Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:48

Nee, zolang je maar echt beseft dat je iets fout hebt gedaan en weet dat je de volgende keer je best gaat doen om het beter aan te pakken. Spijt is niet hetzelfde als sorry zeggen. Spijt is voelen dat je stom bent geweest. Dan heb je er tenminste iets van geleerd. Wat is daar mis mee?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:49

ja dat zeg ik toch ook. Dat je spijt hebt ACHTERAF maakt alles goed bij god.

Blue_Eyes

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:51

En wat is daar mis mee? Ieder mens maakt fouten. Net doen alsof je spijt hebt, daar heeft God niets mee en dat gaat je echt niet helpen. Maar als je oprecht spijt hebt en er iets van geleerd hebt, dat verandert de zaak.
Is dat niet ook zo voor ouders en kinderen? Mijn kinderen straf ik niet omdat ik wil dat ze op hun kamer gaan zitten. Vind ik ook niet gezellig. Maar ik wil wel dat ze erover nadenken en dat ze er iets van leren. Merk ik daarna dat ze inderdaad oprecht spijt hebben, dan is het ook weer goed en is de straf over.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:51

"Ja op het moment dat ik die pin uit de bom trok dacht ik, hmm misschien was dit toch niet zo verstandig, k*t! Sorry God!"

Komt misschien spottend over maar zo bedoel ik het niet, probeer alleen duidelijk maken hoe Christel en ik er over denken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:52

Cristel en Heino, Zeggen dat je ergens spijt van hebt en oprecht spijt hebben zijn twee verschillende dingen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:54

mo_van_dijk schreef:
Zeggen dat je ergens spijt van hebt en oprecht spijt hebben zijn twee verschillende dingen!

Maar wie weet heeft die terrorist wel oprecht spijt?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:54

Heino schreef:
"Ja op het moment dat ik die pin uit de bom trok dacht ik, hmm misschien was dit toch niet zo verstandig, k*t! Sorry God!"

Komt misschien spottend over maar zo bedoel ik het niet, probeer alleen duidelijk maken hoe Christel en ik er over denken.

Inderdaad. Het is allemaal wel lekker makkelijk als mensen weten dat god ze vergeeft als ze oprechte spijt hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:58

Neem even een minder extreem voorbeeld. Een moeder die met haar kind op pad is en dat kind heeft al een paar nachten slecht geslapen. Ergo: moeder ook, is onderhand bekaf. Kind haalt het bloed onder moeders nagels vandaan en op een gegeven moment is ze het zo zat dat ze uit haar slof schiet en het kind een pets op de billen geeft, zo, midden op straat.
De meeste moeders is dat weleens gebeurd en daarna hebben ze echt wel oprecht spijt! Je voelt je dan zo l*llig ten opzichte van je kind.
Je bent dan heus wel vergeven, je zult het een tweede keer ook niet meer zo ver laten komen.

In jouw voorbeeld kan iemand ook wel echt oprecht spijt hebben, maar dat komt dan vaak jaren later pas, als ze tijd hebben gehad om erover na te denken. Dat geldt ook vaak voor mensen in de gevangenis, die bv een moord hebben gepleegd, gedreven door bepaalde omstandigheden.

Lekker makkelijk? Probeer jij maar eens oprecht spijt te krijgen van iets waar je eigenlijk nog steeds achter staat, dat je het gedaan hebt. Oprecht is het toverwoord hier.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:59

Christel en Heino, waarom voelen jullie je zo aangesproken? :(:)
Of als aangesproken het verkeerde woord is, waarom maken jullie je er zo druk om?

Helder voorbeeld BE!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:01

Wanneer je tegen de tijd dat je voor de poort van de hemel staat nog steeds geen oprechte spijt hebt dan kun je als god er vanuit gaan dat iemand geen besef heeft van de ernst van zijn daden. Waarmee die persoon meteen ook barmhartigheid zou moeten verdienen voor zijn onwetendheid.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:02

Zooist schreef:
Of als aangesproken het verkeerde woord is, waarom maken jullie je er zo druk om?

Helder voorbeeld BE!

Waarom maak jij je druk waarom wij ons ergens druk over maken? Waarom reageer jij in dit topic? Waarom doe jij nog moeite? Allemaal vragen die je ook aan jezelf kunt stellen.

Ik heb geen zin meer om 300 x dezelfde vraag te beantwoorden.

Oh en dat aai over de bol poppetje... ik weet niet wat je daar mee bedoelt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:04

Geloof mij maar dat er zat mensen zijn die dingen fout doen, mensen kwetsen en die het geen zak kan schelen. Kijk maar eens naar keiharde zakenmensen. Die zijn er zat - typetje Scrooge... en daar komt het uiteindelijk nog goed mee, maar dat is niet bij iedereen zo. Ik denk dat die heel goed weten waar ze mee bezig zijn, maar dat het ze niet interesseert. Als ze er zelf maar beter van worden.
Ook hier komt die magische zin weer om de hoek kijken: heb uw naaste lief als uzelf.
En weet je? Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet - dat komt ook al uit de bijbel.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:06

Ik geloof in de goedheid van ieder mens. En dat doet jezus ook. Vandaar dat jouw type-scrooge redenatie erg onchristelijk klinkt... Maargoed het is idd een mogelijkheid dat er door en door slechte mensen bestaan. Type: moorden zonder motief. Al geloof ik niet dat er mensen zijn die zonder reden dingen doen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:07

christel1857 schreef:
Zooist schreef:

Helder voorbeeld BE!

Waarom maak jij je druk waarom wij ons ergens druk over maken? Waarom reageer jij in dit topic? Waarom doe jij nog moeite? Allemaal vragen die je ook aan jezelf kunt stellen.

Ik heb geen zin meer om 300 x dezelfde vraag te beantwoorden.

Oh en dat aai over de bol poppetje... ik weet niet wat je daar mee bedoelt?

Ik maak me daar niet druk om hoor :n

Ik reageer in dit topic omdat ik het interessant vind om erover de discussiëren en vooral filosoferen. Ik hoef er geen moeite voor te doen, het gaat zomaar vanzelf (naja, ik geloof het anders). :D

Ik ervaar uit jou teksten zo'n hoop heisa en onmacht en daarom een aai over je bol, dat hoeft helemaal niet.
Maar misschien ervaar ik het verkeerd ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:08

Jezus gelooft in het goede van ieder mens? Wijs me dat maar eens aan. Jezus zoekt in ieder mens het goede, maar er zijn ook mensen die hij opgeeft.

Anyway. Ik ga op pad. Er is leven naast Bokt ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:15

Zooist schreef:
Ik reageer in dit topic omdat ik het interessant vind om erover de discussiëren en vooral filosoferen. Ik hoef er geen moeite voor te doen, het gaat zomaar vanzelf (naja, ik geloof het anders). :D

Zelfde geldt voor mij :)

Waar ik me een beetje druk om maak is dat veel geloven beweren zo vredelievend etc. te zijn, terwijl uit geloof ook zo ontzettend veel ruzie en oorlog voortkomt. Dan kan ik niet begrijpen dat sommige mensen hier het geloof zo de hemel inprijzen (doordenkertje :P).

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:54

Ik vind het deprimerend dat er door de kerk wordt gesuggereerd dat je zonder god geen weet kunt hebben van normen en waarden. En ik vind het deprimerend dat er mensen zijn die denken dat je zonder god ongelukkig bent.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:07

Ik heb ook het gevoel he. Ookal ben ik niet gelovig. Dat niet-gelovige alles een beetje te praktisch benaderen. Is geloven niet dingen loslaten. Je niet constant afvragen hoe iets werkt maar aannemen dat het zo werkt. Niet dat ik dat zie als niet meer nadenken. Maar ik ben niet-gelovig en ik denk wel is dat het bijna iets is dat in je genen ofzo zit, iets dat je voelt, iets dat je kan, dat dat geloven is. Ik ben dan misschien een beetje een cultuur-relativist. Maar als ik dat gevoel van geloven niet ken. Hoe kan ik er dan wat over zeggen. Ik weet niet hoe het is.

Ik heb nog wel een vraagje aan de gelovigen onder ons. Dit bespraken wij ooit eens bij Filosofie toen we het over ethiek hadden. God zorgt op dit moment ervoor dat je als gelovige houvast hebt. Dat je leefregels hebt. Dat je je leven zin kan geven en dat je een doel voor ogen hebt. Toch? Allemaal opzich al heel erg mooie dingen. Stel je nou eens voor, dat is lastig als gelovige, maar toch, dat God niet blijkt te bestaan. Is dat leven volgens het geloof dan voor niks geweest? Of heeft het zijn doel ook op zich al bereikt.

Beetje filosofisch. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:34

Krips schreef:
Ik heb ook het gevoel he. Ookal ben ik niet gelovig. Dat niet-gelovige alles een beetje te praktisch benaderen. Is geloven niet dingen loslaten. Je niet constant afvragen hoe iets werkt maar aannemen dat het zo werkt. Niet dat ik dat zie als niet meer nadenken. Maar ik ben niet-gelovig en ik denk wel is dat het bijna iets is dat in je genen ofzo zit, iets dat je voelt, iets dat je kan, dat dat geloven is. Ik ben dan misschien een beetje een cultuur-relativist. Maar als ik dat gevoel van geloven niet ken. Hoe kan ik er dan wat over zeggen. Ik weet niet hoe het is.

Ik heb nog wel een vraagje aan de gelovigen onder ons. Dit bespraken wij ooit eens bij Filosofie toen we het over ethiek hadden. God zorgt op dit moment ervoor dat je als gelovige houvast hebt. Dat je leefregels hebt. Dat je je leven zin kan geven en dat je een doel voor ogen hebt. Toch? Allemaal opzich al heel erg mooie dingen. Stel je nou eens voor, dat is lastig als gelovige, maar toch, dat God niet blijkt te bestaan. Is dat leven volgens het geloof dan voor niks geweest? Of heeft het zijn doel ook op zich al bereikt.

Beetje filosofisch. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Dat eerste wat je zegt, daar moet ik even over nadenken, denk ik ;) Ik snap wat je bedoelt, maar moet er even over nadenken hoe ik daar nou antwoord op moet geven. Ben het er namelijk deels mee eens, maar niet helemaal.

Dat tweede, daar heb ik al wel over nagedacht: feitelijk is er maar 1 regel en dat is die van het liefhebben van je naaste. Al het andere komt daaruit voort, Jezus heeft alleen even aangegeven welke kant we dan zoal in kunnen denken. Dus dat kan nooit voor niets zijn. Al zou God niet bestaan, dan is het toch niet voor niets geweest, want dan heb ik mijn leven toch zo geleefd dat ik zoveel mogelijk goed en zo min mogelijk kwaad heb gedaan - en dat lijkt me in het algemeen voor deze wereld ook al niet zo'n slecht plan ;)

christel1857 schreef:
Ik vind het deprimerend dat er door de kerk wordt gesuggereerd dat je zonder god geen weet kunt hebben van normen en waarden. En ik vind het deprimerend dat er mensen zijn die denken dat je zonder god ongelukkig bent.

De mensen hier hebben alleen gezegd dat ze met God nog gelukkiger zijn. Niet dat je zonder in God te geloven ongelukkig bent.

En tja, nogmaals, 'de kerk'? Die bestaat niet. Er zijn mensen die dat zeggen, ja, dat je zonder God of geloof geen normen en waarden zou kunnen hebben. Kun je over discussieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:40

Waarom kan je daar over discussieren BE?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:45

Omdat normen en waarden ook ingebed zijn in de cultuur waar je in woont. En dan kun je weer dicussieren waar die cultuur zijn wortels vandaan heeft en of die zonder die wortels dezelfde normen en waarden zou hebben gehad. Kijk maar naar culturen zonder christelijke wortels en hoe anders (ik zeg niet per definitie slechter!) normen en waarden daar zijn. Dat heeft dus niet zozeer te maken met geloof van mijn kant, maar wel met een observatie van cultuur, wortels en normen en waarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:47

Dat de normen en waarden in de cultuur voortkomen uit geloof is een feit maar dat betekent toch niet dat je in God hoeft te geloven om normen en waarden te hebben? :)

Ik snap jouw punt overigens wel maar in dit geval is het wel zo dat onze cultuur die normen en waarden heeft. Dus ik vind het straf om "nu" nog te zeggen dat als je niet in God gelooft je geen normen en waarden hebt...

Heb 'm trouwens ook al gehoord. Maar was niet van een christelijk iemand maar van een Jehova die letterlijk de voet tussen mijn deur zette... :x Sommige van die jehova's zou je achter het behang willen plakken...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:49

Dat heb je mij ook niet horen zeggen en dat is ook niet wat Christel zei, volgens mij. Dat je zonder geloof geen normen en waarden zou hebben, was de opmerking. Tja, dat zou kunnen. Maar dan denk ik eerder aan de wortels van onze cultuur.

Enniewee. Frietpantijd ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:51

Ja maar ik vat dat dus op als: "Ik geloof niet, dus ik heb geen normen en waarden". :) Hoop dat mijn reactie nu begrijpelijker is.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:52

BE. Dat vind ik dus heel erg mooi. Je antwoord op mijn tweede opmerking/vraag. Dat bewijst denk ik, voor mij, dat je echt achter je geloof staat. Dat je het echt uit vrije wil doet en het niet dogmatisch is. Dat jij gelukkig bent met de keuzes die jij maakt voor God. En niet alleen keuzes maakt zoals je denkt of voelt dat God dat zou willen. En zo zou geloof toch moeten zijn? :)

Ik zie het geloof altijd heel erg op twee manieren. Aan de ene kant zie ik een negatief geloof dat mensen regels oplegt dat mensen klein houdt en dat voor agressiviteit zorgt of misschien mensen uitsluit die niet gelovig of anders gelovig zijn. Aan de andere kant zie ik het geloof zoals jij het beschrijft. Als iets heel moois. Iets liefdevols. Als iets waar je voor kiest met een open geest. Zo zei een gelovige vriend ooit eens tegen mij. Ik weet niet wie of wat God is. Of waar hij is, of of hij uberhaupt bestaat. Mij hij bestaat voor mij wel, onder de mensen, want God is liefde en vriendschap. En dat vond ik heel erg mooi. En dat geloof is ook iets wat we moeten koesteren. Maar misschien is die eerste versie die ik zie als geloof ook niet écht geloof. Dat is misschien meer cultuur of het misbruiken van geloof.