Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:Waar ik me een beetje druk om maak is dat veel geloven beweren zo vredelievend etc. te zijn, terwijl uit geloof ook zo ontzettend veel ruzie en oorlog voortkomt. Dan kan ik niet begrijpen dat sommige mensen hier het geloof zo de hemel inprijzen (doordenkertje).
Heino schreef:Heino schreef:Waar ik me een beetje druk om maak is dat veel geloven beweren zo vredelievend etc. te zijn, terwijl uit geloof ook zo ontzettend veel ruzie en oorlog voortkomt. Dan kan ik niet begrijpen dat sommige mensen hier het geloof zo de hemel inprijzen (doordenkertje).
Ik ben wel benieuwd hoe gelovigen hier over denken
Wat ik trouwens wel jammer vind is dat er vooral Christenen in dit topic zijn. Zou het interessant vinden om van andere "soorten" gelovige ook de meningen te horen
Heino schreef:Zooist schreef:Dat is al eerder aan de orde geweest. Even zoekfunctie gebruiken of teruglezen.
Ik vind dat er steeds omheen gepraat wordt. Je kan er toch niet omheen dat geloof an sich voor leed veroorzaakt?
Heino schreef:Zooist schreef:Dat is al eerder aan de orde geweest. Even zoekfunctie gebruiken of teruglezen.
Ik vind dat er steeds omheen gepraat wordt. Je kan er toch niet omheen dat geloof an sich voor leed veroorzaakt?
Heino schreef:MarcoBorsato schreef:Als iemand een ander persoon vermoord met een mes. Wie is dan de schuldige? De iemand, of het mes?
En hierom wilde ik dus dat je hier een kijkje ging nemenOok hier wordt gezegd dat niet het geloof an sich schuldig is, maar de persoon zelf.
Zooist schreef:Heino schreef:Ik vind dat er steeds omheen gepraat wordt. Je kan er toch niet omheen dat geloof an sich voor leed veroorzaakt?
Ik noem dat religie.
En misbruik van geloof van de slachtoffers in die betreffende persoon, instantie.
De persoon in kwestie die de daad verricht, verricht die daad uit zichzelf.
Die doet dat uit eigen keus.
Geloof ik!
Maar dat heb ik al eerder uitgelegd
christel1857 schreef:Ik ben benieuwd hoe er gedacht wordt over scientology, mormonen, jehova's etc. etc.
christel1857 schreef:Waar ik gewoon problemen mee heb is dat tot op de dag van vandaag uit naam van 1 of andere religie mensen bruut worden afgeslacht. En iedere gelovige, of dat nu een moslim is of een christen of whatever, geeft dan standaard als antwoord "Maar dat is niet waar de bijbel over gaat, dat is niet wat ons wordt geleerd, dat is niet wat god wil"
Nu ben ik het eens met het feit dat religie niet geweldadig is, of vredelievend, het zijn mensen die geweldadig zijn of vredelievend.
Maar dan heb je mensen die zeggen "Oh god, ik doe alles wat u me opdraagt".
En dan is er een groot gat...... Want god praat niet tegen iedereen, om ons allemaal te vertellen wat we moeten doen. Dus dan krijg je mensen die dat gat opvullen, mensen met slechte motivaties, mensen die gewoon menselijk zijn. Maar god praat niet tegen hen, de mensen praten tegen god. Of er een god is die luistert? Dat is een vraag die ik open zal laten. Het feit dat er een groot gat is die opgevuld wordt vind ik beangstigend.
En daar zit het verschil tussen geloof en kennis. Want als je zegt dat je gelooft dat er een god is, dan is er een gat tussen dit mysterie en wat je wilt bereiken. Als je denkt de kennis te hebben dat jezus(voorbeeld) de zoon van god is. En als je denkt dat je de kennis hebt dat god of jezus tegen je praat, als je vind dat dit een feit is, dan ben je behoorlijk schizofreen.
Het beangstigende aan religie is dat het een machtig wapen is wereldwijd gezien, waarmee je iedere ideologie kunt rechtvaardigen. Of dat nu ideologie over vrede en tolerantie is, of over oorlog en intolerantie.
Blue_Eyes schreef:En wat wil je dat we daarop zeggen dan? Want ik kan er niets anders op zeggen dan ja, deels heb je gelijk. Maar niet helemaal.
Om te beginnen: God praat wel degelijk tegen mensen en nee, ik ben absoluut niet schizofreen of anderszins geestesziek.
Nog afgezien daarvan - al zou er nou geen geloof meer zijn, dan kan ik je nu op een briefje geven dat er dan andere opeens heeeeeel goede redenen zouden komen om oorlog en ellende te veroorzaken. Misschien wel omdat iemand flaporen heeft en je denkt dat mensen met flaporen een hekel aan je hebben, waardoor alle mensen met flaporen zich zouden moeten laten opereren zodat ze daarna vredelievend zouden worden. Of iets dergelijks, ik ben niet zo creatief meer zo laat op de avond.
Dus het klinkt wel leuk, maar het is een excuus. En was dat excuus er niet, dan was er wel iets anders.
Blue_Eyes schreef:Ik denk dat de meeste mensen die mij kennen mij toch ook niet echt als 'zweverig' zouden typeren, eerder als 'down to earth' en 'denker, maar geen dromer'.Dus dat hoeft op zich elkaar niet te bijten. Ik zou het al heel sterk vinden dat die 'hallucinaties' zo op elkaar lijken, bij mensen die elkaar niet kennen of spreken. Maar goed - wat jij wil, van mij hoef je het niet te geloven.
Jammer trouwens dat je jezelf zo weg zet met 'wie ben ik nou met mijn mening' - jij mag die mening net zo goed hebben als ik de mijne. Ook al zijn we het niet eens en gaan we dat ook niet worden, je hebt er duidelijk wel over nagedacht. Je zult er wel kromme tenen van krijgen, maar om even in mijn referentiekader te blijven: jij bent voor God net zo waardevol als ik. Dus wie ben jij? Nou, volgens mij heet je Christel en wie je bent kan ik teruglezen in je posts. En daar is niks mis mee.
Heino schreef:Zooist schreef:De persoon in kwestie die de daad verricht, verricht die daad uit zichzelf.
Die doet dat uit eigen keus.
Maar doet het uit naam van God. Waar gaat die interpretatie dan mis?