Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:54

Dat begreep ik ook al ja. In de huis-aan-huis-bladen hier in Zwolle en de landelijke krant op mijn werk stonden ook al artikelen daarover. Ook de dienstregeling (lees: nieuwe haltes/ oude waar ze niet meer langs rijden) schijnt nogal wat stof te doen opwaaien.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:50

Vandaag met mijn man skeeleren. Komen op een kruispunt af, dus rollen heel rustig (ivm eigenlijk niet kunnen remmen). Dit is zo'n kruispunt waar je in hrt midden en stuk hebt waar je stil kan staan zeg maar. Van links kwam niks, dus rolden verder, rechts kwam wel wat, dus rustig afremmen, zodat ee op het tussenstuk stil konden staan. De (les)auto was aan het afremmen, tot vlak voor ons, dus wij willen precies gaan aanzetten om door te skeeleren, komt er ineens een partij gas... Ik kon nog stoplen, mijn man helaas niet, die is linksaf de weg op gegaan, naast de auto....

Echt hoor, ik neem de bestuurder niks kwalijk, die moet het allemaal nog leren, maar de instructeur daarintegen.... Dit was overduidelijk gevaarlijk gedrag.... Zo goed als stilstaan, om dan alsnog door te rijden... We hadden er geen voorrang, en we konden in eerste instantie op tijd stoppen. Maar doordat er dus zo geremd wedd voor ons, dachten we gewoon door te kunnen gaan....

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 01:09

Klinkt als een gevalletje twijfel over de voorrangsregel in de auto en een instructeur die zegt "je hebt hier voorrang hè!" en een leerling die als paniekreactie gas geeft.

Desalniettemin heel erg schrikken voor je man :(:)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 07:13

Het lijkt me ook ten allen tijde verstandig om daadwerkelijk te stoppen als je dat verkeersgewijs zou moeten, ook al lijkt het er op dat iemand je voor wil laten.
Ik heb dat mijn kinderen ook altijd geleerd. Leuk dat iemand je voorrang wil geven als je dat niet hebt, maar dat brengt toch echt risico met zich mee. Mensen kunnen om een andere reden afremmen, niet specifiek om jou voor te laten en bij een lesauto zou ik extra uit kijken.
En al helemaal als je als verkeersdeelnemer beperkingen hebt, zoals op skeelers en niet makkelijk kunnen stoppen.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:23

Ik heb om die reden ook een enorme hekel aan mensen die allemaal voorrang gaan verlenen. Vooral als jij net stil staat met de fiets :+ Je bent niet sociaal, hou je gewoon aan de regels.

Ik woon aan een 80 weg. Het komt nogal eens voor dat mensen hier 30 rijden. Dat is wel mijn grootste ergernis in het verkeer denk ik. Ze rijden ook nog eens midden op de weg dus je moet echt een goed stukje uitzoeken om ze heel vlot in te halen. Die actie vind ik dan weer asociaal van mezelf, maar het alternatief van 15-30 minuten er achter blijven tuffen vind ik ook weer zo wat := Lastig. Als mensen gewoon doorrijden of even aan de kant gaan zoals trekkers dat doen zou dat fijn zijn en is een kleine moeite lijkt me.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 09:23

Oei gelukkig is het goed afgelopen zeg :oo
Met leswagens let ik altijd extra op voor onverwachte dingen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:38

Wij denken inddd ook dat ze wou remmen uit een "foutje" en dat de instructeur inddd iets riep in de trant van; gassen! Ze hebben geen voorrang!

En we waren ook zeker in de mogelijkheid om te stoppen, maar aangezien er bijna stil werd gestaan (was nog langzamer dan stapvoets) hadden wij zoiets van; mooi, we kunnen gaan.

Zoals gezegd, een fout van de instructeur dus die ernaast zat. Twijfel in het verkeer brengt zo enorm veel ongelukken.... Of sta stil, of dijd gewoo door.

En inddd LiselotZorro, brengt alleen maar verwarring en gevaarlijke situaties met zich mee... De persoon die voorrang krijgt, maar ook achterop komend verkeer die er geen rekening mee houden...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:45

Daar maakten jullie je natuurlijk ook schuldig aan. Jullie hadden kunnen stoppen, maar deden dat niet in de veronderstelling dat de auto zou stoppen. Jullie waren niet duidelijk terwijl dat wel had gemoeten en dat zorgde voor verwarring.
Ik vind jullie net zo fout in deze. Jullie hadden geen voorrang en hadden moeten stoppen. Dan was deze situatie niet gegaan zoals gegaan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:53

Irisje gelukkig is het goed afgelopen.
Lesauto had beter kunnen doorrijden. En jullie hadden moeten stoppen.
Maar ik snap de verwarring.

Ik woon aan/op een pleintje met 1 ingang/uitgangvoor auto’s.
Ik stopte zodat ik even rustig kon kijken ivm spelende kinderen. Een vader gebaarde rij maar door.
Gelukkig deed ik dat niet want zijn kind kwam aanfietsen en die had ik frontaal op mijn bus gehad anders.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:03

Mijn ergernis aan les auto's is niet dat ik niet goed anticipeer op de lessers en hun onverwachte moves.

Wat ik al zei is dat ik zelf ook lesser ben geweest en straks voor een aantal uurtjes weer omdat ik voor mijn E- rijbewijs achter B ga.

Ik woon gewoon in de buurt van een CBR en daardoor heb ik rustig 3 tot 4 les auto's voor mij. Die allemaal hun eigen weg proberen te vinden.

Om dan zelf even lekker door te kunnen rijden vergt daardoor nog wel eens wat moeite.

Dit is toch het ergernis topic dus even klagen is dan toch toegestaan.

@ iirrssjjee: Wat betreft jullie skeeler en les auto ervaring is denk ik inderdaad een fout van jullie allebei.

Schrikken uiteraard!

De leerling in kwestie wilde vast uit sociaal oogpunt jullie voorrang verlenen waar jullie dat ogenschijnlijk niet hadden. De instructeur heeft waarschijnlijk aangegeven door te moeten rijden. Omdat het voor de automobilisten achter de les auto niet sociaal is omdat jullie geen voorrang hadden.
Bij een zebra pad was het anders geweest.

Ik heb ook ooit een fietsende fietser met mijn les voorrang verleent bij een zebra pad.
De instructeur liet mij mijn beslissing afmaken om het daarna af te branden. Dat dit dus niet sociaal is naar de automobilisten achter mij.

Dat had misschien deze instructeur ook beter kunnen doen. Dan was er bij beide partijen geen schrik reactie geweest en hadden jullie voorrang kunnen pakken waar je het niet had ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:36

Ik ben allang blij dat mensen weer voor hun rijbewijs kunnen gaan. Iedereen moet het leren. Hoewel je gewoon voorrang moet verlenen, snap ik de verwarring wel. :j

Wij hebben nu een dashcam in de auto hangen. Afgelopen tijd flink aantal bijna-ongelukken gehad een aantal heethoofden die je staan te bedreigen. Dit voelt toch een stuk veiliger.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:51

Ik snap de verwarring ook prima. Maar niet dat je de schuld dan bij 1 partij legt, namelijk de rijinstructeur.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:32

Als ik geen voorrang heb maar een auto remt wel af om mij voorrang te geven wacht altijd alsnog op een teken bijv. Gebaar met de hand of knipperen met groot licht zodat ik zeker weet dat ik over kan steken.

Wel een rare actie van de instructeur. Dat hij niet alsnog op de rem heeft getrapt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:51

Zojuist: man rijdt door het dorp. Zoontje van circa 4 los op schoot. Kind mag sturen. Schiet mij maar lek dan.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:36

Heb ook nog weer een irritatie: (vooral jeugdige) maaltijdbezorgers op elektrische fietsen... Denken dat ze onkwetsbaar zijn zekers... Binnenbochten pakken, voeten midden op de fiets ipv op de trappers (stel me voor dat ze in noodgevallen dan niet snel met de voeten aan de grond zijn maar op hun plaatje gaan), verlichting niet altijd op orde, laatst een die de rotonde midden over de rijbaan ging ipv over de fietsstrook... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als ik kan lezen (soms zijn ze zo snel dat zelfs dat niet lukt) waar zo'n bezorger voor bezorgt, hebben ze daar toch echt een klacht aan de broek hangen... Er zijn er meer dan genoeg die zich wel keurig netjes aan de regels houden, maar helaas zitten er ook van die "cowboys" op de fiets tussen... En die heb ik toch liever niet op mijn motorkap liggen of in mijn fietsspaken zitten...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:53

We reden vandaag met onze paarden over de Hoofdstraat, in het dorp (waar je 50 mag)... we reden naast elkaar toen er zowel voor als achter ons een auto aan kwam, dus we gingen achter elkaar rijden.. we waren nog aan het invoegen (dat is nu eenmaal niet in 0,5 seconde gebeurd)... haalde de auto achter ons ineens in... terwijl er dus een tegenligger aan kwam... sommige “mensen”.... -O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:40

Gisteren schrok ik mij rot op de snelweg. 2 banen in een bocht, ik reed op de rechter baan en iemand kwam mij links voorbij, maar ik gok dat hij wat anders aan het doen was behalve autorijden. Hij kwam namelijk half mijn baan op, het was dat ik heel rechts reed anders had hij zo bij mij naar binnen gekomen. Ik heb getoeterd en hij week daarop flink uit naar links pff... Ik was niet veel later thuis, moest daar toch wel even bijkomen van de schrik nog.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:50

Euhm... tellen pakketbezorgers die bij een bezorging hun busje zodanig op de weg neerzetten dat je er met geen mogelijkheid met je autootje langs kunt (terwijl de parkeerplaats naast de weg notabene helemaal vrij is) ook als ergernis?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 07:47

Absoluut :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:17

Upje

Net op weg naar werk , op de A4 richting Amsterdam. Reed op de rechterbaan en zag een vrachtwagen voor mij die 80 reed dus ik kijken waar ik tussen kon. Ik zag een ruimte achter de 2e auto en voegde met dezelfde snelheid achter die auto in (108 kk) en kwam letterlijk in zijn kont. Auto die daarachter reed kwam blijkbaar met een gigantische vaart aanrijden en begon woest te toeteren :+ ik ben iemand die goed met de stroom meegaat, dus het was volkomen onnodig als hij gewoon vooruit had gekeken, er reed geen verkeer achter mij en gebruikte mijn richtingaanwijzer zoals het hoort. De auto’s waar ik achter ging die reden 108 dus deed ik ook. Nadat ik de vrachtwagen voorbij was ging ik meteen naar rechts zodat die idioot kon inhalen, ging die dus meteen voor mij rijden op rechterbaan en remmen, dus ik dacht wtf, ik ging inhalen en weer naar rechts en hij deed daarna weer precies hetzelfde. Wou ik weer inhalen, ging hij voor mij rijden met weer een poedersuiker om mij te jennen, gewoon zwaar agressief rijgedrag. Als ik nou met 80km voor die auto knalde oké, zelfs dat praat het gedrag niet goed, maar dan snap ik de frustratie, maar wat wou hij, door de auto voor mij heenrijden waar ik achter ging? Echt jonge... en mijn dashcam heeft niks opgenomen pfff...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 15:44

Jeetje wat een gek joh... Echt gevaarlijk en asociaal gedrag inderdaad.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:45

Klinkt als mijn ex. :')

Wat een droeftoeter he... zulke mensen gun je een eenzijdig ongeluk waar ze flink van schrikken. :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 16:40

Ik vind wel dat vooral de laatste tijd mensen echt vaak toeteren om niks hoor.

Als voorbeeld: donderdagochtend sloeg ik rechtsaf bij een stoplicht. Toen richting aanwijzer aan. Direct na het stoplicht, echt 2/3 meter erna sloeg ik weer rechtsaf en vergat ik voor 1x de richtingaanwijzer aan te zetten. Gelijk een flinke toeter kreeg ik kado.

Pff het kwam op mij over alsof ik weet ik wat had misdaan. Het hoort gewoon bij het verkeer om rekening te houden met soms onverwachte dingen. Het is niet alsof we 50 km p/u reden en plots afsla.

Op andere dingen die echt vele malen gevaarlijker zijn op voornamelijk de snelweg slik ik een keer, rem ik en mopper ik boos.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:53

Rennie89 schreef:
Upje

Net op weg naar werk , op de A4 richting Amsterdam. Reed op de rechterbaan en zag een vrachtwagen voor mij die 80 reed dus ik kijken waar ik tussen kon. Ik zag een ruimte achter de 2e auto en voegde met dezelfde snelheid achter die auto in (108 kk) en kwam letterlijk in zijn kont. Auto die daarachter reed kwam blijkbaar met een gigantische vaart aanrijden en begon woest te toeteren :+ ik ben iemand die goed met de stroom meegaat, dus het was volkomen onnodig als hij gewoon vooruit had gekeken, er reed geen verkeer achter mij en gebruikte mijn richtingaanwijzer zoals het hoort. De auto’s waar ik achter ging die reden 108 dus deed ik ook. Nadat ik de vrachtwagen voorbij was ging ik meteen naar rechts zodat die idioot kon inhalen, ging die dus meteen voor mij rijden op rechterbaan en remmen, dus ik dacht wtf, ik ging inhalen en weer naar rechts en hij deed daarna weer precies hetzelfde. Wou ik weer inhalen, ging hij voor mij rijden met weer een poedersuiker om mij te jennen, gewoon zwaar agressief rijgedrag. Als ik nou met 80km voor die auto knalde oké, zelfs dat praat het gedrag niet goed, maar dan snap ik de frustratie, maar wat wou hij, door de auto voor mij heenrijden waar ik achter ging? Echt jonge... en mijn dashcam heeft niks opgenomen pfff...

Lekker op zijn pik getrapt :=

Nja veel toeteren doe ik op zich ook wel, maar mensen rijden, zeker in deze tijd, echt als idioten die denken dat de wereld alleen om heb draait. Zoals vorige week een mafklapper die de binnenbocht pakt. Of zoals vandaag, de rotonde gewoon opdraaien terwijl we daar al op rijden. Of mensen die gaan kleven, of dat iemand duidelijk fout is (geparkeerde auto inhalen en daarmee dus bijna een ongeluk veroorzaken), en vervolgens boos achtervolgen om zijn zegje te doen omdat toeteren dan écht niet kan. := Ben het gedrag van mensen op de weg echt zat. :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 16:58

Maar dat zijn écht dingen met veel risico op een botsing. Een keer afslaan zonder richting aan te geven als je nog maar net bent weggereden van een stoplicht net na een bocht is dat in mijn ogen niet. Levert geen echt gevaar op.