Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:27

Maar er zit een verschil tussen cognitieve empathie en emotieve empathie. Ik kan prima snappen dat iemand blij is met een vrouwenlijf. Emotioneel kan ik het me niet voorstellen, maar mijn beleving zegt niets over een ander.

En tussen wat beschreven staat in de DSM en de emotionele beleving ervan zit nog wel iets :) en wat ik hier probeer uit te leggen is dat laatste.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:54

Avalanche schreef:
Maar er zit een verschil tussen cognitieve empathie en emotieve empathie. Ik kan prima snappen dat iemand blij is met een vrouwenlijf. Emotioneel kan ik het me niet voorstellen, maar mijn beleving zegt niets over een ander.

En tussen wat beschreven staat in de DSM en de emotionele beleving ervan zit nog wel iets :) en wat ik hier probeer uit te leggen is dat laatste.

Emotieve empathie is niet echt een ding, dus dat onderscheid is niet heel erg geldig buiten populair wetenschappelijke bronnen. Empathie is bij de ene persoon meer aangeboren en ontwikkeld dan bij de ander, het kan zijn dat empathie je ding gewoon niet is.

Genderdysforie staat beschreven in de DSM-V omdat er sprake is van klinisch lijden en waarvoor medische zorg nodig is. Het is niet iets wat je aan jezelf toe kan wijzen of waarvan je zelf de mate kan bepalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:03

Fly_high schreef:
@Cer toen ik nog overduidelijk niet-moedertaal Nederlands sprak gingen we bij zo'n beetje elke winkel/garage/huisarts/manege/marktplaats interactie/sollicitatiegesprek/makelaar/vul wat in exact dit rijtje af:

"Waar kom je vandaan?""Wat is je Nederlands goed!" "Wonen je ouders in Nederland?" <hier wat doorvragen over mijn familie> "Waarom ben je dan hier gaan wonen?" <hier wat doorvragen over meest voor de hand liggende stereotypen over mijn land/afkomst>

Het is gewoon zo enorm vermoeiend en na 100ste keer zit je er echt niet meer op te wachten. Plus veel vragen die mensen stellen zijn IMO gewoon onbeleefd en niet op hun plek - stel je voor dat je bij je plaatselijke Epplejeck zou werken, ga je dan echt bij willekeurige Nederlandse klanten doorvragen hoe vaak ze nog hun moeder bellen? :=

In vriendengroep, met uitgaan enz is het inderdaad heel wat anders en daar heb ik het ook niet over :)

Heeeeeeeeeeeel herkenbaar en inderdaad heel irritant. Sta je je kind op te wachten, komt er een willekeurige onbekende vader vragen of het de juiste plek is. Aangezien de bus te laat was een beetje koetjes en kalfjes over het weer en zo uitgewisseld en jahoor daar komt hij weer: waar kom je vandaan?
Ik: uit dat en dat dorp.
Hij: Oh nee ik ik bedoel, welk accent heb je? Engels?
Ik: nee Nederlands
Hij: Oh dat hoor je een beetje
Ik: ja, dat zal ook wel niet weg gaan.
Hij: tweetalig opgegroeid zeker?
Ik (ietwat kortaf): mijn dochter wel ja, daar hoor je het dus ook niet aan.

En dat echt bij haast iedere gelegenheid waar het mensen gewoon niet aangaat. En meestal inderdaad gevolgd door: „wat doe je hier“ „waar komt je partner vandaan“ en „ga je ook weer weg“.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:14

Veronica2 schreef:
Avalanche schreef:

Emotieve empathie is niet echt een ding, dus dat onderscheid is niet heel erg geldig buiten populair wetenschappelijke bronnen. Empathie is bij de ene persoon meer aangeboren en ontwikkeld dan bij de ander, het kan zijn dat empathie je ding gewoon niet is.

Genderdysforie staat beschreven in de DSM-V omdat er sprake is van klinisch lijden en waarvoor medische zorg nodig is. Het is niet iets wat je aan jezelf toe kan wijzen of waarvan je zelf de mate kan bepalen.

Waar wil je eigenlijk precies naartoe? Vanuit je bericht krijg ik de indruk dat je nu gewoon op Avalanche aan het inhakken bent en vraagtekens bij haar ervaring en haar mate van empathie stelt?
Ik voel me een vrouw, ik kan me indenken dat een man blij is met een mannenlichaam, maar dan kan ik het me nog niet emotioneel voorstellen hoe het is om een mannenlichaam te hebben of hoe ik dat zou ervaren? :o? Dat heeft toch helemaal niets met empathie te maken, maar simpelweg met je eigen referentiekader die je bind aan je eigen fysieke en mentale ervaringen.

En iedereen met een DSM-V diagnose ervaart die diagnose totaal uniek. Er zijn symptomen waar iemand aan voldoet, maar de beleving en (klinische) uiting daarvan verschilt van persoon tot persoon. Het is leuk en handig dat we een systeem bedacht hebben waarin we mentale toestanden en ervaringen kunnen labelen, maar dat maakt het nog geen compleet objectief meetbare verschijningen.
En wie wijst er iets toe? Ik denk niet dat er iemand zal kiezen voor het ervaren van genderdysforie of welke afwijkende toestand van mens-zijn dan ook. En de mate bepaal je inderdaad niet zelf, maar verschilt wel degelijk van persoon tot persoon.

Misschien interpreteer ik je bericht verkeerd, maar je toon komt niet erg open of vriendelijk over. En de mijne nu waarschijnlijk ook niet, maar ik ga er een beetje op aan. :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:21

UO, of misschien toch niet: mensen die links op de roltrap stil blijven staan moeten 10 jaar en tbs krijgen xoxoxo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:35

BaileyMix schreef:
UO, of misschien toch niet: mensen die links op de roltrap stil blijven staan moeten 10 jaar en tbs krijgen xoxoxo

Hahaha ja net zoals op de rolbanen van Schiphol.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:24

BaileyMix schreef:

`
Nou zit ik me serieus af te vragen of het in London niet precies andersom was/is. Ik probeer het me te herinneren/visualiseren maar t lukt niet..... -:(-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:25

BaileyMix schreef:

Mensen die stil willen staan moeten gewoon volledig rechts gaan staan. Dan kun je links tenminste doorlopen.

Maargoed.... Moet het alsnog wel passen O:)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:41

BaileyMix schreef:

Ik wil ze altijd omver beuken :') vind sommige mensen in het ov zo weinig besef hebben van het feit dat er meer mensen zijn :roll: gisteravond nog een momentje gehad. Ik zat in een vierzits waarbij de jongedame tegenover mij constant met haar schoen tegen mijn witte broek zat te vegen. Kan gebeuren trouwens hoor. Maar ze had er geen erg in. Ik zat strak in mn stoel en ze nam alle ruimte in. 1 keer bewoog ik mn been als hint zodat ze wat meer ruimte maken. Maar daarna wisselde ze weer van been en stond ze op het punt met haar zool wederom mijn witte broek aan te raken. Uit reflex veegde ik direct langs mn been om het te beschermen. Ze was zo gepikeerd hierdoor. Ik vertelde haar dat ze al de hele tijd tegen mn been aan zat en dat ik het vervelend vond, zeker gezien er echt zat ruimte is. Nou dat was wereldvreemd. Ik gaf aan dat als dit zo’n bijzonder verzoek is voor je dat je wellicht eens jezelf te raden moet gaan hoeveel respect je hebt voor de ruimte van anderen.

Sommige mensen lijken gewoon niet te beseffen dat de wereld niet om hen heen draait. Vlaamse vriendin had altijd een mooi antwoord. Iets met dat de evenaar niet uit je aars komt of zo? :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:48

Winged schreef:
BaileyMix schreef:

Mensen die stil willen staan moeten gewoon volledig rechts gaan staan. Dan kun je links tenminste doorlopen.

Maargoed.... Moet het alsnog wel passen O:)

Op tijd komen is een kwestie van op tijd vertrekken, niet van hard lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:51

Zelfs als ik vroeg ben wil ik graag zelf beslissen of ik doorloop of stil sta. Door willen lopen heeft niks met te laat komen te maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:55

ikke schreef:

Ik sta niet graag stil :+ Sta overigens ook weinig op een roltrap. Als het even kan pak ik gewoon de trap.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:13

Ik loop ook liever door dan dat ik tussen een rijtje mensen met koffers en tassen geperst sta en iemand zijn walm aan aftershave zit te happen. Dat heeft niets met haast te maken hoor. :+

Dat is voor mij inderdaad ook de reden om liever de trap te pakken, maar bijvoorbeeld bij Utrecht centraal staan de trappen aan de uiteindes van het perron en is het maar net waar ik uit de trein stap.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 31-08-23 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:13

Suliko schreef:
Ik loop ook liever door dan dat ik tussen een rijtje mensen met koffers en tassen geperst sta en iemand zijn walm aan aftershave zit te happen. Dat heeft niets met haast te maken hoor. :+

Haha ja in zo'n geval mis ik de 1,5 meter regel. Die was zo verkeerd nog niet _O-

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:41

ikke schreef:

Vind dit soort dingen altijd zo makkelijk gezegd. Maar je weet nooit waar iemand onderweg tegenaan loopt onderweg of waar iemand intern mee struggled. Ik heb veel last van time blindness, of, passender, time nearsightedness. Ik kan dealen met dingen die snel staan te gebeuren maar hoe verder weg in de toekomst iets is, hoe minder focus ik erop heb en blijf ik dus voornamelijk gefocust op dat wat direct voor me 'staat'. Daarom gebeurt alles last minute. OF er staat zoveel druk ergens op dat ik er wél op focus, maar dan kan ik dus weinig tot niks anders doen totdat datgene waar ik op focus gebeurt is (als ik om 3 uur 's middags een heel belangrijke afspraak heb kan ik 's ochtends vaak eigenlijk niks anders doen uit angst te laat te komen). Dit is mogelijk met medicatie en therapietools wat bij te sturen, maar hoort inherent bij bijvoorbeeld neurodiversiteit zoals adhd en autisme. De één heeft het meer dan de ander, maar als iemand er last van heeft zit het echt in diegene en is het geen kwestie van gewoon beter je best doen om op tijd te zijn. En in een land als Nederland, waar elke minuut van de dag is ingepland en op tijd zijn een groot goed is, leidt dit tot conflicten en onbegrip. Opmerkingen als bovenstaande zijn hier tekenend in en wilde ik toch op reageren.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:45

ikke schreef:

Misschien kan je dit ook even tegen NS zeggen!

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:45

MyWishMax schreef:
Fly_high schreef:
@Cer toen ik nog overduidelijk niet-moedertaal Nederlands sprak gingen we bij zo'n beetje elke winkel/garage/huisarts/manege/marktplaats interactie/sollicitatiegesprek/makelaar/vul wat in exact dit rijtje af:

"Waar kom je vandaan?""Wat is je Nederlands goed!" "Wonen je ouders in Nederland?" <hier wat doorvragen over mijn familie> "Waarom ben je dan hier gaan wonen?" <hier wat doorvragen over meest voor de hand liggende stereotypen over mijn land/afkomst>

Het is gewoon zo enorm vermoeiend en na 100ste keer zit je er echt niet meer op te wachten. Plus veel vragen die mensen stellen zijn IMO gewoon onbeleefd en niet op hun plek - stel je voor dat je bij je plaatselijke Epplejeck zou werken, ga je dan echt bij willekeurige Nederlandse klanten doorvragen hoe vaak ze nog hun moeder bellen? :=

In vriendengroep, met uitgaan enz is het inderdaad heel wat anders en daar heb ik het ook niet over :)

Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met niet aan het werk zijn. Je krijgt altijd wel de vraag wat je voor werk doet eb ik geef dan aan niet te werken. Het is bizar wat voor persoonlijke vragen je dan allemaal naar je hoofd krijgt. Precies wat jij zegt, dingen die je denk ik niet aan iemand anders vraagt die wel aangeeft te werken. Daar ga je ook niet de hele medische geschiedenis, dagelijkse leven en financiële situatie van vragen als je diegene voor het eerst ontmoet...

Een beetje te vergelijken dis, wel iets totaal anders, maar als ik zie hoe nieuwsgierig mensen zijn en hoe onbeleefd ze daardoor kunnen worden. Want ik heb meestal niet het idee dat het is om je te leren kennen, maar gewoon een soort nieuwsgierigheid of hoe moet je het noemen? Kom er even niet op, maar het voelt vaak niet oprecht als interesse in de persoon zelf.

Ramptoerisme. Wildvreemden die willen weten wat er 'mis' met je is, dat zijn gewoon ramptoeristen.

Er zijn nuances qua ongepaste vragen. Voor mij zit er wel een verschil tussen vragen waar ik vandaan kom en wat er mis met mij is. De eerste valt voor mij onder het kopje; iemand willen scharen onder groep wij/zij. De andere als ramptoerisme, want o jee, wat heb jij het erg, brrrr, gelukkig gaat het bij mij allemaal wel goed. (En dan er lekker met anderen over kletsen.)

Ik krijg regelmatig de vraag waar ik vandaan kom? En dan ook vooral: Maar jij kunt echt niet Nederlands zijn!! Maar jouw ouders moeten wel [vul in nationaliteit zijn]!! Of: oh, maar jij klinkt echt heeeeel Nederlands!

Het is een bepaald slag mensen die daar naar vraagt. Over het algemeen blank, man en 40+. En anders een vrouw, blank, 40+. -O-

Echt flikker op.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:23

Raineri schreef:
Sommige mensen lijken gewoon niet te beseffen dat de wereld niet om hen heen draait. Vlaamse vriendin had altijd een mooi antwoord. Iets met dat de evenaar niet uit je aars komt of zo? :')

"De evenaar loopt niet door uw gat." :+

Ik begrijp overigens niet waarom mensen zelfs stilstaan op een roltrap (op enkele uitzonderingen na). Dat ding gaat zo traag, wandel ondertussen gewoon door? :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:04

Dat zelfs 'te laat komen' al medisch verklaarbaar is klaarblijkelijk.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:10

Mijn vader redt dat niet hoor, lopen op een roltrap. Ik ga ook altijd achter hem staan, want ik ben als de dood dat hij eraf kukelt ook. Iets met falend onderstel enzo. Erop stappen vind ik altijd al spannend. Als het dus ook maar enigszins kan, dan gaan we met de lift. Maar het is een eigenwijze man (appel valt niet ver van de boom ook :D), die net wil doen of hij alles nog kan, maar dat kan hij niet :(

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:18

Cowboy55 schreef:

Adhd? Of heb ik nog iets anders onder de leden?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:52

Sanet schreef:
Mijn vader redt dat niet hoor, lopen op een roltrap. Ik ga ook altijd achter hem staan, want ik ben als de dood dat hij eraf kukelt ook. Iets met falend onderstel enzo. Erop stappen vind ik altijd al spannend. Als het dus ook maar enigszins kan, dan gaan we met de lift. Maar het is een eigenwijze man (appel valt niet ver van de boom ook :D), die net wil doen of hij alles nog kan, maar dat kan hij niet :(

Je hoeft er ook niet op te lopen. Zo lang je dan maar rechts aanhoud :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:04

Precies haha! Overstap van 4 minuten op Utrecht, prima haalbaar. Maar niet als er simpele zielen stil blijven staan |( Zijn ook vaak de mensen die aan het einde van de roltrap vertwijfeld om zich heen gaan staan kijken waar ze naartoe moeten, zodat iedereen daarachter er bovenop klapt :+

Ik vind dat de overheid een nationale roltrapetiquette-campagne moet lanceren!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:08

BaileyMix schreef:
Ik vind dat de overheid een nationale roltrapetiquette-campagne moet lanceren!

Dit doet me denken aan een video van StukTV (van 8 jaar geleden), “de Roltrapbrigade” (vanaf +- 1.15):https://youtu.be/KxVPLCMtduA?si=2hOi2C7f-Hdp46kg :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:34

Cowboy55 schreef:

Dat is gemakkelijker dan je eigen gedrag aanpassen