Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:47

1,04 en dalend is toch niet duidelijk boven 1 :?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:47

Ze willen mensen die de afgelopen 6 maanden een besmetting hebben gehad slechts eenmaal enten. Maar bij mij was dat de 2e besmetting. Ik heb toch liever het complete pakket hoor. Ik had na de eerste keer nog minstens 4 maanden antistoffen. En toch nog een besmetting. Vandaag ben ik weer op antistoffen geprikt. De studie waar ik aan mee deed is nu afgelopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:51

Ik zou graag zien dat NL van onze risico lijst af komt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:55

Ik zie op insta al de eerste grand cafe waar je vanaf morgen al kan reserveren voor het terras vanaf 31-3...
Dan denk ik echt, why? Je weet nog niet eens hóe en met hoeveel mensen enz, áls ze open gaan. :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:59

Needje schreef:
Ik zie op insta al de eerste grand cafe waar je vanaf morgen al kan reserveren voor het terras vanaf 31-3...
Dan denk ik echt, why? Je weet nog niet eens hóe en met hoeveel mensen enz, áls ze open gaan. :')

En als de cijfers straks stijgend zijn en daardoor de terrassen niet open mogen dan is het uiteraard weer de schuld van de Jonge en Rutte die hun belofte verbreken :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:00

Needje schreef:

En of het uberhaupt terrasweer is die dag. Ik wacht liever tot dinsdagmiddag dan in het eerste openingsweekend al te gaan mocht het er weer voor zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:32

Ja dat sowieso.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:04

Shadow0 schreef:
Met deze maatregelen en deze bereidheid tot uitvoering gaan we het inderdaad niet verder omlaag krijgen. Maar dat is omdat de keuze gemaakt is om het aantal besmettingen ook echt niet omlaag te willen brengen. Als we dat zouden willen zou dat natuurlijk wel kunnen.

https://www.youtube.com/watch?v=F1t88i7VB9E vanaf min 39:25
De huidige R is 0.98. Dus omlaag. Ik vind dat jij wel enorm negatief bent hoor. IC opnames zijn vandaag ook weer omlaag gegaan.

Deze maatregelen vergen al een enorme bereidheid. Meer dan dit ga je bij het gros van de mensen niet krijgen. Bij mij ook niet. Ik vind de maatregelen die nodig zijn om de besmettingen fors omlaag te krijgen veel te zwaar en dat wil ik inderdaad niet. Wel wil ik mij inzetten om nog even wat vol te houden en de cijfers stabiel te houden tot het moment dat de vaccinaties laten zien dat het virus teruggedrongen wordt.

Shadow0 schreef:
Maar voor de mensen die ziek worden is het niet stabiel. En als maatschappij trouwens ook niet: er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt zo een verdubbeling erbij die we niet op kunnen vangen.

En in de tussentijd gaan een boel mensen ziek worden die daar langdurig klachten van houden. Als je dit beu bent, weet dan dat het niet leuker wordt als je chronisch ziek raakt en je ook niets kunt ondernemen. En als er zoveel besmettingen zijn kun je die ook niet altijd voorkomen.

De vaccinaties zijn niet het eind. Hoe minder virusbesmettingen we hebben, des te minder leed en des te beter kunnen de vaccins ook werken.

Zomaar een verdubbeling geloof ik niet in. Je ziet nu al dat de vaccinaties goed hun werk doen in verzorgingshuizen.
Dat er een boel mensen ziek worden en daar langdurig klachten van houden vind ik meer een aanname. Het is totaal niet duidelijk hoe groot de groep is die restklachten houdt en hoe langdurig deze zijn. Ik wil niet zeggen dat ze er zijn. Absoluut, ik geloof zeker dat ze er zijn. Maar ik geloof ook dat verreweg de meeste mensen er goed van herstellen.

En ik ben inderdaad corona beu, maar ook de heftigheid van alle maatregelen. Het staat voor mij nauwelijks meer in verhouding. Ik zie de vaccinaties wel als de oplossing. Dat maakt dat ik nog even vol houd en probeer om me aan de meeste maatregelen te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:19

Vayo, ic is gestegen, ziekenhuisopnames ook.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:45

bigone schreef:
Vayo, ic is gestegen, ziekenhuisopnames ook.

De waarde ´intensive care opnames´, gemiddels aantal intensive care opnames over 3 dagen is omlaag. En die waarde is van vandaag. Ziekenhuisopnames is volgens mij nog niet bijgewerkt?
Of kijk ik nu zo verkeerd?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:59

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:04

@ Vayo. Een verdubbeling zit er wel binnen een week in als je alles opengooit. Dat is een kenmerk van exponentiële groei.

Mensen hebben geen beeld daarbij.

Stel een vijver groeit dicht met lelies in twee weken. Op exponentiële wijze. Op welke dag is de vijver dan voor de helft bedekt en op welke dag met een kwart.

Probleem is dat we nu tegen een achtste van de lelies aankijken en 7/8 van de vijver is leeg. Dus mensen denken dat die dichtgroei heel ver weg is en die is maar vier dagen verder dan vandaag in dit verhaal.

Spoiler:
op dag 12 is de vijver voor een kwart bedekt en op dag 13 voor de helft

Als je de maatregelen zat bent, ik ook vaak, dan even lezen in het corona patiënten topic op bokt en je bent onmiddellijk weer doordrongen van de noodzaak

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 01:37

Arabesk schreef:
@ Vayo. Een verdubbeling zit er wel binnen een week in als je alles opengooit. Dat is een kenmerk van exponentiële groei.

Mensen hebben geen beeld daarbij.

Stel een vijver groeit dicht met lelies in twee weken. Op exponentiële wijze. Op welke dag is de vijver dan voor de helft bedekt en op welke dag met een kwart.

Probleem is dat we nu tegen een achtste van de lelies aankijken en 7/8 van de vijver is leeg. Dus mensen denken dat die dichtgroei heel ver weg is en die is maar vier dagen verder dan vandaag in dit verhaal.

Spoiler:
op dag 12 is de vijver voor een kwart bedekt en op dag 13 voor de helft

Als je de maatregelen zat bent, ik ook vaak, dan even lezen in het corona patiënten topic op bokt en je bent onmiddellijk weer doordrongen van de noodzaak

Ik weet wat exponentiële groei is. Het neemt niet toe met hetzelfde aantal, maar met dezelfde factor.
Ik zeg ook totaal nergens dat we de boel nu open moeten gooien. Ik zeg alleen dat ik het niet zie zitten dat maatregelen strenger worden om de besmettingen te doen laten dalen. Ik vind juist dat we ons in moeten zetten om het stabiel te houden. Dus het reproductiegetal dicht bij de 1 of het liefst eronder zien te houden.

Ik zie de oplossing in de vaccins. Deze zullen een keerpunt geven. En tot die tijd moeten we het in mijn ogen stabiel zien te houden. Er wordt volop gevaccineerd. Over 2 dagen wordt het Janssen vaccin hoogstwaarschijnlijk goedgekeurd en hopelijk vaccineren we daar volgende maand ook mee.

En zeker kijk ik wel eens in het corona patiënten topic. Ik vind dat zeker erg voor hen en ieder persoon met restklachten is er één teveel, maar besef wel dat in een dergelijk topic juist mensen posten met restklachten. Mensen die erdoorheen gefietst zijn zullen daar niet of niet zo snel posten. Dat alle (even snel geteld) 38 mensen die ik ken die besmet zijn geweest, zonder problemen binnen enkele dagen tot maximaal 2 weken weer helemaal fit waren na hun corona besmetting, is zeker niet representatief voor het totaal. Maar dat zijn alle mensen met restklachten uit het topic voor corona patiënten net zo min. De meeste mensen herstellen gelukkig goed van een corona infectie, maar zeker is er helaas een groep die echt restklachten blijft houden. Daar moet ook goed onderzoek naar gedaan worden en deze mensen moeten ook geholpen worden bij hun herstel.

Ik zie ook zeker noodzaak van een deel van de maatregelen. Maar onder invloed van de duur van deze epidemie, de heftigheid van de maatregelen, het langdurig ontbreken van perspectief zie ik ook wat dit alles mentaal met mensen doet. Wat dit met mijn jonge kinderen doet. En niet te vergeten alle ondernemers. Dus ik zie ook de noodzaak om sommige maatregelen te versoepelen. Of in mijn geval sommige maatregelen strenger op te volgen en sommige maatregelen weer minder streng of zelfs niet. Een evenwicht wat ik voor mezelf en mijn kinderen maak. Dit om het voor mijn kinderen en mezelf leefbaar te houden en mezelf op de been te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:10

Ik denk dat de hoeveelheid mensen die je kent met Corona zeker van invloed kan zijn op je houding ten opzichte van de regels. Ik ken er een paar die 2021 niet meer meemaken en een aantal die totaal niet meer kunnen wat ze voor Corona wel konden. Ook genoeg mensen die er doorheen gefietst zijn alsof het een simpel verkoudheidje was. Maar die eerste groep is voldoende voor mij om me zeker nog een aantal weken aan de regels te houden.
Mensen zeggen dat ondanks regels nog steeds veel besmettingen hebben, dat ligt niet aan de regels maar aan de mensen. De regels werken maar de mensen laten ze los of houden zich er niet aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:16

Toch is dat lastig... want, en volgens mij heb ik dat eerder gevraagd, er zijn ook mensen (ook in het bokt topic) die aangeven niet te weten waar/hoe ze Corona opgelopen hebben...
Of mensen zich wel/niet aan de regels houden, zou indirect kunnen betekenen dat een deel van de mensen die het oplopen dat aan zichzelf te danken hebben? Dat is volgens mij ook niet helemaal waar...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:19

Ik denk dat dit komt door mensen die pre-symptomatisch zijn. Dus al wel besmet en dus besmettelijk, maar nog geen klachten. Dan ga je natuurlijk nog gewoon naar de winkel etc, immers je hebt geen klachten en weet ook niet dat je besmettelijk bent. Je kan dan ook een volslagen vreemde die normaal super voorzichtig is besmetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:19

Ik denk inderdaad dat dat te kort door de bocht is.
Zeker nu ook met de scholen weer open.
Daarnaast kun je zelf wel aan de regels houden maar als iemand in de supermarkt ineens voor je door komt of die collega die zich net niet helemaal goed voelt en toch komt werken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:25

Wellicht zijn ze zichzelf niet bewust van veel dingen die ze doen die risico geven?
Zo had ik mijn schoonouders afgelopen weekend een aantal dagen op bezoek (hadden een huisje in de buurt gehuurd). Ja, ze hielden zich zo goed aan de coronaregels vertellen ze iedere keer weer. Maar ze denken dat 50 cm 1,5 meter is, komen onbewust constant in je persoonlijke ruimte en hebben het totaal niet door. Bij een wandeling kwam schoonmoeder constant schouder aan schouder lopen, ze plakte steeds weer terug naar mij. Ik iedere keer weer stoppen om ergens anders te lopen maar ze heeft het gewoon totaal niet doorgehad. Ook binnen staan ze constant in je persoonlijke ruimte. Als zij zo altijd en overal doet dan vind ik het niet gek dat ze een keer een besmetting op loopt.
Maar ondertussen vertelt ze nog altijd dat ze zich er erg goed aan houdt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:29

Qua collega kan ik het me voorstellen... maar in de supermarkt... ? ik weet t niet hoor.. ?

Neon: Dat is ook zo hoor... maar dat is denk wel een apart slag mensen.. Dat zijn mensen die hoe dan ook in je aura staan :j Die hebben geen enkel gevoel voor persoonlijke ruimte. Ik heb geen flauw idee hoe dat werkt.. ik ben heel erg allergisch voor mensen in mijn persoonlijke ruimte, altijd al geweest, mij valt dat dan ook altijd extra op. Als ik iemand erop wijs ('zeg, je kunt ook 50cm naar voren?') snappen ze het bijna nooit... verbazingwekkend eigenlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:33

Volgens mij geldt dat voor het gros van de mensen hoor. Ik kom weinig mensen tegen die het echt goed snappen en ik zal zelf ook heus geregeld de fout in gaan. Zelfs Rutte snapt corona niet goed:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:35

Cer schreef:
Toch is dat lastig... want, en volgens mij heb ik dat eerder gevraagd, er zijn ook mensen (ook in het bokt topic) die aangeven niet te weten waar/hoe ze Corona opgelopen hebben...
Of mensen zich wel/niet aan de regels houden, zou indirect kunnen betekenen dat een deel van de mensen die het oplopen dat aan zichzelf te danken hebben? Dat is volgens mij ook niet helemaal waar...

Ik denk ook niet dat je dat op de individu kunt terughalen. Maar wel op epidemiologisch niveau. Het feit dat de besmettingen zo hoog blijven heeft wel degelijk (ook) te maken met dst het draagvlak minder is en mensen de regels minder streng naleven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:41

Nou ja, het is volgens mij helemaal niet erg dat het niet helemaal gesnapt wordt.. maar, er zijn wel mensen die dan wél menen te weten hoe het werkt en anderen even heel duidelijk vertellen hoe het allemaal werkt en wiens schuld het precies is :+
Die praten ook een beetje met alle winden mee als het maar in hun straatje past van 'kijk mij me eens goed aan de regels houden' en daar ben ik ondertussen ook wel een beetje klaar mee .. een beetje het omgekeerde van de ontkennende wappies..

(ben ik overigens de enige die al een heel tijdje denkt 'wappie / wappen', volgens mij betekent dat in basis iets anders :') )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:44

Cer schreef:
Nou ja, het is volgens mij helemaal niet erg dat het niet helemaal gesnapt wordt.. maar, er zijn wel mensen die dan wél menen te weten hoe het werkt en anderen even heel duidelijk vertellen hoe het allemaal werkt en wiens schuld het precies is :+
Die praten ook een beetje met alle winden mee als het maar in hun straatje past van 'kijk mij me eens goed aan de regels houden' en daar ben ik ondertussen ook wel een beetje klaar mee ..

Helemaal mee eens, boter op hun hoofd maar wel wijzen..

Op het moment kijk ik zelf niet naar anderen ben ik echt alleen maar bezig met hoe kan ik zelf tot aan vaccinatie gezond blijven

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:45

Ik geloof dus wel wanneer de leiding het al niet helder heeft, dat het voor de lagen eronder ook niet meer te volgen is. En dan krijg je dus dat mensen het zelf in gaan vullen, wel de fouten van een ander maar niet die van henzelf zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:48

Mijn opmerking was niet bedoeld om betweterig over te komen. Veel mensen weten niet hoe ze besmet zijn , dat kan twee redenen hebben, ze zijn onbewust toch regelmatig over de lijn gegaan of het virus is nog veel besmettelijker dan we denken.
Ik hoor best wel veel mensen die zeggen, ja mijn kind ( groot) of mijn zus of ouder of broer, is familie dus ik weet dat ze zich aan de regels houden. Terwijl je ze niet 24 uur ziet, denk dat heel veel mensen toch teveel vertrouwen op het feit dat ze die ander menen te kennen. Zie Kerst en de hausse aan besmettingen begin januari, duidelijker kun je het niet hebben.
Ik vertrouw mijn familie ook maar ze komen er niet in en zo denken mijn kinderen en 16 broers en zussen ook, ook over hun kinderen. Allemaal extra voorzichtig met als gevolg gelukkig nog geen besmettingen. En die wonen door het hele land, sommigen in de grootste besmettingshaarden en lang niet iedereen op een plek waar je gewoon op eigen terrein kunt verblijven.