Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:57

Dat het niet over jou persoonlijk ging had ik wel door :)

Pesten op het werk zie je vooral bij laag opgeleiden en mindere baantjes zeg maar; dan speelt de emotie de overhand en niet de ratio. Hoe lager opgeleid, des te groter de kans op pesten. Om die reden zie je ook op het mbo dat pesten vaker voorkomt dan op de universiteit en ja, dat kan doorgaan naar het volgende werk.
Nergens heb ik zoveel gepest zien worden als bij de sociale dienst;diegene met wie ik werkte waren intellectueel zwak, dus dat werd gecompenseerd met emotionele aanvallen naar elkaar bij gebrek aan normale communicatie :+
Kritiek op het werk, werd direct ervaren als een persoonlijke aanval.

Stalken is een obsessie, de een heeft het met dieren, de ander met mensen. Juist als het ongrijpbaar is, moeten ze diegene krijgen. Misschien principe van schaarsheid in de extreme?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:07

Vuurneon, ik ben het niet met je eens dat opleidingsniveau te maken heeft met de mate van pesten. Alleen wordt het niveau van pesterijen anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:08

Anne_GTI schreef:
Vuurneon, ik ben het niet met je eens dat opleidingsniveau te maken heeft met de mate van pesten. Alleen wordt het niveau van pesterijen anders.

Ik heb het over de prevalentie :) niet over de mate van pesten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:17

vuurneon schreef:
Dat het niet over jou persoonlijk ging had ik wel door :)

Pesten op het werk zie je vooral bij laag opgeleiden en mindere baantjes zeg maar; dan speelt de emotie de overhand en niet de ratio. Hoe lager opgeleid, des te groter de kans op pesten. Om die reden zie je ook op het mbo dat pesten vaker voorkomt dan op de universiteit en ja, dat kan doorgaan naar het volgende werk.
Nergens heb ik zoveel gepest zien worden als bij de sociale dienst;diegene met wie ik werkte waren intellectueel zwak, dus dat werd gecompenseerd met emotionele aanvallen naar elkaar bij gebrek aan normale communicatie :+
Kritiek op het werk, werd direct ervaren als een persoonlijke aanval.

Stalken is een obsessie, de een heeft het met dieren, de ander met mensen. Juist als het ongrijpbaar is, moeten ze diegene krijgen. Misschien principe van schaarsheid in de extreme?

De persoon waar het om gaat is behoorlijk hoog opgeleid weet ik, maar hij heeft een ziekelijke neiging tot controle lijkt het. Omdat een ander een dik jaar geleden niet heeft gedaan wat hij vroeg (en dat verzoek an sich was al te bizar voor woorden) en hij een jaar thuis heeft gezeten, lijkt het erop dat die ander zijn obsessie is geworden en hij wil die persoon nu koste wat het kost dwarszitten.

Ook zie ik het bij bv. pubers, dat ze ondanks tegengas elke keer hetzelfde gedrag blijven vertonen. Bij intimi levert dat blijkbaar op en blijven ze het dus vertonen, maar als het bij vreemden niets oplevert is de hele wereld gek en niet zij. Dat een puber nog niet voldoende zelfinzicht zou hebben kan ik me ergens voorstellen, dat is allemaal nog in ontwikkeling, maar je zou ergens denken dat de ouders op een gegeven moment iets doorhebben.

En dan kom ik uiteraard bij de volgende vraag, hóe ontstaat een obsessie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:20

Obsessie kan ontstaan door spiegelen; als je kind bent van iemand met een obsessie, dan is de kans groot dat jij het overneemt.
Maar het blijft complex; stuk angst zit er in immers; de stalker die doodsbang is dat 'zijn/haar' zogenaamde liefde een ander heeft... Doodeng! De vrouw die 100 keer de tafel poetst omdat er anders iets ergs staat te gebeuren.
Maar ja, er is geen direct oorzaak aan te wijzen. Want ook als kind van aan obsessieve poetsende moeder, hoef je het nog niet over te nemen immers. Al kun je er bij een deel van de mensen wel achterkomen wat de trigger is waardoor de obsessie is ontstaan.

Ik vind het wel een wonderbaarlijk iets moet ik zeggen die obsessies, omdat het gewoon niet voor te stellen dat iemand dag en nacht iemand in de gaten wil houden of 1000 keer de tafel poetst.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-03-13 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:27

vuurneon schreef:
Obsessie kan ontstaan door spiegelen; als je kind bent van iemand met een obsessie, dan is de kans groot dat jij het overneemt.
Maar het blijft complex; stuk angst zit er in immers; de stalker die doodsbang is dat 'zijn/haar' zogenaamde liefde een ander heeft... Doodeng! De vrouw die 100 keer de tafel poetst omdat er anders iets ergs staat te gebeuren.
Maar ja, er is geen direct oorzaak aan te wijzen. Want ook als kind van aan obsessieve poetsende moeder, hoef je het nog niet over te nemen immers.

Die gedachtengang had ik ergens ook idd. Als kind van niet (heel) goed sociaal functionerende ouders krijg je uiteraard ook geen beeld mee hoe het dan wel hoort/moet/wenselijk is als je niet zo heel veel vrienden hebt waar je aan kan spiegelen (en dan denk ik dat je er ook nog voor open moet staan), de ouders zouden zelfs andersom kunnen redeneren, dat zij dus idd de enige zijn die het juiste gedrag zouden vertonen, evenals dus die persoon met controledrang. Complex idd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:29

vuurneon schreef:
Ik vind het wel een wonderbaarlijk iets moet ik zeggen die obsessies, omdat het gewoon niet voor te stellen dat iemand dag en nacht iemand in de gaten wil houden of 1000 keer de tafel poetst.

Ik kan me er dus ook geen voorstelling van maken, ik heb nog een eigen leven met eigen dingetjes die ik leuk vindt, en een ander heeft gewoon niet zoveel plaats daarin. Ik ken ook iemand die moet de deur altijd 3x controleren of ie dicht is, kan ik me ook al geen voorstelling bij maken, je doet de deur dicht, draait de sleutel om en klaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:36

Hoe komt het dat je wakker wordt (als het goed gaat :')) als je 's nachts moet plassen? Terwijl je bv dwars door de geur van rook heen zou slapen?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:49

Volgens mij omdat dat gewoon spieren zijn die samentrekken als je moet plassen, en dan krijg je in je hersenen signalen, zodat je het ik-moet-plassen-gevoel krijgt, en zodat je dus ook wakker wordt :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:51

Waarvoor is het goed dat je in de puberteit zo snel geïrriteerd bent? En je lach niet in kunnen houden?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:52

Wat is Glow in The dark.

Had vanacht wat in mn bed liggen, wat bewoog, en heb zelf niets glow in the dark.
Maar dat was dit dus echt wel!! Als je je vinger er naar toe deed, ging het voor je weg.
Mn vriend er om wakker gemaakt, die dacht dat het een vezel was.

Vond t heeeel vaag, en ik weet zeker, ik sliep niet meer. Want mn vriend kan t nog na vertellen ook!

xAnika

Wat is de hik eigenlijk? En hoe kolt het dat je het zo maar 'spontaan' krijgt?
Opeens.. Uit het niets is daar een 'hik' :=

xAnika

Wat is de hik eigenlijk? En hoe komt het dat je het zo maar 'spontaan' krijgt?
Opeens.. Uit het niets is daar een 'hik' :=

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:53

Hik staat al ergens uitgelegd in dit topic :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:56

Sjors schreef:
Waarvoor is het goed dat je in de puberteit zo snel geïrriteerd bent? En je lach niet in kunnen houden?

Waarschijnlijk is dat nergens goed voor, zijn gewoon je hormonen die plots met veel meer zijn. Misschien helpt het om jezelf beter te leren kennen?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:58

Iolanthe schreef:
Sjors schreef:

Waarschijnlijk is dat nergens goed voor, zijn gewoon je hormonen die plots met veel meer zijn. Misschien helpt het om jezelf beter te leren kennen?

Oh ik heb altijd geleerd dat alles ergens goed voor is. Maar kan het natuurlijk mis hebben.
Hoe kan ik mijn lichaam beter leren kennen?

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:59

Blue_Eyes schreef:
Hik staat al ergens uitgelegd in dit topic :)

Oh sorry!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:00

Sjors schreef:
Iolanthe schreef:

Oh ik heb altijd geleerd dat alles ergens goed voor is. Maar kan het natuurlijk mis hebben.

Beter weten hoe je reageert, waar je van houdt en waarvan niet, wat je irriteert en zo :)
Misschien zijn die stemmingswissels en zo nergens goed voor, maar die hormonen wel, en de rest is er het gevolg van :) Maar dat ben ik zeker niet 100 procent zeker hoor, ik doe maar een gefundeerde gok :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:03

Kun je creativiteit leren?

Ik schrijf ontzettend makkelijk, daar ben ik creatief in. Maar als het aankomt op spelletjes bedenken, knutselen, handenarbeid of wat dan ook dan bak ik er niets van :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:31

Sjors schreef:

Dat heeft te maken met hormonen en de ontwikkelingen van de hersenen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:36

Romyv schreef:
wat was eerder, het kip of het ei? Zijn turners kleiner door de zware sport die ze beoefenen of zijn lange mensen minder geschikt om te turnen? het is bewezen dat langere mensen een minder goede fijne motoriek, balans en coördinatie hebben; vrij essentieel voor turnen :+

http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/w ... -of-het-ei

hier heb je het antwoord op de vraag wat er eerder was, de kip of het ei :) :) :) :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:37

Citaat:

Google, jezelf goed bekijken een vriendinnetje krijgenXD

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:46

hoe komt het dat mensen jaloers worden/ en waar komt jaloezie vandaan :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:52

Dat is een goede vraag,
Was het niet iets omdat ze bang zijn om te delen en dus een vriendin krijgen en bang zijn haar te verliezen. En los te laten dus haar dicht bij willen hebben. Haar vervolgens verliezen en jaloers worden omdat ze een ander heeft. Zich er mee vergelijken, en haar terug willen niet slagen. Zo iets?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:59

tja, ik zou eigenlijk geen idee hebben, want jaloers zie je ook veel in, de 1 kan veel duurdere spullen kopen, dan de ander enzz.

daarom vroeg ik dus ook waar jaloezie vandaan komt en hoe het kan dat mensen jaloers worden.