Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:42

Mars schreef:
Cowboy55 schreef:
Dat zelfs 'te laat komen' al medisch verklaarbaar is klaarblijkelijk.

Dat is gemakkelijker dan je eigen gedrag aanpassen

Ik snap dat je het niet begrijpt, maar dat is echt heel kort door de bocht.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:58

Niobe schreef:
Mars schreef:

Ik snap dat je het niet begrijpt, maar dat is echt heel kort door de bocht.

Dat is gemakkijker dan je eigen gedrag aanpassen.

Edit: sarcasme
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 31-08-23 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:58

Wauw oké.

[edit] aanpassing van Vuurvleugels gezien, fijn!
Laatst bijgewerkt door Niobe op 31-08-23 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:03

Mars schreef:
Cowboy55 schreef:
Dat zelfs 'te laat komen' al medisch verklaarbaar is klaarblijkelijk.

Zeg je dat ook tegen mensen die een been missen? Dat ze maar gewoon hun gedrag moeten aanpassen dat ze dan gewoon normaal kunnen lopen?

Zie nu pas je edit, sorry :=

VuurVleugels

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:17

Ík heb mijn sneer geedit, niet Mars.

Het was vanuit mij een sarcastische opmerking omdat ik erg boos werd van de houding hier. Want inderdaad, zeg je dat ook tegen iemand die een been mist? Maar ja, sneren op internet is makkelijker dan je eigen gedrag aanpassen. Vandaar mijn opmerking!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:26

MarlindeRooz schreef:

Zeg je dat ook tegen mensen die een been missen? Dat ze maar gewoon hun gedrag moeten aanpassen dat ze dan gewoon normaal kunnen lopen?

Zie nu pas je edit, sorry :=[/quote]

Nee dat zeg ik niet tegen mensen die een been missen. Maar een been missen/kunnen lopen en ergens op tijd zijn heeft weinig met elkaar te maken. Je zult wellicht ander vervoer regelen of je per rolstoel verplaatsen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:30

Het heeft alles met elkaar te maken. Als iemand niet kan lopen omdat diegene verlamd is of zijn been mist, dan kan diegene niet lopen omdat er verbindingen in de hersenen of in het lichaam ontbreken, beschadigd of anders aangelegd zijn. Dat ik, en met mij vele anderen, geen goed besef van tijd hebt komt dat omdat er verbindingen in mijn hersenen ontbreken, beschadigd of anders aangelegd zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:44

Mwah.
Agree to disagree dan maar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:56

iirrssjjee schreef:
Je hoeft er ook niet op te lopen. Zo lang je dan maar rechts aanhoud :)

Als het een roltrap is waar mensen ook daadwerkelijk langs elkaar kunnen, dan staan we uiteraard aan de rechterkant. Ik heb zelfs soms ook gewoon haast :) maar dat komt omdat ik niet kan plannen en dus gewoon mijn eigen schuld :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:05

Mars schreef:
Mwah.

Nou, nee. Want vertel jij dan maar hoe het volgens jou zit. Hoe werkt dat volgens jou, in onze hersenen? Wel iets diepgaander als 'ik heb geen zin om op tijd te komen dus doe ik alsof dat aan mijn adhd ligt', graag. Je zal je immers vast genoeg in het onderwerp verdiept hebben om voor ons een diepgaand beeld te schetsen!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:19

VuurVleugels schreef:
Het heeft alles met elkaar te maken. Als iemand niet kan lopen omdat diegene verlamd is of zijn been mist, dan kan diegene niet lopen omdat er verbindingen in de hersenen of in het lichaam ontbreken, beschadigd of anders aangelegd zijn. Dat ik, en met mij vele anderen, geen goed besef van tijd hebt komt dat omdat er verbindingen in mijn hersenen ontbreken, beschadigd of anders aangelegd zijn.

Ja dit. Ik weet niet of het een goede vergelijking is, maar om het voor mensen iets begrijpelijker te maken vergelijk ik het weleens met tekenen. Net als plannen en dus op tijd komen is het een skill, sommige mensen zijn daar van nature goed in, anderen na wat oefening en sommige mensen blijven hun hele leven oefenen en lijkt het nooit ergens op.

Ik ben nu 37 en zo lang als ik al op mezelf aangewezen ben voor planning gaat het al mis. Dus dat begon al op de basisschool.

Ik zal het kort houden, maar ik heb in al die jaren van alles geprobeerd, maar het is echt een probleem. Ik heb kansen gemist, werk (bijna) en vrienden verloren, ik heb moeten banketstaaf als brugman om tentamens in te kunnen halen. Dus ik beleef er 0 lol aan.

Inmiddels weten mijn huidige vrienden dat ze beter een vroegere tijd tegen mij kunnen zeggen. Maar zelf heb ik ook trucjes ontwikkeld en doe ik bijvoorbeeld veel moeite om mezelf wijs te maken dat ik er om 16:30 moet zijn ipv 17:30 en dan nog ben ik er om 17:15 (en als het helemaal tegen zit, toch nog te laat). Maar 7/10 keer helpt mij dat wel.

Maar daarnaast kan ik ook niet makkelijk wakker worden, dus dat helpt ook niet altijd, maar dus maak ik bij voorbaat al eigenlijk nooit afspraken in de ochtend.

Op mijn werk ben ik met al die trucjes (die onwijs veel energie kosten ook) gestopt, omdat mijn collega’s toch de hele dag theekransjes zitten te houden. Dat accepteer ik ook want dat is hun ding, dus nou ja toen vond ik dat ik ook wel chill kon gaan doen, maar ik werkte dan ook voorbij 5 uur om mijn tijd in te halen.

Het is tijdsblindheid in combinatie met dingen vergeten en ontzettend slecht in plannen.
Het is bijvoorbeeld ook vaak voorgekomen dat ik de reistijd wel goed heb, maar vergeet in te calculeren dat er nog een tijd zit tussen parkeren en naar de locatie lopen. Dat soort dingen komen niet vanzelf bij mij en het is echt onwijs stressvol.

Want in mijn hoofd betekent ergens om 17:30 moeten zijn, dat ik pas om 17:29 weg moet. Dat is natuurlijk nooit waar, dat weet ik ergens anders in mijn brein ook wel. Maar die verbinding heeft bladeren op de rails en die trein rijdt niet. Een dag van tevoren moet ik dan al aan gaan vragen wat ik nodig heb en hoe lang en hoeveel etc etc. En dan nog vergeet ik de helft.

Dus als het zo makkelijk was als mijn gedrag veranderen, dan had ik dat allang gedaan. Want het is echt niet te doen.

Toch een heel verhaal, maar alsnog dekt het niet 100% de lading. Maar ik weet niet of er überhaupt interesse is in een uitleg, maar ik kan het toch ook niet helemaal laten gaan.
Ik ben blij dat er meer begrip voor komt medisch gezien.
Nu ben ik er inmiddels wel achter dat het bij mij waarschijnlijk komt door ADHD. Die diagnose is nog niet helemaal rond, maar zou het wel EINDELIJK verklaren dat ik niet lui en geen aso ben. Dat wist ik zelf eigenlijk al wel, want ik ben er nooit laks over, het lukt gewoon niet. Maar leg dat maar eens aan mensen uit….

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:35

VuurVleugels schreef:

en dan zet je 20 alarmpjes
Tenminste dat doet deze NAH-er zonder tijdbesef ook.
Want mijn verbindingen doen het ook niet meer.

Alarmpje douchen
Alarmpje omkleden
Alarmpje in auto stappen
En ja dat dan ook echt doen, dat wel

Dag van te voren met google maps de reis al maken, incl hoe ver het lopen is van parkeerplaats naar bestemming. Bij twijfel na laten rekenen.
Dan nog altijd 10 minuten extra reistijd erbij zetten. En daarop je alarmpjes.
En alles ruim in tijd wat dus vaak betekent dat ik zeker een kwartier in de auto zit te wachten :P
Maar te laat, nee dan moet er echt voor mijn neus een file ontstaan.

En ja toen ik nog dagelijks werkte deed ik dat ook dagelijks, want routine kwam er niet in. Zelfs niet na 8 jaar zelfde werkgever.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:41

VuurVleugels schreef:
Mars schreef:
Mwah.

Nou, nee. Want vertel jij dan maar hoe het volgens jou zit. Hoe werkt dat volgens jou, in onze hersenen? Wel iets diepgaander als 'ik heb geen zin om op tijd te komen dus doe ik alsof dat aan mijn adhd ligt', graag. Je zal je immers vast genoeg in het onderwerp verdiept hebben om voor ons een diepgaand beeld te schetsen!

Dat heb ik inderdaad en mensen kunnen meer leren dan ze zelf denken. Of willen, het ligt er ook aan hoe belangrijk het voor je is en of je er veel last van hebt.
Genoeg voorbeelden van mensen die ADHD of dergelijke hebben en prima op tijd kunnen komen. Die groep wordt tekort gedaan op het moment dat een ander die diagnose als excuus gebruikt om overal te laat aan te komen. Zoals ik een hele groep tekort doe als ik roep ‘sorry dat ik veel zeur maar dat komt omdat ik een vrouw ben’. Het een hoeft niks met t ander te maken te hebben.
De een zal bepaalde skills beter kunnen ontwikkelen dan de ander maar dat geldt voor ieder mens.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:42

"Het is bijvoorbeeld ook vaak voorgekomen dat ik de reistijd wel goed heb, maar vergeet in te calculeren dat er nog een tijd zit tussen parkeren en naar de locatie lopen."

JA. DAT. En het is dan vervolgens geen kwestie van "Oh ja, nou de volgende keer weet ik dus dat er tussen parkeren en aankomen op de locatie nog 5 minuten zit, dus vanaf nu komt het goed." Het klíkt gewoon niet. De prikkels worden gewoon níet doorgegeven van de ene naar de andere synaps en dat komt dus doordat die verbindingen niet aangelegd zijn zoals bij mensen zonder autisme of adhd.

En goed, ik ken ze ook hoor, adhd'ers die zeggen "pff, ik kan er niks aan doen hoor dus jullie richten je agenda er maar op in dat ik standaard een uur te laat ben!" en natuurlijk werkt het niet zo. Die mensen zou ik het liefst ook met de koppen tegen elkaar aan slaan, en hard ook.

Maar geloof mij als ik zeg dat het overgrote deel van mensen met adhd elke keer weer peentjes zweet en vreselijk boos en teleurgesteld op onszelf zijn als we zien dat we te laat komen. Dus dit gebeurt bij de overgrote meerderheid niet voor de lol en niet uit gemakzucht en impliceren dat het zo is is echt ontzettend naar om steeds maar naar je hoofd geslingerd te krijgen. Je zou de percentages depressie en suïcidale gedachten onder neurodiverse mensen eens moeten zien, mede veroorzaakt door keer op keer tegen muren op te lopen in de vorm van mensen die subiet weigeren verder te kijken dan hun neus lang is.

Edit: neurotypisch/neurodivers iets uitgekleed ihkv duidelijkheid
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 31-08-23 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:42

Ho maar de ene ADHDer is de andere niet.

Ja precies VuurVleugels!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:46

En NAH is wezenlijk anders dan autisme of adhd. Bij NAH hebben die verbindingen er ooit (neurotypisch) gezeten en kan in de planning daaruit geput worden. Bij autisme of adhd hebben ze er nooit op een neurotypische manier gezeten en spelen er andere factoren (zoals rejection sensitivity disorder) wat weer andere vaardigheden die bij de planning zouden kunnen helpen in de weg kunnen zitten.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:48

(waarbij ik overigens totaal niet wil zeggen dat NAH minder erg is oid, dat zuigt namelijk ook gewoon heel hard)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:03

ik reageer zelden in topics, maar haak nu toch ff in :)

OF je bent als ADHD-er wel altijd overal op tijd, like me. De keerzijde hiervan is wel een behoorlijke, of zo ervaar ik dat in ieder geval wel.

Voorbeeld: Als ik 's middags om 14.00 een afspraak heb en daarvoor niks, gaat met grote regelmaat de wachtstand erop. Die kan min of meer alleen onderbroken worden door kijken in de agenda om voor de 80e keer die dag te checken of het ECHT wel om 14.00 uur is en vrijwel constant niks anders doen dan terugrekenen hoeveel tijd ik nog heb (al dan niet met inschattingsfouten). Resultaat, waar andere mensen hun hele huis nog ff poetsen en 'gewoon' om 13.00 zich klaar gaan maken, spullen pakken en vertrekken, zit ik de hele dag in de 'wacht' en ben er een uur te vroeg en maak ik me vervolgens daar weer druk om want ik had voor en na de afspraak nog zoveel kunnen doen wat niet gelukt is.

Wat Niobe zegt, de ene ADHDer is de andere niet, de een ervaart het een, de ander het ander. En voor de buitenwereld altijd op tijd zijn hoeft niet te betekenen dat je er dan ineens goed met tijd om kunt gaan. En daar helpen alarmpjes niet voor. Die worden gewoon 'genegeerd', ook al is dat eigenlijk geen juiste omschrijving. Komen niet binnen in zoverre dat er ook actie komt is denk ik een betere.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:09

Oh dat laatste is herkenbaar. Als ik ergens in de middag moet zijn dan gaan er ik weet niet hoeveel alarmen aan. Met een uur ervoor een let opover een uur moet je weg, half uur, 10 minuten voor de laatste dingen. En dan nog krijg ik het voor elkaar te laat aan te komen, terwijl ik heel ruim van te voren vertrek, extra ruim de tijd neem om erheen te komen en dan nog 8)7

En ervoor idd steeds kijken hoelang heb ik nog, en dan geen tijd hebben om iets te doen waarbij ik niet kan kijken hoeveel tijd ik nog heb. En stan dan zoals hierboven gezegd in wachtstand. Ik spreek dan liever in de ochtend af

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:45

VuurVleugels schreef:
En NAH is wezenlijk anders dan autisme of adhd. Bij NAH hebben die verbindingen er ooit (neurotypisch) gezeten en kan in de planning daaruit geput worden. Bij autisme of adhd hebben ze er nooit op een neurotypische manier gezeten en spelen er andere factoren (zoals rejection sensitivity disorder) wat weer andere vaardigheden die bij de planning zouden kunnen helpen in de weg kunnen zitten.

dan kun je zo niet stellen. Van ze hebben er ooit gezeten dus...
Ligt er aan waar de schade zit. En of er omwegen zijn gemaakt of niet.

Als ik geen 100 alarmen zet kom ik niet op tijd, vroeger wel.
Dus ergens is die verbinding er gewoon niet meer. En put het daar ook niet uit.

Voorbeeld nog van dinsdag
Mijn vriend en ik hadden een zelfde afspraak. Ik heb dus geen alarm gezet hij was immers thuis.
Op het moment dat hij aan wilde rijden zegt hij pas, ga je nog mee of hoe zit dat...toen moest ik me dus nog omkleden.
Ik had echt geenbesef hoe laat het was, dacht dat ik zeker nog een half uur had.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:14

Ik heb met mijn werk geregeld dat ik zelf mag beslissen hoe laat ik begin zolang ik mijn uren maar maak, want op tijd komen is voor mij geen doen. Grappig genoeg ben ik er dan wel meestal eerder dan de starttijd van de collega's, het ligt namelijk niet aan het vroeg op moeten staan.

En ja, voor sollicitaties kom ik (mits er geen extreme dingen tegen zitten) over het algemeen op tijd. De andere kant is wel dat ik rustig een half uur tot een uur in de auto zit te wachten om "maar" een kwartier voor tijd binnen te komen. En zelfs met een dergelijke planning is het wel eens mis gegaan omdat ik opeens 1.5 uur kwijt ben. Op tijd zijn betekent overigens ook dat ik mijn hele dag kwijt ben aan een dergelijke afspraak. Eerst omdat ik niets kan doen om de tijd niet te verliezen, daarna omdat ik zo leeggezogen ben door het op tijd moeten komen zonder dingen te vergeten dat ik de rest van de dag niets meer waard ben. Suprise, dat is geen optie om dagelijks te doen, want dan functioneer je niet. Dat betekent namelijk ook op werk dat ik na een uurtje werken gewoon klaar ben qua energie door het inspannen om op tijd te komen.

Voor mij werkt overal alarmpjes voor zetten niet, helaas. Ook zeker een jaar geprobeerd, maar als ik alarmen zet voor meer dan het allerbelangrijkste, dan gaat het mis.

En ja, ik heb er training voor gehad op de universiteit. Ja, ik heb vanwege mijn diagnose (na de uni) nog meer training gehad. Nee, het is niet beter geworden. Het enige dat enigszins helpt is om echt goed fit te zijn, als in niet overbelast en niet net uit een periode van overbelasting komen. Dan heb ik soms én de hersenruimte om uberhaupt vast te stellen hoe ik op tijd ga komen met een Werkend! plan, én dan de energie om dat 's ochtends uit te voeren zonder daarbij extreem te vroeg te komen (want zoveel energie heb ik ook weer niet over) én energie om ook nog mentaal te kunnen werken én thuis ook nog het huishouden te doen incl. koken, etc. Want als dat niet gebeurd is het heel snel gebeurt met voldoende hersenruimte hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:26

Dat leeglopen herken ik helaas ook.
Nee het is ook geen doen...maar heel vaak geen keuze

En ja er is natuurlijk een reden dat ik ondertussen dus afgekeurd ben.
Maar heb het wel heel lang zo gedaan.
En niet iedereen loopt weer leeg op de alarmen, ik ken juist mensen die dat weer zoveel meer rust geeft dan zelf de tijd in de gaten houden. En er dus juist niet op leeglopen
Ik loop ook niet leeg op de alarmen zelf, voor mij is het gewoon de dag die teveel is in het algemeen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:31

Ik begrijp het haast probleem volledig (ben zelf ook niet erg goed met timing), maar mensen kwalijk nemen dat zij wel ontspannen in mijn haast route lopen komt niet echt in me op. Het is mijn goed recht om een slecht tijd management te hebben maar het is hun goed recht om ontspannen te zijn.

Kwa in de weg staan zijn er ook mensen die er nou eenmaal niets aan kunnen doen dat ze slecht inzicht hebben in zulke dingen (zoals mijn moeder, die staat altijd en overal precies midden in je baan). Ook die mogen er zijn.

Aso‘s is een ander verhaal, maar je eraan ergeren heb je enkel jezelf mee.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:38

Alarmpjes zijn inderdaad altijd een kortlopend verhaal bij mij... Vol goede moed stel ik ze overal voor in (drink een glad water, pak je tas in, vandaag moet je je planten water geven). Dat werkt een week best wel goed, en daarna niet meer. En iedere keer weer ben ik teleurgesteld in mezelf terwijl ik ook weet dat dat het alleen maar erger maakt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:40

Unpopular opinion: Als ik op bokt de verhalen lees over reactieve honden denk ik alleen maar “die zij ik meteen wegdoen”.

En ja, ik heb een hond :x die gelukkig (voor haar en voor ons) vrijwel niet blaft.