Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:17

Een paar keer per dag krijg ik op mijn mobiel zon melding met;
Touchwiz- Start reageert niet. Wilt u deze app sluiten ?

Rete irritant, hierna duurt het weer enkele minuten voordat mn mobiel weer normaal is.
Iemand die hetzelfde mee heeft gemaakt ? Hij doet het overigens al een dik half jaar.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:19

Dat heb ik met mijn oude mobiel ook gehad, geen idee meer hoe ik het opgelost heb. (Sorry, helpt niet echt dus deze post)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:29

Is het cairsysteem van wintec ook in te bouwen? Ik weet wel dat je het cair kan laten ombouwen tot wol, maar kan het ook andersom?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:54

Is de aarde écht rond-rond? Of is hij op punten ook ovaal te noemen?

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:55

Janine1990 schreef:

Als ik het mij goed herinner is hij niet perfect rond?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:56

BarryPlopper schreef:
Janine1990 schreef:

Als ik het mij goed herinner is hij niet perfect rond?

En als dat zo is, hoe bepalen wij wat perfect rond dan is? Het zelfde als recht, de aarde buigt elke zoveel meter een stukje. Schaats-ijzers zijn ook niet recht maar dat heeft een reden.
Maar hoe bepalen wij dat iets kaarsrecht is?

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:01

Er is een "perfect ronde bal" wat dus bepaald is als perfect rond dus ik ga er vanuit dat perfect recht ook bepaald is (lasers en waterpassen)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:09

BarryPlopper schreef:
Er is een "perfect ronde bal" wat dus bepaald is als perfect rond dus ik ga er vanuit dat perfect recht ook bepaald is (lasers en waterpassen)

Maar ik bedoel: Hoe hebben ze dan die lasers en waterpassen gemaakt, als de aarde niet perfect rond is. :P

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:13

Janine1990 schreef:
BarryPlopper schreef:

Maar ik bedoel: Hoe hebben ze dan die lasers en waterpassen gemaakt, als de aarde niet perfect rond is. :P

Dat zal wetenschappelijk bepaald zijn net zoals de kilogram en liter

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:16

Ja, dat snap ik wel.
Maar HOE, in de praktijk. Hoe hebben ze dat bepaald? Want een kilo en liter vind ik eenvoudiger te begrijpen dan recht en krom. :+

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:17

Janine1990 schreef:
Ja, dat snap ik wel.
Maar HOE, in de praktijk. Hoe hebben ze dat bepaald? Want een kilo en liter vind ik eenvoudiger te begrijpen dan recht en krom. :+

Ik ben helaas maar een simpele elektricien dus ik kan je denk ik niet de antwoorden geven die je zoekt

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:33

Volgensmij heeft Vsauce daar mooie filmpjes over (en over nog een hoop andere dingen) als je Engels kunt echt een aanrader +:)+

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:38

Janine1990 schreef:
BarryPlopper schreef:

Lasers zijn een paar-1000 jaar nieuwer dan waterpassen, maar voor beide is geen perfect ronde aarde nodig om ze te maken. :P

Maar over het algemeen is "perfect recht" eeuwenlang gezien als "recht genoeg voor deze toepassing".
Een keukentafel is recht genoeg als er niets uit zichzelf af schuift.
Een biljarttafel is recht genoeg als de ballen stil blijven liggen.

Je kunt niet meten hoe recht iets is, maar je kunt wel de afwijking meten ten opzichte van "het rechtste wat je hebt". En zo kun je steeds verder verbeteren. Tot je misschien ooit "kaarsrecht" hebt. Tenzij je druipkaarsen mooier vind... :P

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:35

Janine1990 schreef:
Ja, dat snap ik wel.

De aarde is inderdaad niet mooi rond, maar enigszins afgeplat rond de polen. Dat komt doordat de aarde om zichzelf draait en de centrifugale krachten ervoor zorgen dat gebied rond de evenaar iets 'uitdijt' als het ware.

Recht en krom zijn relatief, dwz: recht ten opzichte van iets anders. Bij het gebruiken van een waterpas gebruik je de zwaartekracht als referentiepunt. Het aardoppervlak mag dan (niet waarneembaar) hellen, het punt waarmee jij jouw waterpas vergelijkt en de waterpas zelf hebben deze helling niet. Immers, zie het voor je dat jouw waterpas een ribbe is van een driehoek, waarbij de uiteinden dus de hoeken van de driehoek zijn. Wanneer iets waterpas is, maken beide hoeken dezelfde hoek met het derde hoekpunt van de driehoek (de zwaartekracht).

Ik zou hier graag een plaatje bij tekenen maar dat gaat niet op de telefoon :+.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 01:58

Janine1990 schreef:
BarryPlopper schreef:

Haha, serieus?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:20

Zouden we onze dochters van 15 en 17 alleen een weekend thuis kunnen laten.We wonen wel in het buitengebied,dus geen directe buren.Wel een schoonzus in de buurt.Het gaat meer om de nacht.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:22

Ja hoor, genoeg 17 jarigen die al op zichzelf wonen. Dan kunnen ze ook wel 1 nachtje zonder papa en mama.

Of ze moeten het zelf niet zien zitten, dan zou ik het niet doen. Maar ik denk eerder dat ze er een feestje van maken dat ze een keer alleen zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:23

Dat is zo onwijs afhankelijk van je kinderen. Mijn zusje en ik konden een aantal jaar jonger zelfs wel alleen zijn, ik ging idd op mijn 17e uit huis... Maar ik ken ook mensen die dat echt niet konden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:26

Overdag is geen probleem.Ik vindt alleen de gedachten dat 2 meisje s'nacht alleen zijn.Ik denk gelijk aan enge mannen.In een woonwijk met directe buren is dat toch anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:28

Als zij gewoon de deur op slot doen kan er niet zo veel gebeuren. Meer risico dat er iets gebeurt met enge mannen als ze alleen over straat gaan dan in jullie eigen huis.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:30

Afspreken dat ze de deuren op slot houden?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:37

Het is wel makkelijker voor ons.Hoop alleen dat ze elkaar niet afmaken of een zooi van het huis maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:43

Citaat:
hoe bepalen wij wat perfect rond dan is? Het zelfde als recht, de aarde buigt elke zoveel meter een stukje. Schaats-ijzers zijn ook niet recht maar dat heeft een reden.

Goede vragen, nu het antwoord nog.

Rond: de cirkel is een wiskundige definitie. Meer een mentale constructie dan iets dat echt bestaat.
De definitie is zoiets als:"de verzameling punten op gelijke afstand van een 'bepaald' punt". (Met de X als middelpunt hoort de grote volte aan alle kanten tien meter van de X te zijn.)

Bol: een cirkel in 3D.

"Loodrecht" - dat gaat over zwaartekracht. Men nam een stukje lood (lekker zwaar) aan een touw en dat was simpelweg de loodlijn - paardenmensen praten er nog vaak over, de connectie met een zwaar stuk metaal is wat uit het zicht geraakt.

En in oude kaarsenmakerijen werden kaarspitten - katoenen draden gedoopt in vloeibare was en daarna te drogen gehangen. Dat lijnde ook prima uit op de zwaartekracht. Dus werd kaarsrecht synoniem aan loodrecht.

Met draaing van de aarde etc heeft het weinig van doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:52

Janneke2 schreef:
Citaat:
hoe bepalen wij wat perfect rond dan is? Het zelfde als recht, de aarde buigt elke zoveel meter een stukje. Schaats-ijzers zijn ook niet recht maar dat heeft een reden.

Goede vragen, nu het antwoord nog.

Rond: de cirkel is een wiskundige definitie. Meer een mentale constructie dan iets dat echt bestaat.
De definitie is zoiets als:"de verzameling punten op gelijke afstand van een 'bepaald' punt". (Met de X als middelpunt hoort de grote volte aan alle kanten tien meter van de X te zijn.)

Bol: een cirkel in 3D.

"Loodrecht" - dat gaat over zwaartekracht. Men nam een stukje lood (lekker zwaar) aan een touw en dat was simpelweg de loodlijn - paardenmensen praten er nog vaak over, de connectie met een zwaar stuk metaal is wat uit het zicht geraakt.

En in oude kaarsenmakerijen werden kaarspitten - katoenen draden gedoopt in vloeibare was en daarna te drogen gehangen. Dat lijnde ook prima uit op de zwaartekracht. Dus werd kaarsrecht synoniem aan loodrecht.

Met draaing van de aarde etc heeft het weinig van doen.

Dat gaat over 'loodrecht'. 'Recht', dus maar één dimensie van de ruimte innemend, is weer een ander verhaal. Aangezien licht bijvoorbeeld ook in enige mate door de zwaartekracht wordt beïnvloed (denk bijvoorbeeld aan het fenomeen lenssterren of zwaartekrachtlenzen), is het pad dat een laserstraal volgt niet per definitie recht te noemen.
Daar komt nog bij dat er ook nog zoiets kan bestaan als kromming van de ruimte, waarbij recht misschien wel helemaal niet recht is, of toch wel, of...?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:36

oomens schreef:
Dat gaat over 'loodrecht'. 'Recht', dus maar één dimensie van de ruimte innemend, is weer een ander verhaal.

Plat vlak: 2 dimensies: lengte en breedte.

1 dimensie moge wiskundig gesproken bestaan, daarin is per definitie alles recht, want voor een kromming heb je de 2e dimensie nodig.

Ik weet dat licht in zeer kleine mate door zwaartekracht wordt beïnvloed.

Citaat:
Daar komt nog bij dat er ook nog zoiets kan bestaan als kromming van de ruimte, waarbij recht misschien wel helemaal niet recht is, of toch wel, of...?

...ja, fascinerend!
Daarmee kom je op de grens van natuurwetenschap, "waarnemingskunde" en andere aspecten van filosofie.