Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:05

Heb je God nodig om liefde en vriendschap te ervaren,of kan het ook zonder?

Blue_Eyes

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:12

Uit ervaring weet ik dat het ook zonder kan. Bij mij is het wel heel veel verdiept sinds ik God heb leren kennen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:13

Ayasha schreef:
Ja maar ik vat dat dus op als: "Ik geloof niet, dus ik heb geen normen en waarden". :) Hoop dat mijn reactie nu begrijpelijker is.

Ik snap wat je bedoelt :j

@ Krips, thanks! :)

Off topic: wat moeten die loempia's lang in de frituur zeg, kanonne >;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:12

Heino schreef:
Waar ik me een beetje druk om maak is dat veel geloven beweren zo vredelievend etc. te zijn, terwijl uit geloof ook zo ontzettend veel ruzie en oorlog voortkomt. Dan kan ik niet begrijpen dat sommige mensen hier het geloof zo de hemel inprijzen (doordenkertje :P).

Ik ben wel benieuwd hoe gelovigen hier over denken :)

Wat ik trouwens wel jammer vind is dat er vooral Christenen in dit topic zijn. Zou het interessant vinden om van andere "soorten" gelovige ook de meningen te horen :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:24

Ik ben benieuwd hoe er gedacht wordt over scientology, mormonen, jehova's etc. etc.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:16

Heino schreef:
Heino schreef:
Waar ik me een beetje druk om maak is dat veel geloven beweren zo vredelievend etc. te zijn, terwijl uit geloof ook zo ontzettend veel ruzie en oorlog voortkomt. Dan kan ik niet begrijpen dat sommige mensen hier het geloof zo de hemel inprijzen (doordenkertje :P).

Ik ben wel benieuwd hoe gelovigen hier over denken :)

Wat ik trouwens wel jammer vind is dat er vooral Christenen in dit topic zijn. Zou het interessant vinden om van andere "soorten" gelovige ook de meningen te horen :)

Dat is al eerder aan de orde geweest. Even zoekfunctie gebruiken of teruglezen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:17

christel1857 schreef:
Ik ben benieuwd hoe er gedacht wordt over scientology, mormonen, jehova's etc. etc.

Dat zijn allemaal andere geloven. Ik heb daar geen verstand van. Maar iemand zich daar goed bij voelt moet tie dat vooral doen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:21

Zooist schreef:

Ik vind dat er steeds omheen gepraat wordt. Je kan er toch niet omheen dat geloof an sich voor leed veroorzaakt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:23

Heino schreef:
Zooist schreef:

Ik vind dat er steeds omheen gepraat wordt. Je kan er toch niet omheen dat geloof an sich voor leed veroorzaakt?

Het werd mij uitgelegd als:

Als iemand een ander persoon vermoord met een mes. Wie is dan de schuldige? De iemand, of het mes?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:23

Echter heb ik trouwens niets met religie

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:24

MarcoBorsato schreef:
Als iemand een ander persoon vermoord met een mes. Wie is dan de schuldige? De iemand, of het mes?

En hierom wilde ik dus dat je hier een kijkje ging nemen :) Ook hier wordt gezegd dat niet het geloof an sich schuldig is, maar de persoon zelf.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:25

Heino schreef:
Zooist schreef:

Ik noem dat religie.

En misbruik van geloof van de slachtoffers in die betreffende persoon, instantie.

De persoon in kwestie die de daad verricht, verricht die daad uit zichzelf.
Die doet dat uit eigen keus.

Geloof ik!

Maar dat heb ik al eerder uitgelegd :Y)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:26

Heino schreef:
MarcoBorsato schreef:

En hierom wilde ik dus dat je hier een kijkje ging nemen :) Ook hier wordt gezegd dat niet het geloof an sich schuldig is, maar de persoon zelf.

De persoon zelf!

En waardoor die tot zijn daad komt???????

Hij neemt het mes ter hand!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:40

Zooist schreef:
Heino schreef:

Ik noem dat religie.

En misbruik van geloof van de slachtoffers in die betreffende persoon, instantie.

Geloof ik!

Maar dat heb ik al eerder uitgelegd :Y)

En dat is ook hoe ik erover denk en dat ervaar ik niet als eromheen praten. Geloof an sich veroorzaakt helemaal geen problemen, volgens mij. Ik geloof. Dus er hangt zeg maar geloof in de lucht. Wat veroorzaakt dat voor leed? Daar doe ik toch niemand kwaad mee?
Het zou anders worden inderdaad als ik nu een mes pakte en zei dat ik in naam van God jou neer ging steken. Maar is dat dan uit naam van God of zijn mijn beweegredenen eigenlijk anders en zeg ik alleen maar dat het God is, om het te rechtvaardigen (voor een ander of voor mijn eigen geweten)?

Buiten dat denk ik ook echt dat de meeste oorlogen, ook die uit naam van welk geloof dan ook worden gevoerd, feitelijk vooral om macht, geld en landjepik gaan. Zelfs de kruistochten etc.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:43

Zooist schreef:

Maar doet het uit naam van God. Waar gaat die interpretatie dan mis?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:43

christel1857 schreef:

Het zijn geloven waar ik minder verstand van heb dan van het christendom, en waar ik dus een minder onderbouwd antwoord op kan geven. Maar ik geloof in ieder geval van mormonen dat ze de bijbel hebben aangepast, er eigen stukken aan hebben toegevoegd die er niet bij horen en van Jehovah's getuigen dat ze op bepaalde cruciale punten de bijbel anders opvatten dan dat ik dat doe - en waar ik het echt niet mee eens kan zijn. Toch hebben ze ook zeker punten waarvan ik denk dat we daar als 'standaard' christelijke kerk (die niet bestaat, maar toch :Y)) weleens wat beter over na zouden mogen denken.

Scientology - ik heb bepaalde ervaringen met deze groep, waarover ik ivm privacy van bepaalde personen niet over uit zal weiden, waardoor ik deze beschouw als een gevaarlijke sekte.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:55

Wat betreft mijn mening over in hoeverre geloof schuldig is aan de daden van de volgelingen, hier een post van mijn mening een heeeeele hoop posts terug (was een werk om hem terug te vinden :P)

christel1857 schreef:
Waar ik gewoon problemen mee heb is dat tot op de dag van vandaag uit naam van 1 of andere religie mensen bruut worden afgeslacht. En iedere gelovige, of dat nu een moslim is of een christen of whatever, geeft dan standaard als antwoord "Maar dat is niet waar de bijbel over gaat, dat is niet wat ons wordt geleerd, dat is niet wat god wil"

Nu ben ik het eens met het feit dat religie niet geweldadig is, of vredelievend, het zijn mensen die geweldadig zijn of vredelievend.

Maar dan heb je mensen die zeggen "Oh god, ik doe alles wat u me opdraagt".

En dan is er een groot gat...... Want god praat niet tegen iedereen, om ons allemaal te vertellen wat we moeten doen. Dus dan krijg je mensen die dat gat opvullen, mensen met slechte motivaties, mensen die gewoon menselijk zijn. Maar god praat niet tegen hen, de mensen praten tegen god. Of er een god is die luistert? Dat is een vraag die ik open zal laten. Het feit dat er een groot gat is die opgevuld wordt vind ik beangstigend.

En daar zit het verschil tussen geloof en kennis. Want als je zegt dat je gelooft dat er een god is, dan is er een gat tussen dit mysterie en wat je wilt bereiken. Als je denkt de kennis te hebben dat jezus(voorbeeld) de zoon van god is. En als je denkt dat je de kennis hebt dat god of jezus tegen je praat, als je vind dat dit een feit is, dan ben je behoorlijk schizofreen.
Het beangstigende aan religie is dat het een machtig wapen is wereldwijd gezien, waarmee je iedere ideologie kunt rechtvaardigen. Of dat nu ideologie over vrede en tolerantie is, of over oorlog en intolerantie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:01

En wat wil je dat we daarop zeggen dan? Want ik kan er niets anders op zeggen dan ja, deels heb je gelijk. Maar niet helemaal.
Om te beginnen: God praat wel degelijk tegen mensen en nee, ik ben absoluut niet schizofreen of anderszins geestesziek.
Nog afgezien daarvan - al zou er nou geen geloof meer zijn, dan kan ik je nu op een briefje geven dat er dan andere opeens heeeeeel goede redenen zouden komen om oorlog en ellende te veroorzaken. Misschien wel omdat iemand flaporen heeft en je denkt dat mensen met flaporen een hekel aan je hebben, waardoor alle mensen met flaporen zich zouden moeten laten opereren zodat ze daarna vredelievend zouden worden. Of iets dergelijks, ik ben niet zo creatief meer zo laat op de avond.
Dus het klinkt wel leuk, maar het is een excuus. En was dat excuus er niet, dan was er wel iets anders.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:07

Blue_Eyes schreef:
En wat wil je dat we daarop zeggen dan? Want ik kan er niets anders op zeggen dan ja, deels heb je gelijk. Maar niet helemaal.
Om te beginnen: God praat wel degelijk tegen mensen en nee, ik ben absoluut niet schizofreen of anderszins geestesziek.
Nog afgezien daarvan - al zou er nou geen geloof meer zijn, dan kan ik je nu op een briefje geven dat er dan andere opeens heeeeeel goede redenen zouden komen om oorlog en ellende te veroorzaken. Misschien wel omdat iemand flaporen heeft en je denkt dat mensen met flaporen een hekel aan je hebben, waardoor alle mensen met flaporen zich zouden moeten laten opereren zodat ze daarna vredelievend zouden worden. Of iets dergelijks, ik ben niet zo creatief meer zo laat op de avond.
Dus het klinkt wel leuk, maar het is een excuus. En was dat excuus er niet, dan was er wel iets anders.

Je hoeft er niets op te zeggen, want dat is lang geleden al gedaan. Ik had alleen geen zin om opnieuw mijn mening neer te typen vandaar de qoute.
Vanuit mijn nuchtere rationele denkwijze ben ik wel eerder geneigd om mensen die met god praten (en dan bedoel ik écht praten he, geen vaag gevoel dat ie in je omgeving is oid) te bestempelen als hallucinerende personen ja. Het menselijk brein is nu eenmaal erg vatbaar voor hallucinaties en ik vind dat duizend maal waarschijnlijker dan een gesprek met god. Zegt meer iets over mij, en hoe erg ik "niet zweverig" ben, dan over jullie. Dus voordat iedereen weer over hetzelfde gaat vallen als een tijdje terug... rustig maar, wie ben ik nou met mijn mening.
Kheb geen behoefte aan nog een OW, heb er al eentje dankzij een tem van een zeker persoon.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:25

Ik denk dat de meeste mensen die mij kennen mij toch ook niet echt als 'zweverig' zouden typeren, eerder als 'down to earth' en 'denker, maar geen dromer'. ;) Dus dat hoeft op zich elkaar niet te bijten. Ik zou het al heel sterk vinden dat die 'hallucinaties' zo op elkaar lijken, bij mensen die elkaar niet kennen of spreken. Maar goed - wat jij wil, van mij hoef je het niet te geloven.
Jammer trouwens dat je jezelf zo weg zet met 'wie ben ik nou met mijn mening' - jij mag die mening net zo goed hebben als ik de mijne. Ook al zijn we het niet eens en gaan we dat ook niet worden, je hebt er duidelijk wel over nagedacht. Je zult er wel kromme tenen van krijgen, maar om even in mijn referentiekader te blijven: jij bent voor God net zo waardevol als ik. Dus wie ben jij? Nou, volgens mij heet je Christel en wie je bent kan ik teruglezen in je posts. En daar is niks mis mee.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:30

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat de meeste mensen die mij kennen mij toch ook niet echt als 'zweverig' zouden typeren, eerder als 'down to earth' en 'denker, maar geen dromer'. ;) Dus dat hoeft op zich elkaar niet te bijten. Ik zou het al heel sterk vinden dat die 'hallucinaties' zo op elkaar lijken, bij mensen die elkaar niet kennen of spreken. Maar goed - wat jij wil, van mij hoef je het niet te geloven.
Jammer trouwens dat je jezelf zo weg zet met 'wie ben ik nou met mijn mening' - jij mag die mening net zo goed hebben als ik de mijne. Ook al zijn we het niet eens en gaan we dat ook niet worden, je hebt er duidelijk wel over nagedacht. Je zult er wel kromme tenen van krijgen, maar om even in mijn referentiekader te blijven: jij bent voor God net zo waardevol als ik. Dus wie ben jij? Nou, volgens mij heet je Christel en wie je bent kan ik teruglezen in je posts. En daar is niks mis mee.

Heel erg bedankt voor deze reactie. Dat raakt me, maar op de positieve manier deze keer!
Denk ook niet dat we het echt 'eens' zullen worden maar dat hoeft ook niet. Ik kan er in ieder geval vanuit gaan dat jij en de laatste tijd de meeste mensen in dit topic in ieder geval niet zomaar wat dingen zeggen. Ik heb het idee dat het 'niveau' wat dat betreft wel goed zit hier. En dat verdient in alle gevallen, ongeacht geloofsovertuigen, elkaars respect. Dus bedankt :):)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:55

Heino schreef:
Zooist schreef:

Vind je dat voor ieder geloof?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:58

Het bidden zoals veel mensen doen is iets de ruimte insturen,ik stuur het ook de ruimte in maar dan zonder te bidden.Alles wat je uitzend komt versterkt bij je terug,mensen die bidden hebben hoop,Bv God ik hoop dit of dat.Maar in hoop zit geen kracht.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:40

MamboBeach schreef:
Vind je dat voor ieder geloof?

In dit topic, ja
Als je doelt op Jameyskatje, ja, die doet dat ook vind ik

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:40

Heino schreef:
Zooist schreef:

Maar doet het uit naam van God. Waar gaat die interpretatie dan mis?

Dat de naam van God misbruikt wordt... Ik heb in de hele Bijbel nog nergens zien staan dat we oorlog moeten voeren, en mensen moeten vermoorden, en kwade dingen moeten doen :=