Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:30

Harry potter heb ik vaker gelezen. Ben nu ook bezig met een tweede keer de zeven zussen reeks al is dat meer omdat ik die nu als luisterboeken gevonden heb ;)

Verder lees en luister ik niet vaak iets meermaals. Heb dan liever in t zelfde genre of van de zelfde auteur een ander boek :j

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:33

Ik lees ook niet vaak iets dubbel, daarvoor zijn er te veel boeken die ik nog wil lezen en te weinig tijd :D
Maar ook hier: Harry Potter en Hunger Games. We zijn allemaal van dezelfde generatie zeker :+

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:37

Ik heb de boeken van Diana Gabaldon vaker gelezen. Zeker de eerdere boeken een flink aantal keer.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:40

Van de hunger games heb ik juist de films vaker gezien :D

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:28

Films ook vaker gezien inderdaad.

En oh ik zag de Wilde Zwaan trilogie langs komen! Mijn moeder had deze vroeger. Prachrig vond ik die covers altijd. Nooit gelezen. Ze heeft ze ook niet meer maar vertelde dat ze wel heel mooi zijn!
Die ga ik eens toevoegen op TBR ook!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:38

Shettepret schreef:
Films ook vaker gezien inderdaad.

En oh ik zag de Wilde Zwaan trilogie langs komen! Mijn moeder had deze vroeger. Prachrig vond ik die covers altijd. Nooit gelezen. Ze heeft ze ook niet meer maar vertelde dat ze wel heel mooi zijn!
Die ga ik eens toevoegen op TBR ook!

Ja mijn moeder las die ook en vanaf 10 jaar heb ik de boeken ingepikt :’) ze zijn prachtig! Ze volgen de hoofdpersonage van een jaar of 13 tot 85-90 jarige leeftijd, inclusief alle generaties kinderen die volgen. Daar hou ik echt van. En prachtig geschreven, bovendien vormen paarden een heel groot gedeelte van de verhaallijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:09

Ik lees boeken ook maar één keer. Anders is het toch niet leuk meer als je weet wat er gaat komen?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:47

Sirius_ schreef:
Shettepret schreef:
Ja mijn moeder las die ook en vanaf 10 jaar heb ik de boeken ingepikt :’) ze zijn prachtig! Ze volgen de hoofdpersonage van een jaar of 13 tot 85-90 jarige leeftijd, inclusief alle generaties kinderen die volgen. Daar hou ik echt van. En prachtig geschreven, bovendien vormen paarden een heel groot gedeelte van de verhaallijn.

Ooh dat klinkt een beetje in de stijl van de boeken van Sarah Lark waar ik ook gek op ben!
Okay de Wilde Zwaan staat nu op mijn TBR! Dank je wel!!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:02

Zertab schreef:
Ik lees boeken ook maar één keer. Anders is het toch niet leuk meer als je weet wat er gaat komen?

Soms heb ik daar juist heel erg behoefte aan. Deels is dat nostalgie maar lezen is voor mij ook pure escapeism en soms is het gewoon makkelijker om in een wereld te stappen die je al kent :)

En ik denk dat ik de reeks van Hobb ook nog wel eens een 2e keer wil lezen. Om te zien hoeveel details en foreshadowing ik gemist heb. Ik denk dat er zeker verhalen zijn die alleen maar beter en complexer en completer worden als je ze vaker leest :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:20

Er zijn zoveel boeken om te lezen, ik vind het echt zonde van mijn tijd om dan al iets te lezen wat al ken. Maar dat ben ik :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 17:39

Black Beauty heb ik 2x gelezen, een keer in het Nederlands in mijn jeugd en een keer in het Engels. Ik heb daar de clothbound classic versie van gekocht en die heeft ook hele mooie tekeningen <3

Green Rider wil ik nog een keer herlezen. Hopelijk lukt dat dit jaar. Verder zijn er weinig boeken die ik dusdanig mooi vind dat ik die opnieuw wil lezen. Ik lees dan liever een nieuw boek.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:32

Zertab schreef:

Ik herlees best veel, sommige boeken ervaar ik iedere keer anders, of iets anders valt me op.

Denk dat dat ook wel het verschil maakt tussen een flutboekje en iets literairs met veel lagen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:42

Ik lees nooit iets dubbel eigenlijk. Ik vind dat vaak te voorspelbaar, maar ik lees dan over het algemeen ook niet echt literaire hoogstandjes films kijk ik overigens ook nooit dubbel om dezelfde reden.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:46

Manacled wil ik heel graag nog een keer lezen. Maar dan in chronologische volgorde. Dat is echt een boek waarbij je de tweede keer een hele andere beleving hebt!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 19:47

Urbanus schreef:
Zertab schreef:

Ik herlees best veel, sommige boeken ervaar ik iedere keer anders, of iets anders valt me op.

Denk dat dat ook wel het verschil maakt tussen een flutboekje en iets literairs met veel lagen.

Niet mee eens. Denk dat het eerder aan de persoon ligt dan aan het boek of je iets dubbel lees of niet.

Ik lees bijna niets vaker dan één keer, en dat betekent absoluut niet dat ik alleen maar flutboekjes heb gelezen. Ik lees gewoon liever iets nieuws dan iets wat ik al ken.

Daarbij kan ik me ook goed voorstellen dat juist een simpel boek wat snel wegleest ook fijn is om tussendoor te pakken als je even een leesdip hebt. Je weet wat je kan verwachten van dat boek, en als het al lang geleden is dat je hem opgepakt hebt zul je niet snel verveeld raken.

Moonlight91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:30

Ik herlas vroeger heel veel, want toen had ik niet zoveel boeken. Dus veel Nora Roberts, Harry Potter, die Bianca boekjes etc. Recent heb ik The wall of Winnipeg and Me van Mariana Zapata en de Guild hunter en Psy- Changeling series van Nalini Singh herlezen.

Soms helpt her inderdaad met een leesdip want je weet dat je het goed vindt, maar soms heb ik ook zo een gevoel waar ik al langer mee rond loop en dan geef ik toch maar toe en herlees ik weer stuff. Ik heb eigenlijk nog zoveel nieuwe boeken om te lezen en ontdekken dat ik dat wel tot een minimum probeer te beperken.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:51

Marjo schreef:
princequillo schreef:
Beterschap Biebz!

Ik heb volgens mij niets ontvangen om een lootje te trekken dit keer |( Had ook al in mijn account gekeken maar helaas

Ik had een typefout in je emailadres gemaakt! Sorry!

Als het goed is heb je nu een uitnodiging :)

Kan gebeuren :D
Inmiddels ook een lootje getrokken, woohoo *\o/*

Ik herlees eigenlijk alles wat ik goed vond, dat doe ik ook met series, films, manhwa’s en dergelijke. Als ik iets goed vind raak ik echt helemaal gehyperfixeert en kan ik er geen genoeg meer van krijgen voor een tijdje. En mijn geheugen is niet al te best, dus als het een tijd later is, herinner ik me meestal alleen het begin en het einde nog maar goed. Maar dan moet het wel een goed boek zijn uiteraard. En ik haal er iedere keer idd ook wel andere dingen uit!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:02

Het is niet dat we opnieuw lootjes moeten trekken o.i.d. omdat er iemand is bijgekomen in lootjestrekken?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 22:09

Kookaburra schreef:
Het is niet dat we opnieuw lootjes moeten trekken o.i.d. omdat er iemand is bijgekomen in lootjestrekken?

Nee, haar uitnodiging/ lootje is wel verstuurd maar naar het verkeerde adres :)
Ze stond er dus al wel bij en als het goed is heeft iemand dus ook haar lootje :D

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:26

Marjo schreef:
Kookaburra schreef:

Nee, haar uitnodiging/ lootje is wel verstuurd maar naar het verkeerde adres :)
Ze stond er dus al wel bij en als het goed is heeft iemand dus ook haar lootje :D

Ooh, gelukkig!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:16

Ook bij een literair boek weet je wat er komen gaat.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 02:21

Grappig, juist in een leesdip heb ik geen zin om een boek opnieuw te lezen. "Want dan ben moet ik dik 4 uur lezen, terwijl ik het plot al ken".

Grappig hoe dit voor iedereen weer anders is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 02:42

Marjo schreef:
Niet mee eens. Denk dat het eerder aan de persoon ligt dan aan het boek of je iets dubbel lees of niet.

Ik lees bijna niets vaker dan één keer, en dat betekent absoluut niet dat ik alleen maar flutboekjes heb gelezen. Ik lees gewoon liever iets nieuws dan iets wat ik al ken.

Daarbij kan ik me ook goed voorstellen dat juist een simpel boek wat snel wegleest ook fijn is om tussendoor te pakken als je even een leesdip hebt. Je weet wat je kan verwachten van dat boek, en als het al lang geleden is dat je hem opgepakt hebt zul je niet snel verveeld raken.

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn.

Zertab schreef:
Ook bij een literair boek weet je wat er komen gaat.

Ja, maar als er veel lagen in zitten kun je dingen anders interpreteren.

Wij hebben hebben vanavond 'Festen' voor de 3e keer gekeken en weer nieuwe dingen gezien.

Ik kan me voorstellen dat je dat met een Sophie Kinsella of Stephen King niet hebt maar met een familiekroniek van 4cm misschien wel.

Overigens herlees ik ook graag I.M. van Connie Palmen of Schaduwkind van P.F. Thomése. Het tweede is poëzie en heeft geen plot, en het eerste is niet heel gelaagd maar allebei adembenemend mooi.

Herlezen doe ik ook omdat ik kan genieten van het verhaal. Circe is ook zo'n boek.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:46

Ik denk dat je met het herlezen van een boek sowieso nieuwe details er uit kan halen omdat je de grootste verhaallijn al kent ongeacht wat voor boek het is.

Ik doe het tegenwoordig dus heel af en toe nog maar dan wel met een luisterboek. Juist op de momenten dat ik een voorgelezen boek op de achtergrond heel fijn vind maar t niet de aandacht kan geven die een nieuw boek verdient.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:04

Ik vergeet de grootste lijnen van een plot vaak. Overigens lees ik niet een boek twee keer vlak achter elkaar maar zit er veel tijd en andere boeken tussen.
Gaat natuurlijk niet voor de boeken met een aparte plottwist waar de volledige spanning van wegvalt als je het plot kent (ik moet aan Saw -de film- denken)

Het valt mij op dat de lente een lastig thema is in boeken. Kan aan mij liggen. Er passen veel meer boeken bij de overige seizoenen.