Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:44

Scum schreef:
Hoe zou zoiets werken? Je teste het op gezonde personen. Die zijn dus nog niet besmet?
En ga je ze daarna in contact brengen met mensen die het virus hebben? Of wacht je gewoon af of ze het vanzelf ooit krijgen?

Voor wat ik van deze vaccinatie begreep werkt het met stukjes virus en kunnen ze dus meten of er immuniteit optreed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:49

rien10 schreef:
En terug van de maatschappelijke discussie (broodnodig) naar de ziekenhuisvloer:
Zwager update: Hij is bij! Hij hoest, proest, maar is bij. Van de geforceerde beademing af, heeft nog wel zuurstof. Hij heeft contact met de verpleging, maar ze kunnen hem niet verstaan. Dat komt wel. Halleluja! *\o/* Dit hadden we niet durven hopen. Wat een dag. Nou zoon nog even afstuderen vandaag. Man man, wat een dag.

*\%/* *\%/* *\%/*

Duimen gaat door tot hij weer 100% is. :j *\%/*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:56

Shadow0 schreef:
Popstra schreef:
Nou zoals ik dat schrijf. Dat je zelf voor de kosten op draait. Zo werd dat tenminste op het nieuws gezegd.

Ik denk dat het gaat om behandelingen die uitgesteld zijn. Normaal gesproken betaal je over 1 'traject' (dus een eerste gesprek en de vervolgonderzoeken) 1 keer eigen risico. Het vervolg moet dan alleen wel binnen 120 dagen plaatsvinden. Nu zijn er een boel behandelingen opgeschoven, waardoor het boven die 120 dagen kan uitkomen. In dat geval kan het zijn dat je 2 keer eigen risico moet betalen.
ja ze hadden het inderdaad over opschuiven of te laat cancelen iets in die trant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:57

O wat fijn Rien!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:59

Ohhh de vraag van Baudet, de eerste vraag die nuttig is van hem.. over kappers :')
Van Dissel zegt....."we zullen ongetwijfeld gaan naar differentiatie, maar de IC capaciteit staat nog teveel onder druk..."- "waar je voor kiest is een gefaseerd loslaten omdat je wilt zien wat het doet"
Begrijpelijk maar jammer..
Kapper blijft contactberoep, als ze mondkapjes zouden gaan gebruiken is er een heel scala aan vergelijkbare beroepen en situaties die daarvoor in aanmerking komen. Ze hopen het echter wel snel gereed te hebben.

Want nee, ik heb teveel Brad Mondo video's gezien om zelf mijn haar te gaan blonderen :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:00

Scum schreef:
Hoe zou zoiets werken? Je teste het op gezonde personen. Die zijn dus nog niet besmet?
En ga je ze daarna in contact brengen met mensen die het virus hebben? Of wacht je gewoon af of ze het vanzelf ooit krijgen?

Ze kunnen naderhand bloed trekken en zien of ze de benodigde antistoffen hebben zonder dat ze ziek zijn geworden door de vaccinatie.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:03

Scum schreef:

https://www.pei.de/EN/newsroom/press-re ... rmany.html

Ze gaan nu een deel van het RNA van het virus inspuiten dat codeert voor 1 van de spike proteïnes van het virus. Dit RNA wordt door de cellen van de proefpersoon opgenomen en verwerkt tot eiwitten. Deze cellen die het RNA opnemen gaan op de buitenzijde van hun cellen het desbetreffende spike proteïne van Covid19 blootstellen. Dit wordt herkent door het immuunsysteem (via Antigen presentatie --> Activeren T/B-cellen en finaal antistof productie). In de eerste fase gaan ze variëren met verschillende dosissen RNA, en met verschillende variaties. Vervolgens wordt de antistof-respons daarop bekeken. Het idee is dat er tegen dele van het COVID19 een immuunrespons optreedt, dus als er infectie optreedt met daadwerkelijk Covid, dat het ene specifieke eiwit herkend wordt en via een secundaire immuunrespons opgeruimd wordt voor dat het ziekte veroorzaakt.

In de 1e fase van het onderzoek wordt er op gezonde mensen getest, in de 2e fase van het onderzoek wordt het uitgebreid naar mensen die in de risico groep behoren .

Eigenlijk standaard in vaccinatie onderzoek is een challange waarbij (normaal gezien in deze fase van het onderzoek) een proefdier na x-tijd wordt geïnfecteerd met het virus, of een zeer gelijkaardig virus, waarna de immuunrespons gemeten wordt. Ik kan uit het nieuwsbericht moeilik halen of het finaal ook het idee is dat ze dat hier gaan doen

Citaat:
In the authorised part of the clinical trial, different variants of the RNA vaccine candidates are tested. In addition to their tolerability, their ability to create an immune response to SARS-CoV-2 after a specific amount of RNA (dose) is also tested (first dose finding). In this context, different RNA types and different lengths and modifications of the spike protein are tested, as well as the effect of a second vaccination.
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 22-04-20 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:06

rien10 schreef:
En terug van de maatschappelijke discussie (broodnodig) naar de ziekenhuisvloer:
Zwager update: Hij is bij! Hij hoest, proest, maar is bij. Van de geforceerde beademing af, heeft nog wel zuurstof. Hij heeft contact met de verpleging, maar ze kunnen hem niet verstaan. Dat komt wel. Halleluja! *\o/* Dit hadden we niet durven hopen. Wat een dag. Nou zoon nog even afstuderen vandaag. Man man, wat een dag.

Wat fijn Rien10!

En jouw zoon gaat dat even flikken! Jammer dat het zo moet, maar toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:07

Voor wie het interessant vindt: de definitie van risicogroepen voor een ernstig verloop is uitgebreid door het OMT. Ernstig leverlijden in Child-Pugh classificatie B of C en morbide obesitas (BMI > 40) zijn toegevoegd. https://lci.rivm.nl/testbeleid-risicogroepen-covid-19

@rien10 Heel blij dit te lezen. Nu deze opwaartse lijn doorzetten! Ik duim.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:08

elnienjo schreef:
Scum schreef:

Ze kunnen naderhand bloed trekken en zien of ze de benodigde antistoffen hebben zonder dat ze ziek zijn geworden door de vaccinatie.

Klopt, maar dan is nog de vraag of de antistoffen die aangemaakt zijn voldoende zijn voor infectie. Er wordt geen heel virus ingebracht, maar enkel een deel van het virus. Als dit finaal niet het eiwit blijkt te zijn waartegen de immuunrespons gericht zou moeten zijn kun je dus wel antistoffen hebben, maar zijn die antistoffen niet nuttig. Dus finaal zou je het wel met het COVID19 moeten testen.

Ter illustratie: tegen heptitis B worden 3 antistoffen aangemaakt, anti Hbc-Ag, anti HBe-Ag, en anti Hbs-Ag. Veel drager van hepatitis hebben een incomplete seroconversie, waabij wel antistoffen aangemaakt worden tegen het core (Hbc), en envelop (Hbe) antigen, maar niet tegen het surface (Hbs) antigen. Stel je zou hier een RNA-vaccin maken tegen het Hbc-Ag dan kan er dus een immuunrespons optreden tegen dit antigen. Maar heb je niet met het juiste eiwit te maken. En het is juist het Hbs-Ag wat je nodig hebt om te voorkomen dat het virus opnieuw kan aanslaan (andere 2 onderdrukken wel replicatie, maar zorgen niet voor volledige clearance).

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:08

rien10 schreef:

Rien wat ontzettend fijn nieuw!!

SoofO

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:40

Nou, maskertje besteld nu het hier verplicht is vanaf volgende week. Niet dat ik veel naar de winkels ga op dit moment, maar dan heb ik het in ieder geval als het nodig zou zijn...Wel bijzonder dat ze daar nu pas mee beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:43

Nieuw plan voor de app, hopelijk gaat dit wel iets opleveren. Over vier weken moet duidelijk zijn of er iets gaat komen of niet.

Minister De Jonge stelt team samen om zelf app te bouwen - https://nos.nl/l/2331304

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:54

Wat een super fijn nieuws Rien!! *\o/* *\o/*
Hopelijk blijft de stijgende lijn naar herstel doorzetten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:00

Bedankt voor je fijne uitleg Cathalijne. Hopelijk gaat het werken. En als het dat doet ben ik benieuwd hoe lang het duurt voor zoiets voor ons beschikbaar is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:07

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:10

Echwel schreef:

Dat dekt de lading wel ongeveer ja :=

Bremen heeft nu als laatste Bundesland ook maskers verplicht. Ik las al berichten op Facebook van mensen in de buurt van de grens dat ze dan wel naar Nederland gingen voor de boodschappen. Daar heb ik echt geen begrip voor, ze voeren het niet voor de lol in :n

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:12

Destination schreef:
Echwel schreef:

Dat dekt de lading wel ongeveer ja :=

Bremen heeft nu als laatste Bundesland ook maskers verplicht. Ik las al berichten op Facebook van mensen in de buurt van de grens dat ze dan wel naar Nederland gingen voor de boodschappen. Daar heb ik echt geen begrip voor, ze voeren het niet voor de lol in :n

Ik ga ook over de grens voor boodschappen. NL supermarkt is 5 min rijden, Duitse supermarkt 15min :+ Plus NL supermarkt is beter met desinfecteren van karretjes, afstand houden etc..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:13

Ja, voor jou is het dichterbij, maar dat geldt waarschijnlijk niet voor iedereen. Het was echt kont tegen de krib gooien en moeilijk willen doen :=

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:19

Ik ging eerst wel naar de Duitse supermarkt om netjes te zijn.. maar ja, als ik zie hoe flut het daar is in vergelijking met de NL supermarkt..dan maar een aso zijn.

Maar er een eind voor omrijden is inderdaad een beetje stom en alleen omdat ze een masker moeten dragen? Ook echt zo´n grote ramp om dat te kopen en dragen voor die korte tijd dat je in een winkel bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:34

Debat tweede kamer begint nu, voor de liefhebbers.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:41

Ik draag normaal tijdens mijn werk een masker. En dan geen 14 uur achter elkaar zoals nu in de zorg.
Daar heb je écht geen last van :n . Hoe lang ben je nou in een winkel? Uurtje max?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:07

Ok.... Wilders vind dat scholen te vroeg open gaan maar wil wel dat contact beroepen weer aan de gang gaan, de horeca open, en Nederlanders hun vrijheid terug :?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:13

Ik weet alleen niet hoe duur de maskers zijn in Duitsland? En zijn ze herbruikbaar of moeten ze weg gegooid na 1x dragen?

Want anders snap ik die mensen heel goed. Als je net zoals hier in Nederland zo €19 voor één wegwerp masker betaald......

Dan is het logisch om even de grens over te wippen voor een boodschap. Zolang het nog is toegestaan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:14

mvdende schreef:
Ik weet alleen niet hoe duur de maskers zijn in Duitsland? En zijn ze herbruikbaar of moeten ze weg gegooid na 1x dragen?

Want anders snap ik die mensen heel goed. Als je net zoals hier in Nederland zo €19 voor één wegwerp masker betaald......

Dan is het logisch om even de grens over te wippen voor een boodschap. Zolang het nog is toegestaan.

Er worden heel veel zelf gemaakt en dat zijn echt geen woekerprijzen. Wij hebben voor 4 herbruikbare maskers €10 betaald, dus €2,50 per masker.