Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BarryPlopper schreef:Janine1990 schreef:Is de aarde écht rond-rond? Of is hij op punten ook ovaal te noemen?
Als ik het mij goed herinner is hij niet perfect rond?
Janine1990 schreef:BarryPlopper schreef:Er is een "perfect ronde bal" wat dus bepaald is als perfect rond dus ik ga er vanuit dat perfect recht ook bepaald is (lasers en waterpassen)
Maar ik bedoel: Hoe hebben ze dan die lasers en waterpassen gemaakt, als de aarde niet perfect rond is.
Janine1990 schreef:BarryPlopper schreef:Er is een "perfect ronde bal" wat dus bepaald is als perfect rond dus ik ga er vanuit dat perfect recht ook bepaald is (lasers en waterpassen)
Maar ik bedoel: Hoe hebben ze dan die lasers en waterpassen gemaakt, als de aarde niet perfect rond is.
Janine1990 schreef:Ja, dat snap ik wel.
Maar HOE, in de praktijk. Hoe hebben ze dat bepaald? Want een kilo en liter vind ik eenvoudiger te begrijpen dan recht en krom.
Citaat:hoe bepalen wij wat perfect rond dan is? Het zelfde als recht, de aarde buigt elke zoveel meter een stukje. Schaats-ijzers zijn ook niet recht maar dat heeft een reden.
Maar hoe bepalen wij dat iets kaarsrecht is?
Janneke2 schreef:Citaat:hoe bepalen wij wat perfect rond dan is? Het zelfde als recht, de aarde buigt elke zoveel meter een stukje. Schaats-ijzers zijn ook niet recht maar dat heeft een reden.
Maar hoe bepalen wij dat iets kaarsrecht is?
Goede vragen, nu het antwoord nog.
Rond: de cirkel is een wiskundige definitie. Meer een mentale constructie dan iets dat echt bestaat.
De definitie is zoiets als:"de verzameling punten op gelijke afstand van een 'bepaald' punt". (Met de X als middelpunt hoort de grote volte aan alle kanten tien meter van de X te zijn.)
Bol: een cirkel in 3D.
"Loodrecht" - dat gaat over zwaartekracht. Men nam een stukje lood (lekker zwaar) aan een touw en dat was simpelweg de loodlijn - paardenmensen praten er nog vaak over, de connectie met een zwaar stuk metaal is wat uit het zicht geraakt.
En in oude kaarsenmakerijen werden kaarspitten - katoenen draden gedoopt in vloeibare was en daarna te drogen gehangen. Dat lijnde ook prima uit op de zwaartekracht. Dus werd kaarsrecht synoniem aan loodrecht.
Met draaing van de aarde etc heeft het weinig van doen.
oomens schreef:Dat gaat over 'loodrecht'. 'Recht', dus maar één dimensie van de ruimte innemend, is weer een ander verhaal.
Citaat:Daar komt nog bij dat er ook nog zoiets kan bestaan als kromming van de ruimte, waarbij recht misschien wel helemaal niet recht is, of toch wel, of...?