Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:20

Super grappig Judith :') _/-\o_

Hier hebben we trouwens de beslissing genomen onze rode Nieuw-Zeelanders te verkopen en verder te gaan met Vlaamse reuzen en ook de Lotharingen. Dan hebben we meer keuze in kleuren.

Mochten jullie interesse hebben of iemand weten die Rode Nieuw-Zeelanders zoekt hoor ik het graag :j

Afbeelding

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:33

Spijtig dat je zo ver woont! Anders had ik ze wel gewild :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:53

DeMolenhoek schreef:
Spijtig dat je zo ver woont! Anders had ik ze wel gewild :)

Dat was inderdaad erg leuk geweest :D kon ik ze nog een beetje volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 08:29

Heeft er iemand hier duiven? Mijn vriend wil nu duiven houden voor het vlees, maar ik denk dat dit heel veel werk is voor in verhouding weinig opbrengst.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 08:57

DeMolenhoek schreef:
Heeft er iemand hier duiven? Mijn vriend wil nu duiven houden voor het vlees, maar ik denk dat dit heel veel werk is voor in verhouding weinig opbrengst.

Wij hebben duiven gehad voor het vlees. Ik vond het in het begin zelf ook veel werk, maar achteraf gezien viel dit best mee. Zijn jullie er al over uit wat voor duiven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:03

Nee. Ik ken totaal niets van duiven en ook niet hoe ze te houden. Het is vooral een wens van mijn vriend (die er al even weinig van af weet :D) maar ik wil die hem niet ontzeggen als ik zie hoeveel dieren ik wel niet heb lopen :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:22

DeMolenhoek schreef:
Nee. Ik ken totaal niets van duiven en ook niet hoe ze te houden. Het is vooral een wens van mijn vriend (die er al even weinig van af weet :D) maar ik wil die hem niet ontzeggen als ik zie hoeveel dieren ik wel niet heb lopen :')

Dit inderdaad :') :') :') erg herkenbaar!

Wij hadden de Lahore duif en pauwstaartduif. Het enige belangrijke wat ik hiervan geleerd heb is dat geheel witte duiven een makkelijk doelwit zijn voor roofvogels als deze vrij rondvliegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:25

mooie konijnen zeg!!

Kun je duiven niet gewoon jagen? of doen jullie dat niet?

gister de film captain fantastic gezien... over homesteading gesproken, is wel een aanrader :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:27

Ga de film eens opzoeken!

Ondanks dat ik heel erg goed ben met een loodjesgeweer op de kermis heb ik nog nooit gejaagd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:34

Nou ik ben er uit met de kippen. Heel veel uitval in de bielefelder en in de faverolles. Echt belachelijk veel. Heb nog 6 van de 17 kuikens over. De 1 groeit als een tierelier en de andere is op 3 weken nog even groot als op dag 1. Terwijl de sasso als de Mechelse koekoek gewoon allemaal mooi gelijk groeien, nauwelijks uitval. Hele vriendelijke kippen. Leuk om te proberen maar ik snap ook waarom die 2 rassen niet veel als dubbeldoelras wordt gehouden (ook al zouden ze het moeten zijn)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 11:39

Zonde zeg! Maar je weet nu wel dat je die rassen niet moet hebben.

Wij hebben net de grootste jonge hanen verhuisd naar de wei. Hopelijk gedragen de heren zich daar tot de datum dat ze op wintersport gaan.

Afbeelding

Eerder had ik ze altijd bij de rest van de kippen maar de hennen kregen het dan wel zwaar als de hanen wat ouder werden. Plus dat ik dit jaar veel meer gefokt heb dus nog veel meer hanen heb lopen. Normaal gebruiken we deze setup voor kalkoenen maar die slaan we dit jaar even over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:45

Wat een prachtig stukje voor hun!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 11:47

Ze gaan achter de schapen aan, kunnen ze mooi alle insecten uit de mest opeten :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:11

Wat jammer van de kippen! Ik zit toch wel aan de Bielefelder te denken, ben flink verliefd...
Mooi stukje tuin hierboven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:34

Ik ook hoor. Als kuiken zijn ze ook prachtig! De kweker waar ik de eieren heb gehaald ken ik ondertussen al redelijk. Die kweekt verschillende dubbeldoelrassen en die gaf al aan met de bielefelder te stoppen omdat je ze nauwelijks groot kreeg. Vaak een slechte bevruchting (had ik geen last van), problemen met uitkomen en dan problemen met ze op te kweken. Heb ondertussen bij verschillende kwekers navraag gedaan en deze hebben dezelfde problemen. De faverolles heeft dan weer flinke gewrichtsafwijkingen, tja... Ik heb nog 2 biefelders hennen en 1 haan over (van 12 eieren) dus hoop dat er toch 1 hen alsjeblief groot wordt :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 13:49

Zouden ze dan zo doorgefokt zijn of iets dergelijks? Dat er zoveel gekkigheid zit in die rassen.

Ik merk met mijn orpingtons ook wel verschil hoor. Als ik kleurzuivere dieren haal bij een fokker dan zijn die toch altijd wat flets en erg rustig. Meestal worden ze niet ouder dan 2 of 3. Terwijl mijn eigen aanfok (wel raszuiver maar niet kleurzuiver) niet kapot te krijgen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:00

Ik vrees ervoor. Als ik vergelijk met de koekoeks zijn dat berre sterke kuikens die hun overal doorslaan. Net zoals de sasso’s. Zelfs de ross kuikens krijg ik makkelijker opgekweekt terwijl dat nu eens echt opgefokte vleeskuikens zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:44

Moonfight schreef:
Zouden ze dan zo doorgefokt zijn of iets dergelijks? Dat er zoveel gekkigheid zit in die rassen.

Ik merk met mijn orpingtons ook wel verschil hoor. Als ik kleurzuivere dieren haal bij een fokker dan zijn die toch altijd wat flets en erg rustig. Meestal worden ze niet ouder dan 2 of 3. Terwijl mijn eigen aanfok (wel raszuiver maar niet kleurzuiver) niet kapot te krijgen is.

Hier dezelfde ervaring met orpington kippen. Ik had een beste groep, maar alle gouden/gele dieren waren al gauw weg. Gauw ziek, zwak, en misselijk. Ik heb nu nog ééntje van een andere kweker, een blauwe, die het prima doet.

Hoe doen jullie het eigenlijk qua ouderdieren selecteren als je van eigen kippen broed? Ik heb nu gewoon een handvol random verse eieren onder de hennen gelaten, maar waar selecteren jullie op? Ik merk hier bijvoorbeeld dat ik twee of drie hennen heb die gevoelig zijn voor kalkpoten terwijl de rest niets heeft, zou dat ook doorerven?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 16:36

Dat denk ik wel ja! Ik heb hier ook kalkpoten bij sommige en andere weer niet. Ik had er eerder nooit last van maar mijn vorige fokhaan had kalkpoten en nieuwe aanfok daarvan had het ook. Ik kijk daarbij nu meer naar hanen dan naar hennen. Omdat de hanen ouderdieren zijn van alle kuikens terwijl dat bij de hennen een veel kleiner aandeel is. Misschien dat ik degene met ernstige kalkpoten wel slacht dit najaar zodat dat niet meer door kan fokken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:06

Ik wilde graag Bielefelders en Orpingtons... :\. Dat is misschien dus niet slim...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:30

Er zijn helaas nog best veel kippenfokkers die niet geloven in inteeltproblemen en dus jaar na jaar de beste haan en beste hennen van dat jaar (Dus minimaal halfbroer/zus) inzetten voor de broed van volgend jaar.

Dat geeft zwakke beesten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:11

Wat bedoel je DeMolenhoek met dat je niet terugziet dat Mechelse dubbeldoel zijn? Dat merk ik hier juist wel. Hanen geven veel en goed vlees (moet je ze wel de tijd voor geven, het zijn geen tenslotte geen Ross) en hennen leggen echt netjes elke dag een ei.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 09:40

Century schreef:
Ik wilde graag Bielefelders en Orpingtons... :. Dat is misschien dus niet slim...

Ik heb dus niet de problemen met mijn Orpingtons als dat demolenhoek had met de bielefelders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:33

JudithO schreef:
Wat bedoel je DeMolenhoek met dat je niet terugziet dat Mechelse dubbeldoel zijn? Dat merk ik hier juist wel. Hanen geven veel en goed vlees (moet je ze wel de tijd voor geven, het zijn geen tenslotte geen Ross) en hennen leggen echt netjes elke dag een ei.

Heb ik dat dan gezegd? Want vind dat eerlijk gezegd niet terug en zo denk ik er ook niet over :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 11:00

DeMolenhoek schreef:
Nou ik ben er uit met de kippen. Heel veel uitval in de bielefelder en in de faverolles. Echt belachelijk veel. Heb nog 6 van de 17 kuikens over. De 1 groeit als een tierelier en de andere is op 3 weken nog even groot als op dag 1. Terwijl de sasso als de Mechelse koekoek gewoon allemaal mooi gelijk groeien, nauwelijks uitval. Hele vriendelijke kippen. Leuk om te proberen maar ik snap ook waarom die 2 rassen niet veel als dubbeldoelras wordt gehouden (ook al zouden ze het moeten zijn)

Dit word er bedoeld denk ik Molenhoek