Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:43

DuoPenotti schreef:
Andre van duin die dieren in een dierentuin inspreekt die grappige dingen zeggen

[ Video ]

zoiets als voorbeeld

Ik had idd al wat opgezocht. Op zich hoeft t van mij ook niet. Maar komt t er wel, ook prima.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:46

Kijk Zefrank op Youtube, die doet dat ook leuk :D
En nog leerzaam ook :P

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:49

fokfanaat schreef:
is toch ook gewoon interesse, als je iemand met een duits accent hoort vraag je toch ook, joh waar kom je vandaan.

Ik vond het altijd een enorme k*tvraag eerlijk gezegd. Als iemand het ooit nog een keer zou vragen dan is mijn antwoord Kiribati of Burkina Faso :=

Uiteraard ligt het aan context, een goede kennis die je roots en verhaal oprecht interessant vindt is heel wat anders dan ene of andere vage persoon van marktplaats ofzo die recht op die informatie meent te hebben omdat ;)

Alle andere allochtonen die ik ken vinden het in ieder geval ook enorm irritant, te pas en te onpas gevraagd worden over je afkomst. Mensen stellen ook al heel snel vrij persoonlijke vragen die ze niet zomaar aan een willekeurige autochtoon zouden hebben gesteld. Dan komt het over als gebrek aan respect voor andermans grenzen, ook al bedoelt men het waarschijnlijk niet zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:51

Fly_high schreef:
fokfanaat schreef:
is toch ook gewoon interesse, als je iemand met een duits accent hoort vraag je toch ook, joh waar kom je vandaan.

Ik vond het altijd een enorme k*tvraag eerlijk gezegd. Als iemand het ooit nog een keer zou vragen dan is mijn antwoord Kiribati of Burkina Faso :=

Uiteraard ligt het aan context, een goede kennis die je roots en verhaal oprecht interessant vindt is heel wat anders dan ene of andere vage persoon van marktplaats ofzo die recht op die informatie meent te hebben omdat ;)

Alle andere allochtonen die ik ken vinden het in ieder geval ook enorm irritant, te pas en te onpas gevraagd worden over je afkomst. Mensen stellen ook al heel snel vrij persoonlijke vragen die ze niet zomaar aan een willekeurige autochtoon zouden hebben gesteld. Dan komt het over als gebrek aan respect voor andermans grenzen, ook al bedoelt men het waarschijnlijk niet zo.

Blij dat ik op de expo niet vroeg waar je vandaan komt :).

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:01

Fly_high schreef:
fokfanaat schreef:

En dit is een prachtig voorbeeld. Dankjewel Fly_high!

Dit is dus precies waarom ik terughoudend ben in dit soort dingen vragen. Want ook al bedoel ik het goed en ben ik oprecht geïnteresseerd, kan het dus toch vervelend overkomen.
Dus vraag ik het niet. Want hoewel ik oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig ben, andere culturen vind ik best interessant, is het voor mij niet van levensbelang dat ik het weet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:14

@San Kiribati :+ dat zie je toch?

Maar serieus ik kan het wel prima hebben hoor van mensen die het met oprechte interesse bedoelen :j

Het zijn meer van die random vragen waarna je persoon in kwestie zo goed als gegarandeerd nooit meer gaat zien die strontvervelend blijven. En als men ook nog zonder enige reflectie door blijft vragen over je familie, reden waarom je hier bent, hoe je laatste relatie is afgelopen en nog wat, van die dingen die je niet zo snel aan een willekeurige Nederlander zou vragen in het kader van gesprek bij de kassa type interactie. Als ik een fiets op marktplaats probeer te kopen wil ik echt geen verklaring hoeven te geven waarom ik mijn moeder en mijn ex niet zo mag zeg maar :=

Maar het komt ook doordat je het als allochtoon zo vaak hoort dat het op gegeven moment enorm vervelend wordt. Voor je gesprekspartner is het mogelijk de eerste keer dat ze zoiets aan iemand vragen, maar voor een persoon met duidelijk accent of afwijkend kleurtje is het inmiddels 1948664e keer en dan heb je zoiets, joh, kunnen we het niet beter over iets daadwerkelijk boeiends hebben ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:17

Fly_high schreef:

Ik denk dat er meer smaken zijn dan een goede kennis en een vage persoon van marktplaats..
maar dit is wel de reden dat ik het bij bepaalde mensen niet meer vraag.
Ik denk dat je dat soort gesprekken alleen hebt in een vriendengroep, cafe, uitgaansgelegenheid enzo, waar je sowieso met mensen praat..
Ik kan me niet voorstellen dat je aan iemand op straat gaat vragen "zo, waar kom jij vandaan?"..

Ik vraag het alleen nog aan witte mensen met een nederlands accent (brabants ofzo) of met een engels accent, laatst superleuk gesprek met een schot die al enige tijd in Nederland woont.

Hier lopen nog wel eens mensen met kleding uit een andere cultuur, en ik zou soms echt wel graag willen vragen waar het vandaan komt, wat de cultuur is, maar dat doe ik inderdaad ook niet bij mensen met een spijkerbroek want dat is gewoon awkard en raar.. maar toch.. ik ben dan zo benieuwd :') Voorheen zei ik nog wel eens spontaan tegen iemand 'zo, toffe schoenen!' ofzo (omdat ik een enorme flapuit ben) maar dat heb ik wel afgeleerd, dat is ook gewoon een beetje raar :+

En ach, als mensen weten dat ik een paard heb (gehad) ging het daar ook vaak over, zat ik ook niet op te wachten. Of hoe vaak gaat het niet over kinderen? Ik denk dat men soms zelf ook teveel de nadruk legt op de eigen identiteit.
En hoe vaak hoor je ook niet dat je dingen niet moet negeren, dat je iets moet durven benoemen omdat sommige mensen het fijn vinden om ergens een gesprek over aan te gaan.. Het is gewoon lastig omdat je niet altijd weet waar je goed aan doet..
En de meeste dingen wijzigen zichzelf eigenlijk ook weer... Als iemand echt onterecht lelijk doet over iets wat gezegd of gevraagd wordt, ligt dat bij die persoon.. dat is soms gewoon zo en dan weet je dat ook maar weer :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:37

@Cer toen ik nog overduidelijk niet-moedertaal Nederlands sprak gingen we bij zo'n beetje elke winkel/garage/huisarts/manege/marktplaats interactie/sollicitatiegesprek/makelaar/vul wat in exact dit rijtje af:

"Waar kom je vandaan?""Wat is je Nederlands goed!" "Wonen je ouders in Nederland?" <hier wat doorvragen over mijn familie> "Waarom ben je dan hier gaan wonen?" <hier wat doorvragen over meest voor de hand liggende stereotypen over mijn land/afkomst>

Het is gewoon zo enorm vermoeiend en na 100ste keer zit je er echt niet meer op te wachten. Plus veel vragen die mensen stellen zijn IMO gewoon onbeleefd en niet op hun plek - stel je voor dat je bij je plaatselijke Epplejeck zou werken, ga je dan echt bij willekeurige Nederlandse klanten doorvragen hoe vaak ze nog hun moeder bellen? :=

In vriendengroep, met uitgaan enz is het inderdaad heel wat anders en daar heb ik het ook niet over :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:51

Fly_high schreef:
fokfanaat schreef:

Eens. Het is toch ook ongelooflijk dat mensen niks anders kunnen verzinnen dan de vraag waar iemand vandaan komt. Er zijn zoveel andere manieren om een gesprekje aan te knopen, waarom worden die toch steeds vergeten als iemand zich niet herkent in de andere persoon? Meestal als je met een gesprek een stukje onderweg bent, komt die informatie vanzelf wel en zo niet, dan niet.
Toch maakt het wel verschil of mensen, groepen, meer of minder gewend zijn aan onze multiculturele samenleving. Met ervaring en interesse zie je sommige dingen eigenlijk al heel snel. Soms heb je dan een leuke inhaker om verder te praten.
Wat mij soms wel verbaast is dat mensen inderdaad allerlei vragen zomaar stellen en denken recht te hebben op het antwoord. Waarom niet gewoon je gedachten voor jezelf houden en niet de ander confronteren ermee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:59

_San87_ schreef:
Citaat:
Maar al die dingen hebben niets met genitaliën te maken, en als je dan een vrouw gaat beschrijven als iemand die menstrueert, grote geslachtscellen produceert en kinderen kan baren, stel je haar gelijk aan eender welk vrouwelijk zoogdier.
En juist dat is eeuwenlang de aanleiding voor de kerk en andere instituten geweest om vrouwen en met name hun seksualiteit te controleren, en hun lichamen te monitoren. Dat idee is waar de abortuswetgeving vandaan komt.
Want als een vrouw niets anders is dan borsten en baarmoeders en er komt een kind uit, willen mannen zeker zijn dat dat hun kind is. Daarom moest een vrouw ook maagd zijn tot het huwelijk, maar gold dat niet voor mannen. En daarom ook is de maatschappij nog steeds veel toleranter naar mannen die uitgaan en seks hebben met verschillende mensen, dan naar vrouwen die dat doen.

Deze volg ik niet helemaal. Menselijke eigenschappen staan los van geslacht. Een vrouw kan zorgzaam zijn, een man net zo goed. Iemands karakter en prestaties maken niet dat iemand man of vrouw is. Je gevoel maakt wat je bent. Man, vrouw, misschien de ene dag de een, de andere dag de ander.

Maar zo zien mensen die transfobisch zijn dat niet. Die kunnen gender niet los zien van geslacht. Genderessentialisme is best een probleem :)
Citaat:
Gender essentialism is the belief that a person, thing, or particular trait is inherently and permanently male and masculine or female and feminine.
In other words, it considers biological sex the primary factor in determining gender.

https://www.healthline.com/health/gende ... definition

_San87_ schreef:
Dat neemt imo niet weg dat geslachtskenmerken er mede voor zorgen wat je bent en wat je je voelt. Ik ben cis-vrouw, heb een vagina, borsten en een zandloperfiguur, rondingen. Die dingen zorgen ervoor dat ik me vrouw voel en anderen mij ook identificeren voor wat ik ben, een vrouw . Mijn geslachtsdelen definieren mij niet, maar zijn wel een belangrijk onderdeel van wie ik ben als persoon. Hoe ik me als persoon voel. Hoe ik intimiteit ervaar.

Jij beschrijft hoe het is om cis te zijn. Waarvoor mijn dank, overigens. Supergaaf, ik heb het nog nooit zo concise beschreven zien worden.

Maar wat jij beschrijft is niet wat ik voel. Mijn geslachtskenmerken zeggen niets over wat ik ben, en de vormen die ik heb, voelen volledig verkeerd. Ik bén een man. Maar mijn lichaam past niet bij wie ik ben, de identificatie van anderen zeggen niet wie ik ben of wat ik voel. Om die reden werd ik depressief zodra de puberteit begon.
En ik snap dat je je dit waarschijnlijk niet kunt voorstellen, net als dat ik niet begrijp dat iemand blij kan zijn met een vrouwenlijf.

fleurtjeuh schreef:
Dit is dus precies waarom ik terughoudend ben in dit soort dingen vragen. Want ook al bedoel ik het goed en ben ik oprecht geïnteresseerd, kan het dus toch vervelend overkomen.
Dus vraag ik het niet. Want hoewel ik oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig ben, andere culturen vind ik best interessant, is het voor mij niet van levensbelang dat ik het weet.

Denk dat het vooral dat is: zou je de vraag ook aan een autochtoon/cis/hetero persoon stellen? Komt de vraag vanuit oprechte interesse? Nee? Stel hem dan gewoon niet.
Maar vragen die je gewoon kunt stellen en niet ongepast zijn, en vanuit oprechte interesse: stel ze vooral. Ik zie heel vaak mensen klagen over verdeeldheid, en ik denk dat je dat voor een deel kunt oplossen door het gesprek met elkaar aan te gaan. Als er over en weer begrip is, vinden we elkaar ook een stuk aardiger.

Veronica2

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:05

Avalanche, kan jij je echt niet voorstellen dat iemand blij is met een vrouwenlijf? Is dat echt wat je bedoelt?

Leuk dat je naar de Pride gaat, ga je ook naar een van de informatieve evenementen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:13

Veronica2 schreef:
Avalanche, kan jij je echt niet voorstellen dat iemand blij is met een vrouwenlijf? Is dat echt wat je bedoelt?

Leuk dat je naar de Pride gaat, ga je ook naar een van de informatieve evenementen?

Nee, echt niet. Ik ben ooit met een paar meiden een tijd aan het crossfitten geweest, en ik pakte steeds zwaardere gewichten, en vond het fantastisch dat het vet op mijn heupen verdween, en borsten veel kleiner worden.

Maar ik was in shock toen een aantal van hen hun borsten ging laten vergroten. Echt in shock. Ik begreep daar niets van. Ik vind die dingen alleen maar vreselijk onpraktisch, ze zitten in de weg, en je kan ze niet verstoppen. Waarom iemand dat in hemelsnaam groter en dus nog onpraktischer maakt is echt beyond me.
Net als dat ik steil achterover sloeg van een vrouw die het heel naar vond dat ze haar periode niet meer had, want ze voelde zich geen vrouw meer. Ik snapte het klagen erover heel goed, ik vind het echt vreselijk. Maar dan ook klagen als je ze niet meer hebt, was voor mij echt onbegrijpelijk.

Mijn beleving van mijn lijf is heel anders. En ik heb een redelijk androgyn lijf als ik slank ben, maar ik háát die ronde vormen met een intense haat.

En dat terwijl ik vrouwen echt prachtig kan vinden, dus het is geen vrouwenhaat. Het is genderdysforie.

En ja, ik ga ook naar educatieve evenementen. Ik ben eigenlijk een heel introvert mens, maar ik vind de conversatie en educatie zo belangrijk, dat ik ook daar met mensen in gesprek ga, en dat levert soms hele mooie dingen op.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:21

Maar Avalanche, je kan je dus eigenlijk slecht verplaatsen in anderen en wat ze fijn, leuk, acceptabel, prima, of fantastisch vinden? Er zijn heel veel vrouwen die borsten overbodige dingen vinden en menstruatie zien als nature's curse on women; maar nog steeds gewoon voluit vrouw zijn. Maar er zijn er net zoveel die het allemaal heerlijk en fantastisch vinden.
Er zijn ook mensen die postzegels verzamelen leuk vinden, of een bak met salamanders verzorgen, daar kunnen we ons toch ook allemaal in verplaatsen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:26

Fly_high schreef:
@Cer toen ik nog overduidelijk niet-moedertaal Nederlands sprak gingen we bij zo'n beetje elke winkel/garage/huisarts/manege/marktplaats interactie/sollicitatiegesprek/makelaar/vul wat in exact dit rijtje af:

"Waar kom je vandaan?""Wat is je Nederlands goed!" "Wonen je ouders in Nederland?" <hier wat doorvragen over mijn familie> "Waarom ben je dan hier gaan wonen?" <hier wat doorvragen over meest voor de hand liggende stereotypen over mijn land/afkomst>

Het is gewoon zo enorm vermoeiend en na 100ste keer zit je er echt niet meer op te wachten. Plus veel vragen die mensen stellen zijn IMO gewoon onbeleefd en niet op hun plek - stel je voor dat je bij je plaatselijke Epplejeck zou werken, ga je dan echt bij willekeurige Nederlandse klanten doorvragen hoe vaak ze nog hun moeder bellen? :=

In vriendengroep, met uitgaan enz is het inderdaad heel wat anders en daar heb ik het ook niet over :)

ik kan me het van een aantal plekken niet voorstellen, maar dat wil helaas niet zeggen dat het niet gebeurt.. beroepen zoals huisarts en makelaar ziijn klets beroepen, daar kan ik me iets bij voorstellen, net zoals de kapper of de manicure ofzo. Bij een sollicitatiegesprek vragen ze sowieso absurd veel. Maar op marktplaats of in een winkel is het gewoon raar.

Citaat:
Eens. Het is toch ook ongelooflijk dat mensen niks anders kunnen verzinnen dan de vraag waar iemand vandaan komt. Er zijn zoveel andere manieren om een gesprekje aan te knopen, waarom worden die toch steeds vergeten als iemand zich niet herkent in de andere persoon?

Geen idee, het is het meest herkenbare en het meest opvallende misschien?
maar het wordt blijkbaar echt niet gewaardeerd..

Citaat:
Meestal als je met een gesprek een stukje onderweg bent, komt die informatie vanzelf wel en zo niet, dan niet.

Ik denk dat het er dan aan ligt of iemand een prater is ja of nee, of geinteresseerd is .. Dat merk ik ook, ik vertel van alles over van alles, en ik vraag heel veel. Ik moest leren dat mensen niet perse ook dingen aan mij vragen. Ik vond dan dat ze geen interesse toonden ... Maar blijkbaar kan je interesse tonen zonder iets te vragen.. ik vind dat zelf vreemd, maar het is wat het is

Citaat:
Wat mij soms wel verbaast is dat mensen inderdaad allerlei vragen zomaar stellen en denken recht te hebben op het antwoord. Waarom niet gewoon je gedachten voor jezelf houden en niet de ander confronteren ermee.

Ik denk dat die twee zinnen los staan van elkaar? Het recht denken te hebben op antwoord vind ik ook vreemd, ik ervaar dat zelf niet (ja alleen als 'wat doe je wat doe je, wat moet je, wat kijk jij!' maar daar willen ze vaak geen antwoord op +) ). Dat zijn dan misschien gewoon onbeleefde mensen, die vinden dat je antwoord moet geven, dat geldt hopelijk niet voor iedereen?

Onder het tweede kan ook iets zoals een compliment vallen, dat is ook een gedachte die je uitspreekt. Ik lees vaak dat kinderen zo heerlijk naief en open zijn, die vragen 'goh, waarom heb jij wielen?' aan iemand in een rolstoel. En de ene valt daar enorm over,en de ander dweept met de kinderlijke openheid..
Als iedereen zn gedachten voor zich houdt, wordt het ook zo saai misschien.
Daarintegen,als iedereen zn negativiteit een beetje binnenhoudt, zou het een stuk gezellige worden (maar goed, dan heb je ook geen 'waar heb jij je vandaag aan geergerd?' of 'Welke unpopulair opinions heb jij? topics :D)

@Avalanche, is 'ik snap niet dat vrouwen blij zijn met een vrouwenlijf' dan vergelijkbaar met 'ik snap niet dat iemand in het verkeerde lijf meent te zitten'? Als je begrijpelijk kan maken dat mensen in het verkeerde lijf kunnen zitten, dan is het toch ook begrijpelijk wanneer ze in het voor hun juiste lijf zitten?
Of hoe moet ik dat lezen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:36

Fly_high schreef:

Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met niet aan het werk zijn. Je krijgt altijd wel de vraag wat je voor werk doet eb ik geef dan aan niet te werken. Het is bizar wat voor persoonlijke vragen je dan allemaal naar je hoofd krijgt. Precies wat jij zegt, dingen die je denk ik niet aan iemand anders vraagt die wel aangeeft te werken. Daar ga je ook niet de hele medische geschiedenis, dagelijkse leven en financiële situatie van vragen als je diegene voor het eerst ontmoet...

Een beetje te vergelijken dis, wel iets totaal anders, maar als ik zie hoe nieuwsgierig mensen zijn en hoe onbeleefd ze daardoor kunnen worden. Want ik heb meestal niet het idee dat het is om je te leren kennen, maar gewoon een soort nieuwsgierigheid of hoe moet je het noemen? Kom er even niet op, maar het voelt vaak niet oprecht als interesse in de persoon zelf.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:37

Cer schreef:
[
Citaat:

Ik denk dat die twee zinnen los staan van elkaar? Het recht denken te hebben op antwoord vind ik ook vreemd, ik ervaar dat zelf niet (ja alleen als 'wat doe je wat doe je, wat moet je, wat kijk jij!' maar daar willen ze vaak geen antwoord op +) ). Dat zijn dan misschien gewoon onbeleefde mensen, die vinden dat je antwoord moet geven, dat geldt hopelijk niet voor iedereen?

Onder het tweede kan ook iets zoals een compliment vallen, dat is ook een gedachte die je uitspreekt. Ik lees vaak dat kinderen zo heerlijk naief en open zijn, die vragen 'goh, waarom heb jij wielen?' aan iemand in een rolstoel. En de ene valt daar enorm over,en de ander dweept met de kinderlijke openheid..
Als iedereen zn gedachten voor zich houdt, wordt het ook zo saai misschien.
Daarintegen,als iedereen zn negativiteit een beetje binnenhoudt, zou het een stuk gezellige worden (maar goed, dan heb je ook geen 'waar heb jij je vandaag aan geergerd?' of 'Welke unpopulair opinions heb jij? topics :D)

Neem als voorbeeld dat je een moslima tegenkomt die geen hoofddoek draagt. Dan heb je misschien automatisch een gedachte als 'goh, ze draagt geen hoofddoek, wat zou de reden zijn?'. En daar kan je al stoppen, maar de meeste mensen beginnen gelijk te vragen waar die hoofddoek is, want die moet je toch op als moslima. Mensen zonder filter die voor je voeten gooien wat er toevallig voor hun bek komt.

Flying-High, ik erger me zelden aan mensen die hun Nederlands goed op orde hebben, waar ze de nodige moeite in hebben gestopt. Mijn ergernis ligt eerder bij mensen die al hun hele leven in NL (het Europese deel) wonen en nog geen fatsoenlijke zin kunnen produceren in hun moedertaal (die meisje e.d.).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:40

Avalanche schreef:
_San87_ schreef:
Deze volg ik niet helemaal. Menselijke eigenschappen staan los van geslacht. Een vrouw kan zorgzaam zijn, een man net zo goed. Iemands karakter en prestaties maken niet dat iemand man of vrouw is. Je gevoel maakt wat je bent. Man, vrouw, misschien de ene dag de een, de andere dag de ander.

Maar zo zien mensen die transfobisch zijn dat niet. Die kunnen gender niet los zien van geslacht. Genderessentialisme is best een probleem :)

Citaat:
Gender essentialism is the belief that a person, thing, or particular trait is inherently and permanently male and masculine or female and feminine.
In other words, it considers biological sex the primary factor in determining gender.

https://www.healthline.com/health/gende ... definition

Okay, dat snap ik ja. Het is denk ik wel een minderheid van de bevolking die er echt zo star in staat?

Avalanche schreef:
_San87_ schreef:
Dat neemt imo niet weg dat geslachtskenmerken er mede voor zorgen wat je bent en wat je je voelt. Ik ben cis-vrouw, heb een vagina, borsten en een zandloperfiguur, rondingen. Die dingen zorgen ervoor dat ik me vrouw voel en anderen mij ook identificeren voor wat ik ben, een vrouw . Mijn geslachtsdelen definieren mij niet, maar zijn wel een belangrijk onderdeel van wie ik ben als persoon. Hoe ik me als persoon voel. Hoe ik intimiteit ervaar.

Jij beschrijft hoe het is om cis te zijn. Waarvoor mijn dank, overigens. Supergaaf, ik heb het nog nooit zo concise beschreven zien worden.

Maar wat jij beschrijft is niet wat ik voel. Mijn geslachtskenmerken zeggen niets over wat ik ben, en de vormen die ik heb, voelen volledig verkeerd. Ik bén een man. Maar mijn lichaam past niet bij wie ik ben, de identificatie van anderen zeggen niet wie ik ben of wat ik voel. Om die reden werd ik depressief zodra de puberteit begon.
En ik snap dat je je dit waarschijnlijk niet kunt voorstellen, net als dat ik niet begrijp dat iemand blij kan zijn met een vrouwenlijf.

Met het risico ongevoelig te klinken, maar projecteer je dan niet je eigen negatieve gevoel/ervaring met jouw lijf, op miljarden cis-vrouwen? Als in, ik ben oncomfortabel als vrouw, dus dat zal voor iedereen wel gelden. Waardoor de discussie misschien ook vertroebelt?

Het is ook best moeilijk voor te stellen dat iemand blij kan zijn met iets dat jou zoveel nare gevoelens bezorgt.

Ik ben oprecht blij voor je dat je de mogelijkheid hebt te zijn wie jij voelt dat je bent :). Het is zo waardevol je goed te voelen in/met je eigen lijf.

Bedankt voor deze discussie, erg prettig +:)+.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:45

Veronica2 schreef:
Neem als voorbeeld dat je een moslima tegenkomt die geen hoofddoek draagt. Dan heb je misschien automatisch een gedachte als 'goh, ze draagt geen hoofddoek, wat zou de reden zijn?'. En daar kan je al stoppen, maar de meeste mensen beginnen gelijk te vragen waar die hoofddoek is, want die moet je toch op als moslima. Mensen zonder filter die voor je voeten gooien wat er toevallig voor hun bek komt.

:oo Ohhh ja dat snap ik wel.. jeezem

Citaat:
Flying-High, ik erger me zelden aan mensen die hun Nederlands goed op orde hebben, waar ze de nodige moeite in hebben gestopt. Mijn ergernis ligt eerder bij mensen die al hun hele leven in NL (het Europese deel) wonen en nog geen fatsoenlijke zin kunnen produceren in hun moedertaal (die meisje e.d.).
Is dat dan niet omdat dat hun omgeving gebruikelijk is? Taal is aan verandering onderhevig.. En Nederlands schijnt niet het makkelijkst te zijn..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:47

Veronica2 schreef:
Maar Avalanche, je kan je dus eigenlijk slecht verplaatsen in anderen en wat ze fijn, leuk, acceptabel, prima, of fantastisch vinden? Er zijn heel veel vrouwen die borsten overbodige dingen vinden en menstruatie zien als nature's curse on women; maar nog steeds gewoon voluit vrouw zijn. Maar er zijn er net zoveel die het allemaal heerlijk en fantastisch vinden.
Er zijn ook mensen die postzegels verzamelen leuk vinden, of een bak met salamanders verzorgen, daar kunnen we ons toch ook allemaal in verplaatsen?

Nee, ik kan me gewoon niet voorstellen dat je blij bent met een vrouwenlijf en de identiteit die mensen daaraan vastknopen :) de rest wel hoor. En ik geloof mensen als ze zeggen dat het zo is :)

Ik vraag me ook af genderdysforie wel uit te leggen is aan mensen die dat niet zo ervaren :)

_San87_ schreef:
Okay, dat snap ik ja. Het is denk ik wel een minderheid van de bevolking die er echt zo star in staat?

In Nederland gelukkig wel :) Wat ik hoor van mensen die ik ken uit Amerika of Engeland is het daar heel anders. En ik denk dat dat voor een deel de reactie op JKR ook wel voedt. Op mij heeft het weinig invloed wat ze roept, zeg maar :)

_San87_ schreef:
Met het risico ongevoelig te klinken, maar projecteer je dan niet je eigen negatieve gevoel/ervaring met jouw lijf, op miljarden cis-vrouwen? Als in, ik ben oncomfortabel als vrouw, dus dat zal voor iedereen wel gelden. Waardoor de discussie misschien ook vertroebelt?

Dat deed ik wel. Tot ik besefte dat ik de odd one out ben. Ik ben trans, zij duidelijk niet :D en dat maakte me ook bewuster dat een ander dingen anders beleeft dan ik, en dat dat ook gewoon valide is. Maar dat was voor mij ook een proces van bewustwording :)
_San87_ schreef:
Ik ben oprecht blij voor je dat je de mogelijkheid hebt te zijn wie jij voelt dat je bent :) . Het is zo waardevol je goed te voelen in/met je eigen lijf.

Bedankt voor deze discussie, erg prettig +:)+ .

Dat is wederzijds :D het is oprecht zo verfrissend om het gesprek zo open te kunnen voeren, super fijn. Dus jij ook bedankt :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:53

MyWishMax schreef:
Fly_high schreef:

Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met niet aan het werk zijn. Je krijgt altijd wel de vraag wat je voor werk doet eb ik geef dan aan niet te werken. Het is bizar wat voor persoonlijke vragen je dan allemaal naar je hoofd krijgt. Precies wat jij zegt, dingen die je denk ik niet aan iemand anders vraagt die wel aangeeft te werken. Daar ga je ook niet de hele medische geschiedenis, dagelijkse leven en financiële situatie van vragen als je diegene voor het eerst ontmoet...

Een beetje te vergelijken dis, wel iets totaal anders, maar als ik zie hoe nieuwsgierig mensen zijn en hoe onbeleefd ze daardoor kunnen worden. Want ik heb meestal niet het idee dat het is om je te leren kennen, maar gewoon een soort nieuwsgierigheid of hoe moet je het noemen? Kom er even niet op, maar het voelt vaak niet oprecht als interesse in de persoon zelf.

Ik snap precies wat je bedoelt, het is geen interesse in jou als persoon mar in jouw geval als soort van een leuk weetje. Je voelt je dan ineens geen <vul je naam maar in> maar dat ene meisje met een zeldzame ziekte / die buitenlandse / die moslima etc. Terwijl zaken als gezondheid, familiesituatie of geloof best persoonlijk zijn en over het algemeen niet iets waar we het over hebben met "gewone" mensen die we niet of nauwelijks kennen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:57

Ja precies en als dat voor jou ook zo voelt snap ik precies waarom het vervelend is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:00

Fly_high schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt, het is geen interesse in jou als persoon mar in jouw geval als soort van een leuk weetje. Je voelt je dan ineens geen <vul je naam maar in> maar dat ene meisje met een zeldzame ziekte / die buitenlandse / die moslima etc. Terwijl zaken als gezondheid, familiesituatie of geloof best persoonlijk zijn en over het algemeen niet iets waar we het over hebben met "gewone" mensen die we niet of nauwelijks kennen.

Dat is echt wel heel stom inderdaad...
stomme mensen zijn er.. dat is ook weer zo..

Citaat:
In Nederland gelukkig wel :) Wat ik hoor van mensen die ik ken uit Amerika of Engeland is het daar heel anders. En ik denk dat dat voor een deel de reactie op JKR ook wel voedt. Op mij heeft het weinig invloed wat ze roept, zeg maar :)

Amerika en Engeland hebben, volgens mij, ook meer en andere issues.. met van alles en nog wat eigenlijk wel....
Niet dat het hier niet beter kan, maar daar... %)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:00

MyWishMax schreef:
Ja precies en als dat voor jou ook zo voelt snap ik precies waarom het vervelend is.

Wel een goed vergelijk :j
Snap fly high in deze ook meteen.

Het is idd geen echte interesse.
En als het kan nog een sneer na met er zijn zoveel banen nu...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:08

Cer schreef:
Fly_high schreef:

Dat is echt wel heel stom inderdaad...
stomme mensen zijn er.. dat is ook weer zo..

Citaat:

Amerika en Engeland hebben, volgens mij, ook meer en andere issues.. met van alles en nog wat eigenlijk wel....
Niet dat het hier niet beter kan, maar daar... %)

Oh maar echt....... ik weet er ook niet alles van, maar ik word niet vrolijk van wat ik meekrijg idd :(

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:14

Avalanche schreef:
Veronica2 schreef:

Nee, ik kan me gewoon niet voorstellen dat je blij bent met een vrouwenlijf en de identiteit die mensen daaraan vastknopen :) de rest wel hoor. En ik geloof mensen als ze zeggen dat het zo is :)

Ik vraag me ook af genderdysforie wel uit te leggen is aan mensen die dat niet zo ervaren :)

Misschien is het wel iets waar je nog aan kan of mag werken, want het is ook een kwestie van medemenselijkheid om je wel te kunnen verplaatsen in andere mensen.

Genderdysforie staat beschreven in de DSM-V, dat lijkt me dus nogal een helder gegeven.