze kerk wel uitgelegd :) Misschien ook een verschil van stroming/ dominee die het uitlegd.
Ik heb namelijk altijd geleerd dat wij niet meer onder de oude wet uit het oude testament leven, maar onder de door Jezus voorgeschreven wet. En dat wil idd niet zeggen dat je alles mag doen wat God verboden heeft omdat je 'toch wel weer vergeven wordt', maar het belangrijkste is dat je God in je hart sluit, hem lief hebt, en je naaste als jezelf.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:07

christel1857 schreef:
Ik vind het jammer dat wanneer er iemand kritisch is ten opzichte van religieuze teksten dat er dan meteen wordt gesmeten met jullie lezen het niet goed, jullie trekken het uit zijn verband etc. Hoezo oogkleppen op en alleen het positieve uit de bijbel willen zien? Ik heb pas écht respect voor iemand die durft toe te geven dat er dingen in de bijbel staan die veel te makkelijk als geweldadig kunnen worden gezien door een hele hoop mensen die niet zo intelligent zijn als jullie. En daarmee is de bijbel een boek die in sommige gevallen ernstig kan worden misbruikt om geweld en onderdrukking te rechtvaardigen.
Werkelijk alles wat er door kritische mensen wordt gezegd wordt door jullie van tafel geveegd onder het mom van: "jullie snappen niet wat er staat"
Een beetje meer inlevingsvermogen is wel gewenst aub

Dan haal ik deze quote nog even terug.

Dat wat ik vet gemaakt heb: dat is echt wat ik hier zie gebeuren en ja, wat ik helaas ook bij andere mensen (ook gelovigen) heb zien gebeuren, dat geldt ook voor het misbruiken van de bijbel. Toch blijf ik erbij: dan trek je echt dingen uit hun verband. Want als je je er een beetje in verdiept, kun je duidelijk zien wat er bedoeld wordt.
Het zonder verdere plichtplegingen voor waarheid aannemen en maar gaan schieten op Amalekieten, bij wijze van spreken, DAT vind IK oogkleppen op hebben. Evenals het maar gaan schieten op de bijbel omdat er quotes instaan die je uit hun verband kunt trekken en waar je dan ineens iets heel gewelddadigs ziet staan. Dat vind ik ook 'oogkleppen op en schieten maar'.

Edit: verkwoot een kloot...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:12

Even wat rechtzetten.. Ik snap ook wel dat die quotes uit hun verband gerukt zijn. Maar ook met verband snap ik best dat er mensen zijn die het verkeerd/anders interpreteren. Waarom dan niet gewoon duidelijker zijn in wat je wilt zeggen (de Bijbel). Dan kunnen er toch ook geen misverstanden over ontstaan?