Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 12:47

Lalidan schreef:
Maar bluethooth naar FM zenders kan je denk ik spotify niet bedienen zonder aan je telefoon te zitten? Zoals gezegd, ik ben op zoek naar een degelijke oplossing, niet een goedkope, makkelijke oplossing.

Maar ik begrijp van Marocje en Paars dat zoiets er dus gewoon wel is en qua kosten ook prima te overzien. Dan kan ik nu eerst verder met de zoektocht naar een andere auto, maar dan hoef ik dit niet mee te nemen in de overweging wel/niet.

Mijn fm transmitter van de Kruidvat heeft zelf knoppen waarmee ik Spotify bedien.

Maar ik luister altijd podcasts zowat. Die plan ik in voor ik ga rijden. :P

Maar in veel auto’s valt wel het een en ander in te bouwen voor weinig!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 13:14

MarlindeRooz schreef:
Lalidan schreef:
Maar bluethooth naar FM zenders kan je denk ik spotify niet bedienen zonder aan je telefoon te zitten? Zoals gezegd, ik ben op zoek naar een degelijke oplossing, niet een goedkope, makkelijke oplossing.

Maar ik begrijp van Marocje en Paars dat zoiets er dus gewoon wel is en qua kosten ook prima te overzien. Dan kan ik nu eerst verder met de zoektocht naar een andere auto, maar dan hoef ik dit niet mee te nemen in de overweging wel/niet.

Mijn fm transmitter van de Kruidvat heeft zelf knoppen waarmee ik Spotify bedien.

Maar ik luister altijd podcasts zowat. Die plan ik in voor ik ga rijden. :P

Maar in veel auto’s valt wel het een en ander in te bouwen voor weinig!

Dikgedrukte kan ik bevestigen :)
Knopje voor en achteruit en een play/pauze knop, die ook fungeert als opnemen/ophangen als je wordt gebeld volgens mij

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

fjordjes schreef:
Je hebt zo'n apparaat dat als ze hun kop erin steken ze meteen dood zijn
Dat lijkt me het meest 'vriendelijk' omdat ze dan het minst lijden. Of je laat iemand met een geweer komen die schiet ze ook dood
Dat lijkt mij het meest snel en pijnloos.

Dat klinkt inderdaad ook interessant... Dat zijn dan die elektrische vallen die je bedoelt? Heb ik inderdaad ook naar zitten kijken al blijft het me innerlijk wel verteren dat ik ze effectief zou doden...

Suzanne F. schreef:
In ons vorige huis ook veel muizen en ratten ellende gehad maar het enige wat hielp was gif. Ze eten dan een een week lang bakken gif op. Tot ze niet meer eten van het gif en dan weghalen. En dan duurt het een week tot de stank begint en die duurt ook ongeveer een week-2 weken en dan is het voorbij. Dan hadden we een half jaar geen last meer. Meestal in de winter kwam het weer. Het was een soort Veldhuisje met zwevende vloer dus ze konden onder de vloer en dat is lekker warm natuurlijk. Huisje stond midden in een weiland.
Maar goed hier dus geen tips voor een vriendelijke uitzetting.

Hier komen ze gelukkig niet in huis en ook niet in de tuin, ze blijven eigenlijk heel honkvast in de stal en rondom de stal.
Dus de geur zou daar sowieso wel meevallen uiteindelijk als ze komen te overlijden maar het breekt mijn hart dat ik ze effectief zou moeten doden...

DuoPenotti schreef:
Hier werken klemmen het beste. Die dingen met een lucht patroon hebben er nog 0 gevangen.
Gif wil ik niet.
Omdat de vogels een vergiftigde muis of rat vangen en zo ook dood gaan.

En wat er buiten bij het stookhout en de struikjes zit doen we niets aan.
Pakken de honden die hebben ze pech. Maar voor de rest moeien wij ons niet. We hebben ook nog wat andere schuurtjes in de wei waar de honden niet bij kunnen. Ook daar doen we niets.
Maar wat op stal komt heeft pech.
Knagen met wat pech aan elektrische kabels met kortsluiting tot gevolg.
En overal gore keutels.
Of andere spullen kapot.

Dus dat proberen we bij bij te houden voordat er een plaag zit.

Van mij mogen ze in principe ook in de stal blijven wonen, als ze zich tot de stal blijven beperken en het daarrond omliggende weiland maar ik blijf wel panisch voor de ziekte van weil (leptospirose/rattenziekte) en kruiscontaminatie van zelf in en uit de stal lopen en door de tuin richting het huis, is niet uit te sluiten.
Ik wil niet dat mijn hondjes leptospirose oplopen en vaccinaties beschermt maar tegen 4 soorten en er bestaan er duizenden...
Ik doe nu al al mijn kleren af en sokken enz en prop alles in een plastic zak als ik van de paarden kom maar goed, dat sluit niet alles uit natuurlijk...

paars schreef:
En dan de urine nog die je niet kunt zien maar wel ruiken…brrr
Op internet wel mooie filmpjes van ingenieuze constructies met een ton waar ze dan invallen. Kan je die niet (deels) ingraven zodat ze er niet mee kunnen gooien?

Aangezien het buiten is en in de open schuilstal, valt de geur wel mee maar die ton is wel een briljant idee!
Ik ga me daar dit weekend eens mee bezig houden! Thanx! <3

Cayenne schreef:
Ratten zijn ook nog eens ontzettend slim en niet voor één gat te vangen (no pun intended :+ ).
Dus je zult de vallen echt op een plek moeten zetten die zij als dagelijkse veilige looproute gebruiken.

Dat is niet het probleem, hun looproute is via de camera wel heel duidelijk geworden, ik had ook beet met de levende val maar goed, daar weten ze dus meesterlijk komaf mee te maken...

black_kelpie schreef:
Laten schieten is ook nog een optie, dat vind ik persoonlijk de beste optie. Een vriend van ons doet dat. Die komt dan langs met z'n nachtkijker en ze zijn in 1x weg.

Let bij vallen goed op dat jouw geur er niet aan zit, dat ruiken ze direct. Ik draag altijd latex handschoenen als ik de vallen zet. En goed in de doorloop zetten inderdaad.

Maar dan zit je hiermee. Deze was echt knetter, keihard gillen en voortanden breken op de tralies. Daar ga je ook niet gezellig een stukje mee rijden :')

[ Afbeelding ]

Ik zal eens rondzoeken hier in België wie dat eventueel zou kunnen doen... Lijkt me inderdaad een humanere oplossing als ze dan toch dood moeten...

Wat je zegt over die rat in de levende val... Dat is ook echt verschrikkelijk, wil ik ook niet meemaken hoor, arm dier zeg...

c_alsemgeest schreef:
Voer met ratten anticonceptie voorschotelen? :P
Worden het er iig niet meer :+

Als dat zou bestaan, direct!!! <3

Lalidan schreef:
Cayenne schreef:
Stress is idd ook weer sneu. Dan kun je ze beter schieten.

Nou ja, dit zit ik me ook af te vragen. Als je iemand hebt die goed kan schieten, zodat ze in 1 klap dood zijn, lijkt me dat toch echt de meest diervriendelijke methode.... De stress van opgesloten zitten en onvrijwillig verhuizen lijkt me ook niet zo prettig voor zo'n beestje....

Ja ben ik me ook bewust van dat gevangen worden én dan ergens uitgezet worden ook niet fijn is maar het geeft ze wel een kans om te overleven elders... Al wil ik natuurlijk niet de situatie van BK meemaken, dat is echt vreselijk!

Picopico schreef:
Little_Gift schreef:
Nou ja we hebben hier in ruim 50 km omtrek echt voldoende plekken waar kilometers wijd omheen geen enkele bewoning noch huis te vinden is, puur velden en akkers en bossen dus was het plan ze inderdaad ergens in zo'n verlaten bos vrij te laten maar ze zijn dus te slim, vanmorgen vond ik opnieuw mijn vangbox midden in het weiland ondersteboven, alle lokaas eruit, rat nergens te vinden en box netjes intact.

Wat is er diervriendelijk aan alleen uitzetten in een onbekend bos in de winter? Hoe moet zo'n beestje daar overleven? Ze gaan dan gewoon als nog op een nare manier dood (roofdier, voedselgebrek, kou, stress). Je ziet het alleen niet. Een klem of schieten vind ik dan een betere oplossing, dan zijn ze tenminste in één keer weg.

Nou ja ik voel me al ellendig genoeg omdat ik actie moet ondernemen tegen een diertje... Ik probeer ook maar iets te bedenken om ze toch een kans te geven op overleven...

Eloya schreef:
Little_Gift schreef:
Bedankt voor deze bijzonder nuttige conclusie *\o/*

Mijn post was vooral bedoeld of er nog mensen een idee hadden waar ikzelf nog niet aan had gedacht aangezien levend vangen niet lukt en ik ze ook liever niet wil dood doen of pijn doen...
En of mensen zich erin herkennen in hoe ik me voel.

Als je met ze begaan bent en je wil tips van iemand die zich hard maakt voor het leven van wilde ratten.
Zou je misschien eens contact kunnen opnemen met Wild rats sanctuary / rattenpootjes.
https://rattenpootjes.nl/

Thanx!!! Ik stuur ze gelijk een berichtje!! <3

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Waarom zetten mensen hun auto aan als ze de ramen krabben?

Er is mij altijd vertelt dat het slecht voor het milieu was. Maar misschien ben ik te goed voor deze wereld dat ik dus nooit de motor aanzetten tijdens het krabben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

friezenfan2 schreef:
Waarom zetten mensen hun auto aan als ze de ramen krabben?

Er is mij altijd vertelt dat het slecht voor het milieu was. Maar misschien ben ik te goed voor deze wereld dat ik dus nooit de motor aanzetten tijdens het krabben.

Dat deed ik vroeger, toen nog niemand van het milieu gehoord had. Nu hoop ik dat ik op tijd mijn voorruit afgedekt heb, want daar kan ik bij lange na niet bij om te krabben

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

Het is beter voor je motor om even te draaien voordat je weg rijd, zeker als het koud is. Daarnaast zet ik tijdens het ijs krabben alvast de stoelverwarming en de ruitverwarming aan, zodat de auto zo sneller wat opgewarmt is van binnen :D En tsja, hoe veel tijd spendeer je nou echt aan ruiten krabben, max twee minuten? Zolang er mensen zijn die dagelijks in hun private jets etc vliegen, denk ik niet dat ik als persoon nou echt zo veel verschil maak op het milieu als mijn auto twee minuten extra draait of niet. Nog liever wil ik helemaal niet krabben en leg ik zo'n doek op de auto, maarja soms heb je toch opeens ijs op de auto. Maar dan laat ik alsnog even de motor draaien, totdat de toerenmeter naar 1000 rpm daalt :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

Ik deed dat ook.
Niet omdat het sneller krabt maar omdat er ook altijd condens zit en die toch weggetrokken moet zijn voordat je aan rijdt.

Nu zet ik hem via de app op voorverwarmen :D
Das elektrisch.

MarlindeRooz

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Ik doe dat omdat mijn raam beslagen is vaak. Dat scheelt weer een paar min wachten.

En ik heb speciale spray dus ik krab 3 seconden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Piekosjj schreef:
Het is beter voor je motor om even te draaien voordat je weg rijd, zeker als het koud is. Daarnaast zet ik tijdens het ijs krabben alvast de stoelverwarming en de ruitverwarming aan, zodat de auto zo sneller wat opgewarmt is van binnen :D En tsja, hoe veel tijd spendeer je nou echt aan ruiten krabben, max twee minuten? Zolang er mensen zijn die dagelijks in hun private jets etc vliegen, denk ik niet dat ik als persoon nou echt zo veel verschil maak op het milieu als mijn auto twee minuten extra draait of niet. Nog liever wil ik helemaal niet krabben en leg ik zo'n doek op de auto, maarja soms heb je toch opeens ijs op de auto. Maar dan laat ik alsnog even de motor draaien, totdat de toerenmeter naar 1000 rpm daalt :j

Dat is echt geen waar, het is juist slechter voor de motor om stationair te draaien en zéker als die koud is...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Weet je wat pas slecht voor m’n auto is, dat ik niet door mijn voorruit kan kijken en dan tegen een andere auto rijd. :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

MarlindeRooz schreef:
Weet je wat pas slecht voor m’n auto is, dat ik niet door mijn voorruit kan kijken en dan tegen een andere auto rijd. :+

Had ik per ongeluk jou gequote dan?

Maar om te antwoorden: weet je wat pas goed is voor je auto? De condens eerst zelf afvegen met een microvezeldoekje en dan starten en gaan rijden *\%/*

Edit: nagekeken maar nee dus :')

Little_Gift schreef:
Piekosjj schreef:

Dat is echt geen waar, het is juist slechter voor de motor om stationair te draaien en zéker als die koud is...

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:48

Ik heb daar een zeem voor in de auto liggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

Van binnen vegen doe ik nooit.
Als je graag elke tegenligger zijn lichten 6 keer ziet, wel doen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Waarom zie je een tegenligger zijn lichten 6x dan als je netjes veegt en afdroogt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

DuoPenotti schreef:
Van binnen vegen doe ik nooit.
Als je graag elke tegenligger zijn lichten 6 keer ziet, wel doen

Dat dus.

Ik wacht liever 5 minuten dan dat ik strepen op de ramen heb. Maar ieder zijn eigen hobby.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

friezenfan2 schreef:
Ik heb daar een zeem voor in de auto liggen.

Ik heb een aantal vochtvreter zakjes in de auto liggen die ik 2 x per week vervang. En voor het geval er nog een ruit beslagen durft te zijn, een glasdoek, geeft geen strepen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

strepen niet, met wat pech wel een vette waas.

Ik heb ook de zakjes in de auto liggen en dat scheelt inderdaad wel een heleboel :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:44

DuoPenotti schreef:
Nu zet ik hem via de app op voorverwarmen :D
Das elektrisch.
+1 zo heerlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:45

Ja daar ben je heel snel aan gewend :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

DuoPenotti schreef:

Ik heb ook de zakjes in de auto liggen en dat scheelt inderdaad wel een heleboel :j

Dan is er iets mis met je radiator/kachel als je een vette waas op de binnenkant van je ruiten hebt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

Hier ook voorverwarmen, enkele minuten. De voorruitverwarming doet de rest.
En dan zitten wij wr nog enigsinds behaaglijk bij.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 54 min geleden

Little_Gift schreef:
DuoPenotti schreef:

Dan is er iets mis met je radiator/kachel als je een vette waas op de binnenkant van je ruiten hebt

Nee hoor, die je een airco hebt is dat vrij normaal.