Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:02

Cer schreef:
Ik was ook nog wel verbaast dat amerikaans bedrijven ongevaccineerden ontslaan... ik ben nog steeds een beetje aan het bedenken hoe dat mogelijk is.. dat kan toch ook niet een kant zijn die men heen wil gaan?

Qua kroegen en restaurants alleen binnenmogen met een 'pas'... ergens klinkt dat ook niet heel 'vrij'.. als de vaccinatiegraad hoog genoeg is kunnen mensen die klachtenvrij zijn uiteindelijk toch gewoon weer dingen doen, mag ik hopen?
Want als het in een wet staat, hoe wordt dat dan ooit weer teruggedraaid?

Ik ken niet de juiste bewoording maar het recht op gezondheid gaat boven die van vrijheid: dus wetten kunnen getreden worden wanneer bijvoorbeeld de plicht van de overheid om de volksgezondheid te waarborgen in het gedrang komt.

En wellicht hebben ze in de USA ook weer andere (grond)wetten dan hier, waardoor ze verplicht vaccineren/ ontslaan bij geen vaccinatie er gemakkelijker door kunnen drukken. De vaccinatiegraad daar is maar een fractie van de (uiteindelijke) vaccinatiegraad hier… Daarom verwacht ik ook niet dat ze hier dergelijke draconische maatregelen zullen nemen. Hoop ik.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:08

Roodvos schreef:
Cer schreef:
Ik was ook nog wel verbaast dat amerikaans bedrijven ongevaccineerden ontslaan... ik ben nog steeds een beetje aan het bedenken hoe dat mogelijk is.. dat kan toch ook niet een kant zijn die men heen wil gaan?

Amerika is daarin natuurlijk een heel ander soort land dan NL. Ik vermoed dat deze bedrijven claims willen voorkomen van (familie van) medewerkers die (langdurige) covid oplopen of zelfs aan covid overlijden als ze op kantoor besmet zijn geraakt.

Schadeclaims als in 'in claim een schadevergoeding van de magnetron want er staat niet op dat mijn kat er niet in mag en nu is mijn kat dood'?

Een bekende van mij - categorie wappie - vroeg zich gisteren af wat er met alle huisdieren ging gebeuren als iedereen die gevaccineerd is over 2 jaar overlijd. Heb even op mijn handen gezeten dat ik vooral niet ging reageren. (en deze persoon weer op 'verberg voor 30 dagen' gezet)

fokfanaat

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:11

nog een reden om wel te vaccineren, hoef niet over te blijven met alle wappies

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:20

Ik ben wel blij dat ik blijkbaar in zo’n bubbel zit dat ik gewoon geen mensen ken die dat soort uitspraken doen,

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:30

Winged schreef:
Roodvos schreef:
Amerika is daarin natuurlijk een heel ander soort land dan NL. Ik vermoed dat deze bedrijven claims willen voorkomen van (familie van) medewerkers die (langdurige) covid oplopen of zelfs aan covid overlijden als ze op kantoor besmet zijn geraakt.

Schadeclaims als in 'in claim een schadevergoeding van de magnetron want er staat niet op dat mijn kat er niet in mag en nu is mijn kat dood'?
Ja, dat ja. Of "er stond niet in dat in de gebruiksaanwijzing dat ik mijn hond niet in de wasmachine mocht wassen en nu is hij verdronken".
Ik heb jarenlang voor een Amerikaans bedrijf gewerkt. En wij werden continue bedolven onder regels, die ook steeds uitgebreider en verder aangescherpt werden. Dat ging helemaal niet over veiligheid en gezondheid, dat ging vooral over "hoe voorkom ik dat ik als bedrijf aangeklaagd kan worden". En het was zeker niet allemaal fout of slecht hoor. Maar wij rekenen daarin toch ook meer op de eigen verantwoordelijkheid en het gezonde verstand van de werknemer.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:54

Italië volgt ook met de corona pas. Mooie ontwikkeling. +:)+ hier inmiddels aan het aftellen naar de vakantie. Nog 3 weken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:07

Ik denk dat we moeten oppassen dat we niet langzaam toch richting die befaamde ster waar veel van die wappies over zeuren gaan.
Vergeet niet dat wat er jaren terug gebeurde ook langzaam is gegaan. Steeds meer kleine regeltjes waar een bepaalde groep buitengesloten werd. Ik vind dat we dat koste wat het kost moeten proberen te vermijden en ik ben dus ook pertinent tegen het uitsluiten van mensen die niet gevaccineerd zijn.
En ik vind het dus ook geen goede zaak dat er in de USA dus al bedrijven zijn die vaccinatie verplicht stellen.
En hoop dat we hier daar ver vandaan blijven.
(Wel vind ik dat we weer gewoon open moeten gaan een deze maanden)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:14

Een regering draagt zorg voor dr totale volksgezondheid, kan me in Amerika voorstellen dat een bedrijf geen claims wil krijgen doordat ze ongevaccineerden op de werkvloer toelaten waardoor iemand anders komt te overlijden, want dat is een risico. Het daar veel extremer dan hier maar wanneer hier de vaccinatiegraad zou stoppen bij 60 % zouden hier ook verplichtingen komen. De vaccinweigeraars hebben het aan de gevaccineerden te danken dat ze geen verplichting opgelegd krijgen. Dat snappen ze blijkbaar nog steeds niet getuige foto’s van prikbussen, lijsten waar de prikbussen staan op feestboek en hun gele ster waanzin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:18

Idiote vergelijking met de gele ster!

Ze moeten zich schamen. Het dringt mensen niet in hun kop door dat de regering of overheid van elk land als taak heeft de volksgezondheid te beschermen. Dat dus door te vaccineren. En dat is niet om ons te treiteren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:37

( kruipt onder steen vandaan)….
Vergelijkingen met de joden ster gaan echt te ver.
Net als dat dramatische geklaag rondom 4/5 mei, hoe zielig we niet zijn en dat het oorlogs taferelen zijn.
Hoe durf je dat te verkondigen…

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:40

Het is niet mijn vergelijking hoor Popstra en Muze, maar de weg er naar toen begon met kleine uitzonderingen en regeltjes voor bepaalde groep mensen. Die kant moet je gewoon niet op willen imo.

Gezondheid beschermen OK. Maar vaccinatie is nooit verplicht geweest dus waarom nu wel?
(ik heb al m'n vaccinaties en extra ivm reizen dus ben niet anti)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:42

Het was ook niet naar jou bedoeld, sorry als het zo overkwam. Maar lees het oa op Facebook zoveel.
T begint me echt ontzettend te irriteren merk ik

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:45

Helaas gaan we in Europa ook steeds meer richting die claimcultuur @Needje en dat is denk ik een deel van de reden.....

Ik woon in Ierland en hier zie je het ook al. Er is hier een enorm schrik- en angstbeleid gevoerd door de overheid dus we hebben een enorm hoge vaccinatiegraad (gelukkig), maar anders zie ik het ook die kant op gaan...

En dan krijg je dus mensen/naasten die de werkgever of zelfs de overheid aan klagen omdat zijzelf/hun naaste COVID gekregen heeft met langdurig verliezen van werk of zelfs overlijden. De werkgever wordt dan verweten dat hij/zij de werknemers niet voldoende beschermd heeft: zij hebben een ongevaccineerd iemand binnen gelaten en die hebben daardoor COVID gekregen... Vergeet daarbij ook niet dat in de US zoiets als de ziektewet oid vast niet zo goed geregeld is als hier.

Ik zie het al helemaal voor me en ook wel gebeuren.

Plus, alle overheden lijken nog steeds te proberen om dit hele virus uit te bannen op de een of andere manier....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:52

Ja die claim cultuur vind ik ook vreselijk! -O-
Alles altijd lekker op een ander afschuiven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:06

Aan de ene kant begrijp ik het idee 'geen vaccinatie dus geen toegang'. Maar een groter deel in mijn hoofd schaart het vaccin ook gedeeltelijk onder schijnveiligheid. Ja, je hebt bescherming, ja de kans dat je dood gaat is minder groot. Maar tegelijkertijd kun je nog steeds anderen besmetten. Het risico voor niet-gevaccineerden is gewoon groter.

Puntje bij paaltje in mijn idee: iedereen gelijke maatregelen in een open samenleving. Op een gegeven moment moet je de verantwoordelijkheid toch bij de mensen zelf leggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:07

'geen vaccinatie geen toegang' ga ik nooit begrijpen denk. 'geen symptomen, wel toegang' zou nog wel kunnen denk :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:09

maar als de zorg dan toch weer oploopt en iemand mat een nieuwe heup (of erger) moet weer wachten?
Van mij mag ook bijna alles weer open.
Maar hoe ga je dat oplossen met de mensen die bewust niet vaccineren want ze krijgen het toch niet ernstig zeggen ze?
En dat zijn er zoveel dat ze zeker toch weer problemen kunnen gaan geven.
Terwijl het met 2 prikjes zo anders kan zijn.
Ik heb daar moeite mee merk ik wel...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:11

Er zijn genoeg mensen die niet eens geloven dat de zorg bijna op code zwart zat. En maar blijven hangen in t mantra “ het is een soort griep. Gezond eten en je hebt nergens last van.”

purny

Vrouw in volle bus... ik snap het nut niet van die mondkapjes hoor, het heeft zo toch helemaal geen zin?
Zucht.....

Nezzie

Needje schreef:
Gezondheid beschermen OK. Maar vaccinatie is nooit verplicht geweest dus waarom nu wel?

Vaccinatie voor bijvoorbeeld Gele Koorts is al jaren voor verschillende landen een verplichting om er binnen te komen.

Er zijn restaurants waar je niet binnenkomt zonder stropdas, je komt evenementen of concerten niet binnen zonder tassencontrole of gefouilleerd te worden. Zullen we met z'n allen niet doen alsof er niet al jaren heel veel regeltjes zijn waar je aan moet voldoen om ergens naar toe te mogen?
En dan is een stropdas nog niet eens nuttig in het kader van de volksgezondheid...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:15

purny schreef:
Vrouw in volle bus... ik snap het nut niet van die mondkapjes hoor, het heeft zo toch helemaal geen zin?
Zucht.....

Als je ziet hoe de gemiddelde Nederlander met z'n mondkapje omgaat en de ventilatie in een bus, kan ik haar niet echt ongelijk geven helaas. Zou 'm braaf dragen hoor maar of het nou echt wat doet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:16

Een stropdas vergelijken met een vaccin gaat mij wel een beetje ver hoor...

Punt is dat er gezegd werd dat in NL het vaccin niet verplicht gaat worden, dat kennen wij hier niet. Als ze daarop terugkomen voorzie ik een burgeroorlog of iets...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:17

Toch zijn er al best wat organisaties en bedrijven die een vaccin verplichtstellen in nederland. En daar ook om bedreigt worden trouwens, 8)7

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:18

ingedebruijn schreef:
purny schreef:
Zucht.....

Als je ziet hoe de gemiddelde Nederlander met z'n mondkapje omgaat en de ventilatie in een bus, kan ik haar niet echt ongelijk geven helaas. Zou 'm braaf dragen hoor maar of het nou echt wat doet.

Ik draag hem ook nog braaf op het station. Maar ik zie er heel veel zonder lopen. En worden ook helemaal niet aangesproken. Ik vraag me dan soms ook af waarom ik het nog doe

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:22

karuna schreef:
Toch zijn er al best wat organisaties en bedrijven die een vaccin verplichtstellen in nederland. En daar ook om bedreigt worden trouwens, 8)7

Ik kan dat op google niet vinden, weet je of daar artikelen over zijn?