Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ruitje schreef:Pfoei jongens wat te doen. Alles staat bij mij nu op 10% + . Ik denk erover het eruit te trekken maar ik beleg via Semmie dus heb er zelf 0 verstand van, zij beleggen voor mij. Ik denk zelf wat is nou de kans dat je meer dan 10+ rendement hebt?
vuurneon schreef:Ik ben op lichtelijk dwingen van mijn moeder, ook gestart met beleggen. Ik overweeg om t studiegeld voor de kinderen er ook in te stoppen (gaat nu om zo'n 5000). Vind t spannend!
Mijn moeder belegt al sinds de gulden. Ze had echt bizar goede laatste jaren nu.
Mbt studie: mijn vader is al overleden en mijn moeder is 80+. We weten dat er ook als mijn plan niet goed gaat, er wel genoeg te erven is of mooier als mam nog leeft dan, dat ze bij springt bij t leven al
opisop_shop schreef:Of gewoon in ETF.
5000 euro is voor een studie ook te weinig lijkt mij, dus de kinderen zullen toch moeten gaan lenen wellicht. Of ze zijn nog heel jong en jij kunt nog 10 jaar sparen, dat weet ik natuurlijk niet.
Maar als je het wel belegt en op het moment dat het nodig is kun je er even niet bij ivm een crisis, dan zouden ze toch kunnen lenen (of via je moeder) en je kunt het dan in betere tijden alsnog weer betalen.
Oftewel het zou er voor mij volledig vanaf hangen over hoeveel jaar je het evt nodig hebt.
hwn schreef:Pfff, ik heb wat aandelen, bijna allemaal aandelen met mooie dividenden, dus niet om te speculeren, met uitzondering van aandelen van Galapagos. Die stonden een kleine 5 jaar geleden gigantisch hoog, maar heb dan het moment gemist om te verkopen door andere kopzorgen (mijn pa was toen stervende, en hij was mijn "beleggingsadviseur". Helaas kort erna covid, en dan is de boel beginnen kelderen. Ik ben blijven hopen dat het er bovenop ging komen, maar nu hoor ik dat er 200 banen geschrapt worden bij Galapagos. Zal nu helemaal de dieperik in gaan vrees ik.Ik troost me met de gedachte dat ik op die manier "investeer" in gezondheidszorg, maar opbrengen doet het niet, vraag is of het dat ooit gaat doen.