Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:32

Ik ben niet van plan het te gebruiken, laten staan dus ;)

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:19

ruitje schreef:
Pfoei jongens wat te doen. Alles staat bij mij nu op 10% + . Ik denk erover het eruit te trekken maar ik beleg via Semmie dus heb er zelf 0 verstand van, zij beleggen voor mij. Ik denk zelf wat is nou de kans dat je meer dan 10+ rendement hebt?

Nee niet doen gewoon laten staan. Dipjes komen altijd voor maar op de lage termijn stijgt het bij gespreide portefeuille zoals bij semmie altijd. Dit is een super sterk beleggingsjaar. Ik heb aandelen van 2 bedrijven die los van elkaar in een jaar 80% omhoog zijn geknald.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:18

Oke, thanks jongens, fijn dat hier even te kunnen vragen!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:16

Mijn aandelen schieten echt dagelijks nog alle kanten op . Bij jullie ook nog steeds ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:23

Hier gaan ze vooral omlaag _O-

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:56

Oh die van mij gaan soms nog wel even omhoog :=

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:00

Mijn Nederlandse chippers zijn gezakt,rest gaat wel.

Ik heb 2 pagina's terug een lijstje geplaatst.
Dit is het resultaat nu.

asmi +20%
asml +113
arm +8
besi -5
broadcom +8
microsoft +151
nvidea +81
tsmc +5
vanguard s p 500 +50
de andere etf,s heb ik veranderd,dus klopt niet meer.

ytd,+26%

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:47

De beste wensen allemaal.

Ik hoop dat iedereen het jaar positief afgesloten heeft.

En dat dit jaar ook weer goed gaat.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:10

Heel tevreden met 28,4% afgelopen jaar. Moge dit jaar maar weer een leuk resultaat opleveren!

Iedereen de beste wensen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:17

De beste wensen!

Ik kijk eigenlijk nooit wat de eindstand uiteindelijk is geworden maar ik weet dat we veel dividend hebben ontvangen en de ETF mooi gestegen is in waarde. Hopelijk gaat het dit jaar net zo goed!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:03

Jullie ook de beste wensen :D

Hier ook een mooi jaar gehad, met inderdaad veel dividend en ook een mooi gemiddeld rendement op de aandelen. Geen idee hoeveel precies, we moeten de tabelletjes nog eens bijwerken :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:07

Ik ben op lichtelijk dwingen van mijn moeder, ook gestart met beleggen. Ik overweeg om t studiegeld voor de kinderen er ook in te stoppen (gaat nu om zo'n 5000). Vind t spannend!

Mijn moeder belegt al sinds de gulden. Ze had echt bizar goede laatste jaren nu.

Mbt studie: mijn vader is al overleden en mijn moeder is 80+. We weten dat er ook als mijn plan niet goed gaat, er wel genoeg te erven is of mooier als mam nog leeft dan, dat ze bij springt bij t leven al

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:19

Fijn al die positieve berichten :D
Ik heb 2024 afgesloten met +37,5% Geweldig mooi dus.
Dit jaar ook weer met groene cijfers gestart. Ik hoop dat het doorzet, want heb nog wel e.e.a. diep in het rood staan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:23

Wij hebben ook een extreem goed 2024 gehad, maar het is wel mijn man zijn werk.

vuurneon schreef:
Ik ben op lichtelijk dwingen van mijn moeder, ook gestart met beleggen. Ik overweeg om t studiegeld voor de kinderen er ook in te stoppen (gaat nu om zo'n 5000). Vind t spannend!

Mijn moeder belegt al sinds de gulden. Ze had echt bizar goede laatste jaren nu.

Mbt studie: mijn vader is al overleden en mijn moeder is 80+. We weten dat er ook als mijn plan niet goed gaat, er wel genoeg te erven is of mooier als mam nog leeft dan, dat ze bij springt bij t leven al

Volledig studiegeld in beleggingen stoppen, als je zelf nog niet zo goed weet wat je doet is niet verstandig.

Alles ziet er naar uit dat 2025 een goed beleggingsjaar gaat worden.
Maar als er iets gebeurt in de wereld waar je geen invloed op hebt kan je zo maar een crisis in duiken die jaren duurt, en tegen die tijd heb je wellicht het geld al nodig. En dan is het volledige studiegeld van je kinderen beleggen een groter risico.
Ik zou een deel doen, en dan ook kijken naar stabiele aandelen die goed dividend uitkeren.
Op de lange termijn is het altijd verstandig, het gaat altijd weer omhoog.
Maar geld wat je op een bepaald moment nodig kan hebben voor zoiets als studie, moet je even extra stilstaan bij de risico's, mocht er toch iets mis gaan betreft de economie door bv een crisis, oorlog oid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:55

Altijd beleggen met geld dat je kan missen. Kun je je kinderen ook zonder dat geld laten studeren zonder in de stress te zitten? In welke termijn gaan ze studeren?

Gezien je moeder jullie goed wil achterlaten zal dat vast goed komen. Toch zou ik eerst met kleinere bedragen oefenen voordat je hun studiegeld gaat beleggen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:58

Of gewoon in ETF.
5000 euro is voor een studie ook te weinig lijkt mij, dus de kinderen zullen toch moeten gaan lenen wellicht. Of ze zijn nog heel jong en jij kunt nog 10 jaar sparen, dat weet ik natuurlijk niet.
Maar als je het wel belegt en op het moment dat het nodig is kun je er even niet bij ivm een crisis, dan zouden ze toch kunnen lenen (of via je moeder) en je kunt het dan in betere tijden alsnog weer betalen.
Oftewel het zou er voor mij volledig vanaf hangen over hoeveel jaar je het evt nodig hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:45

opisop_shop schreef:
Of gewoon in ETF.
5000 euro is voor een studie ook te weinig lijkt mij, dus de kinderen zullen toch moeten gaan lenen wellicht. Of ze zijn nog heel jong en jij kunt nog 10 jaar sparen, dat weet ik natuurlijk niet.
Maar als je het wel belegt en op het moment dat het nodig is kun je er even niet bij ivm een crisis, dan zouden ze toch kunnen lenen (of via je moeder) en je kunt het dan in betere tijden alsnog weer betalen.
Oftewel het zou er voor mij volledig vanaf hangen over hoeveel jaar je het evt nodig hebt.

5000 is de huidige stand (van 3 bij elkaar, waarvan de oudste natuurlijk t meeste heeft). We willen naar 10000 per kind. De jongste is 1 :) oudste is 9. Dus we hebben nog wel even.

Mijn moeder is 80+ dus ik acht de kans klein dat ze de jongste zal zien studeren maar qua erfenis zitten we goed. Mocht mam 100 worden en wij hebben t geld niet beschikbaar dan schenkt ze het gewoon. Natuurlijk hoop ik dat ze en 100 wordt en wij het zelf bij elkaar hebben gespaard. En de kinderen kunnen ook wel erbij werken natuurlijk.

Ik denk dat ik idd maar ga spreiden. En dan vooral voor de oudste, daar meer op spaar houden. De jongste kan t lang staan nog.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:59

Ik heb goed nagedacht. Wat er nu staat op de spaar voor de studies laat ik staan waar het staat (en elke maand 20 euro per kind spaar ik erop) en stop daarnaast elke maand geld in de aandelen voor hun. Ik laat het beleggen. Wie weet ga ik tzt wel zelf de beurs op maar dan moet ik mij meer erin verdiepen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:03

Nou hehe, ASML is eindelijk uit het rood. Eerste dagen van het nieuwe jaar resulteren in +6%, mooi.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:46

Doubtless schreef:
Nou hehe, ASML is eindelijk uit het rood. Eerste dagen van het nieuwe jaar resulteren in +6%, mooi.

Zeg dat nou niet te hard. Hij is al weer aan het dalen :=

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:58

Voor wie er bij degiro zit. Is jullie app ook zo traag?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:59

Nee hier werkt hij gewoon goed

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:42

furious schreef:
Voor wie er bij degiro zit. Is jullie app ook zo traag?

Nope. Werkt prima

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:18

Pfff, ik heb wat aandelen, bijna allemaal aandelen met mooie dividenden, dus niet om te speculeren, met uitzondering van aandelen van Galapagos. Die stonden een kleine 5 jaar geleden gigantisch hoog, maar heb dan het moment gemist om te verkopen door andere kopzorgen (mijn pa was toen stervende, en hij was mijn "beleggingsadviseur". Helaas kort erna covid, en dan is de boel beginnen kelderen. Ik ben blijven hopen dat het er bovenop ging komen, maar nu hoor ik dat er 200 banen geschrapt worden bij Galapagos. Zal nu helemaal de dieperik in gaan vrees ik. :( Ik troost me met de gedachte dat ik op die manier "investeer" in gezondheidszorg, maar opbrengen doet het niet, vraag is of het dat ooit gaat doen.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:31

hwn schreef:
Pfff, ik heb wat aandelen, bijna allemaal aandelen met mooie dividenden, dus niet om te speculeren, met uitzondering van aandelen van Galapagos. Die stonden een kleine 5 jaar geleden gigantisch hoog, maar heb dan het moment gemist om te verkopen door andere kopzorgen (mijn pa was toen stervende, en hij was mijn "beleggingsadviseur". Helaas kort erna covid, en dan is de boel beginnen kelderen. Ik ben blijven hopen dat het er bovenop ging komen, maar nu hoor ik dat er 200 banen geschrapt worden bij Galapagos. Zal nu helemaal de dieperik in gaan vrees ik. :( Ik troost me met de gedachte dat ik op die manier "investeer" in gezondheidszorg, maar opbrengen doet het niet, vraag is of het dat ooit gaat doen.

Galapagos ja de glans is al lang weg. Grote verliezen nu een mega noodgreep. Je kunt er ook voor kiezen om het toch te verkopen het verlies te nemen en zoiets als een semiconductor ETF te kopen. Mega rendementen de afgelopen jaren het is gecontroleerd high risk. Maar Galapagos is zijn ellende nog lang niet te boven. Het is ook nooit succesvol geweest trouwens alles was speculatief en op verwachting.

Ik zou dus wel actie ondernemen nu verdampt je geld 100% zeker