Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Hoe hard mag ik rijden met mijn aanhanger of caravan?
Hierover zijn veel misverstanden, maar de regels zijn eenvoudig.
■Binnen de bebouwde kom mag u maximaal 50 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Het maakt niet uit of uw aanhanger of caravan meer of minder weegt dan 750 kg en of hij geremd of niet-geremd is.
■Buiten de bebouwde kom mag u maximaal 80 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Het maakt niet uit of uw aanhanger of caravan meer of minder weegt dan 750 kg en of hij geremd of niet-geremd is.
■Op een autoweg of een autosnelweg mag u (sinds 1 mei 2009) 90 kilometer per uur rijden (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Deze nieuwe maatregel is bedoeld om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en geldt voor alle aanhangers tot 3500 kg (incl. belading). Is de aanhangwagen zwaarder na 3500 kg dan geldt op auto(snel)wegen een maximum snelheid van 80 km/u.
Iris82 schreef:Pokkezooi.
Ik moet een geschiktheidstest.
Ik ben ong 10 jaar gereden aangereden door een auto en sindsdien zie ik dubbel. Heb jaren geleden al een keer mijn Eigen Verklaring gekregen van het CBR dus had verwacht dat dat nu ook wel zou lukken. Niet dus.
Iris82 schreef:Pokkezooi.
Ik moet een geschiktheidstest.
Ik ben ong 10 jaar gereden aangereden door een auto en sindsdien zie ik dubbel. Heb jaren geleden al een keer mijn Eigen Verklaring gekregen van het CBR dus had verwacht dat dat nu ook wel zou lukken. Niet dus.
_Emma_ schreef:Aranel schreef:Ik rijd ook niet alleen hoorSnap best dat jullie zo reageren maar het is altijd goed gegaan, en wat dacht je van de mensen die voor hun 18e verjaardag al wat lesjes krijgen van hun ouders? Dat kan net zo goed zoniet sneller fout gaan
Dat is net zo stommaar dat gebeurt volgens mij nooit op de openbare weg (of het moeten wel hele onverantwoordelijke ouders zijn, sorry dat ik het zeg). En het is nu wel altijd goed gegaan, maar dat zegt helemaal niets.. een volgende keer kan het hartstikke fout gaan. Op de openbare weg zonder je rijbewijs is gewoon echt heel stom vind ik.
Maar ik wil je verder niet aanvallen ofzo hoor, bedoelde het ook niet om een discussie te beginnen
Loesje88 schreef:Balen zegmaar wie weet kom je zo door de test heen, als jij in een lesauto toch gewoon veilig kan rijden, waarom zouden ze je dan niet examen laten doen?
Iris82 schreef:Als ik de rijtest verpruts, dan krijg ik dadelijk maar een rijbewijs met beperkingen. Oftewel alleen overdag of alleen 10 km om het huis, of iedere 2 jaar opnieuw op.
Iris82 schreef:Als ik de rijtest verpruts, dan krijg ik dadelijk maar een rijbewijs met beperkingen. Oftewel alleen overdag of alleen 10 km om het huis, of iedere 2 jaar opnieuw op.
Joosiien schreef:haha, ik heb het lang uitgesteld en ben zo blij dat ik ervan af ben.
Ik was zoooooooooooooooo zenuwachtig!! Abnormaal, weet ook niet waarom ..
Maarja het is weer achter de rug
Vond het examen nergens op slaan..
Ik verwachtte vragen als:
- Hoeveel gewicht aanhanger met B-rijbewijs
- Profieldiepte,
- Bandenspanning..
- Hoeveel meter van kruispunt/bushalte/kruispunt parkeren
en natuurlijk : parkeerverbod borden enzo.
Kreeg geen 1 vraag daarover![]()
Op die oefen CD-rom staat er daar juist heel veel over op..
Daar had ik tenminste goed op geleerd.
Het waren echt hele aparte vragen, dus ik kneep hem dik!
Loesje88 schreef:Daarom ga je hem natuurlijk ook niet verprutsen!![]()
Kop op meid! gewoon voor 100% ervoor gaan! en even laten zien dat je prima geschikt bent om gewoon in een auto te rijden!
Als je het van te voren al negatief bekijkt gaat het natuurlijk helemaal mis strakjes!
Ukkiee schreef:Ik ga misschien even heel hard zijn... Maar als je veilig in een lesauto kan rijden, dan kom je zeker door die rijtest heen! En als je er niet doorheen komt, moet je je misschien toch maar afvragen of het inderdaad wel zo veilig is om in een auto de weg op te gaan.