Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:42

Gewoon een papieren bewijs mee. Klaar.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:42

Klopt het moet enkel een code genereren die toegang verschaft. Er mag niet uit opgemaakt kunnen worden of iemand negatief getest is, corona heeft doorgemaakt en die periode immuun is of gevaccineerd is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:45

friezenfan2 schreef:
Vayo schreef:

Misschien één aan (laten) schaffen, er mee om leren gaan en hiermee op pad. Of accepteren dat het helaas nog even niet kan en wachten tot dit wel weer kan.

Ik denk dan het laatste.

Prima dan toch!?

En wie weet gaan ze inderdaad ook nog zorgen dat je die QR code kunt laten printen en op papier kunt aanbieden. De insteek is dat er niet gezien kan worden op basis waarvan je toegelaten wordt, dus een vaccinatieboekje zal niet heel waarschijnlijk zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:45

Vayo schreef:
Klopt het moet enkel een code genereren die toegang verschaft. Er mag niet uit opgemaakt kunnen worden of iemand negatief getest is, corona heeft doorgemaakt en die periode immuun is of gevaccineerd is.

Wellicht is het nog een optie die code uit te printen nadat je hem opent met een laptop bijvoorbeeld.
Maar vaccinatieboekje als bewijs lijkt me niet.

Edit: spuit 11 :D

Vayo

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:48

Ik zou de persconferentie niet gaan kijken, maar toch gedaan :) Ik vind de toon eindelijk passend positief!

Ik mis alleen nog of ze de avondklok in blijven willen zetten als wisselgeld of dat er tegen 31 maart gekeken gaat worden of deze weg kan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:50

Beslissen ze later.

Ze willen er allemaal graag van af, maar het moet veilig zijn.

Dus geen toezeggingen, wel de wens uitgesproken om hem dan af te schaffen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:54

Was de toon positief? Maar het aantal besmettingen neemt toch niet af?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:54

Het voelt voor mij een soort van niet helemaal ok om mensen die de ziekte al doorgemaakt hebben ook een priorisatie te geven. Uitgerekend een hoop partygangers die het afgelopen zomer nogal bont gemaakt hebben komen dan nu extra snel in aanmerking om weer te feesten?
Dat is toch ook amper na te gaan? En hoe lang ben je dan überhaupt immuun?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:57

Shadow0 schreef:
Was de toon positief? Maar het aantal besmettingen neemt toch niet af?

Ik vind hem redelijk positief. R-getal zit weer onder de 0. Besmettingen blijven gewoon stabiel, waardoor we de piek van de 3e golf vooruit geschoven hebben. Al moet ik zeggen dat ik daar niet zo in geloof, die daadwerkelijke piek. Ik geloof dat hij kan ontstaan, maar ik geloof ook dat er een mogelijkheid is dat hij niet komt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:02

Sizzle schreef:
Het voelt voor mij een soort van niet helemaal ok om mensen die de ziekte al doorgemaakt hebben ook een priorisatie te geven. Uitgerekend een hoop partygangers die het afgelopen zomer nogal bont gemaakt hebben komen dan nu extra snel in aanmerking om weer te feesten?
Dat is toch ook amper na te gaan? En hoe lang ben je dan überhaupt immuun?

Die krijgen toch ook geen priorisatie? Alleen een prik minder?

En ja, de toon was positief als in: we komen richting het einde. De zomer is in zicht en de verwachting dat die weer relatief normaal is.
Maar ook realistisch dat het nu niet goed is en er nog steeds dreiging is voor een forse derde golf en dat er daarom nu geen versoepelingen mogelijk zijn.
Dus positief voor de toekomst, realistisch en niet per se heel positief voor het nu.

Vayo, volgens mij was dag ook de boodschap, of misschien mijn eigen interpretatie: als we maar voldoende vooruit kunnen blijven duwen voorkomen we hem door de vaccinaties.
Dus op dit moment lijkt de tactiek volgens mij toch ook de piek vooruit te duwen en niet per se om hem helemaal de kop in te drukken, gezien het draagvlak.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:11

Ja Sec zo heb ik het ook geïnterpreteerd. Dat de combinatie van ons nog ´even´ houden aan de maatregelen i.c.m. het vaccineren ervoor moet zorgen dat we de piek vooruit duwen en het kantelpunt door de toegenomen vaccinatiegraad ervoor moet zorgen dat die piek er niet meer gaat komen. Ik heb daar wel vertrouwen in dat dat zeker een mogelijkheid is dat die piek er zodoende niet meer komt.

Ik denk dat alles valt of staat met het vaccineren. En dan vooral de hoeveelheid vaccins die we krijgen. Als dat maar zo vlot als mogelijk gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:14

Secricrible, Vayo schreef: „corona heeft doorgemaakt en die periode immuun is „

Daar reageerde ik hoofdzakelijk op.

Hoe dan ook zijn er afgelopen jaar iedere keer weer medische gegevens van duizenden mensen na op basis van test gegevens free for download geweest omdat de instanties totaal geen fatsoenlijk idee hebben van veilige IT systemen en data beheer.
Dan maar niet uit eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:16

Sizzle schreef:
Secricrible, Vayo schreef: „corona heeft doorgemaakt en die periode immuun is „

Hoe dan ook zijn er afgelopen jaar iedere keer weer medische gegevens van duizenden mensen free for download geweest omdat de instanties totaal geen fatsoenlijk idee hebben van veilige IT systemen en data beheer.
Dan maar niet uit eten.

Ik zie het nu ook idd.
Volgens mij waren de aangedragen opties óf gevaccineerd zijn, óf een recente negatieve test. Maar geen immuniteit door doormaken van corona.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:17

Sizzle schreef:
Vayo schreef: „corona heeft doorgemaakt en die periode immuun is „

Hoe dan ook zijn er afgelopen jaar iedere keer weer medische gegevens van duizenden mensen free for download geweest omdat de instanties totaal geen fatsoenlijk idee hebben van veilige IT systemen en data beheer.
Dan maar niet uit eten.

Ik snap wat je bedoelt denk ik. Er is een groep mensen die complete schijt hadden aan de regels, corona hebben gehad en daar nu een voordeel uithalen als ze ergens heen zouden mogen doordat ze immuun zijn. Dan voelt ergens heen mogen nadat je jezelf niet gedragen hebt en daardoor corona oplopen voor jou ook nog eens als een soort beloning. Bedoel je het zo?

Ik geloof dat ze nog wel zouden gaan kijken of het een mogelijkheid zou kunnen worden om mensen die tijdelijk immuun zijn door een doorgemaakte besmetting toegang te verschaffen. Maar in eerste instantie is het denk ik vooral gericht op of gevaccineerd of een negatieve testuitslag.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 08-03-21 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:18

Avondklok weg tegelijk met terrassen open ? Dan zal er vast en zeker een regel komen dat terrassen om zes uur of acht uur moeten sluiten. Of verbod op verkoop van alcohol. Ik vermoed dat ze de avondklok misschien iets verruimen, op 22.00 zetten dan kun je genieten van terras en op tijd thuis zijn zonder mensen mee te nemen om thuis verder te feesten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:20

Vayo, Ja, dat bedoel ik.
Uiteraard zie ik dat absoluut niet zo voor mensen in de zorg, ander noodzakelijk werk of domme pech.
Maar er zijn zo ontzettend veel mensen besmet geraakt op Griekse eilanden, In clubs in het Oostblok, op illegale feestjes....,die worden daar dan in feite voor beloond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:21

Vayo schreef:
Ik vind hem redelijk positief. R-getal zit weer onder de 0.

Nee toch? https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... boven-de-1

Citaat:
Besmettingen blijven gewoon stabiel, waardoor we de piek van de 3e golf vooruit geschoven hebben.

Maar dat is toch niet goed? Dan wordt de situatie niet beter (terwijl er wel steeds meer mensen de gevolgen van de ziekte dragen, of dood gaan.) Een huis dat 'stabiel brandt' zou ik ook geen aanbeveling vinden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:23

bigone schreef:
Avondklok weg tegelijk met terrassen open ? Dan zal er vast en zeker een regel komen dat terrassen om zes uur of acht uur moeten sluiten. Of verbod op verkoop van alcohol. Ik vermoed dat ze de avondklok misschien iets verruimen, op 22.00 zetten dan kun je genieten van terras en op tijd thuis zijn zonder mensen mee te nemen om thuis verder te feesten.

Ik ben benieuwd. Ik zie meer in geen avondklok en terrassen tot 19:00 dan een avondklok tot 22:00 en terrassen open tot 22:00. In het laatste geval wordt er verhoudingsgewijs denk ik meer alcohol genuttigd en is het misschien verleidelijk om van 20:00-22:00 naar het terras te gaan en daarna tot 4:30 bij iemand thuis verder te gaan borrelen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:26

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:
Ik vind hem redelijk positief. R-getal zit weer onder de 0.

Nee toch? https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... boven-de-1

Citaat:
Besmettingen blijven gewoon stabiel, waardoor we de piek van de 3e golf vooruit geschoven hebben.

Maar dat is toch niet goed? Dan wordt de situatie niet beter (terwijl er wel steeds meer mensen de gevolgen van de ziekte dragen, of dood gaan.) Een huis dat 'stabiel brandt' zou ik ook geen aanbeveling vinden.

Shadow, tijdens de persconferentie werd net gezegd dat het huidige R-getal nu net onder de 1 ligt!

Ik vind dat wel goed dat het stabiel gebleven is! Er werd continue geroepen dat we de piek naderde, maar die hebben we maar eens mooi vooruit weten te schuiven. Met de maatregelen gaan we de besmettingen niet meer omlaag krijgen. Dat moeten de vaccinaties gaan doen. Tot de vaccinaties zorgen voor een kantelpunt moeten we het stabiel houden. Zo zie ik het. Mensen zijn het echt beu. Je kunt niet verwachten dat we alles op alles gaan zetten om met de maatregelen de besmettingen enorm naar beneden te brengen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 08-03-21 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:31

Zonder draagvlak kun je een hele hoop willen, maar je kan geen ijzer met handen breken. De puf is eruit, de besmettingen naar beneden blijven brengen lukt niet. Dus het is nu uitzitten en inderdaad de vlammen voldoende onder controle houden tot het grote blusmaterieel er is. Soms is volledig blussen geen optie en moet je aan damage control doen tot de oplossing er is om wél volledig te blussen. In dit geval, vaccinaties.

En ja, ik weet dat jij nog steeds vindt dat we maatregelen moeten nemen om corona naar 0 te krijgen. De rest van NL denkt daar alleen anders over en kan of wil niet meer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:34

Zou je ook de oude entingen in het gele boekje kunnen laten zetten? Mijn moeder heeft mijn oude boekje teruggevonden maar dat is een beetje oud

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:36

purny schreef:
Zou je ook de oude entingen in het gele boekje kunnen laten zetten? Mijn moeder heeft mijn oude boekje teruggevonden maar dat is een beetje oud

Mijn oude boekje was vol, dus ik heb mijn vaccinaties van vorig jaar (pneumovax en bmr) in een nieuw boekje bij laten schrijven bij de huisarts en ook mijn eerste covid vaccinatie staat er inmiddels in inclusief het batch-stickertje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:38

Het is niet super ingewikkeld waarschijnlijk om ergens een (nagemaakt) stikkertje te kopen en er een handtekening bij te (laten) zetten. Dat zou pure stuisvogelpolitiek zijn dat fraude met open armen ontvangt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:39

Sizzle schreef:
Het is niet super ingewikkeld waarschijnlijk om ergens een (nagemaakt) stikkertje te kopen en er een handtekening bij te (laten) zetten. Dat zou pure stuisvogelpolitiek zijn dat fraude met open armen ontvangt.

Heb je idd gelijk in, niet bij nagedacht....

Maar het zijn vaccinaties die ik als klein kind heb gehad.
Laatst bijgewerkt door purny op 08-03-21 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:39

Vayo schreef:
Shadow, tijdens de persconferentie werd net gezegd dat het huidige R-getal nu net onder de 1 ligt!

Onder 1 om het aantal besmettingen echt flink te dalen, of onder 1 omdat het met een beetje creatief rekenen 0,9999 is gebleken?

Als het vorige week nog duidelijk boven 1 was, en er is eigenlijk niet echt een reden waarom het nu lager is want er is niets verandert, klinkt het niet als een goed beleid om mensenlevens te redden en te voorkomen dat mensen ziek worden (inclusief alle risico's en gevolgen die daarbij kunnen horen).

Citaat:
Ik vind dat wel goed. Met de maatregelen gaan we de besmettingen niet meer omlaag krijgen. Dat moeten de vaccinaties gaan doen.

Met deze maatregelen en deze bereidheid tot uitvoering gaan we het inderdaad niet verder omlaag krijgen. Maar dat is omdat de keuze gemaakt is om het aantal besmettingen ook echt niet omlaag te willen brengen. Als we dat zouden willen zou dat natuurlijk wel kunnen.

Citaat:
Tot de vaccinaties zorgen voor een kantelpunt moeten we het stabiel houden. Zo zie ik het. Mensen zijn het echt beu. Je kunt niet verwachten dat we alles op alles gaan zetten om met de maatregelen de besmettingen enorm naar beneden te brengen.

Maar voor de mensen die ziek worden is het niet stabiel. En als maatschappij trouwens ook niet: er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt zo een verdubbeling erbij die we niet op kunnen vangen.

En in de tussentijd gaan een boel mensen ziek worden die daar langdurig klachten van houden. Als je dit beu bent, weet dan dat het niet leuker wordt als je chronisch ziek raakt en je ook niets kunt ondernemen. En als er zoveel besmettingen zijn kun je die ook niet altijd voorkomen.

De vaccinaties zijn niet het eind. Hoe minder virusbesmettingen we hebben, des te minder leed en des te beter kunnen de vaccins ook werken.