Verkooppraatje dus ?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Door: redactie
27-9-13 - 07:57 bron: Algemeen Dagblad
Amerikaanse weerkundigen weten het zeker: de komende winter wordt de koudste in 100 jaar. Nederland kan zich dus opmaken voor - ja, ja, daar is-ie weer - een ware horrorwinter. Kloppen de voorspellingen, vraagt het AD aan Harry Otten, meteoroloog en oprichter van Meteo Consult.
1. Het wordt langzaamaan een traditie die we elke herfst tegemoet kunnen zien: de voorspelling van een aanstaande horrorwinter.
'Ik heb een verschrikkelijke hekel aan het woord horrorwinter. Op televisie wordt er gesmeten met subjectieve weertermen en dit is er één van. De laatste horrorwinter was in 1979. Ondertussen heeft iedereen centrale verwarming, dus de gevolgen zullen minder heftig zijn. We moeten ons niet zo druk maken.'
2. We hebben er anders wel zin in: sneeuwstormen, een Elfstedentocht, laat maar komen die horrorwinter.
'De belangrijkste weermodellen geven geen enkel signaal voor een zogenaamde horrorwinter. Ik heb geen idee waar die Amerikanen zich op baseren. Waarschijnlijk willen ze aandacht.'
3. Hoe betrouwbaar zijn die langetermijnvoorspellingen eigenlijk?
'Het is erg moeilijk om zulke voorspellingen te doen. Voor de tropen is het een stuk eenvoudiger. Daar is het weer afhankelijk van de zeewatertempratuur en die wisselt niet zo snel. In Europa is het weer van veel meer factoren afhankelijk'.
4. Dus geen horrorwinter. Wat kan Nederland wel verwachten?
'Het lijkt erop dat we een zachte winter krijgen. Toch kan er prima een periode met sneeuw en ijs komen, maar dat durf ik niet te voorspellen. Het weer is net het balletje in een roulettetafel: het kan elk moment een andere kant op rollen.'