Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:08

_Karlijn schreef:
Kan iemand me uitleggen hoe het vuurwerkverbod vanaf 2026 samen met het NL alert van gister in verband worden gebracht? Ik zie de link niet? :o?

Het NL alert werd uitgegeven omdat 112 slecht bereikbaar was omdat het heel druk was bij de hulpdiensten. Het was chaos. Je mocht geen 112 bellen alleen als het echt levensbedreigend was.
Die drukte kwam door overlast van vuurwerk. Brandweer, ambulance en politie draaiden overuren door de vuurwerkoverlast.
Er is dit jaar voor een record aan vuurwerk gekocht omdat ze verwachtten dat dit het laatste jaar was. Vanaf 26 geldt een algemeen vuurwerkverbod. Laatste kans om nog even goed te knallen zeg maar.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:15

Bedoel je de complot theorie?
Of wat Suzanne zegt?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:23

Om ook meteen de complettheorie te benoemen: als de overheid straks aangeeft dat het vuurwerkverbod nodig is omdat mét consumentenvuurwerk de meldkamers overbelast zijn, dan zou deze 'van tevoren bedachte actie' (het uitsturen van een NL Alert), als feit kunnen worden gebruikt om aan te tonen dat de meldkamers overbelast waren.

Waar alle complotdenkers aan voorbij gaan: afgelopen jaren was er ook consumentenvuurwerk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:25

Joh hou op met je complot theorie.
Er zijn 60% meer meldingen van agressie tegen hulpverleners binnengekomen. Van zeer dichtbij weet ik dat de politie het nu in Rotterdam verschrikkelijk druk heeft met alles afhandelen wat er vannacht gebeurd is. Complot m'n hakken. Ik wil gewoon dat alle hulpverleners weer veilig en ongeschonden thuis komen. En dat is niet gebeurd afgelopen nacht.
Drank, drugs en vuurwerk is een complete en totale ruk combinatie. Weg er mee!

Suzanne F.

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:32

Wist niet eens dat er complottheorie over was. Zal eens niet. Elk jaar is het chaos en drama en dit jaar heeft Nederland opnieuw bewezen het niet te kunnen dus laat dat verbod maar komen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:34

Hoe mensen op een complot theorie komen weet ik echt niet en het dan ook nog geloven.
Ik weet het echt niet maar opende vanochtend fb en toen scrolde ik langs iemand zijn post. Mensen die ik niet bevriend heb op fb.

En allemaal mensen in de comments ja dat is de reden.

*edit*
Hoe willen ze dat verbod uitvoeren? Er is nu al te weinig personeel.
Laatst bijgewerkt door friezenfan2 op 01-01-26 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:35

De overheid heeft het maar druk. Corona verspreiden, wolven uitzetten, kinderbloed drinken, geheime bijeenkomsten en ondertussen ook een nieuwe wereldorde inzetten. En nu ook doen alsof het uit de hand gelopen is met oud en nieuw voor een verbod. En alles moet af zijn voor 2030 ofzo. :+

Vraag me ook altijd af wie “de overheid” is. Er zijn 1,1 miljoen ambtenaren. Is het er dan één of drinken ze allemaal om de beurt kinderbloed of?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:39

friezenfan2 schreef:
Hoe mensen op een complot theorie komen weet ik echt niet en het dan ook nog geloven.
Ik weet het echt niet maar opende vanochtend fb en toen scrolde ik langs iemand zijn post. Mensen die ik niet bevriend heb op fb.

En allemaal mensen in de comments ja dat is de reden.

*edit*
Hoe willen ze dat verbod uitvoeren? Er is nu al te weinig personeel.

Jij doelt op handhaving.
Alles wat nu knalt heeft 2 categorieën; legaal en illegaal. Alles wat er volgende jaarwisseling knalt is illegaal. Dat is al makkelijker in de shifting.
Als we er niet aan gaan beginnen, het verbieden, komt het er nooit van. Denk aan helmen bij brommers (vonden we stom en deden we niet), gordels in auto's (dat zou slecht zijn bij een ongeluk) en roken in het openbaar (wie ben jij dan wel dat je me verbied om te roken in het openbaar). En toch gaat dat allemaal goed. Dus over 10 jaar hebben we geen consumentenvuurwerk meer omdat we daar vandaag mee zijn begonnen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:47

Ja handhaving.
Hoe wil je handhaven op een verbod? Gaan ze dan iedereen die vuurwerk afsteekt aanhouden en hoe zie je dat voor je.

Mijn vader gaf aan dat ze daar nooit op kunnen handhaven want te weinig personeel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:52

Dus; dan maar zo laten? Er zal handhaving komen. Niet 100%. Niet waterdicht, maar het zal er zijn. Sociale controle is er ook.
Niet in openbare ruimtes roken is nu ook geaccepteerd. Geen vuurwerk gaat ook geaccepteerd worden. Niet vandaag of morgen, maar het zal gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:54

friezenfan2 schreef:
Ja handhaving.
Hoe wil je handhaven op een verbod? Gaan ze dan iedereen die vuurwerk afsteekt aanhouden en hoe zie je dat voor je.

Mijn vader gaf aan dat ze daar nooit op kunnen handhaven want te weinig personeel.

De meeste mensen die nu wel vuurwerk afsteken, stoppen daar met een verbod waarschijnlijk gewoon mee. Allereerst omdat je dan naar België of Duitsland moet om überhaupt vuurwerk te kunnen kopen, wat voor veel mensen waarschijnlijk al de moeite niet is, en er grenscontroles zijn net als dit jaar, en als tweede omdat de meeste mensen wel gewoon verboden volgen, dus niet net dat gaan doen wat niet is toegestaan.

Daarnaast begreep ik dat er in Duitsland ook aan een verbod gewerkt wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:58

Hoe zit het eigenlijk met dat simpele vuurwerk wat ook gewoon in winkels te koop is en door kinderen wordt afgestoken, sterretjes en kleine knallers enzo, worden die ook verboden of blijft dat?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:59

Dit is wat mijn vader zei. Ik dacht namelijk dat omdat ze er op gaan handhaven het dus minder gaat zijn.
Nou woon ik natuurlijk vrij dicht bij de grens misschien dat dat wat uitmaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:59

friezenfan2 schreef:
Ja handhaving.

Ze pakken ook niet iedereen die te hard rijd of door rood rijd.
Ook niets meer mee doen?

Ze moeten het wel onder explosieven gaan plaatsen.
Dan heeft elk opgepakt poffertje direct een strafblad.
En zorg maar dat de boetes ook gaan over explosieven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:00

Er zijn categorieën in vuurwerk en ook in het vuurwerk verbod. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar dat is vast te vinden op het web.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:05

Je hebt helemaal gelijk Rien10, ik heb het meteen even opgezocht. Voor geval meer mensen nieuwsgierig zijn:

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... erbod-voor
Citaat:
Het landelijk vuurwerkverbod gaat officieel pas in tijdens de jaarwisseling van 2026–2027. Vanaf dan mogen consumentenknalvuurwerk en siervuurwerk niet meer worden afgestoken; alleen klein fop- en schertsvuurwerk blijft toegestaan, zoals sterretjes en trektouwtjes.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:27

Vaders spreken niet altijd de waarheid. :+

Vroeger waren veel drugs, wapens en binnen roken ook toegestaan. Als dingen verboden worden en er handhaving is dan neemt het vanzelf af. Ook omdat het niet legaal te krijgen is. Een dealer bellen voor vuurwerk gaat mensen denk ik wel echt te ver. En niet iedereen kan / wil naar België of Duitsland rijden.

Ik denk dat de komende 2-3 jaar er nog wel wat vuurwerk is. Maar het wordt vanzelf een beetje “triest” om af te gaan steken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:30

Precies, dit gaat net zoals het rookverbod. Iedereen staat eerst op de achterste benen zodra het wordt ingevoerd, en nu is het de normaalste zaak van de wereld. Er moet alleen een moment zijn dat de knoop wordt doorgehakt.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:19

Dus jullie denken ook dat het gewoon goed komt met het vuurwerk volgend jaar. En dat over een paar jaar er geen vuurwerk mee afgestoken wordt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:25

Ik denk dat de politie sowieso meer vrijheden en materieel moet krijgen, nu worden ze gewoon uitgelachen en beledigd.
Als je hoort wat ze zeggen tegen agenten en hoe ze maling hebben mogen ze van mij keihard ingrijpen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:27

rien10 schreef:
Joh hou op met je complot theorie.
Er zijn 60% meer meldingen van agressie tegen hulpverleners binnengekomen. Van zeer dichtbij weet ik dat de politie het nu in Rotterdam verschrikkelijk druk heeft met alles afhandelen wat er vannacht gebeurd is. Complot m'n hakken. Ik wil gewoon dat alle hulpverleners weer veilig en ongeschonden thuis komen. En dat is niet gebeurd afgelopen nacht.
Drank, drugs en vuurwerk is een complete en totale ruk combinatie. Weg er mee!

Even voor de duidelijkheid: de complottheorie die nu rondgaat is niet iets waar ik in geloof ;) Maar wel eentje die ik langs zag komen en die had gepast bij de eerder gestelde vraag van Karlijn. Dus hoe het vuurwerkverbod en de NL Alert met elkaar in verband worden gebracht.

Geweld tegen hulpverleners is nooit oke. Niet met oud en nieuw dmv zwaar vuurwerk, maar ook niet op welk ander moment dan ook.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:29

friezenfan2 schreef:
Dus jullie denken ook dat het gewoon goed komt met het vuurwerk volgend jaar. En dat over een paar jaar er geen vuurwerk mee afgestoken wordt.

Wat bedoel je met “gewoon goed komt”.

Dat het gewoon nog een jaar mag of dat het helemaal weg is?

Want ik denk dat het alsnog problematisch wordt volgend jaar. Zoals ik al zei duurt het een aantal jaar voor de vuurwerktokkies wennen aan de nieuwe regels.

Maar snel en streng straffen en die rechtszaken goed in de media zetten zal helpen. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:30

friezenfan2 schreef:

Volgend jaar nog niet.
Maar ik denk ook wat de andere zeggen. Het steeds verder uitdoofd.
Het laatste waar ze nu ook rellen.

Maar hier in de dorpen en kleinere steden zeker.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:56

friezenfan2 schreef:
Ja handhaving.

Dat geldt toch voor alle verboden? Door rood rijden, kindermisbruik, stelen, oplichting ook allemaal weer toestaan dan?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:57

friezenfan2 schreef:

Nee. Net zo goed als er over een paar jaar nog steeds moorden plaatsvinden. Of mensen door rood rijden. Maar wel veel minder dan wanneer je geen verbod instelt.